Kokemuksia kuriireista

Keskustelu osiossa 'Kauppapaikoista' , aloittajana dasb00t, 29.11.2006.

  1. juhaa

    juhaa Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    11.12.2000
    Viestejä:
    5 971
    Saadut tykkäykset:
    7
    Nyt se oli tullut näkyviin postin seurantaan.
     
  2. TLS

    TLS Guest Guest

    Liittynyt:
    26.05.2008
    Viestejä:
    19
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hankalaa on ollut saada lähetyksiä, jotka on lähetetty UPS:n kautta.

    Viimeksi tilasin tuotteen kotimaisesta verkkokaupasta. Toimituksella oli kiire ja odottelinkin milloin pakettikortti tipahtaisi postiluukusta, mutta mitään ei kuulunut. Oletin tietysti, että paketti tulee postin kautta, kun muutakaan tietoa ei ollut.

    Tällä viikolla 15. (TI) tai 16. (KE) päivä tuli UPS:ltä kirje. Kiireiden vuoksi ehdin tutustua kirjeeseen vasta tänään lautantaina 19. päivä. Naputtelin kirjeessä olevan rahtikirjanumeron UPS:n seurantaan. Seuranta kertoi, että paketti oli merkitty palautettavaksi lähettäjälle perjantaina 18. päivä kello 13:39.

    Pakettia oli yritetty toimittaa jo maanantaina 7. päivä, mutta koska kerrostalon alaovi on lukossa toimitus ei onnistunut. Jos lähetti olisi soittanut, olisin voinut tulla avaamaan oven. Kirje saapuneesta lähetyksestä on merkitty lähetetyksi 11. päivä perjantai-iltapäivällä. Postin toimitukseen varmaan ehtinyt vasta maanantaina.

    Samalla tavalla kävi myös Saksasta tilatulle paketille. Ehdin tosin soittaa UPS:n asiakasnumeroon ennen kuin lähetys meni palautukseen. Yritettiin sopia toista toimituspäivää. Ehdotin, että voisinko antaa puhelinnumeron, jotta voisivat UPS:stä soittaa. Vastaukseksi tuli, että he eivät ala soittamaan, vaan odottavat yhteydenottoa minulta. Laitoin paketin palautukseen lähettäjälle ja otin rahat takaisin. Paketin olisi voinut myös noutaa 500 km päästä Tampereelta.

    On mahdotonta vahtia jatkuvasti milloin UPS:n auto tulee pihaan, vaikka olisikin kotona paikalla. Verkkokaupat olisivat tosin voineet kertoa, että lähetystulee UPS:llä ja antaa ennakkoon seurantakoodin.
     
  3. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    136
    FedEx (plasmaruutu Suomesta, tupakkaa Espanjasta, absinttia Saksasta, julisteita Briteistä ja karkkia USAsta) sekä DHL (sikareita ja kaiuttimia Saksasta) firmoista on kokemuksia ja molemmista on lähinnä hyvää sanottavaa.
    DHL soittaa aina ennen kuin toimitusta yritetään ensimmäistä kertaa. Sopivan ajan voi sopia puhelimassa keskustätin kanssa ja yleensä kuski soittaa uudestaan juuri ennen kuin on perillä. FedExit soittavat autosta, toisinaan juuri ennen toimitusta mutta joskus myös hyvissä ajoinkin. Onhan tuo kustannusten puolestakin kuitenkin järkevämpää toimittaa kerralla ja asiakkaalle sopivaan aikaan, kuin käydä ison auton kanssa turhaan tyhjän oven takana koputtelemassa. FedEx on huonompi soittamaan ennen toimitusta. Sieltäkin kyllä pääsääntöisesti ovat soittaneet etukäteen. Julisteista eivät esimerkiksi soittaneet, vaan jättivät ensimmäisellä toimituskerralla vain lapun. Useimmiten tuoltakin kuitenkin soitetaan.
    Autoissa ei täällä suunnalla ihan aina lue kyljessä DHL tai FedEx, vaan paketteja toimittavat aliurakoitsijat, paikalliset kuljetusyrittäjät, joten toiminnassa voi tietysti olla suuriakin eroja.

