Mikä mahtoi olla ks. komponentin nimi joka ottaa anteenisignaalin vastaa digiboksissa ja -tv:ssä ? Olen huomannut kyseisen komponentin hajoaminen tuntuu olevan tyyppivika nykyaikana , kun laitteiden ikä lähenee 10 vuotta . Olen havainnut monilla ( ei yksin minulla) menneen digiboksi epäkuntoon ks. vian takia , nyt alkavat ensimmäiset digi-TV:kin signaalit katoamaan ensin pätkiin heikommat , stten häviää kokonaan . Mutta kun laittaa uuden boksin ks. verkkoon toimii se ongelmitta .. Onko kyseessä ns, "HEHKULAMPPU HUIJAUS " - ilmiö ? :OI Saako /vaihdetaanko noita komponenteja mistään ?
Kys. komponentti on nimeltään ihan viritin. Semmonen n. tupakkiaskin, tai vähän pienempi, metallipurkki, jossa liittimet antennipiuhalle yhdellä sivulla ja juotettavat "piikit" yhdellä sivulla. Kuvassa yhden boksimallin vaihdettava viritin, jossa se viritinosa on metallikuorien sisällä... Koko viritin on siis se purkki+muuta elektroniikkaa. Tyypillisimmin moinen signaalin katoaminen johtuu kyllä enemmän kelistä ja kaapeloinnin liitoksien hapettumisesta, sekä kasvillisuuden määrän vaihtelevasta vaikutuksesta (keväällä ennen lehtien puhkeamista kuivalla kelillä pitäis olla paras signaali). T: Vesku Edittiä: Niin ja siis tuo koskee vain antenni- ja satelliittivastaanottoa, kaapeliverkossa keli ei sen kummemmin vaikuta jos liitoksia ei ole tehty huonosti.