Äänestätkö eduskuntavaaleissa?

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana Jorse, 11.01.2003.

?

Äänestätkö eduskuntavaaleissa?

  1. Jaa

    143 ääntä
    69,1%
  2. Ei

    32 ääntä
    15,5%
  3. Ei osaa sanoa

    26 ääntä
    12,6%
  4. Ei ole ikää

    6 ääntä
    2,9%
  1. McFly

    McFly Guest Guest

    Liittynyt:
    25.12.2006
    Viestejä:
    199
    Saadut tykkäykset:
    0
    Argumenttini siis kumoutuvat, koska en kykene nykyisen kaltaisessa yhteiskunnassa elämään normaalia elämää ilman, että jollakin tavalla hyötyisin siitä samalla itse (täysin tahtomattani)?

    Hyvin mielelläni käyttäisin yksityisiä palveluja kaikissa asioissa, jos vain tällainen free market -vaihtoehto olisi. Verojen maksua en voi mitenkään välttää, joten kun tyydyn maksamaan monta kymmentä prosenttia veroa palkastani, niin kai sillä rahalla sitten jotain on saatava. Järjestelmä estää minua elämästä riippumattomana valtiosta. Joten se siitä.
     
  2. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 458
    Saadut tykkäykset:
    776
    Eikö niistä kannattaisi nauttia mahdollisimman paljon?

    Siitä vain ei tule mitään että kaikki Suomen 5 364 000 asukasta sotkeentuvat joka asiaan. Siksi on keksitty edustuksellinen demokratia. Se ei aina toimi optimaalisella tavalla mutta toimiipahan edes jotenkin. Samaa on paha sanoa muista yhteiskuntajärjestyksen muodoista.
     
  3. Simo81

    Simo81 Guest Guest

    Liittynyt:
    01.02.2007
    Viestejä:
    177
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tietysti äänestän. Vaikka McFly onkin asianytimessä. :D
     
  4. Groke

    Groke D'oh! Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    18.08.2005
    Viestejä:
    2 651
    Saadut tykkäykset:
    1
  5. h-p

    h-p Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.03.2007
    Viestejä:
    863
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllähän noissa uutisissa on sen verran pointtia että suuri osa persujen kannatuksesta on Soinin ansiota, eikä sitä voi suoraan kääntää eduskuntapaikoiksi. Eli tuskin saavat sitä noin 30 edustajaa mitä numerot kertovat.
     
  6. Kari Häkkinen

    Kari Häkkinen Käyttäjä

    Liittynyt:
    23.08.2008
    Viestejä:
    1 950
    Saadut tykkäykset:
    9
    En ole yli 10 vuoteen edes saanut niitä arpakuponkeja, joissa kerrotaan minun olevan oikeutettu luopumaan vaikutusmahdollisuuksistani. Vieläköhän lappusia edes lähetellään?
     
  7. h-p

    h-p Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.03.2007
    Viestejä:
    863
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä mulle ainakin on aina tullut joku kirjekuori erinäisten vaalien alla.
     
  8. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 458
    Saadut tykkäykset:
    776
    Millä tavalla vaikutusmahdollisuutesi poistuvat käydessäsi äänestämässä?
    Kannattaa myös ilmoittaa viranomaisille missä asuu niin saattaa joskus saada jotain lappusia. :D
     
  9. CleverIndeed

    CleverIndeed Guest Guest

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tää on kyllä jotain niin hupaisaa...Mitä helvettiä? :D
    Ja ihan yksinkertasesti, kyllähän sitä Soiniakin voi tukea myös muualla...
    Eli siis perussuomalaisia. No varmaan tuosta kuullaan vielä ja monesti.
     
  10. Kari Häkkinen

    Kari Häkkinen Käyttäjä

    Liittynyt:
    23.08.2008
    Viestejä:
    1 950
    Saadut tykkäykset:
    9
    Perustuslain mukaan valta kuuluu Suomessa kansalle, jota edustaa vaaleissa valittu eduskunta. Äänestämällä kansa luopuu vallastaan ja antaa avoimen valtakirjan "edustajilleen" käyttää kansan valtaa. Valta ei voi olla molemmilla yhtäaikaa, sillä millä valtuuksilla kansalainen voisi ohjailla omaa elämäänsä samaan aikaan kun kansanedustaja tekee työtään kansalaisen valtakirjalla. Äänestäjän on tyydyttävä siihen mitä saa. Valta ei voi olla kahtaalla, eikä katuvalla äänestäjällä ole mahdollisuutta vaatia ääntään takaisin.
     
  11. jake987

    jake987 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    01.09.2003
    Viestejä:
    543
    Saadut tykkäykset:
    0
    Se on hienoa, että on luottoa, joten en vaadi tiukkoja perusteluja. Mutta ihan mielenkiinnosta kysyisin, että mitä kautta koet saaneesi esim. vaikutteita joiden varaan luottosi perustat?
     