    Tupakoita (harvinainen merkki, ei saatavilla Suomesta, siksi tilaustavarana) odotellessani FedExin kuski soitti ja kyseli, että sopisiko toimitus noin vartin päästä, kun hän olisi jo matkalla. Sanoin olevani ruokailemassa eräällä huoltoasemalla ja siksi en ehtisi kotiin tuohon mennessä, niin kuriiri toimittikin pakettini suoraan ravintolan pöytään saakka :D
    Oli jälleen se vuoron viimeinen paketti ja huoltsikka oli kuulemma autovarikolle mennessä sopivasti matkan varrella. Ihan hassu tapaus silti.
     
  4. Ykskytä

    Ykskytä Guest Guest

    Liittynyt:
    18.07.2001
    Viestejä:
    2 609
    Saadut tykkäykset:
    0
    UPS:n ikävä erikoisuus on ettei tullattavia lähetyksiä saa hoitaa itse, vaan vastaanottaja on pakotettu maksamaan heidän palvelustaan. Edullisissa lähetyksissä tämä nostaa kustannuksia suhteettoman paljon. Muiden kuriiriliikkeiden kanssa ei ole koskaan ollut mitään vastaavaa ongelmaa.
     
  5. Kiila

    Kiila Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.01.2001
    Viestejä:
    1 660
    Saadut tykkäykset:
    0
    DHL
    Paketti lähtenyt Briteistä tiistaina ja koitettu toimittaa maanantaina. Olin tietenkin töissä, eikä mitään soittoa kuulunut. Kului koko viikko, kunnes perjantaina tuli tekstari, jossa kerrottiin että ei ole voitu toimittaa ja 7pv jälkeen säilytys on maksullinen. Soitto DHL:lle ja toimituksen muuttaminen onnistui sujuvasti työpaikalle. Tästä pisteet DHL:lle.

    Ihmetyttää kyllä tuo, ettei asiakkaalle soiteta ennen toimitusta. Kyllähän suurin osa työikäisistä on töissä keskellä päivää arkiviikolla. Jos kaikista toimituksista ennakkoon soittelu vie tuhottomasti aikaa, niin voisivat soittaa edes niille, keitä ei saa jakelupaikalta kiinni.
     
  6. Ykskytä

    Ykskytä Guest Guest

    Liittynyt:
    18.07.2001
    Viestejä:
    2 609
    Saadut tykkäykset:
    0
    Taitaa olla kyse yksittäistapauksesta, ihmisiä heilläkin vain on töissä. Minulle on DHL soittanut aina ennen toimitusta ja toimitusosoitteen vaihtaminen paremmin aikatauluihin sopivaksi on onnistunut kivuttomasti.
     
  7. Kiila

    Kiila Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.01.2001
    Viestejä:
    1 660
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mahdollinen virus DHL:n nimellä feikatuissa maileissa !

    Lähetin juuri Deal Extremestä tilaamani taskulampun takuuvaihtona Britteihin. Päivän sisään tuli maili DHL:tä .co.uk osoitteesta ja ihmettelin tätä, koska aiemmasta palautuksesta ei ole tällaisia tullut ja ovat käyttäneet paikallisia postilaitoksia. Google löysi tiedotteen DHL:n sivuilta:

    http://www.dhl.co.uk/en/express/resource_centre/fraud_alert/virus_alert.html
    Virus Alert
    Important message to our customers about a known spam message and virus.

    We are aware of a computer virus currently circulating through unsolicited emails claiming to be from DHL. These emails ask the recipient to open an attachment in connection with delivery of a parcel. Please be aware that it is not from a DHL company and the content is false.

    If you have received this email, do not open the attachment as it contains a virus which may harm your computer.

    We apologise for any inconvenience caused. Unfortunately, criminal activities are very difficult to stop, however, DHL works closely with law enforcement agencies to track and close down email accounts from which fraudulent emails are generated.

    DHL encourages anyone who receives an unsolicited email appearing to be from DHL to question its integrity before opening any attachments or venturing into any further transactions.
    Melko v-mäisiä tällaiset "aidot" mailit. Sain meinaan hotels.comista vastaavanlaisen "aidon" varausvahvistuksen ja olen juuri palvelua käyttänyt. Onneksi tsekkasin päivän ja kuukkeloin ennen kuin menin avaamaan liitettä.
     
  8. marlan

    marlan Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.06.2004
    Viestejä:
    2 377
    Saadut tykkäykset:
    224
    Eikös tähän päde sama kuin DHL:ään, jota käsitellään toisessa ketjussa? Vaadittu itsetullausmaksu on perusteeton, ja sitä voi vaatia takaisin vaikkapa kuluttajariitalautakunnan välityksellä.

