CSS SDX-15 suljettuun

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana Tommy, 09.01.2008.

  1. Zipman

    Zipman Genelec Tukijoukot

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    7 044
    Saadut tykkäykset:
    166
    Mahtoi tarkoittaa, että subbarin taajuusvaste alkaa hieman piikittää ~50 hertsin seutua ja toisaalta alimmat bassot alkavat vaimentua liikaa. Taajuuskorjauksella siis hieman pois tuosta keskibassojen seudulta ja taasen vähän lisää tuonne alapäähän. Kaikki tietysti riippuu myös huoneen korostavasta vaikutuksesta, mutta näin siis yleisesti ottaen.
     
  2. cryscythe

    cryscythe Guest Guest

    Liittynyt:
    11.12.2003
    Viestejä:
    277
    Saadut tykkäykset:
    0
    No niin, nyt homma edennyt sen verran että elementti odottelee postissa. (Kiitos "Goodguy")

    Toimitin myös piirustukset puusepänliikeeseen joka lupasi kasata kotelon. Soitin ja faxasin kuvat aamulla ja nouto on iltapäivällä! :) Hinta-arvion kaveriheitti ~70€, saas nähdä kuin pitää kutinsa. Ei paha hinta siitä että saa murkulan pintoja vaille valmiina.

    Matskuna 25mm MDF ja pohja levy tuplana. Sisätuet 25mm rimasta.

    Pinnoituksessa täytyy kysyä hallituksen mielipidettä, mutta todennäköisesti maalaukseen menee. Täytyy kysellä, josko joku kalustemaalaamo tekisi edullisesti. Viilutus kiinnostaisi, mutta ei viitsis alkaa harjoittelemaan kotona liimahöyryissä, kun 10kk ikäinen apulainen pyörii jaloissa.

    Postaan kuviaa kunhan saan rojut, eikun aarteet raahattua kotiin. :rolleyes:
     
  3. cryscythe

    cryscythe Guest Guest

    Liittynyt:
    11.12.2003
    Viestejä:
    277
    Saadut tykkäykset:
    0
    JUUUMMANKAAUUUTAAA!!!!!!!!!!!!! :eek: Enhän mä ole edes ikinä nähnyt noin isoa elementtiä!!! Oon mä sitä kuvista katellut, mutta se nyt vasta sen todellinen koko vasta paljastu. Pääs kyllä leuka putoomaan pahemman kerran kun kaivoin tuon järkäleen paketista.

    Sitä ennen hain kotelon kasattuna. Täytyy sen kanssa vielä säätää kaikenlaista. Sen verran ehdin kokeilla että elementti istuu aukkoonsa yllättävänkin passelisti!

    Budjetti on pysyny vielä alle 300€! Siihen että kuuntelemaan pääsee, menee vielä pitkä tovi.
     
    Viimeksi muokattu: 11.08.2008
  4. RedStar

    RedStar Uusi jäsen

    Liittynyt:
    15.07.2004
    Viestejä:
    820
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos meinaat noi ruuvit jättää niin ne tarvii upottaa syvemmälle, jotta saa reilusti kittiä päälle.
     
  5. cryscythe

    cryscythe Guest Guest

    Liittynyt:
    11.12.2003
    Viestejä:
    277
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jeps, ehdinkin ne jo ottaa irti. Täytyy vaihtaa vähän pidempiin ja upottaa tosiaan syvemmälle. Onni sinänsä ettei niihin ollu vielä liimaa laitettu.

    Nyt kun nuo reunat tuosta pyöristettiin niin varmistu puolivahingossa myös se ettei viilua tarvitse edes ajatella. Sama puusepänpaja olis luvannut tehdä pohjatyöt ja maalata ne 90€:lla. Pistää vakavasti harkitsemaan sitä, että viitsiikö sitä itse ruveta urakkaan. Firmaan oon niiltä ottanut tavaraa aiemminkin ja maalaustyön laatu on kyllä ollu ihan hyvää.

    Kuinkas täyteen tuo kannattaa puskea vanua?
     
  6. macgyver_

    macgyver_ Guest Guest

    Liittynyt:
    12.09.2003
    Viestejä:
    181
    Saadut tykkäykset:
    0
    Miksi vaihtaa ruuvit ja laittaa ne uudelleen paikoilleen? Liima se on mikä kotelon pitää kasassa. Osaakohan puuseppä loihtia maalamalla pinnan, jossa ei saumat puske esiin. Mikäli joku hyvä keino on niin olisi mukava kuulla :)
     
  7. cryscythe

    cryscythe Guest Guest

    Liittynyt:
    11.12.2003
    Viestejä:
    277
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ruuvit antaa vähän mielenrauhaa. Ruuvit kun vielä kastaa liimaan niin luulis pysyän kasassa.