  12. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 458
    Saadut tykkäykset:
    776
    Suomi on (ainakin paperilla) demokratia ja käytännössä demokratia toteutetaan edustuksellisena.

    No ei nyt ihan. Avoimen valtakirjan käyttöä kaitsee jo pelkästään se seikka että moni haluaa tulla valituksi seuraavissakin vaaleissa. :)

    Miten valtasi ilmenee yhteiskunnassa jos et äänestä ketään? Ne 200 "toopea" siellä Arkadianmäellä käyttävät valtaansa, äänestit tai et. Eikö silloin kannattaisi äänestää sellaista porukkaa sinne 127 euron torkkupeittojen alle jonka ajama politiikka miellyttää eniten?

    Ainahan voit vaikuttaa yhteiskunnallisesti vaikka jossain järjestössä. Voit esimerkiksi liittyä vaikkapa Effiin jos Lex Karpelat oksetuttaa. Mutta tällaista vaikuttamista äänestäminen ei haittaa millään tavalla joten äänestäminen kannattaa aina.

    No eihän ne kansanedustajat päätä käytännössä yksityiselämän asioista vaan puitteista joiden sisällä ihmisten pitäisi olla ja elää. Äänestäjän on tosiaan tyydyttävä siihen mitä saa mutta äänestämättömien on tyydyttävä siihen miten muut ovat äänestäneet. :D Sinä varmaankin haikailet Kari Häkkisen diktatuurista jossa asiat tehtäisiin niinkuin haluat?
     
  13. McFly

    McFly Guest Guest

    Liittynyt:
    25.12.2006
    Viestejä:
    199
    Saadut tykkäykset:
    0
    Etkö itse keksi yhtään esimerkkiä toimivasta ja vapaaehtoisuuteen perustuvasta "järjestelmästä" yhteiskunnassamme? Esitänpä vastakysymyksen: mistä olet saanut vaikutteita siitä, ettei ihmisten vapaaehtoinen kanssakäyminen onnistuisi?

    Minulle on melko selvää, että ihmisten pakottaminen harvemmin toimii toivotulla tavalla. Esimerkiksi menestyn paljon paremmin korkeakouluopinnoissani ja olen onnellisempi, jos saan itse valita (kykyjeni mukaan) minulle mieluisan oppiaineen. Kun olen onnellisempi, tuotan myös enemmän hyötyä muulle yhteiskunnalle (enkä tarkoita nyt veroja, mutta nyky-yhteiskunnassa niitäkin jos ne nyt 'hyödyksi' haluaa mieltää).
     
    Viimeksi muokattu: 17.11.2010
  14. jake987

    jake987 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    01.09.2003
    Viestejä:
    543
    Saadut tykkäykset:
    0
    Lähinnä nyt hain takaa, että jos sinulla olisi ollut esim. joitain yhteiskuntafilosofeja tähän heittää... Jotkut viiden hengen opintoryhmät tai yksilölliset tuntemukset kun ovat ehkä hieman hataria perusteita näinkin jyrkästi konsensuksesta eroavaan mielipiteeseen.

    Lähtisin tuohon vastakysymykseesi vastaamaan siltä pohjalta, että kykenetkö itse esittämään yhtään esimerkkiä historiasta, minkä jollain tavalla voisi katsoa vertautuvan esittämääsi malliin ja tukien tätä uskoasi.
     
  15. Kari Häkkinen

    Kari Häkkinen Käyttäjä

    Liittynyt:
    23.08.2008
    Viestejä:
    1 950
    Saadut tykkäykset:
    9
  16. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 458
    Saadut tykkäykset:
    776
  17. Kari Häkkinen

    Kari Häkkinen Käyttäjä

    Liittynyt:
    23.08.2008
    Viestejä:
    1 950
    Saadut tykkäykset:
    9
    Niin, eikö se ole itsestään selvää????
     
  18. Ykskytä

    Ykskytä Guest Guest

    Liittynyt:
    18.07.2001
    Viestejä:
    2 609
    Saadut tykkäykset:
    0
    Perussuomalaiset populisteina ajavat varmasti myös anarkistien asiaa :rolleyes:.
     
  19. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 458
    Saadut tykkäykset:
    776
    No ei ole. Anarkismin kannatus on käsittääkseni hyvin pientä ja lähinnä kouluttamattomien yhteiskunnan hylkiöiden sekoilua. Jos kuulut samaan sakkiin niin omapa on asiasi.
     
  20. McFly

    McFly Guest Guest

    Liittynyt:
    25.12.2006
    Viestejä:
    199
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hämmästyttävää lukea tällaisia kommentteja muuten varsin fiksuja kirjoituksia kirjoittavalta nimimerkiltä. Huono päivä?