    Itselleni tuli Barnes & Noblesin paketti (27 $) ensimmäistä kertaa UPS:n kautta, ja nyt vaaditaan henkilötunnusta ja ”maksupalvelupalkkiota” vähintään 14,88 € tai itsetullaajalta ”luovutusmaksua” 24,80 €. (Ilmeisesti vielä ALV päälle?) Luottotiedot totta kai tarkistetaan. Itsetullaus ei de facto edes ole mahdollinen, koska saapumisilmoituksesta puuttuvat Arex- ja MRN-tiedot eikä niitä saa puhelimitsekaan. (Sähköposteihin ei ole toistaiseksi vastattu. Ilmeisesti asiassa viivytellään, jotta päästäisiin perimään ”varastovuokraa” 17€/pv.)

    [​IMG]

    Surkuhupaisaa on se, ettei UPS viitsinyt edes antaa toimivia yhteystietoja: Emmas Schedulerin (!) osoite on ”noreply”, eikä oheisessa puhelinnumerossa vastaa kukaan...

    [​IMG]

    Jäipä tämäkin jouluksi saamatta.
     
    Viimeksi muokattu: 23.12.2016
  9. marlan

    marlan Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.06.2004
    Viestejä:
    2 377
    Saadut tykkäykset:
    224
    Selostetaan nyt, kuinka kyseisen lähetyksen kanssa kävi.

    (Taustaa: Barnes & Noblelta oli tilattu useita blu-ray-levyjä tavanomaisena lentopostina. Jostain syystä yksi (viimeinen) lähetettiin UPS Express -palvelun kautta — tarkoitus oli varmaankin hyvä: haluttiin varmistaa, että paketti ehtii jouluksi perille.)

    Eilen illalla päätin, että suoritan kuitenkin itsetullauksen ja riitelen maksusta (24,80 € + ALV) erikseen. Itsetullausta varten tarvitsin paketin Arex/MRN-tunnuksen, mutta se oli saapumisilmoituksesta varta vasten poistettu. Tunnuksen saaminen oli hankalaa: tarvittiin monta puhelinsoittoa ja sähköpostia, ennen kuin sensuroimaton ilmoitus lopulta tänä aamuna lähetettiin. Selitys: ”Ei me tiedetty [lue: toivottu], että sä haluat tullata sen itse.” Asiakas koetetaan siis erehdyttää käyttämään UPS:n omaa lisämaksullista tullinluottoa, jota varten tarkistetaan luottotiedot.

    Erikoista kieroilua: saapumisilmoituksessa mainitaan kyllä itsetullausmahdollisuus hintoineen mutta ei ilmoiteta tarvittavaa lähetystunnusta.

    Saateviestissä olikin aivan erilaista tekstiä: ”Tavanomainen tuontitullaus sisältyy rahtihintaan – –.” Kysymys kuuluukin, voidaanko itsetullaus määritellä ”ei-tavanomaiseksi tuontitullaukseksi”. Mielestäni ei voida.

    [​IMG]
    (Viestiin ei pidä vastata, koska UPS yrittää tulkita sen sopimukseksi ja suostumukseksi.)

    Niinpä suoritin tullauksen, maksoin ALV:tä 6,26 € ja sain tullista heti luovutustodistuksen eli ”luovarin”. Soitin uudestaan UPS:ään ja varmistin, että voin käydä hakemassa paketin tänään klo 10–20, koska se on menossa joululahjaksi.

    Vantaan Köyhämäessä (ruots. Fattigbacka) yhä edelleen vaadittiin ”itsetullausmaksua”. Näytin yllä olevaa Jukka Salon sähköpostiviestiä, jonka mukaan tavanomainen tuontitullaus sisältyy rahtihintaan. Vähän aikaa keskusteltiin maksun oikeutuksesta (ei perustu lakiin eikä sopimukseen), ja lopputulos oli se, ettei itsetullausmaksua tarvinnut maksaa. (Miten niin ”hankala asiakas”?)

    Kannatti tehdä 2½ tunnin maakuntamatka Vantaan perukoille.

    Jos UPS edelleen vaatii joltakulta itsetullausmaksua, kannattaa pitää puolensa ja viitata yllä annettuun sähköpostiviestiin sekä oheiseen itsetullausmaksuperuutukseen. Jos yhden ihmisen ei tarvitse maksaa, niin on outoa jos muiden pitäisi pulittaa — toisin sanoen ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa.