    Kotelon sisäinen tuenta tulee 25x25mm rimasta. Niitä ei ole vielä kiinnitetty ja pähkäilin että kuinka ne kannattaisi sijoitella tuonne.. :rolleyes:

    Siihen että lähteekö saumat elämään vaikuttaa työn laadun ohella myös se minkälaisessa tilassa kaiutinta pidetään. Jos ilman kosteus pääsee heilahtelemaan usein ja rajusti vaikuttaa se puun herkkyyteen lähteä elämään.
     
  8. Lobotomy

    Lobotomy Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.01.2006
    Viestejä:
    893
    Saadut tykkäykset:
    0
    Katso ensin yhdellä rimalla saatko sen käännettyä tuonne kotelon sisälle vastakkaisten seinien väliin. Jos on juuri jämptin mittanen rima niin ainakin kulmia joutuu pyöristämään että oikeaan asentoon kääntyy. Jääkö silloin tarpeeksi liimapintaa pitämään rimaa paikoillaan tukevasti. Milla puristus? Vai poraatko ruuvit ja toivot niillä kiristävän liimapinnat vastakkain?

    Toinen vaihtoehto olisi tehdä kolmion muotoisista levynpaloista vireiset seinät toisiinsa sitovia paljoa. Liimauksen aikana puristus edelleen hankalaa, mutta ainakin palan saa liiman kanssa sopivasti paikoilleen.

    Kolmas vaihtoehto 45 asteen kulmaan päistä sahattuja rimoja, joilla sitoo vierekkäisten sivujen seinät toisiinsa. Palat saa helposti sisään ja liiman liitospintaan, mutta vastakkaisten sivujen toisiinsa tukeminen olisi tehokkaampaa.
     
  9. cryscythe

    cryscythe Guest Guest

    Liittynyt:
    11.12.2003
    Viestejä:
    277
    Saadut tykkäykset:
    0

    Rimat on sahattu määrämittaansa kotelon sisämittojen mukaan ja ne on just jämptin mittaisia. Rimat pystyy kämmensyrjällä hakkaamaan paikoilleen siten että ne kyllä pysyy siellä tiukasti. Ajatus oli laittaa rimojen päihin ja kotelon sisäpintaan liimaa. Rimat menee niin tiukasti sinne paikoilleen että pelottaa melkein että pullisteleeko kylki jo? Noh, tuskin siitä on vaaraa, mutta pointti oli se että kyllä se tarvittava puristus sinne liimapintaan syntyy.

    Rimoihin päädyin sen takia että kotelon koko piti saada mahdollisimman pieneksi ja rimat syö vähiten sisätilavuutta.

    Kun kysyin tukien sijoittelusta niin tarkoitin ennen kaikkea sitä että täytyiskö taka ja etuseinä sitoa keskenään yhteen vai tuenko takaseinän kiinni poikittaisrimoihin. Onko sillä suurta merkitystä? (etuseinällä tarkoitan sitä mihin elementti kiinnitittyy ja takaseinä sitä vastaava)


    Mitä olette mieltä siitä että onko kotelo järkevin tehdä DF-tyyliseksi vai voiko elementin suunnata myös eteenpäin? Toiston kannaltahan tuolla ei ole suurensuurta merkitystä kai ole. Lähinnä arveluttaa se että lähteekö murkula kovaa soitettaessa liikkeelle jos elementti on suunnattu eteen?
     
  10. Lobotomy

    Lobotomy Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.01.2006
    Viestejä:
    893
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei tuossa kotelossa tarvitse etuseinää jäykistää mitenkään. Elementti melkein käytännössä tukeutuu suoraan sivuseiniin. Takaseinän keskeltä olisi hyvä saada tuettua, mutta en suosittele sen kiinnittämistä keskelle poikittaista tukirimaa. Rimat vastustaa kyllä vetoa, mutta ei läheskään yhtä paljoa taivutusta. Takaseinän keskellä oleva rima joka tuettu sivuseinärimaan, ei käytännössä jäykistä takaseinää ollenkaan. Korkeintaa jouston tapauksessa vääntää sivuseinärimojen liimaukset irti.

