AW6i-rakennussarja

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana ruzina, 05.10.2003.

  1. ruzina

    ruzina Guest Guest

    Liittynyt:
    02.12.2002
    Viestejä:
    101
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eli otsikon mukainen sarja on rakenteilla. Tämän rakentelun suhteen olen aika kokematon, joten tyhmiä kysymyksiä olisi muutama. Olen nyt värkännyt upotukset ja reiät elementtejä varten ja nyt pitäisi alkaa noita osia liittämään toisiinsa kiinni. Materiaalina olen käyttänyt 18mm liimapuuta, tiedä sitten kuinka hyvä se on tähän tarkoitukseen?
    Mutta mites tuo kotelon kasaus, pelkällä puuliimalla vai miten pitäisi se tehdä? Ja sitten kaiutinjohtojen liitäntäterminaali (vai mikä lienee nimeltään, no se kuiten mikä tulee kaiuttimen takaosaan) tuossa sarjassa on mukana sellaiset "tupla"liitännöillä varustetut liitinsydeemit. Eli mites noihin pitää johdot iskeä, ei kai niihin sentään tuplajohtoja tarvi vetää? heh, eli jos joku vois kertoa mitä tarkoitusta varten nuo liitinpaneelit on tollaiset neljän johdon versiot. :confused:
    Ja jos joitain vinkkejä tulee muutenkin mieleen niin otetaan innolla vastaan :thumbsup:
     
  2. m-haapala

    m-haapala Guest Guest

    Liittynyt:
    16.01.2003
    Viestejä:
    29
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mitä puuta käytät?
    Tässä on veljen sivut AW-6i -projektista, jossa olin itse päärakentajana. Kuten jutusta käy ilmi, kaiuttimet on kasattu puuepoksilla, joka on mielestäni paras menetelmä. Se ei ole helpoin mahdollinen eikä varmasti halvin, mutta voit itse katsoa lopputulosta. :)
    Johdotukseen pitäisi olla ohjeet rakennussarjan mukana... Tuplajohdotuksesta ei ole ainakaan haittaa ja mukana oli ainaki meillä sen verran johtoa, että sen sai tehtyä. Liitinpaneelissahan on "yhdistyslaatta", joten tuplajohdotusta ei tarvi vahvistimelle asti.
     
  3. woortson

    woortson Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    23.09.2003
    Viestejä:
    240
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kaiuttimen sisällä:toiseen liitin pariin tinataan diskantin johdot ja toiseen
    basson johdot. Vahvistimelta kaiuttimelle yhdellä johtoparilla singaali, niin kuin
    mhaapala jo mainitsi.
     
  4. Azam

    Azam Guest Guest

    Liittynyt:
    03.09.2003
    Viestejä:
    114
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eikö olisi paras laittaa puuliima väliin ja puutapeilla viellä kiinni? tapit eivät näy puussa. Sitten hijoisit laatikon ja vaha päälle, niin hyvä pitäs tulla.
    Itse olen aatellut tehä vastaavan kotelon vanerista, jossa myös käytän puutappeja. Kannattaako vanu tilata liikeestä vai käydä ostamassa kangas liikeestä? Onko niillä eroja?
     
  5. teme_l

    teme_l Guest Guest

    Liittynyt:
    26.11.2002
    Viestejä:
    741
    Saadut tykkäykset:
    1
    Sen verran voin kertoa että kangasliikkeet myyvät aika haljasella katteella tota vanua (samoin tietty hifiliikkeet vielä suuremalla), jos lähistöllä on verhoomo tms. niin kannattaa käydä sieltä kysäsemässä... varsinkin jos tarvitsee suurempia määriä

    Vanuilla ei ole eroja tai ainakin ne mitä minä olen hifiliikkeiden nähnyt myyvän ovat ihan samaa tavaraa kuin kangasliikkeissä.
     
  6. woortson

    woortson Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    23.09.2003
    Viestejä:
    240
    Saadut tykkäykset:
    1
    Vanupussi maksoi 2 euroa kangaskaupassa. Yksi pussi piisaa varmaan kolmeen aw-6 - kaiuttimeen. Refleksiputken voi tehdä itse, rautakaupasta löytyy oikean kokoista putkea. Eri asia on saako sitä halutun mittaista pätkää vai onko ostettava täysimittainen putki. Käsittele liimapuulevyt myös sisäpuolelta samalla aineella kuin ulkopintakin. Vähentää kosteuselämistä ja niin ollen estää halkeilua.
     
