Hienonnäköistä kuvaa tuossa alemmassa tykissä. Missä ovat pölypallot? Kukaan ei ole kertonut pölykalvosta, sattumaa?
Todennäköisesti niitä ei vaan ole huomattu, koska valokankaan ympärillä näyttää olevan on ledinauha. Omien havaintojen perusteella pölypallot eivät näy, jos huone ei ole täysin pimeä. Voi olla myös tuurista kiinni, mihin pölyä pääsee ja miten se näkyy kuvassa, jos näkyy ollenkaan. Kolmannen lampunvaihdon jälkeen kaveri oli huomannut pudotuksen valotehossa ja kontrastissa, joten hän oli alkanut tutkia mistä se voisi johtua:
Sain eilen kalibroitua NZ500:n HCFR:n ja X-rite i1Display Pro:n avustuksella. 108" 0.8 gainin cinemascope kankaalle tuli ennen kalibrointia 100 nittiä laserin 46/100 teholla ja -6 aukolla. N5:n antoi samalle kankaalle lampun low modella täydellä aukolla 58 nittiä. Kalibroinnin jälkeen NZ500:sta irtosi 98 nittiä. 86" 16:9 HDR kuvalla irtosi 169 nittiä laserin 74/100 teholla ja täydellä aukolla. Gamma on kalibroitu SpyderX Pro:lla ja JVC Autocalilla. Itselle on vielä vähän epäselvää, mitä kuvaa kutakin väriä säätäessä pitäisi tarkkailla. JVC Color Managementista löytyy sävyn, saturaation ja kirkkauden säädöt perus - ja sekundääriväreille. Harmaasävyskaala oli aika hyvin kohdallaan (Delta E max. 3.0) out of the box, mutta ainahan on parantamisen varaa. Tämä oli positiivinen yllätys koska se tarkoittaa sitä, että kalibrointi tiputtaa maksimikirkkautta vain vähän. Lampputykeissä värejä on pitänyt korjata huomattavasti enemmän, jolloin maksmikirkkaus on laskenut. Tulipahan todettua, että SpyderX Pro:ta ja JVC Autocalia ei kannata käyttää kuin gamman kalibrointiin. Kuva meni vaan huonommaksi, jos antoi JVC Autocal:n kalibroida myös värit ja jouduin aloittamaan koko homman alusta.
Piti vielä harjoitella värin säätämistä. Sain gray scalen delta E:n asettumaan max. 0.8. Tarkistin vielä värit tehdasasetuksilla, joilla Delta E oli maksimissaan 2.3. Kuvakaappaus jäi ottamatta, kun tallensin vahingossa mittauksen päälle toisen mittauksen Säätelin päävärien sävyjä paremmin kohdalleen color managementin avulla. Punaiseen ja siniseen väriin jäi hieman enemmän heittoa (Delta E 0.9 ja 1.4) kuin vihreään (Delta E 0.7). Yritin säätää gammaa JVC Autcalilla, mutta se ei vaikuttanut mitään. Pitääköhän gammakäyrä tallentaa tiedostoksi ja importata se erikseen vielä projektoriin? Edit: Tässä vielä käppyrää out of the box: Edit2: Sain säädettyjä värejä vielä pikkasen paremmaksi:
Itellä viimeisin projektori 2014 vuonna hankittu JVC X35 minkä myin 2019 pois, koska 2016 muuton jälkeen ei ollut tiloja. Tuli tuolloin 2019 hommattua LG 77” oled. Nyt olis mahdollista pala tykin pariin ja oon miettinyt JVC NZ500 ja -700 tykkejä. Ilmeisesti noeikujoo sulla on ollut aikanaan JVC X35. Mitenkä vertaisit siihen NZ500 melun ja mustan tason osalta? Ilmeisesti NZ500 irtoaa aika tummaa mustaa, jos käytetään dynaamista iiristä. 2015 vuonna mulla oli hetken aikaa testissä LG:n 55” oled ja totesin tuolloin, että vaikka JVC X35 ei 120” kangaalla yltänyt yhtä mustaan mustaan niin käytännön kuvamateriaalilla musta oli kuitenkin niin mustaa, ettei se häirinnyt. Nyt kun oledin on saanut kokea niin eipä oikein mikään tahdo voittaa sitä immersiota, kun iso kuva leijuu silmien edessä kuin avaruudessa. Mulla oli siis screenin ympäristö verhoiltu aivan pikimustaksi kankaalla mikä ei heijastanut yhtään valoa. Tai sitten aika kultaa muistot, mutta pieni tuo nykyinen 77” on ja olkkarista löytyy 85” led paska mikä ei myöskään kokonsa puolesta ole ihmeellinen. Mietinnässä on ollut myös se 98” TCL minkä nepa hommas. Itseä vaan mietityttää, että saako noita isompia telkkuja enää käytettynä myytyä, jos tarve tulee ja onko kokonsa puolesta liian pieni.
