Beef Jerky

Keskustelu osiossa 'Ruoka & Juoma' , aloittajana nepa, 22.03.2011.

  1. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 171
    Saadut tykkäykset:
    1 324
    Kun tälle ei omaa ketjua köytynyt, niin ajattelinpas perustaa moisen.

    Laitan itse tänään kolmannen jerkyannoksen kuivumaan ja kuulisin mielelläni muiden kokemuksia ja marinadireseptejä.

    Ensimmäinen tekokerta meni persiilleen, kun marinadista tuli liian pahaa. Toinen kerta onnistui muuten hyvin, mutta en käyttänyt marinadia, koska halusin tietää mikä on se perusmaku, jota marinaadilla muutetaan. Noh, se pelkkä raa'an lihan maku ei oikein iskenyt, vaikkakin kaikki tuli kyllä syötyä. Nyt kolmannella kerralla pelkään jo etukäteen, että käyttämäni mausteseos on liian vahva. Tuommoinen chilin ja grillimausteen sekoitus. Ei siis marinadi sinänsä, vaan mausteseos.

    Jos joku nyt ei tiedä, mitä jerky on niin sehän on kuivattuja naudanlihasuikaleita. Nauta siis leikataan noin 0,5 - 1 sentin suikaleiksi, jotka sitten kuivataan kiertoilmauunissa. Ja nimenomaan kuivataan, ei kypsytetä. Itse kuivasin viimeksi suikaleita 24h siten, että lämpö ei käytännössä ollut päällä ollenkaan, vaan pelkkä kiertoilma. Käytän mittaria varmistamassa, että lämpötila ei ole liian korkea eli yli 40 astetta. Välillä käytän lämpöä pikkuisen päällä (noin 50 astetta) jotta se ei laske alle 30 asteen. Siinä sitten odotellaan, että suikaleet kuivahtavat tummiksi ja koviksi makupaloiksi.

    Tälläkin foorumilla näyttää karppaajia olevan, joille jerky sopii mainiosti korkean proteiinipitoisuuden ja alhaisen hiilaripitoisuuden vuoksi.
     
  2. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
  3. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 171
    Saadut tykkäykset:
    1 324
    Jahas. Vai oli se tuolla nimellä. Kiitoksia vinkistä.

    Noh. Tuo ketju lienee enemmän yleiseen kuivalihakeskusteluun, vaikkakin siinä myös Jerkystäkin puhutaan.

    Joten jatkan itse tämän ketjun käyttöä, kun otsikkokin on sopivampi. Löytyy ainakin helpommin, jos jotakuta kiinnostaa.

    Kivan koppuraisilta näyttivät jo aamulla lihat, mutta pitää vielä iltaan odottaa. Lämpötila oli aamulla 35 ja nostin sen hetkeksi 50 asteeseen, josta se hiljalleen laskee alas. Semmoisen olen huomannut, että jos uuninluukun jättää hieman raolleen, kuten monessa ohjeessa kerrotaan, oma uuni lämpeää enemmän kuin luukun ollessa kiinni. Ero on jopa aika iso. Luukku kiinni 50 asteen valinnalla ja kiertoilmalla uuni lämpeää noin 55-60 asteeseen, mikä ehkä vielä jopa melkein menettelisi. Luukku raollaan lämpötila on yli 65 astetta, mikä on jo liikaa.

    Tässäpä olisi plazan säätäjille, kuten DVB-G ;) , paikka etsiä täydellisen jerkyn resepti. Erilaiset lihat, siivujen paksuus, marinadit, lämpötila, kuivumisaste jne. :)
     
  4. Liekinheitin

    Liekinheitin Käyttäjä

    Liittynyt:
    15.01.2004
    Viestejä:
    4 524
    Saadut tykkäykset:
    87
    Olikos tätä tavaraa hyvinkin saatavana myös kaupoista valmiina, jos ei itse kiinnosta lähteä vääntämään? Kaveri taisi Nykissä käydessä ostaa kokeeksi ja ihan hyväähän se oli, onkohan Suomessa laadukasta bj:tä (ei sitä :)) kaupan?
     