    Elementin magneetti on aikamoinen möykky ja painoa löytyy. Voisit samantien tehdä rimat niin, että saat niillä tuettua elementin magneettia. Rimoihin voisi myös liimata bitumimattoa kahdelle vierekkäiselle sivulle värinöiden vähentämiseksi. Jännitettyjen rimojen ominaistaajuus on kylläkin huomattavasti subin käyttötaajuuksien yläpuolella, mutta varman päälle pelaamisesta ei yleensä ole haittaa.
     
  11. cryscythe

    cryscythe Guest Guest

    Liittynyt:
    11.12.2003
    Viestejä:
    277
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hyviä pointteja tuon tukemisen suhteen. Enpä tullut ajatelleeksi sitä tuolta kannalta. Täytyy tehdä jostain sellaset kolmiot joilla tuon takaseinän sitoo viereisiin seiniin. Senhän voisi liimata vaikka tuollasella 5min epoksila ja painaa ne käsin kiinni.

    Tuota elementin tukemista oon kannsa funtsinu, mutta ne tuet on sinne varmaan aika vaikea saada oikeille kohdilleen. Ne ei paljon hyödytä jos siellä on millikin heittoa.

    Tuota bitumimattopatenttia täytyy harkita. Sitä voisi samalla laittai sisäseiniin sinne tänne. Tota rimojen värähtelyä mietin myös siltä kannalta että jos kotelo tulee puskettua täyteen vanua niin kyllähän toi vanukin varmaan vähän estää rimojen värähtelyä??
     
  12. cryscythe

    cryscythe Guest Guest

    Liittynyt:
    11.12.2003
    Viestejä:
    277
    Saadut tykkäykset:
    0
    Homma taas eteni hieman. Tein ruuveille paremmat upotukset ja laitoin ruuvit liimalla kiinni. Leikkasin kotelon sisään kolmiotuet tukemaan takaseinää. Samoin liimasin tuki rimoituksen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. cryscythe

    cryscythe Guest Guest

    Liittynyt:
    11.12.2003
    Viestejä:
    277
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jaksaisko joku simuloida mulle kuin tuo DSX15 tulee toimimaan tuollaisessa kotellossa kun on rakenteilla. Sisämitat on 425 x 425 x 4,25mm (76,8l) miinus tuet ja elementin viemä 5l. Tarkoitus ois ajaa tota puhekelat sarjassa TA-1050:llä, jako 55-70Hz.

    Oon tuota yrittänyt tuota tehdä, mut tuntuu et jotain menee pieleen kun -3db piste jää jonnekin 35-40hz paikkeille.

    Tällähetkel projekti siinä vaiheessa et sisätuenta on tehty. Seuraavaks iskumutterit kohdillee, liittimien paikkojen porailu. Ens viikolla pääsee verstaalle vääntämään kotelon pintoja valmiiks.

    CSS SDX15:
    Preliminary Parameters:
    Re: 3.6 (1.8 ohms per coil)
    Le:1.8
    Fs: 19.2
    Qms: 3.65
    Qes: 0.44
    Qts: 0.39
    Vas: 218.44
    Cms: 0.25
    SD: 790
    Xmax 30
    BL: 16.5
    Mms: 274.8
    SPL: 87.3
     
    Viimeksi muokattu: 30.07.2008
  14. DragonArt

    DragonArt Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.02.2007
    Viestejä:
    360
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ihan oikein tuo on, ainakin T/S parametrien perusteella. Huoneesahan tuo toistaa huomattavasti matalammalle, kiitos huonekorostuksen. Esim 4x4x4m huoneessa korostus vaikuttaa <43hz taajuuksilla. 8x8x8m huoneessa korostus vaikuttaa alle 21,5hz taajuuksilla. Rakenna vain subbari loppuun, olen varma ettet pety :)
     
  15. cryscythe

    cryscythe Guest Guest

    Liittynyt:
    11.12.2003
    Viestejä:
    277
    Saadut tykkäykset:
    0
    Homma taas eteni hieman. Täyttelin ruuvien reiät pakkelilla. Tiivistin kotelon sisältä pursottaen saumoihin reilusti liimaa.

    Nyt olen pohdiskellut tuota kotelon maalaamista tai maalauttamista. Automaalaamot ottais 250-300€, mikä on vähän liikaa. Puuseppä maalais sen ruiskulla n.100€ mikä olis aika houkutteleva vaihtoehto.

    Kolmas idea jota olen pyöritellyt päässäni on kotona maalaus. Onnistuiskohan kylpyhuoneen alipaineistaminen siten että tukkii kynnyksen raon tiiviisti ja sulkee saunan korvausilmakanavan. Sitten voisi suihkutella seinät ja kastella lattian pölynsitomiseksi. Saiskohan tällä tavalla tilasta tarpeeksi pölyttömän ja maalauksesta kelvollisen.

