Alas menevää bassoa, kotelon koko ei ongelma.

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana voli, 09.12.2011.

  1. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei kai kannata ainoastaan lisätä kotelotilavuutta elementille X. Kaikista järkevintähän on se, jos on paksu lompakko ja kotelon koossa ei ole rajoitteita, niin ostaa monta isohkoa elementtiä isoon (kuitenkin suosituksien mukaiseen) suljettuun koteloon. Toinen vaihtoehto on IB. Ryhmäviive ja impakti on parasta A-luokkaa ja säröt pysyvät alhaisena, koska elementtien liike on minimaalista punttien silti lepattaessa. Tämmöiseen systeemiin ei tarvita edes mitään liikehirmuja, vaan kannattaa ennemminkin valita mahdollisimman säröttömästi soivat elementit pienemmällä xmaxilla. Suunniteltu siis pienempi liikerata mahdollisimman pienellä säröllä.

    Monissa tapauksissa refleksi on hiukan säröllisempi keski- ja yläbassoilla verrattuna suljettuun kotelon (ei ilmajousta). Hyvässä refleksissäkään tuskin silti tulee mitään ongelmia käytännössä nuista säröistä.
     
    Viimeksi muokattu: 14.12.2011
  2. kahvis

    kahvis Guest Guest

    Liittynyt:
    06.11.2005
    Viestejä:
    870
    Saadut tykkäykset:
    0
    No jos sähköisesti vielä korjaat alapäätä, niin sitten isompi kotelo ilman muuta.
    Kompressiota tulee, jos pieneen koteloon pitää tehdä +10dB korotuksia alapäähän.
    Pointti isossa kotelossa myös on riittävä kartiopinta-ala.

    Pienellä kotelolla saada pikkasen alarajataajuuden yläpuolle pyöristystä herkemmäksi ja rajoitettua elementin liikettä matalilla.
    Mutta nämä ovat mielestäni vain hyviä asioita, kun elementti ei vastaa tarvittavaa äänenpainetasoa ja alapäätä ei voida suodattaa ylipäästösuotimella.
     
    Viimeksi muokattu: 14.12.2011
  3. MiNopa

    MiNopa Uusi jäsen

    Liittynyt:
    03.10.2007
    Viestejä:
    246
    Saadut tykkäykset:
    0
    Paineet tuossa 60 litraisessa suljetussa kyllä riittää omiin tarpeisiin ja uskoisin että helposti myös naapureiden (kerrostalo), mutta tuo korjaaminen on vähän vierasta osa-aluetta. Elementin tehonkesto ei tuolla vahvarilla ylity, mutta ilmeisesti liikeradan pystynee melko helposti ylittämään, jos tavoittelee suoraa vastetta 20Hz saakka?

    Mitenkäs sitten kahden erillisen kotelon kanssa homma toimii. Siis jos tekisi pari tuommosta 80 litrasta suljettua. Jos oikein muistan niin 3dB korotuksen sillä saa, mutta eikö se tule koko alueelle? Eli Pitääkö koko toistokaista equttaa jotta se 3dB hyöty saadaan sinne alas vai saavutetaanko kahdella subilla, molemmissa 3dB korostus, siis yhteensä 6dB korostus? Eli siis sama paine, mutta pienemmällä liikepoikkeamalla. Vai mikä tässä on mitä en tajua.. ja varmaan tällekin olisi parempi ketju jossain. Anteeksi!
     
  4. qts

    qts Guest Guest

    Liittynyt:
    03.01.2006
    Viestejä:
    210
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kaksi kappaletta pönttöjä minäkin ajattelin mitä nyt ketjua seurasin. Jos kaveri on musiikkimiehiä ja tykkää polettaa niin ehdottomasti, 2kpl 8 ohmisia suljetussa selviäisi yhdellä subivahvarilla (miksei 12" tai 10" mistä kukin tykkää).
    Kyllä sen naapurinkin pitää tietää kun on musapäivä kyllä vissi on niin....:cool:
     
  5. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0

    Vaste menee aika helposti suorana 20 Hz huoneessa.