    [​IMG]

    UPS (SCS) Finland Oy:n ja United Parcel Service Finland Oy:n toiminnasta minulla ei ole mitään hyvää sanottavaa. Kyseessä on niin ahne yritysryväs, ettei se itsekään pysy kärryillä omista juonistaan. Saatekirjeessä ”itsetullausmaksun” suuruudeksi ilmoitetaan 24,80 € + ALV. Puhelimessa minulle ei osattu kertoa, mikä on kokonaissumma veroineen. Sitä vastoin UPS:n omilla WWW-sivuilla väitetään ainakin tänään, että ”itsetullausmaksu” olisi 39,00 € — ilmeisesti vielä ALV päälle. Muutkin maksut vaihtelevat eri lähteissä.

    [​IMG]

    Koko kotimatkan naureskelin UPS:n edustajan väitteelle, jonka mukaan lisämaksu on täysin aiheellinen, koska itsetullauksesta muka aiheutuu UPS:lle niin paljon ylimääräisiä toimenpiteitä. Todellisuudessa ainut UPS:n kokema haitta on se, ettei yritys voi vetää välistä maksupalvelupalkkiota vähintään 14,88 € + ALV (tai toisen viestin mukaan 12,00 € + ALV).

    Tässä tapauksessa vaikuttaa siltä, että se pyytäjäkin on tyhmä.
     
    tosikko tykkää tästä.
  10. marlan

    marlan Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.06.2004
    Viestejä:
    2 377
    Saadut tykkäykset:
    224
    Tietyn vahingonilon vallassa luin aamun Kauppalehdestä, että ”United Parcel Service Finland Oy” on joutunut protestilistalle 219 €:n tratan takia...
     
    sokka tykkää tästä.
  11. Kusni

    Kusni Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.01.2014
    Viestejä:
    717
    Saadut tykkäykset:
    180
    Jenkki Amazon lähetti muutaman paketin 10.-12. heinäkuuta, joissa lähettinä on Pitney Bowes. Pitäisivät kai olla jo Suomessa, mutta seuranta firman sivuilla päättyy Amsterdamiin ja viime viikon torstaihin. 17track ei tunnista seurantakoodia, joten paha sanoa mitään varmaa. Ja ei kuuluisi jumittaa Tullissa, koska kaikki maksut on hoidettu tilausvaiheessa.

    Loma-aika ja haluaisin suunnitella tekemisiä, niin siinä mielessä ikävää. Jos Pitney Bowes on tuttu, niin miten toimituksesta on ilmoitettu? Vai tuleeko sittenkin Postin kautta?
     
    Viimeksi muokattu: 20.07.2021
  12. i-kari

    i-kari Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.02.2016
    Viestejä:
    374
    Saadut tykkäykset:
    148
    Minulla lähetykset ovat ilmestyneet OmaPostiin, josta kulkua voi seurata lähetyksen saavuttua Suomen päähän. Toimitukset ovat tulleet lähimpään postitoimipaikkaan.
     
    Kusni tykkää tästä.
  13. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 082
    Saadut tykkäykset:
    432
    Pitneyllä on oma seurantasivu ja se näyttää kyllä sen kun paketti on suomessa, siinä voi mennä aikaa hyvinkin se viikko ja vähän päälle Amsterdamista jos tulee maantiekuljetuksena. Suomen päässä toimituksen hoitaa (oman kokemuksen mukaan) Posti.
     
    Kusni tykkää tästä.
  14. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 497
    Saadut tykkäykset:
    41
    Pitää kiertää kaukaa firmat, jotka käyttää Postnord:n kuljetuspalveluita.

