Laitetaans tähän vähän "offtopicia", kun niin hiljaista 4K-rintamalla; Tuotantopuolella ollaan montaa mieltä pixelien lisäyksestä ja itsekin jotain harrastaneena ja Independent leffojen ystävänä täytyy todeta, ettei se itsessään tuo aina välttämättä esim. ohjaajan taiteellista näkemystä esille. John Galt The Truth About 2K, 4K and The Future of Pixels artikkeli on täyttä asiaa edelleenkin ja 120 kuvaa sekunnissa, sekä HDR ovat asioita, joita silmä ei ole tottunut aistimaan, mutta siihen makuun päästyään, kaikki muu on vähän laimeaa (näin kärjistettynä). Muna-Kana ongelmaan Ultra HD tuo parannusta, koska kuvaprosessorien nopeudet pystyvät käsittelemään paremmin myös nopeita kuvanpäivityksiä ja korkean dynamiikan kuvia, eli värejä ja sävyjä. Ja taas Rasmus Larsen saa selitää tarkemmin http://www.flatpanelshd.com/focus.php?subaction=showfull&id=1376977424 Kuvauskalustona voi myös nykyiset kuluttajaluokan kamerat tuoda mahdollisuuden tuottaa ihan "kotikutoisesti" teknisesti huippulaadukasta mediaa, mutta formaatti on edelleen hakusessa, eikä Sonyn XAVC 4K ole mitenkään "defacto". HEVC on ainoa järkevä pakkaus standardi, mutta ei ole softaa oikein vielä siihen ja kotikuvaajan kannattaakin kuvata ihan RAW-muodossa, josta voi tehdä Cinema DNG ainakin Adoben softalla. Käytännössä kamera on yleensä Canon ja siinä http://www.magiclantern.fm/ softa. Laitan pari videoo tähän ihmeteltäväksi, jos jotakuta kiinnostaa ja löytyy hyvä näyttö, jolla saa aavistusen fiiliksestä :king: Tämä OT-juttu vain tähän "välipalaksi" ja jatketaan topikin 4K uutuuksilla (en löytänyt tuotanto-aiheista aluetta plazalta) Spoiler [video=vimeo;71649487]http://vimeo.com/71649487[/video] Spoiler [video=vimeo;14821961]http://vimeo.com/14821961[/video] Timelaps- ja HDR-tekniikalla saadaan silmille kunnolla ärsykettä, jos säädöt lähtee lapsesta Spoiler [video=vimeo;46223117]http://vimeo.com/groups/hdrtimelapse/videos/46223117[/video]
a) Turhaa, käytännössä eroa ei näe verrattuna 60p päivitysnopeuteen. b) Toimii korkeintaan yksittäisissä minuutin mittaisissa demoissa, muuten alkaa vain näyttää typerältä kikkailulta. Typerältä ja luonnottomalta, ei lainkaan hienolta tai "siistiltä". Toivottavasti ei tule yleistymään.
Snadisti kusee 4K:n reisille, että kuvataan kameralla jonka sensorista heruu videotilassa n. 720p:n verran mitattua resoluutiota. Ja värit ylisaturoittava HDR on typerää soopaa; leffakäytössä HDR:stä on iloa nimenomaan dynamiikan laajennuksessa, eli saadaan taltioitua kuvasta samaan aikaan varjot ja kirkkaat alueet kummankaan menemättä tukkoon/puhki.
Spoiler [video=vimeo;66574661]http://vimeo.com/66574661[/video] CMOS-kennon pixelit eivät ole se rajoittava tekijä, vaan siirtoväylät ja prosessorin teho. Periaatteessa Nokian 1020 kennosta saa 41 Megapikseliä ulos raakana, jos niin halutaan (kenno ei voi olla puhelimessa kiinni toistaiseksi). 1080p on kuitenkin vielä käytännössä paras jakeluresoluutio > FullHD ja simppeli 4x1080 skaalaus Ultra HD-näyttöihin. Esimerkkinä Oulussa, ihan omakotitalossa kuvattu Jonna Tervomaan uudessa Tikapuut-musiikkivideossa on kuvattu kokonaan suurnopeudella ja esitetty hidastettuna, antaen hyvin rauhallisen kuvan musiikin sanomaan liittyen http://www.metacafe.com/watch/mu-2005024/tikapuut_jonna_tervomaa_music_video/ On siis ihan makuasia miten uusia tekniikoita käyttää ja jonkin taiteellisen tyylisuunnan suora tyrmääminen kertoo enemmän arvioijasta, kuin tuotoksen tekijästä En kyllä itseään yleensä pidä noista tappiinsa vedetyistä tehosteista, mutta ne selventää tekniikan esittelyä tässä OT-jutussa.