    Toisen elementin lisääminen lisää samalla teholla saatavaa äänenpainetta 3 dB koska kartiopinta-alaa on lisää. (tai vastaavasti sama paine puolet pienemmällä poikkeutuksella)
    Maksimi saatava äänenpaine nousee 6 dB koska myös sähköinen tehokesto kaksinkertaistuu. Bassoalueella tämä onnistuu koska erilliset äänilähteet summautuvat pitkän aallonpituuden takia (matala taajuus).
     
  6. kahvis

    kahvis Guest Guest

    Liittynyt:
    06.11.2005
    Viestejä:
    870
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olettaen, että elementit ovat lähetysten.

    Jos ei, niin korostus syntyy spottiin pisteeseisiin (ainakin), jossa subbareihin on sama matka.
     
  7. Mr-tuner

    Mr-tuner Guest Guest

    Liittynyt:
    18.08.2005
    Viestejä:
    51
    Saadut tykkäykset:
    0
    Myydään osiossa olisi pari järeätä mallua myynnissä ym kivaa. T. Pakarinen
     
  8. black dog

    black dog Guest Guest

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    118
    Saadut tykkäykset:
    0
    Noniin...

    Torvisubiprojektista hyllyttämäni XXLS 12" alkoi saada tänään koteloa ympärilleen. Koteloksi tulee tämän säikeen innoittamana 111 litrainen suljettu (Bessel-virityksellä 71 dB:n suosituksen mukaan), jossa optiona myös refleksi. Kotelo on 50 cm sonotubea 1 cm seinämävahvuudella. Iltapäivä meni rattoisasti tuubin päätyjä jyrsiessä. Huomenna tai ylihuomenna laitan kuvia.
     
  9. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Varmaankin ihan hyvä pömpeli ko. käyttöön :thumbsup:

    Olen tässä ja pitkähkön ajan miettinyt seuraavia subbareita ( ykköslaitteistossa ei ole subbareita tällä hetkellä). Helvetinmoisien pähkäilyjen ja simulointien jälkeen päädyn nyt ihan lopullisesti kanssa suljettuihin koteloihin, joissa peerless xxls12"AL. Kotelot (2kpl) tulevat olemaan Q0.7 kotelot (~65L). Päädyin kahteen suljettuun seuraavista syistä:

    1. Olohuoneeni on voimakkaasti bassokorosteinen. Käytännössä suljetulla kotelolla saa toiston ulottumaan jopa alle 15 hertsiin (ilman korjausta). Refleksistä ei siis mitään hyötyä.
    2. Ei turhaa ryhmäviivettä.
    3. Suljetussa napakka ääni musiikilla (100% musiikkikäyttöä).
    4. Ei tarvitse olla äänenpainehirmu (kerrostalovoimakkuudet).
    5. Suljettu kotelo on helppo rakentaa.
    6. Lisään ennemmin kartiopinta-alaa kuin teen refleksipöristimen (samalla saa paremman vasteen käyttämällä kahta koteloa symmetrisesti).
     
  10. black dog

    black dog Guest Guest

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    118
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minäkin mietin ensin 60 - 70 litran suljettua mutta katsotaan nyt mitä hyvää tuo Bessel-viritys tuo tullessaan. Todennäköisesti alas ulottuvaa ja puhdasta bassoa...

    Meikäläisen olosuhteet ovat seuraavanlaiset:

    -Asutaan kerrostalossa, olohuone n. 50 neliötä 2,8 m huonekorkeudella. Ääneneristys kerrostaloksi ihan kohtuullinen, joten musakäytössä voi jopa hieman luukutella ainakin päiväsaikaan ja alkuillasta. Olohuoneessa mielestäni melko "kuiva" akustiikka.
    -Yksi kpl subbareita riittää, koska tämä on väliprojekti ennen torvisubia.
    -Subin vahvistimeksi tulee joskus 20 vuotta sitten tekemäni Elektor Gigant. Ei muuten ole mikään D-luokan hakkuri, vaan toimii 10 W asti A-luokassa ja siitä ylöspäin B-luokassa. Reservejä löytyy 1.2 kW 4 ohmin kuormaan. Täytynee kuitenkin vaihtaa muuntajan elkot...
    -Keskialue ja diskantti hoituu pikkuisilla 15 W Fatmanin iTube -putkivahvistimilla (2 kpl) joiden soundiin olen varsin tyytyväinen.
    -Vaimo suhtautuu elpyneeseen harrasteeseen myötämielisesti, eli tuo 111 litran putkipömpeli saanee olla nurkassa rauhassa ainakin toistaiseksi. Tuskin tämä kuitenkaan jää tähän, vaan hillityn kokoinen TH lienee lopullinen ratkaisu olohuoneeseen. Ei kuitenkaan tuo torvisubisäikeen 40 - 100 Hz mini-PA vaan joku muu systeemi.
     
