Amazon.de

Keskustelu osiossa 'Kauppapaikoista' , aloittajana Terris, 03.09.2005.

  1. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 436
    Saadut tykkäykset:
    771
    Eli siis tässä on jokin FI- alkusekoilu Amazonilla? Aikaisemmin ei ole haitannut, mutta nyt haittaa?
     
  2. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Tuo FI on standardi.
     
  3. Marakatti

    Marakatti Uusi jäsen

    Liittynyt:
    17.12.2016
    Viestejä:
    24
    Saadut tykkäykset:
    1
    Näinhän se on. Lukeehan paketissa Finland, mikä taannee perille tulon.
     
  4. gaston

    gaston Käyttäjä

    Liittynyt:
    23.10.2001
    Viestejä:
    3 485
    Saadut tykkäykset:
    80
    Tuon maatunnuksen käyttöstä luovuttiin jo muutama vuosi sitten.

    "Kansainvälisissä lähetyksissä numeron eteen lisätään joskus selvennykseksi maatunnus. Maailman postiliitto UPU ei kuitenkaan suosittele maatunnusten käyttöä, ja ne ovat aiheuttaneet jopa sekaannuksia.[1] Maatunnusten käyttö on tai oli käytössä vain Euroopan maissa, ja monet niistäkin (esim. Saksa ja Itävalta) ovat luopuneet käytöstä tai jopa kieltäneet sen molempiin suuntiin, myös Suomeen lähtevässä postissa.[2][3] Syy on, että maatunnukset ovat aiheuttaneet sekaannuksia.[1] Maatunnuksia ei monissa maissa käytetä eikä tunneta hyvin, mikä voi johtaa väärinkäsityksiin."

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Postinumero
     
  5. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    ^UPU:n sivujen mukaan Suomeen lähetettäviin pitää laittaa FI-.
    http://www.upu.int/en/activities/addressing/postal-addressing-systems-in-member-countries.html
    http://www.upu.int/fileadmin/documentsFiles/activities/addressingUnit/finEn.pdf
    Sama tieto EU-sivulla:
    https://publications.europa.eu/code/fi/fi-390105.htm
    Saksaan menevään postiin ei saa laittaa D- tai DE-.

    Itse olen aina laittanut FI:n, koska se oli ohjeena joskus aikaisemmin. En ole ollut tietoinen, että sen käytöstä voisi tulla ongelmia.
     
    Viimeksi muokattu: 12.02.2020
  6. tosikko

    tosikko Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.02.2005
    Viestejä:
    677
    Saadut tykkäykset:
    8
    No sama itellä.

    Mulla on useampi osoite Amazonissa käytössä, varmaan niitä tullut vuosien saatossa sinne laiteltua, ja osa oli FI- alkuisena, osa ei. Viimeisin oma tilaus sisälsi luokkaa seitsemän eri tuotetta, ja suurin osa niistä jäi tuohon "ei nyt voi Suomeen lähettää" kategoriaan, niin tuli sitten kokeiltua vaihtaa eri osoite niistä tallennetuista, ja silloin melkein kaikki sai tilattua (kaksi jäi yhä tuohon ei-voi-toimittaa -kategoriaan).
     
  7. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Juu, en toki väittänytkään, ettei se moinen tai virallinen tapa ilmaista postinumeroa olisi. Kaikkihan me kuitenkin tiedämme sen, että aikaisemmin käytettiin ja edelleen yleensä käytetään sitä pelkkiä numeroita sisältävää postinumeroa ja ainakin itse käytän sitä sen tähden oletuksena ellei muuhun ohjeisteta (mitä ei kyllä näin paljon ulkomailta tilaavana ole yhdessäkään kaupassa vielä selkeästi tehty, minkä tähden laitan aina vaan postinumeron XXXXX-muodossa, eikä ongelmia ole ollut). Saahan tuota FI:tä tunkea numeroiden eteen aina, jos haluaa, mutta tässä tapauksessa se nyt oli ilmeisesti ongelman ydin. Enemmän tuolla alkuperäisellä kommentilla halusin vain sanoa, että yleensä näissä Amazon-sotkuissa tuntuu ongelma olevan käyttäjän otteissa, eikä Amazonin järjestelmässä. Toki joskus Amazonissakin on vikaa (eivät esim. toimita kaikkia Amazon- tai Fulfilled by Amazon -tuotteita Suomeen, joskus vedoten tuotteen ominaisuuteen, esim. akkuun tms., samalla kuitenkin toimittaen Suomeen täysin vastaavan komponentin omaavaa tuotetta).
     