Miten iso ero kuvanlaadussa on silmällä katsottuna N5 ja NZ500 välillä? Itsellä sama päivitys harkinnassa.
Olemme keskustelleet ko. henkilön kanssa asiasta ja sain tällaisen koosteen: NZ7 oli ensimmäinen JVC:n lasertykki. Sen lähtöhinta oli kymppitonnin. Siinä on sama runko ja optiikka kuin vanhemmassa N-sarjassa. Suoritusarvoiltaan se on vastaava kuin N5. Jos halusi N7:aa vastaavan kuvanlaadun, niin olisi pitänyt ostaa NZ8, jonka lähtöhinta oli 17k€. N7:n kontrasti on jo sitä luokkaa, että pitää olla todella optimaaliset olosuhteet, että eron huomaa N5:een. Eli käytännössä säkkipimeä musta huone. Musta oli N7:ssa selvästi mustempaa kuin NZ500:ssa, mutta silti NZ500 kuva näyttää kontrastikkaammalta suurimmalla osalla materiaalia. Ainoastaan pimeissä yökohtauksissa N7 oli hieman parempi syvemmän mustan ansiosta. Tummien sävyjen erottelu on kuitenkin hyvä ja elokuvan tapahtumista pysyy hyvin jyvällä.
JVC RS4500 lasertykki julkaistiin 2017. NZ7 vuonna 2022. JVC:n lasertykeissä on huomattavasti parempi kontrasti kun lamppuvehkeissä jos katsotaan jotain muuta kun sitä tähtitaivasta. eli ADL (/apl) on yli 1%
NZ500 on huomattavasti äänekkäämpi X35, mutta ei kuitenkaan liian äänekäs, koska elokuvia katsoessa ääneen ei kiinnitä huomiota. X35:sta käytin aina lampun low modella, koska high modella se oli omaan makuun liian äänekäs. NZ500:ssa ei ole dynaamista iristä, mutta laserin tehon dynaaminen säätö löytyy. Musta ei ole yhtä mustaa X35:lla, mutta valovoimaa on huomattavasti enemmän. Samaa mieltä. Itselläkin on itse tehty 108" 2.35:1 ääntä läpäisevä screeni, jonka ympäristö on verhoiltu mustaksi: https://photos.app.goo.gl/FgxNeTMvEMtWuKf88 Leveydeltään tuo vastaa 120" 16:9 kangasta.
Mulla tuo on mennyt kokonaan ohi, mutta eipä ole tullut seurattua tuon hintaluokan tykkejä niin tarkkaan Tuossa NZ500:ssa on sekin hyvä puoli, että se kuluttaa sähköä omassa käytössä ~100W vähemmän kuin N5 tai N7, joten huone pysyy viileämpänä. Viikon verran tuota on nyt tullut katseltua ja täytyy todeta, että oli nappivalinta. Linssinsiirto toimii todella nopeasti ja tarkasti vanhempiin malleihin verrattuna. Kuvasuhde vaihtuu muutamassa sekunnissa. Valovoimaakin on enemmän kuin tarpeeksi. Tilanne olisi varmasti toinen, jos valkokangas olisi 130-150". Kun katselin eilen tykillä elokuvaa ja telkkaria kalibroinnin jälkeen, niin täytyy olla tyytyväinen. Yhdelläkään aiemmalla tykillä kuva ei ole näyttänyt läheskään yhtä hyvältä
NZ500:ssa mustan taso on samaa luokkaa kuin N5:ssa, mutta kirkkautta selvästi enemmän. Myös värit näyttää paremmilta kalibroituna. Ehkä se on suuremman valovoiman ansiota? Uusi optiikka on selkeästi parantanut ansi kontrastia ja kuvan tarkkuutta. Se on selvää, ettei näistä mitään OLED mustaa saa. Jos katsoo paljon Nosferatun tyylisiä kauhuelokuvia tai avaruusaiheisia scifi leffoja, niin OLED on varmasti parempi. ALR kankaalla tilanne saattaa olla toinen, mutta paha mennä sanomaan, kun ei ole sellaisesta kokemusta. Itsellä on käytännössä pakko olla ääntä läpäisevä kudottu valkokangas, että etukaiuttimet saa sen taakse. Kaiuttimien väliin ei saa kuin maksimissan 100" 16:9 moottorikankaan. Siinä tapauksessa olisi sitten melkein sama ostaa 98" telkkari.
