Muistaako kukaan miten Amiga 500:n pelit käynnistetään? Pitikö aluksi laittaa sisään joku "käynnistyslevy" ja vasta sitten itse peli? Vai miten se meni?
Jep, 500:ssa ei muistaakseni ollut edes kovalevyä, joten käynnistys tapautui levyke sisään asentamalla. Joskus oli muistaakseni jonkin Amigan kanssa sellainenkin juttu, että jos se ei heti lähtenyt lukemaan levyä, piti painaa reset-näppäinyhdistelmää tms. Mutta tämä taisi olla vain ulkoisten tai ylimääräisten levyasemien kanssa...
Nostalgisissa tunnelmissa avasin tuossa taannoin vanhan Amiga 1200:ni ja kauhistuin kovalevyä, jolla oli kokoa ruhtinaalliset 120 megaa. Siis megaa, ei gigaa.
Mie muistan A1200:ni kovalevyn koon ilman kurkkaamista, 260M. Hah! Ja siinä oli turpokortti kans, 68030 ja vähintää 16 megaa muistia. Doomin pelasin läpi ekaa kertaa tolla kokoonpanolla.
Mitäs tuo. Ekassa omassa PC-koneessani oli 20 megan kiintolevy. Ja muista kun yhteen ensimmäisistä kesätyöpaikoistani ostettiin VAX PDP-11 tietokoneeseen 5 megatavun kiintolevy. Kokoa levyllä oli noin 60 cmx60 cmx40cm, ja maksoi kuulemma 60 000 - 70 000 markkaa.
Niin muuten oli minullakin, ja oli muuten peräti SCSI-levy. (ja kone oli 80286 prossulla, muistia 640mb.) Sitä konetta mulla ei enää valitettavasti ole, olisi mukavaa pelailla sillä jotain... Mutta, A500 löytyy vieläkin. Ja tosiaan, pelilevy vaan koneen käynnistyksen/resetin yhteydessä koneeseen ja pelaamaan. Jos peli ei ole automaagisesti käynnistyvää sorttia, vaan esim joku itse koodattu, niin ensin lataat käyttiksen: "workbench"-levy koneeseen. Ja sitten vaihdat levyä ja etsit sieltä jostain kansiosta sen pelin käynnistävän ikonin... ja komentorivin kauttakin voi yrittää, CLI pitää sitä varten käynnistää sieltä workbenchistä, muistaakseni. Kyllä se siitä... :thumbsup:
Kuin myös, ettei vain olisi kilotavut ja megatavut menneet sekaisin Ja kun tässä vertaillaan kokoja, niin ensimmäisessä omassa PC:ssä jonka joululahjaksi sain vuonna -93 oli peräti 343 megan kovalevy, mikä siihen aikaan oli ehdottomasti siitä isommasta päästä.
Commodore, Amstrad... Oi niitä aikoja! Oma eka pc tais olla 386(sx), tuli sit x-wingiä tahkottu pikkaisen.:thumbsup: Amstradilla tuli koodattua eka pelikin, mato sellainen! Muistaakseni mikrobitissä oli ohjeet.
vuonna 1988 tai 1989 sain ekan PC:ni Manufacturer: Schneider Model Euro PC Released: 1988 Processor 8088 Mhz: 9,54 RAM: 512 KB Data Medium: internal Diskdrive 3,5" Graphic-Card Graphic: CGA 620x200, Hercules 720x384, Text: 80x25 Colors: 4 Sound: PC-Speaker Operating Systems: MS-DOS 3.3 Ports: Seriel, Parallel, Mouse, Keyboard, Monitor, 1 ISA-Slot Specials: The Systemspeed can be changed in the BIOS between 4.77, 8 and 9.54 Mhz Launch price: 1800,- DEM
Kokeilin noita vanhoja pelejä, mutta vain pari niistä toimi. Muut pelit ei käynnistynyt, tuli vain jotain errorin tapaista :weep: Kokeilin eka laittaa workbenchin sisään, ja sen jälkeen pelin, mutta ei auttanut Oisko kellään mitään lisäkeinoja pelien käynnistämiseen?
Saattaa olla, että vanhat diskettisi ovat tulleet tiensä päähän. Jos siis kone lähti levyä lukemaan ja sitten päätyi erroreihin, niin joko disketeissä tai levyasemassa alkaa aika jättämään - todennäköisesti disketeissä jos kuitenkin pari levyä toimi. Jos ihan tosissasi haluat palata vanhojen klassikoiden pariin, niin niitä saa kyllä usein remakeina PC:lle tai vähintään Amiga-emuloinnin kautta toimimaan nyky-PC:ssä. Suosittelen mm. tätä klassikkoa: http://www.knightsgame.org.uk/
Niinpä. On tietysti mahdollista että itse koneessakin on vikaa - viittasivatko errorit levyn lukuvirheisiin vai kenties muistiin tms? Amigoissahan oli joskus aika kryptisiä virheilmoituksia mutta muistaakseni disk/read errorit tms oli kyllä selvästi ymmärrettäviä. En nyt muista mitä se sanoi sellaisessa tilanteessa... Levyasemaa voi tietysti yrittää puhdistaa, jos vaikka lukupäässä on pölyä tai muuta likaa. Joskus oli olemassa puhdistuslevyjäkin mutta saako sellaisia enää mistään...
ensimmäinen "tietokoneeni" oli Spectrum ZS. Tuohon piti sitten viritellä kasettimankka, että pääsi pelaamaan pelejä. Näyttönä iso telkkari. Seuraavaksi Commodore 64 kasettiasemalla. Äänipäävirittelyihin ei tarvinnut alkaa, joka kummastutti sikäli, kun kaverit ruuvailivat jatkuvasti. Näyttönä oli piskuinen mustavalko-tv. Seuraavaksi astuttiin jo PC-maailmaan. Tosin pitkään piti arpoa ottaako Atari ST. Onneksi kuitenkin kallistuin tuohon PC:hen. Muistia oli kaksi megaa ja kovalevyn koko 80 megaa. MegaHertzejä taisi olla 25.
Olen maksanut 1600mk. 512kt:n muistikammasta ja lisälevyasemasta Amiga 500:n. Aikaa tästä tempusta lienee kulunut 21-22v. Tuosta kun inflaatiokorjauksella kääntää summan euroiksi, niin päästään n. 400-450 lukemiin. DDR3- muistia tuolla hinnalla saisi nyt n.12gigaa, eli muisti vs. raha ovat karkeastiottaen 24 000 kertaistunut. v. 2035 olisi odotettavissa n. 300 teran keskusmuisteja viidellä nykyhuntilla...
Alley Cat tulee heti ensimmäisenä mieleen - olikohan peräti 16 väriä pelissä käytössä... marcoolio: Voi olla kyllä että oli vähemmänkin Neljähän niitä oli kun asian tarkisti...