Kokemuksia kuriireista

Keskustelu osiossa 'Kauppapaikat' , aloittajana dasb00t, 29.11.2006.

  1. juhaa

    juhaa Active Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    11.12.2000
    Viestejä:
    5 971
    Saadut tykkäykset:
    7
    Nyt se oli tullut näkyviin postin seurantaan.
     
  2. TLS

    TLS New Member

    Liittynyt:
    26.05.2008
    Viestejä:
    19
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hankalaa on ollut saada lähetyksiä, jotka on lähetetty UPS:n kautta.

    Viimeksi tilasin tuotteen kotimaisesta verkkokaupasta. Toimituksella oli kiire ja odottelinkin milloin pakettikortti tipahtaisi postiluukusta, mutta mitään ei kuulunut. Oletin tietysti, että paketti tulee postin kautta, kun muutakaan tietoa ei ollut.

    Tällä viikolla 15. (TI) tai 16. (KE) päivä tuli UPS:ltä kirje. Kiireiden vuoksi ehdin tutustua kirjeeseen vasta tänään lautantaina 19. päivä. Naputtelin kirjeessä olevan rahtikirjanumeron UPS:n seurantaan. Seuranta kertoi, että paketti oli merkitty palautettavaksi lähettäjälle perjantaina 18. päivä kello 13:39.

    Pakettia oli yritetty toimittaa jo maanantaina 7. päivä, mutta koska kerrostalon alaovi on lukossa toimitus ei onnistunut. Jos lähetti olisi soittanut, olisin voinut tulla avaamaan oven. Kirje saapuneesta lähetyksestä on merkitty lähetetyksi 11. päivä perjantai-iltapäivällä. Postin toimitukseen varmaan ehtinyt vasta maanantaina.

    Samalla tavalla kävi myös Saksasta tilatulle paketille. Ehdin tosin soittaa UPS:n asiakasnumeroon ennen kuin lähetys meni palautukseen. Yritettiin sopia toista toimituspäivää. Ehdotin, että voisinko antaa puhelinnumeron, jotta voisivat UPS:stä soittaa. Vastaukseksi tuli, että he eivät ala soittamaan, vaan odottavat yhteydenottoa minulta. Laitoin paketin palautukseen lähettäjälle ja otin rahat takaisin. Paketin olisi voinut myös noutaa 500 km päästä Tampereelta.

    On mahdotonta vahtia jatkuvasti milloin UPS:n auto tulee pihaan, vaikka olisikin kotona paikalla. Verkkokaupat olisivat tosin voineet kertoa, että lähetystulee UPS:llä ja antaa ennakkoon seurantakoodin.
     
  3. aheikkinen

    aheikkinen Well-Known Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 107
    Saadut tykkäykset:
    121
    FedEx (plasmaruutu Suomesta, tupakkaa Espanjasta, absinttia Saksasta, julisteita Briteistä ja karkkia USAsta) sekä DHL (sikareita ja kaiuttimia Saksasta) firmoista on kokemuksia ja molemmista on lähinnä hyvää sanottavaa.
    DHL soittaa aina ennen kuin toimitusta yritetään ensimmäistä kertaa. Sopivan ajan voi sopia puhelimassa keskustätin kanssa ja yleensä kuski soittaa uudestaan juuri ennen kuin on perillä. FedExit soittavat autosta, toisinaan juuri ennen toimitusta mutta joskus myös hyvissä ajoinkin. Onhan tuo kustannusten puolestakin kuitenkin järkevämpää toimittaa kerralla ja asiakkaalle sopivaan aikaan, kuin käydä ison auton kanssa turhaan tyhjän oven takana koputtelemassa. FedEx on huonompi soittamaan ennen toimitusta. Sieltäkin kyllä pääsääntöisesti ovat soittaneet etukäteen. Julisteista eivät esimerkiksi soittaneet, vaan jättivät ensimmäisellä toimituskerralla vain lapun. Useimmiten tuoltakin kuitenkin soitetaan.
    Autoissa ei täällä suunnalla ihan aina lue kyljessä DHL tai FedEx, vaan paketteja toimittavat aliurakoitsijat, paikalliset kuljetusyrittäjät, joten toiminnassa voi tietysti olla suuriakin eroja.

    Tupakoita (harvinainen merkki, ei saatavilla Suomesta, siksi tilaustavarana) odotellessani FedExin kuski soitti ja kyseli, että sopisiko toimitus noin vartin päästä, kun hän olisi jo matkalla. Sanoin olevani ruokailemassa eräällä huoltoasemalla ja siksi en ehtisi kotiin tuohon mennessä, niin kuriiri toimittikin pakettini suoraan ravintolan pöytään saakka :D
    Oli jälleen se vuoron viimeinen paketti ja huoltsikka oli kuulemma autovarikolle mennessä sopivasti matkan varrella. Ihan hassu tapaus silti.
     
