Akku ongelmia....

Keskustelu osiossa 'Autot, moottoripyörät sekä liikenne' , aloittajana Gapo, 04.03.2010.

  1. Gapo

    Gapo New Member

    Liittynyt:
    04.03.2010
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eli ostin tuossa uuden akun kun luulin, että vanhasta johtui vika, auto sahaa käynnistäessä(etenkin kylmällä), -10 tai enemmän pakkasta auto ei lähtenyt käyntiin vaikka johdon päässä oli. Akun varausteho alhainen, nopeasti kuitenkin normaaliksi muuttuu, kun auto käynnissä. Noh, lopuksi ajossa akun teho meni aivan nolliin, syttyis ABS-valo, sekä moottorinhäiriö valo, eikä auto enään käyntiin lähtenyt, kun parkkipaikalla sammutin.

    No kävimpä nyt sitten ostamassa uuden 62AH akun, varausteho edelleen alhainen, auto lähti sentäää käyntiin, sahaen jälleen. Varausteho ei nouse vaikka kuinka paljon ajelin, ABS-valo paloi edelleen sekä moottorinhäiriövalo, myös tuulilasin nestevalo syttyi. Kun saavuin kotipihalle, laski tehot aivan nolliin, sammutin auton. Eipä lähtenyt käyntiin. Laitoin 6h lataukseen illalla, aamulla auto lähti käyntiin(oli myös lämmityksessä) ja tehot edelleen erittäin alhaiset.:grr:

    Lähdimpä sitten illalla käymään mäkkärissä, auto lähti sahaen käymään. Mäkkärille kun saavuin löi akun tehot aivan nolliin ja auto sammui, sain virtaa, eikä mitään auttanut. Näin ollen auto tällä hetkellä siellä, kun ei apuvirta edes auta. Mitattiin pari päivää sitten, laturi ainakin latasi hyvin..

    Missä vika? Alkaa prkl mennä hermot. :OI
     
    Viimeksi muokattu: 04.03.2010
  2. Don MC

    Don MC Active Member

    Liittynyt:
    19.05.2005
    Viestejä:
    1 150
    Saadut tykkäykset:
    5
    Nyt tuli niin ympäripyöreitä, että on paha arvailla mitään. Arvailenpa kuitenkin että moottorinohjausboxi on lyönyt varaohjelman päälle. Syytä tähän on kuitenkin mahdoton sanoa. Vie auto jonnekin missä saavat vikakoodit luettua.
    Akkua en epäile.
     
  3. Gapo

    Gapo New Member

    Liittynyt:
    04.03.2010
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jeah, näin valosaan aikaan kun ruvettiin tutkimaan mikä siellä mennyt, niin huomattiin, että laturin hihna poikki perkl! Käväsimpä sitten uuden hakemassa 10e eurolla ja heitin kiinni, jälleen mennään. Ei onneksi sen isompi homma :naminami:
     
  4. DVB-G

    DVB-G Well-Known Member

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 283
    Saadut tykkäykset:
    30
    Hassua.

    Ennen kun autot ja moottoripyörät olivat täysin mekaanisia tai minimaalisen sähköisiä, niiden käyttäjät hallitsivat ajokkinsa. Osasivat huoltaa ja korjata viat tarpeen tullen.

    Nyt kun autot ja moottoripyörät ovat "tietokoneen vallassa", käyttäjiltä puuttuu kyky tehdä omatoimisia huoltoja ja korjauksia. Ja samalla rapistuu käyttäjän älykkyyskin, menetetään "yhteys koneeseen". Eli kun ongelma ilmenee, matka loppuu siihen, mitään ei osata tehdä, ollaan aivan pallo hukassa.

    Kun kerran ajoneuvo on nykyisin tietokoneen vallassa, pitäisi tietokoneen ottaa vastuu vikojen tunnistamisesta. Vastuu, joka aiemmin lankesi kuljettajalle, ja nyt vähemmän älykkäiden kuljettajien takia vastuu lankeaa tietokoneelle.