  7. mankeli

    mankeli Suurguru Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.01.2003
    Viestejä:
    897
    Saadut tykkäykset:
    1
    Todella tyylikkäät kaiuttimet, ei voi muuta sanoa :)

    Tutulta puusepältä saitte varmaan koteloiden osat asevelihintaan, mutta paljonkohan ne maksaisivat normaalisti? Alkoi kaiutinprojektin aloittaminen kiinnostamaan kummasti :D
     
  8. Azam

    Azam Guest Guest

    Liittynyt:
    03.09.2003
    Viestejä:
    114
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuinka paljon vanua pitäisi laittaa yhteen koteloon?
    Itse olen ajatellut tehdä 6 koteloa ja peerlesille viellä oman. Voisin laittaa kuvia, sitten kun alan tekemään.
    AW-6i koteloihin laitan ulkoseinät 13mm vanerista, paitsi etulevyn. Etulevyn teen kahdesta eri vanerista 13mm ja 4mm. näin on helpoin varmaankin tehdä upotus. Sisä osat laitan 8mm vahvuisesta vanerista. Viimeistelen petsillä ja lakalla. Onko mitään väriehdotusta tai muuta sanomista minun aatoksista :).

    Paljo toi koivulevy maksoi, ilman sahauksia?
     
  9. m-haapala

    m-haapala Guest Guest

    Liittynyt:
    16.01.2003
    Viestejä:
    29
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla ei ole muuta tietoa hinnasta kuin, että siinä firmassa, mistä ne tuli (en tiedä voinko sanoa mikä ja se taitaa sitäpaitsi myydä vain firmoille) liimakoivu maksoi silloin 1830e/kuutimetri. Tuo kuulostaa hirvittävänä paljolta, mutta kun levyn paksuus oli 2cm ja sitä kului n. 2,7 neliötä niin se olisi normaalihinnalla tullut maksamaan n. 16e/kaiutin. Mutta tuo hinta on tosiaan vain sen firman, en tiedä yhtää mitä liimakoivu maksaa jossain Puukeskuksessa tai vastaavassa.
    Sen lisäksi, että levyt saatiin halvalla, niitten työstäminen oli liki ilmaista. Sukulaisen firmassa työmies teki upotukset ja reiät satojen tuhansien eurojen CNC-koneella. :) Siitä maksoin vähän vaivanpalkkaa ja sitten jiiriin sahauksesta tutulle maksettiin kans jotain.

    Kannattaa muuten ottaa selvää puuepoksista, jos tekee kotelot liimalevystä. Siitä saa muistakin firmoista kun siitä Vilkonista ja kai vähän halvemmallaki voi saada. Liimaaminen on muuten melko säätämistä (tai ainaki meillä oli), mutta todella merkittävinä hyvinä puolina on että epoksi ei kutistu käytännössä lainkaan (mitänä puristusta ei siis tarvita, vain paikallaanpito), sillä voi täyttää koloja rakenteen heikentymättä. Lisäksi epoksin voi halutessaan sävyttää tai laittaa siihen jotain täyteainetta. Hinta on melkonen, mutta ite en ainakaan enää muilla liimoilla aio koteloita kasata, sen verran ylivoimaista se tökötti on ominaisuuksiltaan.
     
  10. Zarniwoop

    Zarniwoop Uusi jäsen

    Liittynyt:
    10.09.2003
    Viestejä:
    397
    Saadut tykkäykset:
    3
    Itse tässä pykäilen viisi kappaletta samoja AW-kutosia, materiaalina 19 millinen MDF joille Puukeskuksesta tilattuna ja määrämittaan sahattuna tuli hinnaksi noin 35€ (sisältää 25% alennuksen saman firman (UPM) hommissa kun ollaan)!
    Jiiriin sahaamiset sitten piti tehdä itse.
    Kokoonpanossa käytetty vain Kiilto B3 puuliimaa ja reilusti puristimia.

    Päälle on tarkoitus laitella loimukoivuviilua (n. 7€+alv neliö Viilukeskuksessa, petsit päälle ja lakkakerroksia tarpeellinen määrä.
    Tuollainen karkea materiaalikustannus per pönttö on noin 20€.