  4. Ykskytä

    Ykskytä Active Member

    Liittynyt:
    18.07.2001
    Viestejä:
    2 609
    Saadut tykkäykset:
    0
    UPS:n ikävä erikoisuus on ettei tullattavia lähetyksiä saa hoitaa itse, vaan vastaanottaja on pakotettu maksamaan heidän palvelustaan. Edullisissa lähetyksissä tämä nostaa kustannuksia suhteettoman paljon. Muiden kuriiriliikkeiden kanssa ei ole koskaan ollut mitään vastaavaa ongelmaa.
     
  5. Kiila

    Kiila Active Member

    Liittynyt:
    31.01.2001
    Viestejä:
    1 663
    Saadut tykkäykset:
    0
    DHL
    Paketti lähtenyt Briteistä tiistaina ja koitettu toimittaa maanantaina. Olin tietenkin töissä, eikä mitään soittoa kuulunut. Kului koko viikko, kunnes perjantaina tuli tekstari, jossa kerrottiin että ei ole voitu toimittaa ja 7pv jälkeen säilytys on maksullinen. Soitto DHL:lle ja toimituksen muuttaminen onnistui sujuvasti työpaikalle. Tästä pisteet DHL:lle.

    Ihmetyttää kyllä tuo, ettei asiakkaalle soiteta ennen toimitusta. Kyllähän suurin osa työikäisistä on töissä keskellä päivää arkiviikolla. Jos kaikista toimituksista ennakkoon soittelu vie tuhottomasti aikaa, niin voisivat soittaa edes niille, keitä ei saa jakelupaikalta kiinni.
     
  6. Ykskytä

    Ykskytä Active Member

    Liittynyt:
    18.07.2001
    Viestejä:
    2 609
    Saadut tykkäykset:
    0
    Taitaa olla kyse yksittäistapauksesta, ihmisiä heilläkin vain on töissä. Minulle on DHL soittanut aina ennen toimitusta ja toimitusosoitteen vaihtaminen paremmin aikatauluihin sopivaksi on onnistunut kivuttomasti.
     
  7. Kiila

    Kiila Active Member

    Liittynyt:
    31.01.2001
    Viestejä:
    1 663
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mahdollinen virus DHL:n nimellä feikatuissa maileissa !

    Lähetin juuri Deal Extremestä tilaamani taskulampun takuuvaihtona Britteihin. Päivän sisään tuli maili DHL:tä .co.uk osoitteesta ja ihmettelin tätä, koska aiemmasta palautuksesta ei ole tällaisia tullut ja ovat käyttäneet paikallisia postilaitoksia. Google löysi tiedotteen DHL:n sivuilta:

    http://www.dhl.co.uk/en/express/resource_centre/fraud_alert/virus_alert.html
    Virus Alert
    Important message to our customers about a known spam message and virus.

    We are aware of a computer virus currently circulating through unsolicited emails claiming to be from DHL. These emails ask the recipient to open an attachment in connection with delivery of a parcel. Please be aware that it is not from a DHL company and the content is false.

    If you have received this email, do not open the attachment as it contains a virus which may harm your computer.

    We apologise for any inconvenience caused. Unfortunately, criminal activities are very difficult to stop, however, DHL works closely with law enforcement agencies to track and close down email accounts from which fraudulent emails are generated.

    DHL encourages anyone who receives an unsolicited email appearing to be from DHL to question its integrity before opening any attachments or venturing into any further transactions.
    Melko v-mäisiä tällaiset "aidot" mailit. Sain meinaan hotels.comista vastaavanlaisen "aidon" varausvahvistuksen ja olen juuri palvelua käyttänyt. Onneksi tsekkasin päivän ja kuukkeloin ennen kuin menin avaamaan liitettä.
     
  8. marlan

    marlan Well-Known Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.06.2004
    Viestejä:
    2 019
    Saadut tykkäykset:
    98
    Eikös tähän päde sama kuin DHL:ään, jota käsitellään toisessa ketjussa? Vaadittu itsetullausmaksu on perusteeton, ja sitä voi vaatia takaisin vaikkapa kuluttajariitalautakunnan välityksellä.

    Itselleni tuli Barnes & Noblesin paketti (27 $) ensimmäistä kertaa UPS:n kautta, ja nyt vaaditaan henkilötunnusta ja ”maksupalvelupalkkiota” vähintään 14,88 € tai itsetullaajalta ”luovutusmaksua” 24,80 €. (Ilmeisesti vielä ALV päälle?) Luottotiedot totta kai tarkistetaan. Itsetullaus ei de facto edes ole mahdollinen, koska saapumisilmoituksesta puuttuvat Arex- ja MRN-tiedot eikä niitä saa puhelimitsekaan. (Sähköposteihin ei ole toistaiseksi vastattu. Ilmeisesti asiassa viivytellään, jotta päästäisiin perimään ”varastovuokraa” 17€/pv.)

    [​IMG]

    Surkuhupaisaa on se, ettei UPS viitsinyt edes antaa toimivia yhteystietoja: Emmas Schedulerin (!) osoite on ”noreply”, eikä oheisessa puhelinnumerossa vastaa kukaan...

    [​IMG]

    Jäipä tämäkin jouluksi saamatta.
     
