Auton alkuperäiskaiuttimien päivittäminen

Keskustelu osiossa 'Autohifi' , aloittajana Samppa_, 11.11.2014.

  1. Samppa_

    Samppa_ New Member

    Liittynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    Moi,

    Pari kuukautta sitten tuli ostettua auto, Kia Rio -11. Nyt ollaan sitten siinä vaiheessa, että äänentoiston heikko laatu alkanut vaivaamaan, ja pieni päivitys olisi tarkoitus tehdä. Kaiuttimien kokoa koitin selvitellä, ja etuovissa vaikuttaisi olevan nettiselailun perusteella 6,5" kaiuttimet alkuperäisenä, ja sitä myöten paikat myös niille. Uudeksi erkkasarjaksi olen ajatellut paljon kehuttua ja testeissä mainetta niittänyttä Rainbown SL-C6.2:ta. Hinta varsin miellyttävä, ja tosiaan tuntunut hakkaavan melkein puolta kalliimpia sarjoja.

    Mutta mites nuo takaovet? Niissä olevista paikoista en ole satavarma, sillä googlailtuani löysin mainintoja sekä 6,5" että 5 1/4" kaiuttimista. Mikäli koko on tuo ensin mainittu, niin onko vastaava erkkasarja fiksua heittää myös takaoviin, vai pitäisikö mieluummin miettiä jotain koksuja?

    Tavoitteena ei ole rakentaa mitään ultimaattista pläjäystä, vaan lähinnä se että musan kuuntelu isommallakin volalla on miellyttävää, ja että kaiuttimet soivat hyvin. Jossain vaiheessa tarkoitus hankkia myös aktiivisubi, joten näitä saa myös ehdotella, kriteereillä "hyvä hinta/laatusuhde". Kontissa tila rajallinen, joten erillistä vahvistinta sekä subia en ole hankkimassa, sillä tarkoituksena on parantaa bassopuolta samoin tavoittein kuin muitakin kaiuttimia, eli miellyttävämpään suuntaan.Ja tähän riittää itselleni aktiivisubi sen kompaktin koon vuoksi.

    Entä sitten ovien vaimennus, kannattaisiko sitä miettiä samalla nyt kun olen menossa räpeltämään oviin muutenkin?
     
  2. iluvai

    iluvai Member

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    769
    Saadut tykkäykset:
    8
    Eiköhän se tasaisin äänikenttä saada biiliin kun laitaa ne Rainbown SL-C6.2(ovat hyvät,suosittelen) setit sekä eteen että taakse,joo ja laita vaimennusta oviin samalla,raskasta vaimennusmattoa mieluimmin niin ei sitten ala ramisemäänkään jos joskus luukuttaa enemmänkin.

    http://www.powerset.fi/ground_zero_radioactive_gzrb_3000fl

    Tuo sinne ronttiin uppoisi itsestään,tosin vahvarin vielä tuolle tarvitset.En suosittele valmiita subi/vahvarijuttuja koska jos mieli muuttuu niin aina on sitten jompikumpi vaihdettavissa.

    Tai mieluimmin tämä valmispaketti jolla saa jo auton tärisemään kunnolla:http://www.powerset.fi/rainbow_hurricane_v12_+_ground_zero_gzha_2250xii


    12" pienempää mölisijää subbaria ei juurikaan kannata hommata,alkaa vaan harmittamaan myöhemmin.
     
    Viimeksi muokattu: 11.11.2014
  3. jokku

    jokku Member

    Liittynyt:
    08.01.2014
    Viestejä:
    382
    Saadut tykkäykset:
    1
    Vaimennuksesta vielä, niin itselä ovien ja katon vaimennus toi melkeimpä kaikkein suurimman parannuksen, etenkin bassopäässä, kannattaa katsoa mahdolliset reijät ovissa josta midit voivat mennä akustiseen oikosulkuun, ettei esim ovipahvit pääse läpättämään vastakkaisessa vaiheessa. Autona on siis farkku h-astra
     
  4. Samppa_

    Samppa_ New Member

    Liittynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    Auton tärinä ei ole se mitä tulen bassopuolelta hakemaan, vaan tavoitteena olisi vain parannus nykyiseen. Luukutettua tulee harvoin, ja tällä hetkellä ärsyttää lähinnä vain se että bassopuoli tuntuu täysin olemattomalta - sitten kun vääntää volaa vähän niin alkaa kuulumaan jos jonkinmoista räminää ovista sun muista, ja sitten kiltisti laitetaankin hieman hiljaisemmalle volyymiä. Aktiivi tuntuu itselleni sopivimmalta ratkaisulta juuri kompaktin koon puolesta, ja se että erillistä vahvistinta ei tosiaan tarvi. Hintoja mitä olen katsellut, niin paljon pyörivät 200e:n molemmin puolin. Mikäli joskus sattuukin sitten niin että tulee tarve kunnon subille ja vahvarille, niin ei ton hintaisen rakkineen kiertoon laittaminen harmita ainakaan itseäni.

