Autojen mukavat sähköongelmat

Keskustelu osiossa 'Autot, moottoripyörät sekä liikenne' , aloittajana Pikarna, 20.07.2010.

  1. Pikarna

    Pikarna Guest Guest

    Liittynyt:
    08.05.2004
    Viestejä:
    85
    Saadut tykkäykset:
    2
    Jaahas, nyt tämä oma -99 Mazda 626 on ollut airbagin kahden vikavalon (yksi vilkkuu ja toinen palaa jatkuvasti) takia "korjauksessa" jo parisen kuukautta. Matukka on ollut yksityisellä korjaamolla, joten eivät ole laskuttaneet sellaisilla korjauksilla, joista ei ole ollut ongelmaan ratkaisua. Merkkihuollossa asia olisi varmasti ollut päinvastoin :).

    Noh, ongelma näyttää olevan apukuskin penkin painoanturissa (anturi on pehmusteiden sisällä ja penkinlämmitin on pehmusteiden päällä verhoilun alla), joka tunnistaa, jos penkillä joku istuu. Siihen on kokeiltu laittaa jo mersun 200e maksava vastaavanlainen matto (näyttää lähes samanlaiselta kuin mazdan alkup.), koska se on toiminut ongelmaan aikaisemmin ko. korjaamolla, mutta eipä tietystikkään tähän tapaukseen toiminut.

    Nyt on sitten tilattu mazdan alkuperäinen matto, joka maksaa hulppeat 722e! Mistähän se 500e tulee lisää vrt. mersun vastaavaan? Tuolla sen on kyllä pakko toimia tai tässä joutuu pian perikatoon nuotten korjausten takia. Jos ei toimi, niin seuraava tilaus onkin sitten 977e maksava airbagin ohjainyksikkö :eek:, jolla ongelman luulisi viimeistään korjaantuvan!

    Tämä apukuskin tunnistin ilmeisesti "väsyy" käytössä (koska on tyhmästi tehtaalla asennettu) ja lopulta rupeaa lähettämään virhesignaalia mittaristoon. Ainakin vm. -98 > -99 mazda 626:ssa tämä näyttää olevan tyyppivika. Jos johdot ottaa irti penkistä, niin virhesignaali vilkuu myös. Olisi kiva, jos tuon vian voisi jollakin releellä ohittaa ainakin katsastuksen ajaksi.

    Meinasin poistattaa autosta airbagin ja abs:än kokonaan ja muutoskatsastaa sen sitten. Sepäs ei olekaan sallittua, koska autossa pitää olla toiminnassa kaikki laitteet, jotka siihen on tehtaalla isketty, perhana.

    Näitä ärsyttäviä ja kalliita sähkövikoja näyttää autoissa riittävän. Minkähänlaisia sähkövikavitsauksia nämä tämän päivän uudet autot ovat n. +/- 10 vuoden päästä?
     
    Viimeksi muokattu: 20.07.2010
  2. Dr. Eever

    Dr. Eever Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 737
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itsekkin luin noista Matukan repsikanpenkin v*tun kalliista vioista kun aikanaan sellaisesta haaveilin. Mazdago-sivulla oli noista juttua, jos et ole vielä tutustunut, en nyt enään tosin muista oliko mitään halvempaa ratkaisua vai vaan toteamus että maksaaaa....

    Ihte lunastin oman taivaspaikan aikanaan ajelemalla -91 Ford Orionilla, siis tällä uudemmalla mallilla joka tästä ekasta vuodesta eteenpäin myytiin Escorttina korimallista riippumatta. Siis EFI-malli. Tässä mallissa on kuulemma vanhemmiten tavanomaista että sulake- / relerasiaan vuotaa vettä ja aiheuttaa sähkön kulkuun katkoksia.

    Itellä katkesi bensapumpun virta mikä on kiva probleema selvitellä... lopulta ku vika oli paikallistettu, niin tein semmosen virityksen että otin bensapumpun käyttöreleelle suoran virran virtalukolta. Se ei riittänyt ja "pikku" pähkäilyn jälkeen sama kuvio vielä pumpun viivereleellekkin. Ei auttanut, seuraavaksi laitoin releeseen 5 sentin hyppylangat jotka liitin rasiaan abikoilla. Eli rele oli omalla paikallaan mutta johdon pätkien varassa. Suoralla virralla ei käynnistynyt, mutta ku releet viritti myös rasian "rinnalle" niin sitten pelas :thumbsup:

    Kivan lisäsäväyksen teki se että kun sain ko katiskan vihdoin pelaamaan, en jaksanut enään piilotella pumpulle, siis takapenkin alle, menevää johtoa vaan se olla lattialla kuramaton alla. No pehmeä pohjaisen Voortin penkki hyppi ja rytkyi ajossa sen verran että johto jäi pari kertaa penkin kisko alle, rikkui, teki oikkarin ja poltti sulakkeen (minkä olin luonnollisesti / onneksi laittanut asennukseeni). Ja vikaa etsiessä alussa tuli bensapumpunliitinkin hoonattua väljäksi koetinkynällä, puolisokin oppi korjaamaan tämän vian kaatamalla penkin ja heiluttelemalla liitintä jos katiska sammu kesken ajon :rolleyes: No fiksasin senkin hieman luotettavammaksi ja loppuajasta autolla saattoi päästä jopa muutamia viikkoja kulkemaan ongelmitta.
     
    Viimeksi muokattu: 20.07.2010
  3. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
    2004 Honda Civic sedanin SRS-yksikkö kaput vikakoodin perusteella. 650€ lasku töineen tiedossa... :OI:OI:OI
     
  4. 10inch

    10inch Käyttäjä

    Liittynyt:
    10.08.2004
    Viestejä:
    1 154
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mersussa YLEISIN vika on että anturin piuha/kuori katkeaa kohdasta jossa johdot menevät penkin sisään, ja aiheuttavat oikosulun(avoimen virtapiirin.

    Tuo hintalisäys voinee johtua siitä, että se anturimatto on integroitu penkin pehmusteisiin (mersun M-sarjassa, ainakin uudemmissa, taitaapi olla näin).

    Ainakin mersuun ebayssa myydään emulaattoreita, joka kytketään suoraan anturin liittimeen. Foorumilla oli myös juttua että sopivan vastuksen laittaminen emuloisi ehjää mattoa, mutta itse en tuota saanut toimimaan.
     
  5. MikkiHiiri

    MikkiHiiri Do It Yourself Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 765
    Saadut tykkäykset:
    14
    Joistakin vehkeistä(ainakin bmw) saa ton apparin penkin tunnistematon koodattua kokonaan pois toimminnasta. Huonoa tässä on se et molemmat etuairbagit posahtavat keulakolarissa joka tapauksessa istui apparin penkillä joku tai ei, eli tulee ylimääräistä kulua mahdollisessa kolarikorjauksssa.