Nylon voisi olla hyvä aine sorvauttaa aerot juuri esim. lähimmässä amistossa. Melko varmasti löytynee jonkin paksuista nylonia varastosta. Tietenkin alumiinista tulee hyvännäköinen ihan hiottuna/kiillotettuna, miksei myös ihan teräs kävisi. Ainesputkea löytynee jos jonkinmoista kokoa.
Täältä tuppukylästä tollasta 125mm putkea löydy .... ja alkaa tuo nykyisen 160mm halk putken taikominen +900 mittaseksi näyttää mahdottomalle. mikä tosta 103mm / n.400mm vaihtoehdosta tekee huonon ?
Mahdollinen porttikompressio, joka tosin ilmenee vain suurimmilla äänenpainetasoilla. Normaalikäytössä 4" putki toiminee aivan riittävän hyvin. Kovempaa kuunnellessa sitten ilman virtausnopeus portissa kasvaa, ja se voi aiheuttaa kuuluvia suhinoita, ikään kuin säröä. Ja kun volaa on niin paljon että ilma alkaa putkessa suhista, niin kämpän muu irtaimisto rämisee kumminkin siihen malliin ettei sitä suhinaa juuri kuule.. 6" putken käyttäminen 12" elementille on jo melkoista varmuuden maksimointia. 4" on varmasti käytännössä riittävä lähes jokaiselle 12" elementille, ja kuuntelijallekin. Plazalla vain monet haluavat tehdä overkilliä ja jättää varmuusvaraa ja/tai ovat niin kultakorvaisia että todella uskovat kuulevansa sen portin vihellyksen..
Voin sanoa 4" putkella olevan kaupallisen tuotteen omistaneena (Monolith), että kyllä se 4" riittää hyvin pitkälti. Monolithissa kuulu ehkä aavistus suhinaa ihan matalimmissa maksimi tasoja kokeillessa...tässä vaiheessa oltiin kuitenkin semmosissa lukemisssa että kämpän irtaimisto ja ikkunat aloittivat valituskonsertin... samoiten kerrostalon betoninen lattia alkoi täristä ... ehkä pari minuuttia kesti tuo sessio... naapurit eivät olisi luultavasti kestäneet kauempaa Tuon kuuli vain aivan läheltä subbaria muulta kämpän resonoinnilta.
Kiitos uskonvahvistuksesta. suosituksenahan/vinkkinä oli annettu 125mm rööri, mutta saatavuus heikko, + aeroportin hankaluus. 160mm oli ennestään, suuruuden hulluuksissani edellisillä elementeillä... Mutta kokeilempas ensin miten tuo n.100mm kanki sitten "kuhisee" !!
Mietitäänpä ensin, tarvitaanko pyöristyksiä? 12" elementeille on yleensä ajateltu pyöristetyn 4" olevan riittävä putki. Omassa kahden 90 asteen mutkaisessa subissa tuollaisen putken sain tuon kyllä helposti puhisemaan kovimmissa leffakohtauksissa tai sinipyyhkäisyissä. 5" putkessa on kuitenkin 56% enemmän poikkipinta-alaa eli ilmannopeudet on 64% 4" putken nopeudesta. Minä sanoisin että riittää kun hioo tai jyrsii mahdollisimman isot pyöristykset putken aukkoon. Sisäpäähän vastaava rinkula hukkamateriaalista. Tupla seinämänvahvuus (2x30mm) tuohon pyöristykseen vastaisi jo kaupallisia pyöristyksiä. Ilmanvirtauksenvastustuskaavoja kun katsoo niin vastustuskerroin pyöristetylle putken päälle seinämässä on R/D = 1,00 -> kerroin on 0,05 R/D = 0,50 -> kerroin on 0,1 R/D = 0,25 -> kerroin on 0,2 R/D = 0,00 -> kerroin on 0,5 Oletetaan, että tuhina on suoraan verrannollinen virtausvastukseen. Virtausvastus kasvaa nopeuden neliöön. 