    Ajautus olis maalata kotelo Tikkurilan Empirellä käyttäen huopatelaa. Vai tulisko mohairilla parempaa jälkeä. Pohjamaaliks ehkä otex? (tarvitseekohan?)


    Toinen kysymys on se että kuinkas paljon tuollaiseen 70 litraiseen pitäis ahtaa vanua?
     
  16. DIAR

    DIAR Ugh! Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 206
    Saadut tykkäykset:
    9
    Puolihimmeällä maalilla maalaaminen onnistuu hyvin kotioloissa. Sokevan vaahtomuovitela on mielestäni paras. Jos maalipintaa ei rasiteta liikaa (ruokatahroja, rasvaa, jatkuvaa lääppimistä), niin vesiohenteisella kalustemaalilla saa helpoiten siistin ja pölyttömän pinnan. Vesiohenteinen maali kuivuu merkittävästi nopeammin kuin esim. alkydimaalit ja näin ollen ehtii keräämään pölyä vähemmän. Lisäksi telaaminen on helpompaa, koska märkää maalipintaa voi telata pitkäänkin levittämisen jälkeen toisin kuin alkydimaaleja, jotka muuttuvat sitkeiksi nopeasti. Kulutusta kestävillä pinnoilla olen käyttänyt mieluiten maalarin valkolakkaa.

    Pohjatyöt kannattaa tehdä hyvin. Mdf levyn reunat paistavat helposti. Esim. spraykittiä voi käyttää, mutta kannattaa huomioida, että monet kittitasotteet eivät kestä spray maalia.
     
  17. JukkaVaAn

    JukkaVaAn Uusi jäsen

    Liittynyt:
    25.05.2007
    Viestejä:
    800
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuuttasin arvot WinISD ja -3dB piste tulee juuri tuonne vähän alle 40Hz. Hyvin tuosta kuitenkin painetta irtoaa kun 1500W pistin simulaatioon mukaan. Vaikkakin TA1050 taisi antaa vain 1000W?! Pistin jaon 4th butterworthi @ 70Hz.

    [​IMG]

    Eikä pohjaa vielä edes 10Hz mentäessä tuolla 1500W.
     
    Viimeksi muokattu: 30.07.2008
  18. DragonArt

    DragonArt Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.02.2007
    Viestejä:
    360
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kokeile uniboxia. Sillä saat simuloitua myös täytön vaikutuksen. Mitä enemmän täytät, sen suurempana elementti näkee kotelon. Eli täytä löysähkösti suunnilleen täyteen, niin että elementin taakse jää hieman hengitystilaa. Pitäisi tulla hyvä.
     
  19. cryscythe

    cryscythe Guest Guest

    Liittynyt:
    11.12.2003
    Viestejä:
    277
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jeps, kiitokset vaivanäöstä. Kaippa tuo ihan hyvin tulee potkimaan. Tarkoitus ois siihen myös tuollanen bfd kytkeä ja vähän suoristella vastetta.

    Eilen hioin kotelon ja paklasin epätasaisuudet. Neljä tuntia vierähtiä pöllyissä kun epäkesko sai kyytiä. Tuota hieromistahan voisi jatkaa vaikka maailman tappiin saakka, jos alkaa oikein etsimään pienimpiä epätasaisuuksia. 4 kierrosta paklausta riitti ja mielestäni pinnat ovat nyt niin hyvät että kehtaa alkaa maalailemaan. Vielä vaan pitäisi päättää se tekiskö maalauksen itse vai veiskö ruiskutettavaks.

    Onko muuten suurta merkitystä että laittaako iskumutterit sisä vai ulkopuolelle? Sisäpuolelle asennettaessa mietityttää että pysyykö kotelo tiiviinä ja ulkopintaan asennuksessa taas se että ne jäävät koholle siihen pintaan ja huonontavat siten tiiveyttä?

    Toinen pikku murhe on se että en ole mistään löytänyt kapeaa ikkunatiivistettä (~5mm). Harkitsin tässä sellaista vaihtoehtoa jos vaikka ottais perus silikonin ja pursottais sellasen ihan ohuen matosen upotuksen reunaan. Onko kukaan kokeillut onnistuisko tiivistys näin hyvin?
     
  20. Jyrki

    Jyrki Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.01.2001
    Viestejä:
    1 472
    Saadut tykkäykset:
    22
    Silikonin kannattaa sitten antaa kuivua kunnolla ennen elementin asentamista. Sitruunahappo nimittäin irrottaa kartion liimaukset.