  8. El Grande

    El Grande Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 738
    Saadut tykkäykset:
    321
    Ehkä ongelma on Amazonin Posti-integraatiossa. Lisäävät FI itse niin ei saa olla valmiina. Ota näistä selvää
     
  9. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Aikaisemmin käytettiin Suomen Postin ohjeen mukaan muotoa FIN-nnnnn. Sitten Postin ohje muuttui muotoon FI-nnnnn. Olemme ilmeisesti lukeneet eri ohjeita.

    Se, että niinkin iso toimija kuin Amazon ei saa tuollaista bugia korjatuksi tunneissa, on huolestuttavaa.
     
    Viimeksi muokattu: 14.02.2020
  10. El Grande

    El Grande Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 738
    Saadut tykkäykset:
    321
    Toisaalta noin isossa järjestelmässä suoraan tuotantoon hotfixaus on aivan mahdotonta (tai ainakin kyseenalaista). Korjauksen pitää siis mennä hyväksyntäketjun läpi. Ja riippuen järjestelmän arkkitehtuurista, joka tuon kokoluokan softassa on jo todella merkittävässä roolissa, sekä koodin ja dokumentaation laadusta, jo pelkästään vian paikallistamiseen voi mennä runsaasti aikaa.
     
  11. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Juu, olet aivan oikeassa. Tunnen myös jonkun verran tuota puolta.
    Jos Amazonilla on bugi, joka nyt kohdistuu FI-alkuisiin postinumeroihin, niin mitä ihmettä sieltä voi löytyä lisää? Olen pitänyt Amazonia luotettavimpana ulkomaisena kauppana. Nyt luottamus on rapautunut jonkin verran. Eihän tuollaista voi ymmärtää.

    IT-ihmisenä tiedät, että Amazon aloitti kirjakauppana ja on nyt yksi suurimmista pilvipalvelun toimijoista. Ei kai Amazon huolimattomuuttaan tai välinpitämättömyyttään halua tuhria mainettaan missään. Suomi on pieni markkina-alue, mutta aivan varmasti AWS ei väheksy Suomea. Jotain todella outoa tässä on.
     
  12. El Grande

    El Grande Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 738
    Saadut tykkäykset:
    321
    Asiakaspalvelijoiden nimien perusteella asiakaspalvelu on ainakin on ulkoistettu itään, mahdollisesti Intiaan. Ei sillä, että se automaattisesti olisi huono juttu, mutta firma saattaa olla aika siiloutunut eikä tieto välttämättä kulje eri osastojen välillä. Lukuisia kertoja olen itsekin valittanut muun muassa tavaroiden huonosta paketoinnista, mutta samat mokailut toistuu kerrasta toiseen, vaikka on luvattu välittää tieto eteenpäin. Amazonihan ei myöskään ollut toteuttanut PSD2:sta määräaikaan mennessä, vaikka eipä sillä enää niin väliä ole, kun dedistäkin jo siirrettiin.
     
  13. El Grande

    El Grande Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 738
    Saadut tykkäykset:
    321
    Sivusto on kyllä todella sekaisin. Esim. musa-blu-rayta on mahdotonta saada listattua, kun filtteröintien mukaan niitä on vaan alle 300, vaikka kategorian perässä lukee yli 2300. Ostaminen tehty vaikeaksi.
     
  14. El Grande

    El Grande Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 738
    Saadut tykkäykset:
    321
  15. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 436
    Saadut tykkäykset:
    771
    Minusta Amazon ei ole koskaan kunnolla keksinyt, mitä eri formaattien ja tyylilajien kanssa pitäisi tehdä. Musiikki-DVD ja -Blu-ray on hyvä esimerkki tästä. Minua on aina ärsyttänyt se, että CD-levyt ja vinyylit (ja jopa C-kasetit!) ovat "samassa sarjassa", kun kyse on ihan eri formaateista! Ei minun CD-soittimeni tai Blu-ray-soittimeni pysty vinyyliä pyörittämään! Aina saa olla "sanomassa", että haluan nimenomaan CD-levyt esiin ja vinyylit eivät kiinnosta, ja Amazon "unohtaa" hetkessä käyttäjän hakukriteerejä. Esim. jos laitan "Etsi Klasisen musiikin kategoriassa Beethovenia", niin sieltä niitä tulee, hyvä, mutta yhtäkkiä huomaan, että Amazon on eksynyt "populaarimusiikin" osastolle! Pitäisi olla lukittuna klassiseen musiikkiin niin kauan kunnes asetan kategoriaksi jotain muuta!