4" putkista Jetset 100 menee pyöristykset noin R/D 0,5 mukaan ja oletetaan että 5" putkelle tehdään 30mm etulevyyn 30mm pyöristys, joka on noin R/D 0,25. Kun tuossa Jetsetissä menee ilmaa 14m/s ja 5" putkessa noin 9,85m/s, saavat nuo pyöristysosat samat virtausvastukset (n. 19,6Pa). Virtausvastusta syntyy myös suorasta osasta ja sisäpään pyöristyksestä. Suoralla osalla 14m/s 100mm putkessa tekee noin 21Pa/m ja 10m/s 120mm putkessa 11Pa/m. Sisäpuolen torvipää tekee suurinpiirtein saman vastuksen, kuin ulkopääkin. Eli noilla nopeuksilla Jetsetissä tulee virtausvastusta noin 48.5Pa ja 5" putkelle 46,6Pa. Tuossa 5" putkessa noilla arvoilla liikkuu jo 110% ilmaa verrattuna Jetsettiin. Hyöty suurinpiirtein +-0. 6" putkella ja ilman pyöristyksiä saadaan suurin piirtein vastaavat lukemat 6,25m/s nopeudella, mutta tuossa liikkuu suurinpiirtein saman verran ilmaa kuin Jetsetissä. Tulee kuitenkin huomata ettei Jetset seuraa ihan suoraan puhtaan pyöristyksen käyriä. Refleksiputkessa ilma liikkuu molempiin suuntiin päät tulee optimoida molemmille virtaussuunnille. Jetsetin torviprofiilin pyöristys on pienempi kuin R/D, mutta putki laajenee ennen varsinaista pyöristystä jo muutaman sentin matkalla. Tuo laajeneminen on optimoitu puhallussuuntaa ajatellen. Eli hatusta heittäisin arvion, että tuhinat on samat kun: - 4" putkessa on optimoidut pyöristykset - 5" putkessa on noin 30mm pyöristykset - 6" putkessa ei ole pyöristyksiä ollenkaan.
Noniin, Taas Täällä Tyhmiä kyselemässä... nythän kävi niin, että liian kesyt subit tulee munmakuun noilla 12" xxls:llä. Juu, joku tässäkohtaa huokaa, voi mikä idiootti... nooh, nyt olis sitte 2 tollasta ylimääräisenä, toinen tehtaan paketissa, toinen koeajettuna. Elementit siis n 1kk vanhat. nyt Dilledong kyseleekin, että mitäs tilalle ? budjetti voisi liikuskella jossain 500-600e tuntumassa !
Mikä tuossa nyt tökki? Oliko sulla kunnon jakosuodin vai signaali AV-vahvistimelta? Vahvistin millä ajoit, mikä kytkentä? Huone, sijoitus? Luulen, että vika on ollut muualla kuin elementeissä. Budjetti pitäisi hilata huomattavasti isommaksi, jos ääntä lisää haluat. 2 vähintään, mieluummin 4 kpl 18-21 kunnollisia tuumaisia vissiin pitäisi olla. 1 kpl ei paranna tilannetta. Ja niille kunnon vahvistimet. Eli siellä 2-4k euron luokassa liikutaan, jotta havaittavasti enemmän äänenpainetta saa.
juuh... jakosuotimena joku caliberin autokäyttön tarkoitettu http://www.autostudio.fi/product_info.php?products_id=531 vahvistimena oli Nad 216 , Ei monona. sijoitus, useita joista toiset huonompia kuin toiset. seinänvierustat kierretty paitsi kuuntelupaikan takana. huone, jo aiemmin mainittu betonibunkkeri n 3,80 x 4,20 x 2,10 Aiemmin oli 4 x 12" autoelementtejä ja luulin saavuttavani xxls:llä jotain taivaallista noihin verrattuna, mutta oli vähän kyllä pettymys... Toki en voi kieltää etteikö odotukset olisi olleet melkoisen korkealla !!
