Eli voinko liittää autoon suunnitellun vahvistimen mitenkään kotiin? Tarkoitus olisi liittää tämä subbarin vahvistimeksi...ja sitten tulevaisuudessa autoon.. Eli minkälaisia virityksiä pitää tehdä jos asentaa kotiin??
kaikkein helpoin tapa tehdä virtalähde on tehdä tyristori jännite säätö ja laittaa rinnalle konkkia esim. 1mF edestä niin tasasuuntaa sen, tein tänään tommosia kytkiksiä ja tyristorit on tarkotettu just tehonsäätöön.
Kyllä! Ongelmana on se, että ihan mikätahansa muuntaja ei tuohon käy ja ne mitkä käy on aika arvokkaita...
Pitäs olla ilmeisesti hakkuri tyyppinen joka muuttaa 230v ->12v:ksi. Maksavat helposti enemmän kun esim. valmis subwoofervahvistinkortti (hypex, autostudio tms.)!
Tyristori kestää 6000V ja 1000A (hyvät) niin onhan se selvää, että tommoset väliaikaisratkaisut tyristorin avulla ja mitotat vaikkapa parilla tyristorilla jännitteen jaon ja liipaset ne (tai diacci)ujt:lla ja ujt:ta taas liipaset RC-pirillä eli vastus(potikka) ja konkka, potikalla säädät UJT:n liipasukulman tyristorille. niin ja vakavointi zenerin avulla UJT:lle. Jos kiinnostaa niin voin suunnitella kytkiksen tohon... Toi oli aika tyhmästi selitetty, mutta esim. lampun himmennin toimii samoin, niin miksei sitten 230V->12V samoin
Osta vaikka tarjoustalosta einhell 12amp akkulaturi n. 30e. Sillä toimii ja tarvittaessa kondensaattori väliin auttamaan.
Itse varmaan mittaisin minkäsuuruiset jännitteet vahvarin sisältä löytyy ja modaisin siihen oman kaksipuolisen virtalähteen kiinni (se 12V->2*xxV hakkuri siis ohitettaisiin).
Onko autovahvistimen käyttäminen kotioloissa järkevää ? Autovahvistinten käyttö kotioloissa ei ole välttämättä kovin viisasta, koska tarpeeksi tuhti verkkolaite on kallis. Tuollaisen virtalähteen tulisi antaa nimellistä 12V tasajännitettä useiden ampeerien tai useiden kymmenien ampeerien (riippuen vahvistimen tehosta) verran. Tyypillinen 2x100W autovahvistin syö virtaa noin 25A luokkaa. Jännitteen ei tarvitse olla välttämättä ihan tarkkaan 12V, koska useimmat autovahvistimet on mitoitettu nielemään 14,4 V, eli täysin latautuneen akun napajännite. Tuollaiselle parinsadan watin kokonaistehoisen vahvistimen 12-14V virtalähteelle tulee hintaa todennäköisesti itse rakennettuna 100-200 euroa, riippuen virtalähteen tehosta. Systeemi ei ole siis ole useinkaan taloudellisesti järkevä, kun halvemmalla saa kunnollisen edullisen päätevahvistimen, joka mitä todennäköisimmin peittoaa halvan autovahvistimen äänenlaadussa. Jos kovasti mieliin rakentaa, niin kannattaa huomioida, että kaikissa vähänkin tehokkaammissa autovahvistimissa on ilman muuta hakkuriteholähde. Etsitään vahvistimen virransyöttöpisteet, mitataan jännitteet (todennäköisesti kaksoisvirtalähde) ja heitetään hakkuri mäkeen. Riittävän teholuokan 300VA 2 x 35V rengassydänmuuntajia löytyy paljon helpommin ja halvemmalla kuin 12V 60A muuntajia. Haittapuolena on, että vahvistinta ei enää sitten voi käyttää autossa ja tuollaisesta virityksellä ei ole enää oikein jälleenmyyntiarvoa. Sopisiko PC:n virtalähde autovahvistimen 12V lähteeksi ? Moni PC:n poweri tarjoaa teknisissä tiedoissa aika paljonkin (useita ampeereita) 12V jännitettä. Tämä saattaisi teoriassa vaikuttaa aika edulliselle 12V lähteelle, mutta matkalla on kaksi ongelmaa: * Käytännössä noiden pc-hakkuripowerien käyttöjännite ei ole kovinkaan puhdasta (suurtaajuista häiriötä ja rippeliä), joten audiolaitteissa saattaa esiintyä häiriöitä * Tyypillinen PC:n virtalähde on suunniteltu antamaan isoin virta +5V lähtöön ja kaikkien jännitelähtöjen vakavointi on toteutettu +5V lähdön jännitteen mukaan. Eli muut jännitelähdöt eivät pysy kovin vakaina, ellei +5V lähtö ole se eniten kuormitettu lähtö. Tämän lisäksi PC:n powerin tuuletin pitää vielä hurinaakin. Eli käytännössä kannattaa unohtaa PC:n powerin käyttäminen 12V jännitelähteenä autovahvistimelle. lähde: SFNET audio+video FAQ
Ostetaan Biltemasta tai vastaavasta myymälästä umpinainen huoltovapaa vapaa-ajan akku (12V 60-62 Ah 39,90), joka sietää syvää purkamista. Tavallinen starttiakkukin toki kelpaa, se vain on uusittava vuosittain jos sitä purkaa päivittäiskäytössä, ne kun on suunniteltu pidettäväksi täyslatauksessa. Ostetaan hyvä akkulaturi (12 A lataava "älykäs" malli 36-120 Ah akuille 59,00). Siinäpä se. Akun voi siirtää autoon jos haluaa, koska hifiautoissa kuitenkin käytetään audiolle omaa akkua/akkuja. Ja se akkulaturi toimii vaikka miniporan teholähteenä, kunhan edes joku akku siihen on liitetty, että on jotain ladattavaa. Pienikokoisiakin akkuja on tarjolla, miniporasta siis saa "kannettavan". Itse käytän moottoripyörän akkua miniporassani, voin porata missä haluan ja se akku ei paljon paina. Jos akusta imetään kuuntelun aikana 25 ampeeria (pelkkää täysteho-huudatusta tauotta), sillä kuuntelee kolmisen tuntia jos laturi on käytösssä, pari tuntia ilman laturia. Mikäli keskimääräinen virranotto on vain 6 ampeeria (jatkuva 2x30 W keskimääräinen teho kaiuttimiin) niin akku riittää ilman latausta 10 tunniksi ja laturin kiinni ollessa ikuisesti. Tosin 5 vuoden välein akut kannattaa uusia. Akusta irtoaa piikkitehoa kilowatteja, kuten dB-Drag-skaboista yms. voi päätellä, mutta tällöin tarvitaan lisäksi kalliita elektronisia kondensaattoreita, mutta ainahan huippuhifi maksaa. Yhteistä kuitenkin on se, että akkuja käyttämällä syntyy aina se halvin "poweri", eniten tehoa sijoitettua euroa kohden. Ja koska akkulaturit jo ovat hakkurityyppisiä, niissä on hyvä hyötysuhde. Parempi kuin hirmukokoisessa muuntajassa oleva loisteho.
Tarkoitat varmaankin häviökulmaa no joissakin isompi joissakin pienempi ja kuten täällä ennenkin olen selittänyt niin kompensoinnilla pääsee eroon loistehosta eli konkan mitoituksella. Tällöin pätöteho on yhtä suuri kuin kokonaisteho, koska sähkölaitokset laskuttaa kokonaistehosta niin esim. kaikki sähkömoottorit on hyvä kompensoida tällöin säästää muutaman euron vuodessa. Mutta kukapas haluaa kämppäänsä akkuja ja latureita, sitä paitsi 100e alkaa saamaan jo rengassydän muuntajaa, konkkapattereita ja siltoja sun muita....
Ei auton akkuja eikä muitakaan lyijyakkuja tule sijoittaa saisätiloihin niistä irtoavien myrkkykaasujen takia!! Osta suosiolla vaan kotivahvari, saat paremman ja enemmän ledejä etupaneeliin.
