Hienonnäköistä kuvaa tuossa alemmassa tykissä. Missä ovat pölypallot? Kukaan ei ole kertonut pölykalvosta, sattumaa?
Todennäköisesti niitä ei vaan ole huomattu, koska valokankaan ympärillä näyttää olevan on ledinauha. Omien havaintojen perusteella pölypallot eivät näy, jos huone ei ole täysin pimeä. Voi olla myös tuurista kiinni, mihin pölyä pääsee ja miten se näkyy kuvassa, jos näkyy ollenkaan. Kolmannen lampunvaihdon jälkeen kaveri oli huomannut pudotuksen valotehossa ja kontrastissa, joten hän oli alkanut tutkia mistä se voisi johtua:
Sain eilen kalibroitua NZ500:n HCFR:n ja X-rite i1Display Pro:n avustuksella. 108" 0.8 gainin cinemascope kankaalle tuli ennen kalibrointia 100 nittiä laserin 46/100 teholla ja -6 aukolla. N5:n antoi samalle kankaalle lampun low modella täydellä aukolla 58 nittiä. Kalibroinnin jälkeen NZ500:sta irtosi 98 nittiä. 86" 16:9 HDR kuvalla irtosi 169 nittiä laserin 74/100 teholla ja täydellä aukolla. Gamma on kalibroitu SpyderX Pro:lla ja JVC Autocalilla. Itselle on vielä vähän epäselvää, mitä kuvaa kutakin väriä säätäessä pitäisi tarkkailla. JVC Color Managementista löytyy sävyn, saturaation ja kirkkauden säädöt perus - ja sekundääriväreille. Harmaasävyskaala oli aika hyvin kohdallaan (Delta E max. 3.0) out of the box, mutta ainahan on parantamisen varaa. Tämä oli positiivinen yllätys koska se tarkoittaa sitä, että kalibrointi tiputtaa maksimikirkkautta vain vähän. Lampputykeissä värejä on pitänyt korjata huomattavasti enemmän, jolloin maksmikirkkaus on laskenut. Tulipahan todettua, että SpyderX Pro:ta ja JVC Autocalia ei kannata käyttää kuin gamman kalibrointiin. Kuva meni vaan huonommaksi, jos antoi JVC Autocal:n kalibroida myös värit ja jouduin aloittamaan koko homman alusta.