Mitähän sinä kaipaat? Varmaankin se autosubbaviritys tuotti ylempää passoa enemmän, varmaankin alle 30 hertsiä oli aika vaimeaa. Nuo pörrlessit taas tuotti matalaakin 20 hertsiin saakka. 4:llä autoelementillä herkkyys hyvä, kun taas 2 XXLS varmaan 10dB epäherkempi. Eli kaipaatkohan lähinnä voimakasta yläpassoa, etkä matalaa murinaa. Jos matalalta ja äänenpainettakin, silloin kustannuksetkin nousee nopeasti, koska matalalta ja lujaa vaatii paljon ilmanpoikkeutusta. Edit: Ja varmaankin joku jakosuodin kannattaisi ekaksi hommata, tuohan on joku passiivinen kötöstys, ei kunnollinen jakosuodin, ei ihme, ettei toimi. Mistä signaali tulee, ihan joku linjatasoinen kokotaajuuskaistan lähtö? Tarvitsisit kunnollisen 24dB oktaavi aktiivisuotimen ja pääkaiuttimille myös ylipäästö voisi olla kokeilun arvoinen, ainakin kannattaisi kokeilla tulpata refleksiputket, jos sellaiset on. Varmaan kannattaisi hommata kunnon signaali subbareille syötettäväksi ja muutenkin "tarkistaa kytkennät".
niin, tavoite oli juurikin saada voimaa tuonne alataajuuksille, mihin nuo autoelementit eivät oikein kyenneet. WinISD käyrissä ero näyttää vaikuttavalle, mutta todellisuus oli toista. Jaa, että huono "suodin", ei tule yllätyksenä. Signaali tulee AV-vahvistimen sub lähdöstä, josta itsestään on valittavissa 60 / 90 jakotaajuus, joka kuulostaisi leikkaavan samalla pääkanavilta matalia pois. tyhmä kysymys, mutta mitä kunnollisella aktiivisuotimella sitten voi oikein tehdä ? veikkaan, että se _kunnollinen_ maksaa jo tämän koko projektin verran... ( huomaathan, että muiden laitteiden merkit jätetään mainitsematta, ei mainostamisen, vaan "amis" häpeän takia )
Luulin, ettei muuta suodatusta kuin tuo passiivipurkki, no aktiivisuodin ei auta. Ei sitten varmaan muu auta kuin se 4 kpl kunnollisia 18-21 tuumaisia kunnon koteloissa ja niille 2 kpl kunnon päätteitä, jos sittenkään ei riitä...
Seuraavaksi laittaisin itse tilaukseen thomannilta mittamikin (+phantom powerin), BEHRINGER Ultradriven ja vaikka T.Amp 2400:sen. Hintaa yhteensä ~600e. Noilla voi sitten kiusata jo vähän isompaakin subukkaa mikäli vieläkään ei saa noita XXLS:ssiä soimaan.
Powersetin suositus aluminiumille on 80-120l @ 20hz. Mikä olisi sopivin kompromissi jos halutaan käyttää vakio 104mm aeroa jonka efektiivinen pituus on 380mm? 20hz viritys 100l kotelossa vaatisi putken pituudeksi 561mm, tai 120l kotelossa 455mm. Putken jatkaminen on kuitenkin vaihtoehdoista viimeinen itselleni. 140l kotelossa 20hz viritykseen pääsisi 379mm putkella, mutta kotelon koko on jo turhan suuri. 100l koteloon asennettu 380mm putki tuottaa viritykseksi 23,5hz. 120l koteloon asennettuna putki antaa viritystaajudeksi 21,5hz. Onko viritystaajuuden nousemisella 'jopa noinkin ylös' kuinkakin dramaattisia vaikutuksia valmiin subbasen ominaisuuksiin? (Nämä mitat ja taajuudet on saatu autosound bassbox designerillä, joka on ainut saatavillani oleva 'simulointi' ohjelma. WinISD en pysty asentamaan koska se käsittääkseni vaatii microsoft officen toimiakseen, ja sellaista ei ole eikä tule.)