    EDIT: liimat meinas unehtua välistä :p
     
  11. Late

    Late Uusi jäsen

    Liittynyt:
    28.09.2001
    Viestejä:
    384
    Saadut tykkäykset:
    0
    "Kokoonpanossa käytetty vain Kiilto B3 puuliimaa ja reilusti puristimia."


    Itse tein myös näin. Tuon epoksin kanssa säätäminen on kyllä semmosta hommaa että puutyöt saavat aivan uuden käänteen kun aletaan leikkimään ko tökötin kanssa... On se hyvä aine ei siinä mitään, mutta sen käsittely hajut ym. no thanks ;)

    http://koti.aina.fi/helmi/liimaus.JPG kuvassa käytetty juuri tuota B3 puuliimaa.
     
  12. ruzina

    ruzina Guest Guest

    Liittynyt:
    02.12.2002
    Viestejä:
    101
    Saadut tykkäykset:
    0
    no ei kai tässä muuta ku liimailemaan :D
    Hienoja koteloita ootte kyllä saanu aikaseks... pirkules :thumbsup:

    Niin ja nyt näyttää siltä, että pitäisi maalata nuo kotelot mustiksi. Ei kuulemma sovi sisustukseen :hitme:
    Millasta maalia tossa vois käyttää? Kävisikö joku "vannemaali"? :p
    Materiaali oli siis mäntyliimapuulevy.
     
  13. Zarniwoop

    Zarniwoop Uusi jäsen

    Liittynyt:
    10.09.2003
    Viestejä:
    397
    Saadut tykkäykset:
    3
    IMHO jotenkin on sellainen tuntu tuon epoksin käytöstä liimalevyn kanssa että ollaan norsupyssyllä itikkajahdissa, pientä liioittelun makua koko hommassa! Eikös se itse liimalevy ole kuitenkin kasattu puuliimaa käyttäen?
    MDF:n yhteydessä epoksin käyttö on vielä ymmärrettävissä, mutta...


    Puristimia kannattaa aina käyttää riittävästi... :p
    Tuollaiset "vannepuristimet" (mikäs näiden virallinen nimi on?) ovat todella kätevät jiiriin sahattulen levyjen liimauksessa!
     
  14. Late

    Late Uusi jäsen

    Liittynyt:
    28.09.2001
    Viestejä:
    384
    Saadut tykkäykset:
    0
    [/QUOTE]Puristimia kannattaa aina käyttää riittävästi...
    Tuollaiset "vannepuristimet" (mikäs näiden virallinen nimi on?) ovat todella kätevät jiiriin sahattulen levyjen liimauksessa!
     
  15. m-haapala

    m-haapala Guest Guest

    Liittynyt:
    16.01.2003
    Viestejä:
    29
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sen verran pitää puuttua, että se ei haise juuri millekkään. Sivuilla on kyllä kirjotettu hengityssuojaimien käytöstä, mutta ne oli sen takia kun tökötin kerrottiin sisältävän fenolia eikä tiietty kuinka paljon sitä höyrystyy siitä. Luultavasti hengityssuojaimet oli liiottelua, mutta ei viittitty kokeilla ilmankaan kun liimattavaa oli paljon ja liimaus kesti pitkään.
    Siinä olet ihan oikeassa, että sen käyttö on säätämistä. Sekoitetaan harstia ja kovetetta, jonka jälkeen on n. 10m aikaa levittää se sotku. Sen jälkeen se muuttuu hyytelöksi ja sitä ei voi levittää eikä se tartu enää.