    Vaimennusta olen miettinyt ja olen ehkä jo sen kannalla itsekin, pientä duunia vaatii purkamisen osalta, mut mihinpä sitä valmiissa maailmassa kiire olisi. Eri foorumeita lukeneena olen vain törmänyt paljon puolesta ja vastaan kommentteihin siitä, että kannattaako vaimennusmateriaalit hankkia tyyliin Motonetistä halvalla ja sitten vähän värkkäämällä laittaa paikalleen, vai ostaa kunnon materiaalit jotka ei ole kuin "heittää" paikalleen. Onko noissa materiaaleissa oikeasti eroja, vai meneekö siten että jos tuntuu että jaksaa kuumailmapuhaltimen kanssa räpeltää vaimennukset paikalleen, niin silloin ne haetaan sitten sieltä Motonetistä?
     
  5. jokku

    jokku Member

    Liittynyt:
    08.01.2014
    Viestejä:
    382
    Saadut tykkäykset:
    1
    Voisin väittää että et välttämättä edes tarvitse subbaria kun ovet on kunnolla vaimennettu, kannattaa ainakin kokeilla ennenkun alkaa ettimään läpivientejä ja piuhoja vetelemään että tarvitseeko subia tilaa viemästä vai ei. Vaimennusaineesta sen verran että vaimennusteho saattaa olla halpis bitumilla ja kunnon matolla samaa luokkaa, mutta sen bitumin taivutus ja kiinnitys on niin ja näin, itse käyttäsin dynamattia tai vastaavaa sen helppouden (jonka kautta mahdollisesti paremman lopputuloksen) takia

    Itselle kokemukset suurinpiirtein näin.
    -Orkkis->focalin erkkasarja=pieni parannus,
    -Orkkis soitin->zenec=isompi parannus,
    -Ovet ja katto vaimennettuna= Iso parannus!
    Nuo on tottakai vähän autokohtasia mikä auttaa kuin paljon
     
    Viimeksi muokattu: 13.11.2014
  6. Samppa_

    Samppa_ New Member

    Liittynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    Roger, pidetään mielessä tuo vaimennusasia. Ajattelin että bassopuolelle joutuu jokatapauksessa hankkimaan parannusta, mutta pitääkin tosiaan kuulostella asiaa pelkkien erkkasarjojen vaihdon sekä vaimennuksen jälkeen. Kyllähän toi toisaalta loogiselta kuulostaa että iso parannus saadaan jo noilla.
     
  7. Snipersam

    Snipersam New Member

    Liittynyt:
    12.12.2006
    Viestejä:
    110
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onko vaikutusta, jos on kattoluukullinen katto? Silloinhan siellä ei ilmeisesti ole iso peltiä kumisemassa, vai olenko väärässä? Mietin vain vaimentelenko ovien lisäksi kattoa. Autona New Beetle, joten ei tuo katto muutenkaan mahdottoman kokoinen ole.
     
  8. jokku

    jokku Member

    Liittynyt:
    08.01.2014
    Viestejä:
    382
    Saadut tykkäykset:
    1
    Mitä alan ihmisiltä kuulin niin kattoluukullisen katon vaimennuksesta ei ole niin paljoa hyötyä. Tosiaan kun itsellä on farkku ja siinä suth suora katto vielä
     
  9. Karjis

    Karjis Member

    Liittynyt:
    19.02.2013
    Viestejä:
    34
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mitä pienempi katto, sitä vähemmän siellä on peltiä, mutta silti kaikki vapaat peltipinnat kuitenkin ovat aina joustavia, joten kyllä vaimennusmatto melkeinpä kannattaa kattoonkin laittaa. Vaiva ei ole kovin suuri jos autoa muutenkin jo purkaa.

    Usein myös pelkkä vaimennus tekee autossa ihmeitä äänentoistolle, elementtien vaihtokaan ei ole aina se ensimmäinen mitä kannattaa tehdä vaan kyllä kannattaa ihan ensimmäisenä vaimentaa ja katsoa mitä sillä saa aikaan. Sen jälkeen on miellyttävä tarvittaessa parantaa elementtien laatua.

    Mieluummin myös ostaa eteen yhden paremman sarjan kuin että jakaa budjettia puoliksi ja alkaa taakse jotain rakentelemaan. Tai sitten takasarjan poisjättämällä osalla budjetista sijoittaa äänen lähtöpäähän lisää, jos soitinta ei halua vaihtaa, niin monella valmistajalla (Helix, Mosconi jne..) on pieniä DSP:n ja vahvistimen yhdistelmiä joilla tekee äänelle julman suurta parannusta.

    Useamman auton vaimentaneena liputan sen puoleen että sijoitat hiukan enemmän materiaaleihin, mutta hyviä löydät myös motonetistä jos sieltä haluat hakea, esimerkiksi Stp black golf on hyvää perusmattoa minkä työstäminen on kuitenkin ihan inhimillistä koska ei tarvitse lämmittää, liima pitää kuin tauti ja leikkaaminen onnistuu helposti tavallisilla saksilla.
     