Containerin resoluutio voi olla vaikka kiljoona gigapikseliä, mutta se ei tarkoita että kuvassa olisi kiljoonan gigapikselin verran detaljia. Kun nuo Canonin muovijärkkärit lyödään resoluutiotaulun eteen, nähdään että ns. tehokasta resoa tallentuu tiedostoon n. 720p:n verran. Oli se framen koko sitten 2.5K, 1080p, whatever. Yliluonnollisen näköisillä väreillä kikkaileva, stillikuvista tuttu HDR ei ole taiteellinen tyylisuunta elokuvissa. Miljööstilleissä sitä se voi olla, mutta leffoissa se toimii enintään hyvin lyhyinä tehosteotoksina. Leffapuolella HDR-termillä tarkoitetaan ihan muuta juttua.
Canonilla on montaa mallia ja oli vaan esimerkkinä, mutta RAW-video tarkoittaa käytännössä, että kennosta ulos otetaan natiivii pixelimäärä kertaa x framea, vähän kuin motion-jpeg, mutta motion-raw (halpa kamera voi yhdistellä tai rajata kyllä tätä). Kyse on siis RAW-valokuvasta, joka otetaan vaikka 24 kertaa sekunnissa. Tästä raakavideosta sitten lähdetään työstämää esim. Cinema digital negativea, jotta päästään työskentelemään videoeditointiohjelmalla ja tässä vaiheessa vasta päätetään miten kaikkia informaatiota käytetään. Mainitsemasi varjojen "avaus" leffoissa on tyypillistä lisädynamiikan käyttöä. Containeria tehdään yleensä useita eri tarkoituksiin sopiviksi, jos halutaan laajempaa jakelua. 4K-näytön käytön rajaaminen vain leffoihin on aika suppea näkökanta. Itsellä tuli ensimmäisenä mieleen valokuvien katselu kunnon väritoistolla ja "pixelperfect" resoluutiolla.
Joo, UltraHD-telkulla valokuvia voisi katsella eri tavalla kuin koskaan ennen. (Ellei teetä omista kuvistaan useinkin julisteita) Tosin sekin on vasta 8 megapikseliä, mutta kyllä sillä jo mukavasti pärjäisi. Nyt pitää kituuttaa neljällä.
Vielä OT, kun sattumalta hauska "silmäjekkuvideo" tuli eteen ja hyvin tehty demo, miten aivot aistii simien kautta ..virheellisesti. Spoiler
Saatan tietää asiasta jotain, koska olen jo kotvan omistanut RED Epic-X -kameran. Googleta jos ei sano mitään. Hmm? Enhän minä ole mitään tuollaista ehdottanut. Puhuin stillikuvaajien suosimasta HDR:stä, jolla kuvaan tuotetaan "yliluonnolliset" värit ja sen käyttämisestä elokuvissa. Ei tuo ole mitenkään riippuvainen resoluutiosta.
Spoiler :thumbsup: Ajattelin kyllä, että tietoa löytyy, tosiasia on kuitenkin tekniikan kehittyminen myös harrastelijapuolella. Millä näytöllä muuten katselet RED-kameralla kuvattua dataa? Viikonloppukevennys spoileriin ja takaisin HDR-videoon, joka herättää kummastusta elokuviin tuotuna!? Minun silmä on vissiin tottunut jo laajempaan dynamiikkaan, kun tässä esimerkissä (taas Canonilla, jota pidetään yleisesti Nikonia ym. huonompana dynamiikassa), kuvatussa on ihan hyvä tasapaino jo 8-bittiselläkin näytöllä katsottuna minun makuun. Spoiler Dynamiikkaahan tulee myös luonnostaan, kun vaikka 1080 kuva skaalataan hyvin 4K, koska sen valkoisen ja mustan pikselin väliin lasketaan harmaa pikseli jne. Sitten topikkiin. DVB-lähetyksiäkin jo tulollaan, mutta vain 50Hz ja jos (kun) HEVC, niin menee TV uusiksi tai UHD-boxi. Virittimiä ei vielä tehdä, mutta Sky ja UK jalkapallofanit lähtenee veturiksi. F1 olisi hienoa nähdä UHD vuonna 2015, kun Kimi voittaa taas MM Ferrarilla :thumbsup: http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1379073466 Grudigilta 65" hintaan 4500 http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1378903400 Seikiltä myös OLED ja tämä tähän siksi, että seuraavaksihan kiinan ihme tarjonnee 4K-OLED naurettavaan hintaa? http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1378967426 HDMI 2.0 selvällä rautalangalla, lontoon murteella. http://www.techradar.com/us/news/television/hdtv/hdmi-2-0-everything-you-need-to-know-1180242
Tavallisesti Dellin 30-tuumaisella 2560x1440 -näytöllä. Pari viikkoa sitten pääsin vihdoin katsomaan matskua ehdalla 4K-näytöllä, kun Sony lainasi 55-tuumaisen X90:n muutamaksi päiväksi. Duunailen telkusta arvostelua siinä kun ansiotöiltä ehdin. Kummastusta herättää vain se, että jotkut sotkevat joko tietämättömyyttään tai tahallaan kaksi eri asiaa, eli Tonemappingin ja HDR:n. Ensinmainittu, josta myös HDR-termiä käytetään, on tietynlaisiin stillikuviin oikein mainiosti sopiva gimmick, jälkimmäinen puolestaan uuden kenno- ja kamerateknologian mahdollistama perinteistä filmiä laajempi dynamiikka. Filmin dynamiikaksi ilmoitetaan yleisesti 14-15 stoppia, kun uusilla digitaalisilla elokuvakameroilla päästään jo 18 stopin hujakoille ilman mitään jälkituotantokikkailuja. Ketjun aiheeseen liittyen, tulin viime yönä IBC:stä, jossa pörräsin pari päivää. 4K/UHD ja HEVC löivät silmille ihan jatkuvalla sykkeellä. Veikeää silti, että NHK ilmoitti hyppäävänsä 4K:n yli tyystin ja siirtyvänsä suoraan 8Kn. Uudet 8K-kamerat eivät ole enää jääkaapin kokoisia; esillä oli Hitachin valmistama olkapäälle istuva prototyyppi.