  11. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    110L tuo aavistuksen loivemmin laskevan vasteen ja samalla ~3db lisää herkkyyttä 20 hertsille verrattuna 65L koteloon (simuloinnin mukaan). Imbedanssivaihtelu on hiukan pienempää ja imbedanssin minimi on hiukan korkeampi suuremmassa kotelossa, joten tältä osinkin se on hiukan helpompi kuorma vahvistimelle. Minulla on tällä hetkellä tietokoneessa kaksi subbaria tämän pikkuveljestä, XXLS10"AL:stä. Ne on 45L suljetuissa (Q0.585). Ainakin nämä toimii hurjan hyvin suljetuissa koteloissa. Huonekorostuksen avulla mennään alas asti ja toisto on korkealla jaolla nopeaa ja iskevää.
     
  12. black dog

    black dog Guest Guest

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    118
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuossa ensimmäinen kuva pöntöstä, elementti kuvassa mukana mittasuhteita antamassa. Kansilevy liimattu paikoilleen, pohjalevy (elementin kiinnityslevy) vielä asentamatta.

    katso liitettä tuubi1.jpg

    Sattui pieni mutta harmittava vahinko, joka viivästyttää projektia pari päivää. Pyöristelin refleksiputken reunoja (putki pohjalevyssä elementin kanssa) ja jyrsimen terästä irtosi kovametallipala. Ruman näköinen vekki tuli, eikä auta muu kuin tehdä uusiksi. Kiinalaisesta halpatuontiterästä kyse, en enää ikinä sorru moiseen... :mad:
     
  13. kahvis

    kahvis Guest Guest

    Liittynyt:
    06.11.2005
    Viestejä:
    870
    Saadut tykkäykset:
    0
    Samalla tavalla olen "pilannu" aika monta diy hommaa :OI

    Kunnon terän hinnalla saa vain viisi _sarjaa_ kiina teriä.
     
  14. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Halpaa kovametallia kannattaa terissä välttää juuri lohkeamisen takia. Jää aina työkappaleeseen ruma jälki ja se palanen lentää sieltä yleensä kuin luoti. Ihmiseen osuessa sattuu varmasti. Kovametalli ei ominaisestikaan kestä juuri vääntymistä tai iskua, lohkee/katkee heti. Pikateräs ei ole niin kestävää, mutta se kestää hiukan vääntymistä eikä lohkea niin helposti.
     
  15. black dog

    black dog Guest Guest

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    118
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jep! Hommaan vaikutti ehkä sekin, että refleksiputki on melko kovaa tavaraa, prätkän pakoputkiprojektia varten hankittua lasi/hiilikuituputkea. Kyseinen matsku syö poranteriäkin nopeasti. Arvelutti jo etukäteen, että onnistuuko vai ei. Rakenteluinto voitti järjen äänen ja huonostihan siinä kävi.
     