  10. Make73

    Make73 Well-Known Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    3 313
    Saadut tykkäykset:
    77
    Itsellä myös H-Astra farkku (vm. -08) ja ajatuksissa ovien äänieristys.
    Omassani myös Zenec ZE-NC5011D ja nyt laitoin konttiin Herzin aktiivisubbarin.
    Ihan tyytyväinen olen jo tähän kun ei juuri autohifiin kiinnosta panostaa, mutta jos satasen vielä laittaisi lisää, niin ilmeisesti sillä kannattaa ostaa ennemmin STP Black Gold mattoa kuin erillissarja eteen?!?
    Ei nuo alkuperäiset kaiuttimet ihan surkeat ole, toisin kun oli esim. F-Astrassa.

    Opel Clubilta katsellut projektia jossa koko auto on eristetty ja jonkin verran ovat saaneet meluakin alas, tosin muutama desibeli ei näytä kovin kummoiselta numeroina, mutta kenties se todellisuudessa vaikuttaa paljonkin (jostain luin että 10db lisäys kymmenkertaistaa melun, pitäneekö paikkaansa esim. 70db vs. 80db ?)

    Koko autoa en kuitenkaan ala eristelemään, josko nyt oviin saisi bitumia laiteltua ja kun katon liimaus irtoaa (kuten taitaa ainakin kaikista Opeleista irrota ennemmin tai myöhemmin) niin sitten myös kattoon.

    ---------------------------edit
    Ei ole jaksanut mattoa vielä liimailla...
    Eikös siellä ole kuitenkin kosteussulku välissä?
    Onko tästä vastaäänestä olemassa jotain näyttöä, siis mittauksia kuinka tietyt taajuudet häviävät?
     
    Viimeksi muokattu: 15.06.2015
  11. Karjis

    Karjis Member

    Liittynyt:
    19.02.2013
    Viestejä:
    34
    Saadut tykkäykset:
    0
    Autossa ei melussa pelkästään desibelejä kannata tuijotella, 10dB on jo about perheauton ja luksusauton ero. Näin nyrkkisääntönä ihmiskorvan mielestä 10dB lisäys ääneen saa äänen kuulostamaan "tuplavoimakkuudelta". Energiamäärä kasvaa kuten sanoit mutta korva on myös epälineaarinen voimakkuuden aistimiselle.

    Korvahan on myös herkempi keskialueen äänille, kaikenmaailman sihinät ja suhinat käyvät korviin selkeämmin kuin tasainen matala humina, joka tietysti myös ärsyttää kun voimakkuus on tarpeeksi suuri. Yleensä vaimennus iskee juuri tähän, esimerkkinä selkeänä erona yleensä nastojen ropina häviää vaimennettujen ovien kanssa lähes täysin. Eli mittarin mielestä yleinen melutaso ei välttämättä laske vielä juuri lainkaan, mutta korvan herkältä alueelta häviää melua joten kokonaisuus tuntuu hiljaisemmalta.

    Omien autojen osalta melu on tippunut vain muutaman desibelin vaimennuksen ohessa, mutta melu on aina muuttunut paljon vähemmän ärsyttäväksi.




    Kosteussulku on lähinnä muovi tai hyvin ohut vaahtomuovi, tämä on bassotaajuuksilla hyvinkin täysin akustisesti läpinäkyvä rakenne, suomeksi sanottuna ei vaikuta äänentoistoon kuin korkeintaan pärisemällä bassojen tahdissa.


    Tuo "vastaääni" on vain yksi suunnilleen keskeisimpiä perusjuttuja akustiikassa. Koska ovipahvi on loppujen lopuksi erittäin joustava, ei se hirveämmin bassotaajuuksilla riitä koteloksi. Eli käytännössä ovi toimii dipolina bassojen osalta melko hallitsemattomasti.

    Bassotoistosta ei häviä "tietyt taajuudet" vaan käytännössä kaikki taajuudet joiden aallonpituus on pidempi kuin elementiltä lähimpään pellin isompaan reikään ja takaisin bassolle alkavat vaimentua. Koska on kyse akustiikasta, ei täydellistä häviämistä tapahdu, vain vaimentumista.

    Itselläni ei ole mittaustietoa käsillä, mutta esimerkiksi omaa autoani en viitsinyt edes mitata ennen kuin tuon oven välipellin reiät tukki edes vaimennusmatolla. Enkä kolmea edellistä muutakaan joissa ovet olen vaimentanut. Se ero on jo ihan korvakuuloltakin hurja ja korvillahan näitä kuunnellaan.

    Demona voit laittaa musiikin soimaan ja irroittaa kaiutinelementin ihan ilmaan soimaan ja laitat sen jälkeen musiikki soidessa elementin paikalleen koteloon. Ero on lähes samaa suurusluokkaa vaimennetun ja vaimentamattoman oven välillä. Suosittelen kokeilemaan.

    Tuon kumoutumisefektin suurimpaan tappamiseen auttaa jo kerros vaimennusmattoa (esim stp silver / black gold) reikien päällä, tuo jo tuo jämerän eron. Kaikki tästä eteenpäin yleensä parantaa, mutta eivät tee enää mitään mullistavaa äänelle.
     
    Viimeksi muokattu: 16.06.2015