Kokeile Basta!:aa. Ilmainen perusominaisuuksilla ja maksullinen erittäin kattavilla ominaisuuksilla. Ilmeisella ei ainakaan onnistu max spl tarkastelut tai tehontarpeen tarkastelut, mutta toisaalta paljon WinISD:tä helpompi elementin tietojen syöttö.
Tällä laskee helposti putken pituudet ja viritystaajuudet http://koti.mbnet.fi/~fere/refleksi.html# On siellä kotelon mitoitukseenkin sopiva sovellus http://koti.mbnet.fi/~fere/kotelo.html tuohon kun syöttää xxls12" parametrit niin se antaa optimikoteloksi 119 litraa ja piirtää taajuuskäyrän
2X O-Audio 500W plate amp, vaiko TA1050 MK-X? Siinäpä vasta kysymys! O-Audiolta kyselin siis hintaa kahdelle 500W malliselle, ja hintaa tulisi 563usd eli noin 475, toimituskuluineen. Tullit vielä lisäksi. Thomanilta saisi tuohon rahaan jo varsin riittävää PA-kamaa, sopivin ehkäpä TA1050 MK-X, 199e. 44cm syvän (MK-X sarja) vahvistimen sijoitus vain on haasteellista, ja vähemmän syvät (E sarja) ovat jotenkin rimpulan oloisia.. Lisäksi pitäisi hankkia vielä jakosuodinkin, kun tuon sonyn 6.1 halpiksen suoto ei ole missään määrin riittävä. Lfe kanavaan tunkee läpi vielä satojen hertsien alakeskiääntä erittäin kuuluvasti, kun jaossa on käytössä 80hz asetus. XXLS alut ovat tulossa noin 100-130litraisiin reflekseihin. Hankittuna on 4"aeroportit ja 110mm uponoria, sekä 90asteen mutkat uponorille. Aero ja uponor käyvät varsin (=riittävän) hyvin yksiin sisähalkaisijan suhteen, mitä nyt niitä mallailin tuossa. Mutkan pituus on sisäreunalla 70mm ja ulkoreunalla 245mm, joten ilmeisesti mutkan 'efektiivinen pituus' on siis 158mm? Aerojen efektiivinen pituus päineen on 380mm. Suoraa uponoria on 500mm pätkä, josta per kaiutin riittää siis 250mm. Näin ollen putken kokonaispituudeksi voisi saada maksimissaan 788mm. Tämä riittää 20hz virityksen saamiseen noilla tilavuuksilla varsin hyvin. Enää tarvitsee päättää kotelo ja vahvistin.. (Lainaan tätä topiccia projektilleni, onhan kyseessä sentään samat elementitkin, jotka aloittajalta ostin..)
Vaffiasia on lähes lopullisesti kunnossa kun laittaa tilaukseen T:n suurimman Prolinen . Joku halpisjakari siihen kylkeen tilapäisesti jos ei heti taivu hienostuneempaan.
W-achtungit riittänevät juuri ja juuri XXLS:ille Eihän noi toki niin energiatehokkaita ole kuin d-luokkaiset ja pa-päätteille tyypilliset potkuritkin vinkuu ellei modaa. Hyvä vaihtoehto on myös kaksi kappaletta TA2400:ia. Thomannilta ei käytönnässä kovin huonoa kamaa saa, kestäviä laitteita yhtä kaikki. 3v takuu panee ilmeisesti katselemaan rikkoutumisprosentteja ja karsimaan vähemmän kestäviä laitteita valikoimasta, sekä edustetuissa että t:n "omissa" tuotteissa.