  16. black dog

    black dog Guest Guest

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    118
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuossa taas kuvia projektin etenemisestä:

    Elementin kiinnityslevy takaa. Matsku on 25 mm MDF:ää. Laitoin taakse lyöntimutterit ja varmistin niiden kiinnipysymisen laminointiepoksin ja MDF-pölyn sekoituksella. Ensiksi täytin mutterit muovailuvahalla, ettei epoksi mene jengoihin. Kyllästin myös elementin reiän reunat epoksilla; MDF imee ohutta laminointiepoksia kuin sieni. Epoksin kovetuttua reunat ovat varsin lujat.

    katso liitettä kiinnityslevy.jpg

    Elementin mallailua kiinnityslevyyn; elementti istuu upotuksessaan tiukahkosti, joten totesin, että parempi testata elementin kiinnitys tässä vaiheessa...

    katso liitettä elementti.jpg

    ...ja kiinnityslevy liimattuna tuubiin, vai pitäisikö pikemminkin pöntöksi tuota kutsua. Jätin lopulta refleksiputken kiinnittämättä, koska ainahan tuon voi jälkikäteen tehdä.

    katso liitettä tuubi2.jpg

    Nyt vaan viimeistelyä miettimään. Todennäköisesti vedän pintaan lasikuidun, jonka päälle tasoitan ja maalaan, ja päätyihin laitan reunoiltaan viistetyt koivuvanerilevyt.
     
  17. black dog

    black dog Guest Guest

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    118
    Saadut tykkäykset:
    0
    Projekti jatkuu taas parin viikon tauon jälkeen, piti ensin pistää uusi harrastetila kuntoon...

    Tutkailin tuota sonotuben pintaa ja totesin, että mikäli sitä maalaamaan rupeaa, pitää tyytyä enemmän tai vähemmän "elävään" pintaan, koska pinnassa on hirveän paljon sivuvalossa näkyvää epätasaisuutta, pintapahvin saumojen lisäksi. Eli jos haluaisi kunnollisen "pianopinnan", niin pohjatöitä kyllä riittäisi. Viiluttamalla tietysti saisi hienon, mutta puupintaa on kotona jo riittävästi. Päätin, että en ryhdy päivätolkulla pohjia tekemään, vaan vedän lasikuituisen pintavahvistuskankaan ja maalaan telalla huonekalumaalia pintaan. Pohja on toki saatava siedettäväksi, joten tiedossa oli muutaman tunnin kittaus/hiontasessio,. Projekti siis etenee, ehkä ensi viikonloppuna pääsee jo testailemaan.

    katso liitettä tuubi3.jpg

    Mitenkähän tämän säikeen aloittajan projekti etenee?
     
  18. black dog

    black dog Guest Guest

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    118
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vihdoinkin kotelo valmis. Päätylevyjen liimaus saa kuivua huomiseen, sitten romppeet kiinni ja popittamaan! Ohessa kuva valmiista pöntöstä ja sen alapuolelta - kuvat on laadultaan mitä on, kun vanhemmalla iPhonella noita räpsin.

    katso liitettä subbari.jpg
    katso liitettä jalkojen_sovitus.jpg

    Aika jyhkeän kokoinen tuosta Bessel-viritetystä 111 litran kotelosta tuli, mikä jo aikaansai jotain pientä hellasärön tapaista. Joka tapauksessa viimeistely onnistui mielestäni ihan kohtuullisesti, voisi luonnehtia sanalla "asiallinen". Tällä kotelolla pärjätään ainakin tämä lopputalvi, kesää lähestyttäessä pitää miettiä uudestaan, kun kotiteatteri/musasysteemit menee enemmän vähemmän uusiksi.

    Jonkinlaista kirjanpitoa kuluista tuli pidettyä:

    Elementti (XXLS) rahteineen: 228 €
    Sonotube-pätkä noin 40 €
    MDF:ää päätyihin, jämäpaloja 10 €
    Pintavahvistuskangas, pakkeli ja maalit 40 €
    Jalat Ikeasta yht. 10 €
    Naparuuvit 15 €
    Pätkä 6 mm2 kaiutinpiuhaa 10 €
    Iskumutterit ja ruuvit 10 €

    Yhteensä 363 € eli vielä ihan kohtuudessa pysyttiin...
     
  19. black dog

    black dog Guest Guest

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    118
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuossa tämä nyt soittaa mukavan alas menevää bassoa...

    katso liitettä tuubi4.jpg

    Onhan tuossa kokoa, mutta toimii kyllä hyvin!
     
  20. Nippa_

    Nippa_ Guest Guest

    Liittynyt:
    04.09.2005
    Viestejä:
    77
    Saadut tykkäykset:
    0
    aika pienihän tuo on ;)