    Miten se vaikuttaa asiaan mitä sillä liimataan? Liimalevyä ei varmasti ole kasattu epoksilla, muttei B3-puuliimallakaan. Tarkoitat varmaan, että jos liimalevykopan kasaa epoksilla, niin saumoista tulee kestävämmät kuin itse levyistä? Saattaa olla, mutta mitä se taas haittaa? Eipähän hajoa ainakaan saumoista.
    Edelleenkään en ylistä epoksia kaikilta ominaisuuksiltaan, vaan niiltä parilta jo mainitulta. En ite ainakaan uskaltaisi alkaa yrittämään kasaamaan jiiriin sahattua koppaa puristimilla. Jiirit pitää olla tehty tosi tarkasti, ja vaikka omissa koteloissa ne oli tehnyt ammattilainen, pieniä heittoja oli ja puuliimalla kasatessa olisi syntynyt rakoja.
    Toinen juttu on se puristuksen järjestäminen. Jos kasaa puuliimalla, niin jiiriin sahatut levyt on koottava kerralla (en ainakaan itse käsitä miten voisi tehdä osissa) ja jos koteloita on monta, niin puristimet loppuu äkkiä kesken. Sitäkään en ole vielä täysin ymmärtänyt, miten ne levyt saa pysymään tarkasti paikoillaan kun kasaa puristimia ympärille.
    Hulluimmat käyttää epoksi pinnoitukseenkin. Tasaiselle levylle levitetään ohut kerros, joka kovettuu siihen. Sillä kai ne päällystää veneiden kansia ym.
     
  16. Late

    Late Uusi jäsen

    Liittynyt:
    28.09.2001
    Viestejä:
    384
    Saadut tykkäykset:
    0
    Noniin, tässä sinun tapauksessasi on kyllä aikas ymmärrettävää tuo epoksin käyttö kun kaiuttimia tehtailit noinkin suuren määrän kerralla, eli tuo puristimien määrä olisi kasvanut hyvinkin suureksi. Toinen asia on mainitsemasi jiirihomma, eli onhan se B3+jiirisauma hankala saada pysymään paikallaan. Itse tein jigin syystä että levyt eivät puristimia kiristettäessä lähtisi luistelemaan tosin se ei tainnut näkyä kuvissa..

    No, kuitenkin pointti oli se että jos kasaa ihan kantti kanttia vasten, B3 toimii vallan hyvin :thumbsup:
     
  17. Azam

    Azam Guest Guest

    Liittynyt:
    03.09.2003
    Viestejä:
    114
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mitä mieltä oletta riittääkö 13mm vaneri AW-6i kotelon tekemiseen? hifitalon sivuilla sanottiin että 10 mm vaneria, mutta minusta tuntuu olevan liian ohutta
     
  18. teme_l

    teme_l Guest Guest

    Liittynyt:
    26.11.2002
    Viestejä:
    741
    Saadut tykkäykset:
    1
    Voisin muistuttaa tässä, että jos joitakin noita tarvikkeita halajaa halvimillaan, niin paras paikka ostaa niitä on sellaiset puljut, jotka käyttävät sitä (paljon) jonkin tuotteensa valmistukseen...

    Esim. itse olen ostanut kaikki lastulevyni lastulevy/mdf+viilu-huonekaluja yms. tekevästä puljusta ja hintataso on paljon halvempi kuin esim. puukeskuksessa... sama homma liimojen ja vanujen kanssa... esim. hartsia ja kovetetta (lasikuidun tekoon) ostin aikoinaan lasikuituveneitä tekevästä liikkeestä ja vermeet tulivat lähes puolet halvemmaksi kuin rautakaupasta...
     
  19. m-haapala

    m-haapala Guest Guest

    Liittynyt:
    16.01.2003
    Viestejä:
    29
    Saadut tykkäykset:
    0
    Muihin osiin varmaan riittää laadukas 13mm, mutta etulevyn tekisin paksummasta, ehkä 20mm:stä. Yleisesti kaikille kauittimentekijöiööe voisi sanopa, että käyttäkää elementtien kiinnityksene iskumuttereita (kaupoissa yleensä lyöntimutteri-nimellä) ja pultteja eikä tavallisia ruureja. Ulkonäkö on paljon parempi ja elementin saa irti vaikka 100 kertaa kiinnityksen kärsimättä. Ne ei edes maksa kohtuuttomasti, koska niitä tarvitaan niin vähän.
     
  20. woortson

    woortson Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    23.09.2003
    Viestejä:
    240
    Saadut tykkäykset:
    1
    Mielestäni vahvemman materiaalin käyttö parantaa kaiuttimen ulkonäköä ja tietenkin myös kotelontukevuutta. Elementit eivät tule niin reunojen lähelle. Jossain foorumissa moitittiin aw-6:sen bassoelementin paikkaa liian alhaalla olevaksi (ulkonäöllisesti). Itse olen kyllä samaa mieltä. Joku kyseli koivuliimapuulevyn hintaa, itse ostin suoraan tehtaalta hinta 1340 euroa/m3.