Absinttia netistä

Keskustelu osiossa 'Olut sekä muut drinkit' , aloittajana devastat, 31.05.2004.

  1. Swingbream

    Swingbream Guest Guest

    Liittynyt:
    31.03.2004
    Viestejä:
    388
    Saadut tykkäykset:
    4
    Joo, mutta ovatko pitoisuudet absintissa koskaan olleet niin isoja, ettet saisi alkoholimyrkytystä ennen kuin koiruoho alkaa todella vaikuttamaan?
     
  2. mantere

    mantere Guest Guest

    Liittynyt:
    26.05.2004
    Viestejä:
    123
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tässäpä itselle mieluinen threadi.
    Viimeisen kahden vuoden aikana tullut juotua +10 pulloa absinttia, osa itse tuotua ulkomailta ja osa absinth24 / craigsin kautta tilattua.

    Parhaimpana pidän kenties Staroplzenecky nimistä Tsekki-absinttia.
    Huonoimpina pidän ehdottomasti Alkossa myytävää absinttia.
    Jos aitona värinä pitää myrkynvihreää ja veden lisäyksen jälkeistä maidonvalkeutta, niin Deva Absintit on hyviä.


    Välineistöä
    Alkutilanne
    Palava sokeri

    Riippuu tosi paljon veden lämpötilasta ja absintissa olevan aniksen määrästä että minkä väriseksi muuttuu, jos muuttuu.

    Harmi että esim Craigilta on poistunut myynnistä paljon hyviä tuotteita :OI
     
  3. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    Alkon myymällä absinthilla (tai ylipäätään millä tahansa, mitä tästä maailmasta löytää) ei ole käytännössä mitään tekemistä hulluruohon ja sen aiheuttamien hallusinaatioiden kanssa.

    Asiasta enemmän kiinnostuneet voivat aloittaa vaikka täältä:

    http://www.feeverte.net/thujone.html

    (käytännössä tuolla sanotaan että koko asia on täydellinen myytti)

    Jos tekee absinthdrinkkejä niin sitä varten pitää olla tähän tarkoitukseen tehty lusikka. Lusikkaan laitetaan sokeripala, joka kastetaan juomaan ja sen jälkeen sytytetään. Lusikan pohjassa olevien reikien kautta sulanut sokeri alkaa valua lasiin ja jonkin ajan jälkeen lusikka vielä dipataan itse juomaan.

    Absinth on ihan hauska juoma ja varsinkin drinkeissä se antaa kivan säväyksen. Suurin ongelma vaan on alkon myymä tavara, joka on laadultaan ja maultaan surkeaa ja maksaa vielä paljon.

    Suosittelen kokeilemaan pientä absinthlorausta myös teessä.
     
  4. mantere

    mantere Guest Guest

    Liittynyt:
    26.05.2004
    Viestejä:
    123
    Saadut tykkäykset:
    0
    Absinthan oli aikanaan esim. Ranskan armeijan joukkojen päiväannokseen kuuluva osa, Pernodia taisi tuolloin olla.
    Craigin absinth historiaa
    Syy miksi absinth kiellettiin ei ollut itse alkoholiongelma (vaikkakin kulutus oli järkyttävän suureksi noussut 1800-luvun sotien jälkeen), vaan epäillysten että absinthin aineosat aiheuttavat vaarallista toimintaa jne, ja pikku hiljaa kielto leviää ympäri maailmaa. Kiitos Eu:n, absinth on taas laillista \o/.

    Itse tehokkuudesta, itse join ensimmäisen pullon kokonaan (70% / 0,5l) puoliksi veden kanssa, joka mielestäni on aito tapa. En ole juominkieni aikana ikinä kokenut mitään kummallisia tunnetiloja saati halluja nähnyt =)
     
  5. Raymond

    Raymond Guest Guest

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    1 885
    Saadut tykkäykset:
    1
    En osaa sanoa, tuossa jossain postissa oli joku linkki, missä kaiketi kumotaan koko koiruoho/hulluruoho kuvio. En jaksanut lähteä lukemaan.

    Ehkäpä jos tuosta haihduttaa pois alkoholin, jää jäljelle vaan koiruoho ja vesi (+ mitä mausteita tuossa nyt onkaan) :rolleyes:.

    Käsittääkseni absintti on usein 60+ %:sta, joten ei sitä kovin paljoa pysty lyhyessä ajassa nauttimaan, ellei ole tosi ammattilainen.


    rami.
     