Päivitys tuli tehtyä ja onhan näissä yllättävänkin merkittävä ero. Mikäli joku haluaisi ostaa n. 1100 tuntia käytetyn N5:n, niin laita viestiä.
https://www.mondoprojos.fr/2025/08/...s-et-resultats-apres-calibrage-professionnel/ Jonkinlaista esimakua Gregiltä tuosta Valerion Max : sta.
Olin jo kallistumassa 98” telkkariin, mutta kokeillaan nyt vielä kerran tykkiä. Saapahan akustiikan kuntoon ihan eri tavalla, kun keskari menee kankaan taakse eikä ole ruutu etukaiuttimien välissä. Kaupat on alustavasti sovittu NZ500 mallista, mutta NZ700 tuli sen verran hyvä tarjous, että pistää mietityttämään kannattaisko karvan yli 2000 € laittaa siihen. Puhutaan edelleen isoista rahoista kuitenkin. Tarkoitus olis käyttää 128” 16:9 akustisesti läpinäkyvää kangasta. Ainoa miinus, että todellinen mitattu gain on avsforumin mukaan 0.7. Lisäksi zoomi olis täysillä, jotta saan tuolta matkalta 128” kuvan. NZ700 irtoaa vähemmän valotehoa, kun värifiltteri on käytössä, mutta mittausten mukaan kontrasti on vajaa tuplat, kun APL 5%. 6:23
Toisaalta taas avsforumin mukaan mitatut erot on ollu pienempiä. En tiedä onko yksilökohtaista vaihtelua niin paljon. Tulee katsottua jonkin verran kauhua ja scifiä niin ehkä vähän harmittaa, jos musta on huonoa. Ja tuosta noeikujoon postista saan sen kuvan, että NZ500 mustaa ei voi ylistää tummissa kouhtauksissa. Ehkä NZ700 olis aika lailla X35 kanssa tasoissa.
Ei se musta nyt niin huonoa ole, jos vertaa vaikka muutaman vuoden takaisiin LCD projektoreihin. N7:ssa ja N5:ssa oli dynaminen iris, joka himmensi kuvaa pimeissä kohtauksissa. NZ500:ssa sellaista ei ole. Laserin dynaaminen himmennys toimii vasta sitten, kun kuva on täysin musta. Toki iiristä ruuvaamalla saa mustasta mustempaa, mutta se myös laskee kuvan kirkkautta. Nykyisillä säädölillä saan 110" ääntäläpäisevälle cinemascope kankaalle noin 100 nittiä, joka riittää hyvin tummennetussa huoneessa. Kuvaa voi jopa katsella hämärässä valaistuksessa, mikä ei oikein ollut mahdollista N5:lla ja N7:lla. Joidenkin tietojen mukaan NZ700:ssa olisi uudemman sukupolven Gen3 4K-paneelit, kun NZ500 käyttää edellisen sukupolven Gen2 4K-paneeleja. Se saattaa selittää eron mustan tasossa. Kokonaisuutena katselen kuitenkin mieluummin elokuvia NZ500:lla kuin N7:lla, koska siinä on kirkkaampi kuva, suurempi ansi kontrasti ja paremmat värit. HDR materiaalilla en ole kaivannut N7:n cinema filtteriä.
Voiko NZ500 laserin dynaamien tehonsäätö (LD power Dynamic CTRL) aiheuttaa kuvaan satunnaisia räpsähdyksiä, jotka näyttävät siltä, kuin välissä olisi yksi musta freimi? Räpsähdyksiä saattaa esiintyä silloin, kun esim. elokuvassa kohtaus vaihtuu nopeasti pimeästä kirkkaaseen, arviolta pari kolme kertaa tunnin aikana. Jos toistan saman kohtauksen heti uudestaan, mitään räpsähdystä ei tule. Toisiaan elokuvan aikana ei tulee yhtäkään räpsähdystä, joten tuntuu olevan kiinni materiaalista. Mielestäni niitä esiintyy enemmän HDR materiaalilla. Staattisella kuvalla (Windowsin työpöytä) noita räpsähdyksiä en ole huomannut, mutta Youtubea koko ruudulta katsoessa niitä on taas näkynyt. Sama vika myös Apple TV 4K:lla. Käytössä 10m kuituoptinen aktiivinen 8K HDMI kaapeli, joka kytketty AV vahvistimen Monitor 1 -ulostuloon. Kokeiltu myös Monitor 2 -ulostuloa samoin lopptuloksin. Sama kaapeli on ollut käytössä Epsonin TW9400, JVC N5 ja JVC N7 projektorien kanssa ja silloin se ainakin toimi ongelmitta. Täytynee kytkeä LD power Dynamic CTRL pois päältä ja seurata tilannetta.