Kyllä akkuharrastajat tietävät mitä tekevät, eli osaavat säilyttää akkunsa esim. muovisessa muuttolaatikossa, jolloin happovuoto ei pilaa parkettia, ja vetykaasulle on oma poistoletkunsa tai asunnossa muuten hyvä ilmanvaihto. Jos asunnossa on speksien mukainen ilmanvaihto (2 tunnissa huoneen ilma vaihdetaan) niin siinä ei muutamat hassut vedyt seassa haittaa mitään. Ja ellet osannut lukea oikein sanaa SULJETTU akku, lue se uudelleen, tällä kertaa kirjain kerrallaan. Moderneissa akuissa on sisäinen kemiallinen kierto eli niissä on vain hätä-ylipaineventtiilit, kuten lyijyhyytelöakuissakin. Normaalikäytössä sieltä ei mitään happoja silmille pärski, kuten tapahtui vanhoissa akuissa. Nimimerkillä Mustunut Parketti Tietää Miten Möhlitään. Kokemus siis opettaa akkuhommissakin. Akkuihin siirtyneet eivät enää palaa verkkohurinoihin, vain low-end-melkein-hifistit jaksavat jatkuvasti pelotella akkujen vaaroista. Kun eivät ole korvillaan kuulleet Kunnon laitteita. Teknisin perustein akku on paras teholähde, lisäksi paras äänenlaatu niillä saadaan, joten muuntajia puolustavat pelkästään huonokorvaiset tai pelkurit. Rahasta asia ei ole kiinni. Etuvahvistimissa esim. voi käyttää vaikka AA-akkuparistoja tai halpoja Li-Ion-kännykkäakkuja, joille saa myös erillisiä latureita, ja täten siis saavuttaa pilkkahinnalla hurinavapauden. Akuttomuus on pelkkä asennevamma, järkisyillä akuttomuutta ei voi perustella, puoltaa huonoa ylitse hyvän.
Siis rippelikö tässä on merkitsevänä osana? Siis kunnolla tasasuunnattua sähköä et varmasti kuule musiikissa, ainoostaan silloin kun et syötä signaalia. Ja noi autovahvarit tuskin on A-luokkaa jolloin hystereesi puolijaksojen välissä tekee jo huomattavasti paljon enemmän kuin pieni rippeli. Menee vissiin enemmän sähköökin hukkaan kun ekaks laturiin ja sieltä akkuun ja sieltä vasta vahvarille kuin että muuntajan ja parin komponentin läpi suoraan vahvariin.
"Tavallinen starttiakkukin toki kelpaa, se vain on uusittava vuosittain jos sitä purkaa päivittäiskäytössä, ne kun on suunniteltu pidettäväksi täyslatauksessa." Eipä tuolla SULJETUSTA mitään puhuttu. Jotain toki umpinaisesta... Mutta silti ulkokäyttöön kaikki tyynni!!
ajattelin tässä nyt vähän jatkaa aihetta. itse olen rakentamassa subbari koteloa kotiin, elementit ovat jo tiedossa mutta vahvistin ei ole vielä..meinasin ostaa autovahvistimen ja viritellä siihen jonkinlaisen virtalähteen.mutta ongelma on se että subbarit vievät yhteensä 4000w rms elikkä tarvis 2 vahvaria ja 2 virtalähdettä,tälläset on ollu suunnitelmat.jos nyt jotenkin joku osaisi auttaa tuon virtalähteiden kanssa koska niiden pitää olla aivan järkyttävän tehokkaat.
Eiköhän ole helpoin että tilaat vaikka thomannilta pari järeää t.amppia ja niille jonkun erillisen jakosuotimen. Vai onko jotain erityistä syytä miksi pitää autovahvistimet saada kotikäyttöön?
Kun et vielä ole vahvistinta etkä poweria hommannut, niin suosittelen suoraan ostamaan pa-kamaa tollaisiin tehontarpeisiin. Esimerkiksi se kuuluisa the t.amp TA2400 mk. Paljon watteja halvalla ja samalla yksinkertaisempaa ja luotettavampaa. Itsellä on 120W autowafti jota käytän sisällä tietokoneen powerilla. Aika lo-fi, mutta ei ole tarvetta tuossa setissä parempaan. Tätä isommissa tehoissa kääntäisin pääni suoraan noihin 230V toimiviin vehkeisiin.