  5. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 171
    Saadut tykkäykset:
    1 324
    Kaupoista kyllä saa. Cittarissa on myynnissä ainakin. About 4 euroa maksaa semmoinen pieni pussi, joten kallistahan se on. Se on se syykin, miksi itse teen. Joskus tulee tuota Cittarissa myynnissä olevaa ostettua ja onhan se sekin hyvää. Varsinkin mauste, jota original (tai classic, en nyt muista) -maussa on, on penteleen hyvää. Onhan noissa tieten jotain lisäaineita, ja lieköhän täysin raakoja ovat vaiko hieman kypsennettyjä... Mutta hyviä kuitenkin. :thumbsup:
     
  6. tsinivuo

    tsinivuo Guest Guest

    Liittynyt:
    23.03.2002
    Viestejä:
    3 907
    Saadut tykkäykset:
    1
    Onko näissä miten eroja? Tilasin poppamieheltä tai chilikaupasta kerran parisen pussia ja syömättä jäi. Maistuivat vaan epämääräiselle. :sick:
     
  7. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 171
    Saadut tykkäykset:
    1 324
    Itse olen syönyt tällaisia ja noista makuja classic, original ja smoked, jotka kaikki olivat hyviä. Netistä olen sen verran lukenut, että joidenkin valmistajien Jerkyt ovat aika kamalia. Itse olen kyllä noista kuvassa olevista tykännyt.
     
  8. Hynkel

    Hynkel Guest Guest

    Liittynyt:
    22.12.2004
    Viestejä:
    235
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kerran olen itse vääntänyt jerkyä uunissa ja semmoinen vuorokausihan siinä meni että valmista tuli. Marinadi ei kyllä onnistunut sillä kerralla kun esimerkiksi suolaa tuli aivan liian vähän, joten liha jäi aika mauttomaksi. Muuten rakenne ja kuivuusaste olivat hyviä. Tuohon satsiin tuli myös ostettua nestesavua, kun jossain ohjeessa sattui silmään. Sitäkin vain tuli marinadiin ihan liian vähän, eikä savun makua lihaan siis oikein jäänyt.

    Pitäis kyllä ottaa uusi satsi kokeilun alle ja kehitellä ultimate-marinadi lihalle. Soijakastike-chili-valkosipuli-nestesavu voisi olla aika toimiva yhdistelmä ja tietenkin riittävä suola on erittäin tärkeä. :)
     
  9. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 171
    Saadut tykkäykset:
    1 324
    Eilen sain sitten jerkyannoksen valmiiksi. Leikkelin pieniksi palasiksi ja paksumpia kuivasin vielä yön yli pelkällä kiertoilmalla. Yllättävän hyvää tuli, vaikka aluksi pelkäsinkin. Grillimauste ei ollut mikään maailman paras, mutta chilimausteesta tuli hyvä maku. Kyllähän noita mielellään napsii. Kolmas kerta toden sanoi. :)

    Nyt kun tietää mistä lihasta saa hyvää jerkyä niin pitää jossain välissä tehdä taas uusi annos ja kokeilla hieman erilaista marinadia. Tuota savua voisi kyllä kokeilla kans.

    Jerky/olut -yhdistelmä on kyllä parasta mitä rahalla saa. Pitänee viikonlopun formulakisaa varten säästellä noita, vaan saa nähä malttaako. :p
     
  10. Tiger

    Tiger Uusi jäsen

    Liittynyt:
    10.07.2001
    Viestejä:
    574
    Saadut tykkäykset:
    17
  11. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 171
    Saadut tykkäykset:
    1 324
    Tuohan voisi olla kokeilemisen arvoinen.

    Semmoista vain mietin, että onkohan lopputulos kovinkin erilainen, jos lihan kuivattaa alle 40 asteessa, jolloin se kestää noin 24-36 tuntia, vai jos lihan kuivatttaa 60-70 asteessa, jolloin se kuivaa ehkäpä 12 tunnissa.

    Jälkimmäisessä liha teoriassa kypsyy, mutta onkohan tuo ero iso? Vois tieten kokeilla seuraavalla kerralla, eihän sitä tiedä, jos se vaikka olisi parempaakin. Toinen juttu on se, että onkohan lopputuloksessa eroa lihan sisältämien ravintoaineiden suhteen...
     
  12. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    136
    Kypsyyhän tuollaiset 60 asteessa kun kokonainen joulukinkkukaan ei paljon enempää vaadi. Proteiinithan alkavat muuttua jo pian 40 asteen lämpötilan jälkeen. Tuo samainen 40 astetta on täsrä syystä myös hengenvaarallisen kuumeen raja.