  6. Migy

    Migy Guest Guest

    Liittynyt:
    18.01.2004
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos meinaa hyvää absinttia hommata niin kannattaa jättää se Tsekki laskuista ja suunnata katse Ranskaan tai Espanjaan.
    HC absintin nauttijat lähinnä nauravat näille tsekkien litkuille, vaikka jotkut niistä enemmän koiruohoa sisältävätkin. (ei oleellinen asia)

    Hallusinaatioita en pahemmin ole absinteillä saanut (miten luokitellaan hallusinaatio? erilaiset "kännit" kyllä saa) vaikka niitä on tullut kiitettävästi nautittuakin.

    Alkosta saatava Pere Kermanns sisältää ainakin koiruohoa siinä missä muutkin Euroopasta saatavat absintit, mutta on makunsa puolesta aika mitään sanomaton (ensikertalaiset, elkää mielellään aloittako tällä).
     
  7. Migy

    Migy Guest Guest

    Liittynyt:
    18.01.2004
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niin ja sen verran vielä, että se sokerin lisäys juomaan on tullut siitä, kun absintit olivat aikoinaan sellaista myrkkyä, että sokerin lisäys teki niistä helpommin juotavia. Se ei todellakaan ole mikään pakollinen "rituaali".
    Nykyisin suurimpaan osaan absinteistä lisätään jo valmiiksi niin paljon sokeria, että sen käyttö on enemmänkin haitta kuin hyöty.
     
  8. Samppa

    Samppa Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.06.2000
    Viestejä:
    14 062
    Saadut tykkäykset:
    26
    Eikä tosiaankaan kovin suositeltavakaan jos on sattunut jo nauttimaan useamman huikallisen. Itse ainakin jokunen vuosi sitten onnistuin liekittämään koko tiskipöydän vaikka tarkoitus oli vain hieman sulatella sokeria.
     
  9. kurdt

    kurdt Guest Guest

    Liittynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    7 255
    Saadut tykkäykset:
    25
    Sanokaapas deekut, että eikö teillä lennä pulla jos lisäätte tuohon Suomen Absinttiin vielä sokeria? Minusta kun se on jo nyt niin makeaa, että sokeria ei paljoa tarvi sulatella ja silti tuo aiheuttaa varmasti helpoiten minulle värikkäitä haukotuksia.
     
  10. mantere

    mantere Guest Guest

    Liittynyt:
    26.05.2004
    Viestejä:
    123
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse ainakin poltan sokerin ja se mitä veden mukana menee juomaan sekaan saa riittää, loput roskiin. Onkin sitten lopulta hienon näköinen lasi täynnä vihreää sokerivettä =D
     
  11. mantere

    mantere Guest Guest

    Liittynyt:
    26.05.2004
    Viestejä:
    123
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minkä perusteella nämä hoocee absintistit pitävät tsekkiä naurettavana?
    Kiinnostaa todella koska en ole tuollaista väitettä ikinä kuullut saati itse kokenut mitään naurettavaa tsekki-absinteissä.
    Päinvastoin en ole kovin innostunut Espajanan punaisista, mustista jne absinteista. Niitäkin on monia tullut maistettua, uusin hankinta olikin musta Black Absinthe Espanjasta.

    Itsekin olen tuota hallusinaatio juttua miettinyt, mistä tiedän että näen halluja, riippuu varmasti tasosta =d

    Muistikuvieni mukaan Alkon P Kermannsissa oli aivan mitätön määrä thujonia. Tosin ei ole tullut vastaan edelleenkään niitä trippejä antavia juomia ;)
     
  12. make200

    make200 Guest Guest

    Liittynyt:
    25.07.2004
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
    onko joku tilannut tuolta craig sivuilta saksasta?
    onko homma pelannut hyvin?
     
  13. Romero

    Romero Guest Guest

    Liittynyt:
    26.07.2004
    Viestejä:
    60
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kyllähän tuo kotimaan alkoista löytyvä Pere Kermanns on tosiaan aika onnetonta tavaraa verrattuna ulkomailta tuotuihin, kyllä tuotakin juo mutta se on kaikin puolin pelkkä varjokuva aidosta tavarasta. Mitään hallusinointeja ei ole tähän mennessä esiintynyt minkään absinttimerkin ansiosta, mutta känni tuntuu todellakin erikoisemmalta normaaleilla viinaksilla hankittuun verraten ja juopottelun jälkeisen yön unet ovat järjestään olleet melko surrealistista tavaraa.