    Laturin hihnan katkeaminen on maapallon simppelein vika ihmisen silmällä havaita, mutta vaaditaan suorastaan surkea tietokone, joka ei sitä ymmärrä. Melko idiootti on ollut se ohjelmoija, joka ei ole lisännyt tietokoneeseen hihnan katkeamisen tunnistusta ja siitä käyttäjälle kertomista.

    Jos minä ohjelmoisin diagnostiikan, niin samalla nanosekunnilla kun laturin hihna katkeaa, kojetauluun imestyisi teksti, että: Laturin hihna katkesi, akussa riittää energiaa 8 tunnin 12 minuutin 32 sekunnin ajaksi, korjaa vika tämän ajan sisällä.

    Minä tunnen JOKAISEN prikan, mutterin ja laakerikuulankin kaikista ajoneuvoistani. Olen tutustunut huoltomanuaaleihin hyvissä ajoin jo ENNEN kyseisen ajokin ostamista. Eli jos mikä tahansa vika ilmenee missä tahansa komponentissa, minä sen tunnistan välittömästi ja osaan korjata. Käytän nimittäin sen verran tyhmää eli wanhaa kalustoa, etteivät ne ole aivan kokonaan tietokoneen vallassa. Tietysti matka katkeaa jos elekronikkayksikkö (CDI-blokki moottoripyörässä) kärvähtää, mutta ainakin minulle on selvää, että kyseinen blokki kärvähti ja vaatii uusimista. En tarvitse tietokoneen viestejä, tiedän jo itsekin mikä hajosi. Edustan sitä wanhaa koulukuntaa, joka vielä hallitsee ajokkinsa kuin omat taskunsa.

    .
     
    Viimeksi muokattu: 05.03.2010
  5. Don MC

    Don MC Active Member

    Liittynyt:
    19.05.2005
    Viestejä:
    1 150
    Saadut tykkäykset:
    5
    Auto ei siis sytyttänyt laturin valoa? Perin kummallista.
    Sen nyt ymmärtää, jos ABS:n ja moottorinohjauksen häiriövalot syttyvät jännitteen laskettua tarpeeksi alas. Mutta paljon ennen sitä tulisi kyllä laturin valon syttyä.

    Pikkupikku yleismittari on autonomistajalle oiva työkalu. Itse isken sen aina kiinni ongelmakohteisiin selvittääkseni asian laidan. Jos epäilen akun kuntoa, mittaan napajännitteen kone pysähdyksissä, sekä kone käynnissä. Näkyy näppärästi laturin toimivuus/toimimattomuus.

    Yleismittarilla saa yllättävänkin monimutkaisilta tuntuvia vikoja paikallistettua. Eukon autossa paloi mittarivalojen sulake aina kun laittoi radion päälle ja käänsi mittarivaloja kirkkaammalle. Parin illan mittailujen jälkeen syyksi paljastui jonkun edellisen omistajan viritelmä. Oli muistaakseni virittänyt radion miinusjohdon mittarivalojen plusjohtoon! Systeemi toimi niin kauan kun mittarivalon himmennintä käännettiin tarpeeksi alas (piuhaan ei tullut paljoa plussaa, mutta radion miinus kulki hehkulankojen läpi runkoon). Jos mittarivaloja käännettiin kirkkaammalle, virta kulki hehkulankojen sijasta radion miinusnapaan ja sitä kautta radion (ja auton) runkoon. Sulake poksahti ja radio rupesi heti toimimaan paremmin kun sulakkeen läpi ei enää tullut plussaa.
    Aivan älytön vika jota siis metsästin h_vetin kauan.

    EDIT: Taidan muistaa tuon vian hieman väärin, mutta yleismittarin tarpeellisuutta sillä vain demonstroin.
     