    Weber lähetti minulle takuuseen osia grilliin ja kuljetuksesta vastasi Postnord.
    • Tanskasta Turkuun lähetys tuli 1 päivässä (to --> pe)
    • Turusta paketti tuli Ouluun 3 päivässä (pe --> ma) eli viikonloppu välissä joten ihan OK.
    • Tiistai oli alkuperäinen seurannan mukainen toimituspäivä, ei tullut silloin.
    • Tiistai-iltana laitoin tiedustelua että miksei paketti kulje, kun seuranta näyttää että "Pysäytetty"-tilassa
    • Keskiviikkona vastaavat että paketin sähköisistä tiedoista puuttuu vastaanottajan tiedot eli ovat pistäneet kyselyä lähettäjälle :eek:
    • Hankalahan se on katsoa paketin päältä vastaanottajan tietoja :p
    • Torstaina ovat sitten saaneet tietoni lähettäjältä ja kysyvät että kelpaako maanantaina 08-16 välillä toimitus, vastaan OK
    • Maanantai tulee ja menee, mutta pakettia ei kuulu :confused:
    • Tiistaina sitten tulee toimituskysely Postnordin sovellukseen että haluanko paketin keskiviikkona, torstaina vai perjantaina? Onneksi pystyi järjestelmän kautta valitsemaan myös noudon Postnordin terminaalista, kun ei mitään varmuutta ole noiden toimituksen kanssa ja eipähän tartte turhaan kotona päivystää
    Verokkina voi pitää Postia, joka sai paketin 24 tunnissa Vantaalta Ouluun noudettavaksi toimipaikasta :cool:

    Jännityksellä odotan miten käy toisen toimituksen kanssa, joka on myös Postnordin kuljetuksessa. Maanantaina ja tiistain aikana se on kulkenut Ruotsista Suomeen, mutta viimeisin tieto on Turussa eli vuorokaudessa ei ole ainakaan vielä Ouluun tullut. Arvion mukaan se ois pitänyt tänään olla noudettavissa tuosta lähikaupasta, mutta viivästyy näköjään.
     
  15. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Aika kova suoritus UPS:ltä. Tilasin kellon Hollannista, eilen lähti liikkeelle ja perillä tänään kotiovella reilussa vuorokaudessa. Kyllä kyydissä on kulkua näin korona-aikaankin, jos haluavat / lähettäjä haluaa maksaa.
     
  16. hansolo

    hansolo Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.11.2002
    Viestejä:
    4 737
    Saadut tykkäykset:
    536
    Juuri kilahti ovikello ja FedExin paketti tyrkättiin kätösiin. Maanantaina lähti US:sta. Hämmentävää kyllä paketti tuli suoraan kotiin ilman omakohtaisia tullitoimenpiteitä tai -maksuja. Mitä mitä? Paketissa lukee etiketissä "Bill sender", mitä lie tarkoittaa. Kyseessä on lähetys Vinegar Syndromelta, joka on viime aikoina siirtynyt käyttämään FedEx kuriiria. Onko VS tosiaan maksanut paketin huolinta- ja tullauskulut?

    Tämmöistä seurantamerkintää Suomen päässä:
    13.00 VANTAA FI Ulkomaanlähetyksen vapautus – tuonti
    12.59 VANTAA FI Kuljetettavana - Luovutettu valtuutetulle asiamiehelle lopullista toimitusta varten
    12.58 VANTAA FI Kuljetettavana - Paketti saatavissa selvitystä varten
    7.47 VANTAA FI Määränpään lajittelukeskuksessa
     
  17. i-kari

    i-kari Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.02.2016
    Viestejä:
    374
    Saadut tykkäykset:
    148
    Minulle ne on tulleet aina suoraan kotiin ilman tullin häiriköintiä. Eiköhän olla ihan hiljaa tyytyväisiä, jookos?
     
  18. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 082
    Saadut tykkäykset:
    432
    No se tarkoittaa tarkasti suomeksi käännettynä että "Laskuta lähettäjää".
     
  19. Leterface

    Leterface Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.04.2007
    Viestejä:
    5 039
    Saadut tykkäykset:
    153
    Itsellä taitaa olla paras suoritus kun huomioi pyhäpäivät Darto pannun tilaus 21.12.2021 Argentiinasta, 22.12 matkaan DHL kautta, 27.12 aamupäivällä kotiovella, eli 3 arkipäivää kuljetus etelä-amerikasta (ilman tulleja koska Darto maksaa ne).
     
  20. marlan

    marlan Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.06.2004
    Viestejä:
    2 377
    Saadut tykkäykset:
    224
    Onko kenelläkään kokemusta italialaisesta kuriirista BRT (Bartolini)?

    Paketti ei saavu, eikä firmaan saa mitenkään yhteyttä. Sivuilla annettu sähköpostiosoite ei toimi, eikä yhteyslomakkeella voi lähettää kyselyä, koska lomake ei tunnista suomalaista postinumeroa...

    Lähettäjä valitsi tuon yhtiön, itse siihen ei voinut vaikuttaa.

    Pitääkö sinne lähettää kirje?