Kävin viime viikolla Lontoossa Harrodsin viihde-elektroniikkaosastolla. Siellä oli kattavasti esillä eri valmistajien 4k mallit ja myös useita OLED-laitteita kokoluokista 55-85". Oli aika siistiä..
Sony ja Samsung TM vertailu http://tekniikanmaailma.fi/kuva-ja-...isiot-sony-kd-55x9005a-ja-samsung-ue55f9005st http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1380888077 Vaatimukset UHD-logolle: Native Resolution: 3840 x 2160 Pixels Aspect Ratio: 16:9 Colorimetry: ITU-R BT.709 Colour Bit depth: 8 Bit Frame Rate: 24p/25p/30p/50p/6 0p Audio: PCM 2.0 Stereo
Vaikea valita, kun telkussa ei sitä ole. Luin jostain, että Rec.2020-vaatimus kaatui nimenomaan paneeli- ja televisiovalmistajien vastustukseen. Ja vaikka Rec.2020:n laajempi gamut, 120fps:n tuki ja 10- tai 12-bittiset värit olisivat toki hemmetin hieno juttu, ei moisten paneelien valmistamisessa ole järkeä niin kauan kuin mistään ei saa standardin mukaista sisältöä. Enkä tosiaan pakottaisi telsua Rec.2020-tilaan, jos syöttäisin siihen Rec.709-kuvaa.
No näinhän se on ja sääli, kun nyt Sony on ainoa vaihtoehto laajempaan väriavaruuteen (x.v.Color). Ajatukseni ja oletukseni oli, että 4K-BD-standardi on automaattisesti Rec.2020 tuettu ja OLED toisi sen kuluttajillekin!?
Niinpä. Testasin muuten x.v.Coloria Sonyn 4K-telkulla. Ajoin Sonyn 4K-mediakarusellista telkkuun matskua, joka oli tehty x.v.Colorin esittelyyn ja joo-o, etenkin punaisen sävyt vaikuttivat kovin kylläisiltä, mutta ilman A/B-vertailua oli vaikea sanoa miten suuri ero sitten oikeasti oli tavisväreihin. Minua tuo demomatsku ei ainakaan vakuuttanut. Eletään toivossa, mutta varaudutaan pettymykseen.
Verkkiksen digimessuilla tänään kävin katselemassa 4K-tarjontaa. Näytillä oli Philipsin 84" ja LG84", hinnat 12000-13000€. Samsungilla oli 65", samoin Sonylla, hinnat 5800€. Philips 65PFL9708S 65" Ultra HD h.5000€, LG:n 65" hinta oli 5300€. Hieno oli kuva noissa! Mieleen jäi Panasonic TX-P65ST60Y 65" 3D plasmatelevisio, jossa oli upea 3d-kuva, hintakin kohtuullinen 2500€. Taisin olla paikalla n.klo 12-13, eikä ollut vaikeata saada parkkipaikkaa, joten oli mukava tutustua tarjontaan.
Viikonloppuna Oulun tynkä Hifimessuilla tuli ihmeteltyä Samsungin 65" 4k telkkua. Mallia en muista, mutta hinta oli 6000-7000 €. Wow-efekti oli sama kuin aikoinaan näin joillain messuilla ensimmäistä kertaa 1080p telkun pyörittämässä demomatskua. Molemmilla kerroilla mm. nähtiin kaupunkimaisemia. Hiton yksityiskohtainenhan se kuva oli tuollaisella demomatskulla. Värit oli tosin täysin epäluonnollisiksi säädetty ja kun nokka ruudussa ihmetteli teräviä ääriviivoja niin melkein uskaltaisin sanoa, että jotain kuvanpaskannuspiirejä oli päällä. Ja epäilemättä oli myös päällä välikuvien interpolointi. Lähdemateriaali tuskin oli 50/60p tasoista, kun telkusta ei löytynyt edes HDMI2.0 liityntöjä (v1.4 menee läpi vain maks. 4k 30p).
Avauduin tuolla blogin puolella hieman 4K:sta ja etenkin sen markkinoinnista. Fiilispohjalta, ei tiedettä.