    Viimeksi muokattu: 05.03.2010
  6. Yorcci

    Yorcci Active Member

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 947
    Saadut tykkäykset:
    1
    Itse asiassa kerran kävi vuokra-autolla (MB Vito), josta laturi kilahti tai sitten akku, mutta vähitellen alkoi vaan varoitusvaloja syttymään tauluun, kunnes yhtäkkiä koko mittaristo oli kuin joulukuusi ja siihen hyytyi. Ensiksi taisi syttyä just ABS:n merkkivalo ja sitten joku muu, ennenkuin matkanteko hyytyi. Mutta ei laturin merkkivaloa.
     
  7. Make73

    Make73 Well-Known Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    3 378
    Saadut tykkäykset:
    118
    Eipä lähtenyt auto enää käymään, kerran tuossa aiemmin jo varoitteli.

    Vanha akku oli Varta Blue Dynamic 62Ah, joka kesti 8,5 vuotta joten ei huono.
    Uuden hain Motonetista merkiltään Bosch Silver Plus S5005 63Ah 99,90€, jossa kahden vuoden takuu (Englannissa samalla takuu 5 vuotta).
    Ainakin ilmoitettu kylmäkäynnistysarvo on parempi kuin Vartassa ja hyvin tuntuu myös starttaavan, ei tarvitse kuin vähän avainta näyttää niin jo käy ;)

    Matka jatkuu :)
     
  8. Dr. Eever

    Dr. Eever Active Member

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 763
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itellä akku väsähti alkutalvesta 2009 ekalla pakkasella / Webastokäytöllä. No ostin tietysti ensin Motonetistä starttiavun (muistaakseni 40e) ja sitten joulureissuille täyty jo ostaa uus akku. Olivat halvennuksessa paikallisissa liikeissä 50e vs 55e. Halpisakkuja siis, päädyin silloin 55e vaihtoehtoon (merkkiä en nyt muista).

    No molemmat härvelit, starttiapu ja halpisakku on toiminut moitteettomasti. Auto, joka ei jaksanut pyörittää kunnolla ku akku tsippas, käynnistyi starttiavulla. Ja sittemmin vaihdettu akku on nyt siis toista talvea erittäin raskaassa Webastokäytössä, paljon käyttöä ja vähän ajoa. Eikä ole nikotellut yhtään eli tarinan opetus olkoon että kerrankin olen saanut ostettua halvalla kelvollista. Tosin akkuhan voi olla sökö "laakista", mutta mitään probleemaa ei kuitenkaan vielä ole ollut, että jos vaikka vielä tän talven jonka jälkeen auto on pakko vaihtaa...
     
  9. DVB-G

    DVB-G Well-Known Member

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 283
    Saadut tykkäykset:
    30
    Miten uudessa autossa käy kun akku VAIHDETAAN? Oletan, että kaapeleilla täytyy yhdistää vanha ja uusi akku toisiinsa vaihdon ajaksi, ettei auto jää jännitteettömäksi hetkeksikään. Pahimmillaan auto kai pitää hinata huoltoon tai kutsua paikalle "tietokoneen käynnistäjä" kannettavan koneensa kanssa, että saadaan uusi auto buuttaamaan terveenä pystyyn ja palauttamaan muistiinsa bittitaivaalle kadonneet parametrit.
     
  10. Dr. Eever

    Dr. Eever Active Member

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 763
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jotenkin näin. Käsittääkseni sellaisia namiskoja myydään (siis auton lyijyakkua pienempiä ja kevyempiä) jollanen kytkettynä vaihto voidaan tehdä.
     
  11. prosurfer

    prosurfer Active Member

    Liittynyt:
    19.10.2001
    Viestejä:
    2 111
    Saadut tykkäykset:
    2
    Kyllä uudesta autosta voi ottaa akun irti. Pahin ongelma on ollut se, että mankan lukituskoodin joutuu syöttämään, ja sitä ei yleensä tule auton mukana...
     