    Kokkailemista tuli kokeiltua itsekin sen verran että tein litran koe-erän omatekoista myrkkyä löytämieni ohjeiden mukaan liottamalla kuivatettua koiruohoa sekä mausteita reilut 90%-volttiseen pontikkaan: Mitään pitoisuuksia tai reseptin oikeellisuutta en uskalla alkaa edes arvailemaan mutta melko taakia tököttiä siitä tuli, sen makua ei lievitetä enää millään sokerilla ja vedellä vaan alas saaminen vaatii vankkaa päättäväisyyttä ja tavallista lujempaa miestä.
     
  14. make200

    make200 Guest Guest

    Liittynyt:
    25.07.2004
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
    niin onko joku tilannu tuolta tavaraa http://www.craigs.de/
    tuleeko perille yleensä suomeen ja toiminut kivuttomasti muutenki?
    kiinnostais tilata sieltä pari pottua
     
  15. WWilho

    WWilho Guest Guest

    Liittynyt:
    07.09.2004
    Viestejä:
    1
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuolta olen tilannut jotain --> http://www.absintti.com/ .. Trul Absintti on kyllä minun mielestä tähän mennessä paras absintti mitä olen maistanut. Ja hyvin tuntuu käyvän vielä päähänkin! Mata Haria en kyllä enää pistä suuhuni mistään hinnasta. Vielä on aika pitkä tie, että on kaikkia absintteja maistanu, mutta eiköhän sitä pikkuhiljaa kerkeä :)
     
  16. Akseli R.

    Akseli R. Uusi jäsen

    Liittynyt:
    27.08.2003
    Viestejä:
    61
    Saadut tykkäykset:
    0
    IMHO: Kaikki ovat puhuneet kukkua absintista. Mitä minä olen ottanut selvää, niin kaikki absintit pitävät sisällään koiruohoa, koiruohon halluja aiheuttavan ainesosan vaikutus poistetaan valmistus prosessissa. Eli ei kaupan hyllyiltä saa mistään mitään oikeaa absinttia. Eikös kukaan leffafriikeistä ole katsellut From Hell:in tuplaversion ekstroja? Siinä oli aika paljon juttua absintista ja samassa mainittiin, että joistain Keski-Euroopan piskuisista vuoristo kylistä voisi hyvällä munkilla löytyä sitä ehtaa tavaraa ja silloinkin ainoastaan "tiskin alta".
     
  17. Ize

    Ize Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.12.2002
    Viestejä:
    2 273
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse henk. koht. olen päätynyt uskomaan fransmanneihin ja belgialaisiin ja eikä prosessissa mitään ainesosia tarvi alkaa poistamaan. Jos oikeasti halluja haluaisi saada koiruohosta, pitäisi alkaa uuttamaan koiruohoa ihan erikseen ja juomaan eliksiiriä sellaisenaan, jotta pitoisuudet saisi riittävälle tasolle.
     
  18. Romero

    Romero Guest Guest

    Liittynyt:
    26.07.2004
    Viestejä:
    60
    Saadut tykkäykset:
    1
    Venäjältähän saa apteekeista tuollaista uutetta, mitä lie ollut Tintuctare Absinthea, jota paikalliset narkkarit käyttävät kuulemma lääkkeenä pahimpiin vieroitusoireisiin. Olen kuullut kaveriltani että sillä saa sekoitettua päänsä suhteellisen hyvin mutten ole henkilökohtaisesti kokeillut.
     
  19. mantere

    mantere Guest Guest

    Liittynyt:
    26.05.2004
    Viestejä:
    123
    Saadut tykkäykset:
    0
    Väittäisin että suurimmasta osasta absintteja on poistettu tuo aineosa, mutta on toki monia jossa se on edelleen, eikä prosessin missään vaiheessa ole poistettu mitään. En tiedä moniko pullon teksteistä on mainosteksti vain, mutta itse uskon pullojen etiketteihin. Rewievit ja analyysit toki voi vapaasti lukea netistä. Valitettavasti itsekin olen tuon sivuston jo kadottanut uuden koneen myötä.

    Esim Pernodilta on olemassa ns aito versio ja kaupallinen versio. Kaupallinen versio tuli myyntiin kiellon jälkeen ja nut kiellon poistumisen jälkeen tuli ns aito absinth myös myyntiin eli ainakin kahta Pernod absinthia on myynnissä.
     
  20. dille

    dille Guest Guest

    Liittynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    1 277
    Saadut tykkäykset:
    0
    Miten toimii postiennakko ja eihän veroja pitäisi tulla. Itse kinnostuin noista kuubalaisista sikareista enemmänkin. Tietääkö postin tädit edes mitä siinä laatikossa on?