    Amazonilla voisi olla jäsenprofiilissa mahdollisuus luoda "formaattiprofiili" itselleen, jossa ruksaat ne formaatit, joita omat laitteen pystyvät toistamaan (myös aluekoodit) ja sen jälkeen search-toiminto raakkaa AINA muut formaatit hittoon ja ainoa, mistä niitä muita formaatteja näkee on jos vaikka joku CD on myös vinyylinä tarjolla, niin tuote-esittelysivulla on linkki "Also available: vinyl LP". Tai jos on profiilissaan laittanut että Blu-ray -soitin toistaa vain DVD:t aluekoodilla 2 ja Blu-ray:t koodilla B, niin sitten jonkun leffan esittelyssä on vain linkkit: "Also available:", "Region 1 DVD", "Region 4 DVD", "Region A Blu-ray", "4K UHD". Kombo-julkaisujen kohdalla profiilissa olisi sitten valinta, että näytetäänkö esim. "4K UHD / Blu-ray" kombot vai ei, jos vain Blu-ray-soitin löytyy. Tämän profiilin ansiosta Amazon pystyisi esim. sähköpostitse markkinoimaan täsmämarkkinoinnilla leffoja ja musiikkia ja asiakkaalle tuotteiden selaus sivustolla sisältäisi paljon vähemmän "turhaa tauhkaa", eli käyttäjäkokemus paranisi.
     
    Vox ja tosikko tykkäävät tästä.
  16. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Pakko kehaista julkisesti itseäni. Olen siirtynyt uudelle tasolle, lähemmäs ETP-leveliä. :)

    Tein nimittäin ensimmäisen tilauksen päivittäistavarasta (pesuaineista, koska yli puolet halvempia kuin Suomessa).
     
    nepa ja ElvisThePelvis tykkäävät tästä.
  17. El Grande

    El Grande Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 738
    Saadut tykkäykset:
    321
    Oletteko huomanneet sellaista, että yhtäkkiä jokin tuote häviää esim. suomalaisesta ip-osoitteesta katsottuna myynnistä? Mutta Keepa.com-hintaseurantapalvelun mukaan tuote on edelleen myynnissä?

    Tässä esimerkkituote: https://www.amazon.de/gp/product/B086PLY4QP/

    Tilasin tuon aiemmin, mutta levyn keskiössä oli halkeama ja pieni palakin puuttui (aiemminkin ollut uusissa sinetöidyissä Universalin CD-levyissä pieniä halkeamia, se laadunvalvonta...). Pyysin, että lähettävät uuden tuotteen, mutta ei onnistunut, kun oli jokin ongelma osoitteen kanssa. Tsekkasin sivuilta eikä tuotetta ole enää myynnissä... Mutta proxy-serverin kautta (jossain päin Eurooppaa) tuote näkyy edelleen myynnissä...
     
  18. Miquel007

    Miquel007 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.11.2002
    Viestejä:
    272
    Saadut tykkäykset:
    15
    Se riippuu siitä delivery location paikasta. Vaihda se esim. saksaan, niin näkyy.
    Joitain tuotteita eivät lähetä Suomeen ja kun delivery location on Suomessa, niin sellaista tuotetta ei voi ostaa.
    Kokeile tilata siten että toimituspaikkana on Saksa, niin se herjaa maksuvaiheessa, jos sitä ei oikeasti lähetetä.
     
  19. El Grande

    El Grande Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 738
    Saadut tykkäykset:
    321
    IP:stä katsoo tässä tapauksessa, koska incognito-tilassa sama homma. Jos eivät toimita Suomeen jotain tuotetta, niin siitä on yleensä itsellä näkynyt punainen teksti.
     
  20. Miquel007

    Miquel007 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.11.2002
    Viestejä:
    272
    Saadut tykkäykset:
    15
    Kokeilin tuota linkkiä ja kun delivery on Suomi, niin ei näytä edes hintaa. Vaihtamalla Saksa tulee normaalisti myyntiin ja myyjänä Amazon. Itsellä ainakin on (yleensä) näin, että jos myyjänä Amazon ja ei toimita Suomeen, niin tuotetta ei näy myynnissä/hintaa, mutta "Available sellers" kohdasta linkkaa marketplace myyjiä jotka toimittavat (näillä ei ole sitten taas ilmaisia postikuluja).
    Punainen teksti ettei toimita Suomeen tulee itsellä ainakin marketplace myyjistä, jotka ei toimita Suomeen (esim. delivery location Saksa-> valitsen marketplace myyjän -> vaihdan delivery Suomi, niin tulee punainen herja), mutta siis samalla proseduurilla kun myyjänä on Amazon, punaisen herjan sijaan hinta ja tilaa -nappi poistuu.