  12. 10inch

    10inch Active Member

    Liittynyt:
    10.08.2004
    Viestejä:
    1 154
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jotkut ovat kikkailleet syöttämällä tupakinsytyttimestä boosteriakulla sen aikaa virtaa kun pääakku vaihdetaan. Sitten ainakin joissain mersuissa on kaksikin akkua, en tosin tiedä pitääkö se pikkuakku mitä yllä vaihtojen aikana. Ja taasen jotkut ovat onnistuneet käräyttelemään ohjainboksejansa näillä em. kikkailuilla, kun can-väylä ei ole ehtinyt nukahtaa ennenkuin vaihteluja on tehty yms.

    Itsellä pitää sähkölasit normittaa uusiksi ja käännellä rattia laidasta laitaan jotta saa espi ja bassivalot pois. Ja tietty se radio.

    Alijännite se usein oireilee ensin just epämääräisinä varoitusvaloina...
     
    Viimeksi muokattu: 19.01.2011
  13. Asarias

    Asarias Jutsait Tutaa! Tukijoukot

    Liittynyt:
    24.04.2007
    Viestejä:
    186
    Saadut tykkäykset:
    4
    300C Hemi Chryssessä ei tarvitse virtoja pitää päällä akkua vaihdettaessa.Akku kestää normikäytösssä n.3-4 vuotta.
     
    Viimeksi muokattu: 28.01.2011
  14. Dr. Eever

    Dr. Eever Active Member

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 763
    Saadut tykkäykset:
    0
    Juu, tuli itellekkin mieleen, että kun kerran latasin tuota em. starttiapua auton pistokkeesta, niin soitin jäi päälle kun ajoin parkkiin ja sammutin auton. Eli tuo varmaan toimisi akunvaihdon aikana virtalähteenä. Riippuu tietysti myös autosta, mutta voisinpa mielenkiinnosta joskus kokeilla että häviääkö esim kellonaika jos irrottaa akun mutta pitää ton pistokkeessa.
     
  15. 10inch

    10inch Active Member

    Liittynyt:
    10.08.2004
    Viestejä:
    1 154
    Saadut tykkäykset:
    0
    Virtahan katkee sytkäristä avaimesta, joten saattais joutua pitään avaimella virran päällä? Hirvittää alkaa vaihtelemaan virtalähteitä kun autossa on kaikki sähkölaitteet elossa... tuolloin varmaan ovat saaneet noita caniväyläbokseja yms. yrvähtämään...
     
  16. Dr. Eever

    Dr. Eever Active Member

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 763
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei, vaan oikein löi ihmetyksen päälle, kun saavuimme määränpäähän, sammutin auton, poistin avaimen virtalukosta ja meinasin nousta, ku hokasin että raatio soi edelleen. Ko, soitinhan on ajoneuvon alkuperäinen integroitumalli, eli se sammuu aina 0-asennossa. Mutta ku hoksasin irrottaa starttiavun tupakansytkäristä niin kaikki oli taas normaalisti.

    Niin siis virta kulkee ainakin raatiolle asti. Mun kulkuneuvossa ei ole erityisohjeita akun vaihdon varralle (esim että pitäs olla virrat koko ajan vaikka ulkopuolelta), mutta vois testata että pelaako sähköt pitemmällekkin normaalisti ku toi on kii.
     