    Viimeksi muokattu: 23.12.2016
  9. marlan

    marlan Well-Known Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.06.2004
    Viestejä:
    2 019
    Saadut tykkäykset:
    98
    Selostetaan nyt, kuinka kyseisen lähetyksen kanssa kävi.

    (Taustaa: Barnes & Noblelta oli tilattu useita blu-ray-levyjä tavanomaisena lentopostina. Jostain syystä yksi (viimeinen) lähetettiin UPS Express -palvelun kautta — tarkoitus oli varmaankin hyvä: haluttiin varmistaa, että paketti ehtii jouluksi perille.)

    Eilen illalla päätin, että suoritan kuitenkin itsetullauksen ja riitelen maksusta (24,80 € + ALV) erikseen. Itsetullausta varten tarvitsin paketin Arex/MRN-tunnuksen, mutta se oli saapumisilmoituksesta varta vasten poistettu. Tunnuksen saaminen oli hankalaa: tarvittiin monta puhelinsoittoa ja sähköpostia, ennen kuin sensuroimaton ilmoitus lopulta tänä aamuna lähetettiin. Selitys: ”Ei me tiedetty [lue: toivottu], että sä haluat tullata sen itse.” Asiakas koetetaan siis erehdyttää käyttämään UPS:n omaa lisämaksullista tullinluottoa, jota varten tarkistetaan luottotiedot.

    Erikoista kieroilua: saapumisilmoituksessa mainitaan kyllä itsetullausmahdollisuus hintoineen mutta ei ilmoiteta tarvittavaa lähetystunnusta.

    Saateviestissä olikin aivan erilaista tekstiä: ”Tavanomainen tuontitullaus sisältyy rahtihintaan – –.” Kysymys kuuluukin, voidaanko itsetullaus määritellä ”ei-tavanomaiseksi tuontitullaukseksi”. Mielestäni ei voida.

    [​IMG]
    (Viestiin ei pidä vastata, koska UPS yrittää tulkita sen sopimukseksi ja suostumukseksi.)

    Niinpä suoritin tullauksen, maksoin ALV:tä 6,26 € ja sain tullista heti luovutustodistuksen eli ”luovarin”. Soitin uudestaan UPS:ään ja varmistin, että voin käydä hakemassa paketin tänään klo 10–20, koska se on menossa joululahjaksi.

    Vantaan Köyhämäessä (ruots. Fattigbacka) yhä edelleen vaadittiin ”itsetullausmaksua”. Näytin yllä olevaa Jukka Salon sähköpostiviestiä, jonka mukaan tavanomainen tuontitullaus sisältyy rahtihintaan. Vähän aikaa keskusteltiin maksun oikeutuksesta (ei perustu lakiin eikä sopimukseen), ja lopputulos oli se, ettei itsetullausmaksua tarvinnut maksaa. (Miten niin ”hankala asiakas”?)

    Kannatti tehdä 2½ tunnin maakuntamatka Vantaan perukoille.

    Jos UPS edelleen vaatii joltakulta itsetullausmaksua, kannattaa pitää puolensa ja viitata yllä annettuun sähköpostiviestiin sekä oheiseen itsetullausmaksuperuutukseen. Jos yhden ihmisen ei tarvitse maksaa, niin on outoa jos muiden pitäisi pulittaa — toisin sanoen ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa.

    [​IMG]

    UPS (SCS) Finland Oy:n ja United Parcel Service Finland Oy:n toiminnasta minulla ei ole mitään hyvää sanottavaa. Kyseessä on niin ahne yritysryväs, ettei se itsekään pysy kärryillä omista juonistaan. Saatekirjeessä ”itsetullausmaksun” suuruudeksi ilmoitetaan 24,80 € + ALV. Puhelimessa minulle ei osattu kertoa, mikä on kokonaissumma veroineen. Sitä vastoin UPS:n omilla WWW-sivuilla väitetään ainakin tänään, että ”itsetullausmaksu” olisi 39,00 € — ilmeisesti vielä ALV päälle. Muutkin maksut vaihtelevat eri lähteissä.

    [​IMG]

    Koko kotimatkan naureskelin UPS:n edustajan väitteelle, jonka mukaan lisämaksu on täysin aiheellinen, koska itsetullauksesta muka aiheutuu UPS:lle niin paljon ylimääräisiä toimenpiteitä. Todellisuudessa ainut UPS:n kokema haitta on se, ettei yritys voi vetää välistä maksupalvelupalkkiota vähintään 14,88 € + ALV (tai toisen viestin mukaan 12,00 € + ALV).

    Tässä tapauksessa vaikuttaa siltä, että se pyytäjäkin on tyhmä.
     
    tosikko tykkää tästä.
  10. marlan

    marlan Well-Known Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.06.2004
    Viestejä:
    2 019
    Saadut tykkäykset:
    98
    Tietyn vahingonilon vallassa luin aamun Kauppalehdestä, että ”United Parcel Service Finland Oy” on joutunut protestilistalle 219 €:n tratan takia...
     
    sokka tykkää tästä.