    Viimeksi muokattu: 29.01.2011
  17. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 516
    Saadut tykkäykset:
    8
    Viimetalven kovissa pakkasissa menehtyi -04 Civicistä alkuperäinen akku ja ostin tilalle Tranen (hopea-kalsium-lyijy) testivoittajan. Toimi todella luotettavasti lopun vuoden. Tämän talven pakkasjaksot, lyhyet ajomatkat ja suuri sähkönkulutus meinasivat taas tehdä tehtävänsä, kun oli todella kankeaa starttausta -22C ja -24C öiden jälkeisinä aamuina vaikka autossa on Defan lohkolämmitin ja oli 2 tuntia ollut johdon päässä. Nopea akun varaustilan tarkistus akussa olevasta indikaattorista ja liian matala varaushan se syypää. Hain eilen Motonetistä Defan 4A akkulaturin, joka kytkytyy helposti olemassa olevaan lämmitysjärjestelmään. 0,5 m jatkopanssarikaapeli ja laturi 124,40€. Kytkentä oli tosiaan helppo - puskurilta tuleva panssarikaapeli laturiin, josta jatkokaapelilla lohkolämmittimen ja sisätilasarjan haaroitukseen. Lopuksi vielä laturin + ja - johtimet kiinni akkuun ja härdellin ja johtojen kiinnitys nippusiteillä autoon. Viimeyönä oli taas sen -20C, mutta nyt lähti startti pyörittämään kuin olisi viagraa syönyt. Suosittelen. :thumbsup:

    [​IMG]
     

    Liitetyt tiedostot:

  18. DVB-G

    DVB-G Well-Known Member

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 283
    Saadut tykkäykset:
    30
    Kaupunkiajossa talvella akku ei ehdi latautua tarpeeksi, siis auton oman laturin lataamana. Akku on liian kylmä ja ajomatkat liian lyhytkestoisia. Pitäisi ajaa pitkää matkaa ja lämmittää akku, sitten se ottaisi varausta vastaan ja pysyisi täyteen varattuna. Peräkontissa piileskelevä akku ei lämpene riittävästi, konetilassa oleva akku lämpenee paremmin.

    Kannattaisi pitää autoa lämpimässä (työpaikan tai kauppakeskuksen lämmin parkkihalli) monta tuntia, että akku lämpiäisi, ja sen lämmettyä lähteä pitkälle ajoreissulle "lataamaan akkua". Ellei pitkää reissua voi tehdä, niin edes normaali kotimatka, mutta suurilla kierrosluvuilla moottoria huudattaen, että laturin teho olisi maksimaalinen. Kannattaa selvittää millä kierrosluvulla oma laturi antaa eniten lataustehoa. Ja heti kun pääsee kotiin, akun ollessa vielä lämmin, sähköverkkoon liitettävä laturi lataamaan akkua.

    Ei ole hyötyä aamulla ennen ajoon lähtöä alkaa ladata akkua, joka on -25 asteen lämpöinen, ei akku siitä mihinkään lataudu.
     
  19. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 516
    Saadut tykkäykset:
    8
    Joko akku latautuu tai se lämpenee tai sekä että; fysiikan lait pätevät. Laturi puskee sitä virtaa 4 A (14,3 V), kunnes napajännite nousee. Lämmin akku antaa paremmin virtaa ulos ja toki myös ottaa sitä paremmin vastaan. Eli kyllä siitä latauksesta on hyötyä oli niin tai näin. Ja käynnistys todellakin helpottui huomattavasti laturin asennuksen jälkeen.

    Mainitun Defan laturin lataussykli: http://www.defa.com/doc/23000.1262677728.GBxDEFAxMultiChargerx1204.pdf
     
  20. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 516
    Saadut tykkäykset:
    8
    Eräänä kesänä hain tutun tutun autoliikkeestä pitkään seisoneen tila-auton isomman joukon kesälomakulkuvälineeksi. Kyseinen auto piti startata starttiavulla ja pidin sen tankkauksenkin ajan käynnissä. Ajomatkaa tuli liikkeestä toisen kaupungin akkufirman pihalle joku 90 km. Kesäkeli siis. Liikkeen poika aukas konepellin ja otti 3 askelta taaksepäin. Vanha akku oli pullistunut ja sihisi. Se oli ilmeisesti oikosulussa ja viittä vaille valmis räjähtämään. Oli tuuria ettei sitten räjähtänyt ja akkuhapot lentäneet konetilaan tai konepellin avaajan silmille.