Amazon.de

Keskustelu osiossa 'Kauppapaikat' , aloittajana Terris, 03.09.2005.

  1. El Grande

    El Grande Well-Known Member

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    2 978
    Saadut tykkäykset:
    127
    Välillä kyllä törmää noihin FI ja FI- alkuisiin omissa kirjeissä/paketeissa
     
  2. 71 dB

    71 dB Well-Known Member

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    10 007
    Saadut tykkäykset:
    264
    Eli siis tässä on jokin FI- alkusekoilu Amazonilla? Aikaisemmin ei ole haitannut, mutta nyt haittaa?
     
  3. ISPF3.4

    ISPF3.4 Well-Known Member

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    1 482
    Saadut tykkäykset:
    107
    Tuo FI on standardi.
     
  4. Marakatti

    Marakatti New Member

    Liittynyt:
    17.12.2016
    Viestejä:
    13
    Saadut tykkäykset:
    1
    Näinhän se on. Lukeehan paketissa Finland, mikä taannee perille tulon.
     
  5. gaston

    gaston Well-Known Member

    Liittynyt:
    23.10.2001
    Viestejä:
    3 331
    Saadut tykkäykset:
    28
    Tuon maatunnuksen käyttöstä luovuttiin jo muutama vuosi sitten.

    "Kansainvälisissä lähetyksissä numeron eteen lisätään joskus selvennykseksi maatunnus. Maailman postiliitto UPU ei kuitenkaan suosittele maatunnusten käyttöä, ja ne ovat aiheuttaneet jopa sekaannuksia.[1] Maatunnusten käyttö on tai oli käytössä vain Euroopan maissa, ja monet niistäkin (esim. Saksa ja Itävalta) ovat luopuneet käytöstä tai jopa kieltäneet sen molempiin suuntiin, myös Suomeen lähtevässä postissa.[2][3] Syy on, että maatunnukset ovat aiheuttaneet sekaannuksia.[1] Maatunnuksia ei monissa maissa käytetä eikä tunneta hyvin, mikä voi johtaa väärinkäsityksiin."

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Postinumero
     
  6. ISPF3.4

    ISPF3.4 Well-Known Member

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    1 482
    Saadut tykkäykset:
    107
    ^UPU:n sivujen mukaan Suomeen lähetettäviin pitää laittaa FI-.
    http://www.upu.int/en/activities/addressing/postal-addressing-systems-in-member-countries.html
    http://www.upu.int/fileadmin/documentsFiles/activities/addressingUnit/finEn.pdf
    Sama tieto EU-sivulla:
    https://publications.europa.eu/code/fi/fi-390105.htm
    Saksaan menevään postiin ei saa laittaa D- tai DE-.

    Itse olen aina laittanut FI:n, koska se oli ohjeena joskus aikaisemmin. En ole ollut tietoinen, että sen käytöstä voisi tulla ongelmia.
     
    Viimeksi muokattu: 12.02.2020 klo 21:21
  7. tosikko

    tosikko Member

    Liittynyt:
    18.02.2005
    Viestejä:
    660
    Saadut tykkäykset:
    7
    No sama itellä.

    Mulla on useampi osoite Amazonissa käytössä, varmaan niitä tullut vuosien saatossa sinne laiteltua, ja osa oli FI- alkuisena, osa ei. Viimeisin oma tilaus sisälsi luokkaa seitsemän eri tuotetta, ja suurin osa niistä jäi tuohon "ei nyt voi Suomeen lähettää" kategoriaan, niin tuli sitten kokeiltua vaihtaa eri osoite niistä tallennetuista, ja silloin melkein kaikki sai tilattua (kaksi jäi yhä tuohon ei-voi-toimittaa -kategoriaan).
     
  8. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Well-Known Member

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 114
    Saadut tykkäykset:
    97
    Juu, en toki väittänytkään, ettei se moinen tai virallinen tapa ilmaista postinumeroa olisi. Kaikkihan me kuitenkin tiedämme sen, että aikaisemmin käytettiin ja edelleen yleensä käytetään sitä pelkkiä numeroita sisältävää postinumeroa ja ainakin itse käytän sitä sen tähden oletuksena ellei muuhun ohjeisteta (mitä ei kyllä näin paljon ulkomailta tilaavana ole yhdessäkään kaupassa vielä selkeästi tehty, minkä tähden laitan aina vaan postinumeron XXXXX-muodossa, eikä ongelmia ole ollut). Saahan tuota FI:tä tunkea numeroiden eteen aina, jos haluaa, mutta tässä tapauksessa se nyt oli ilmeisesti ongelman ydin. Enemmän tuolla alkuperäisellä kommentilla halusin vain sanoa, että yleensä näissä Amazon-sotkuissa tuntuu ongelma olevan käyttäjän otteissa, eikä Amazonin järjestelmässä. Toki joskus Amazonissakin on vikaa (eivät esim. toimita kaikkia Amazon- tai Fulfilled by Amazon -tuotteita Suomeen, joskus vedoten tuotteen ominaisuuteen, esim. akkuun tms., samalla kuitenkin toimittaen Suomeen täysin vastaavan komponentin omaavaa tuotetta).
     
  9. El Grande

    El Grande Well-Known Member

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    2 978
    Saadut tykkäykset:
    127
    Ehkä ongelma on Amazonin Posti-integraatiossa. Lisäävät FI itse niin ei saa olla valmiina. Ota näistä selvää
     
  10. ISPF3.4

    ISPF3.4 Well-Known Member

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    1 482
    Saadut tykkäykset:
    107
    Aikaisemmin käytettiin Suomen Postin ohjeen mukaan muotoa FIN-nnnnn. Sitten Postin ohje muuttui muotoon FI-nnnnn. Olemme ilmeisesti lukeneet eri ohjeita.

    Se, että niinkin iso toimija kuin Amazon ei saa tuollaista bugia korjatuksi tunneissa, on huolestuttavaa.
     
    Viimeksi muokattu: 14.02.2020 klo 15:08
  11. El Grande

    El Grande Well-Known Member

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    2 978
    Saadut tykkäykset:
    127
    Toisaalta noin isossa järjestelmässä suoraan tuotantoon hotfixaus on aivan mahdotonta (tai ainakin kyseenalaista). Korjauksen pitää siis mennä hyväksyntäketjun läpi. Ja riippuen järjestelmän arkkitehtuurista, joka tuon kokoluokan softassa on jo todella merkittävässä roolissa, sekä koodin ja dokumentaation laadusta, jo pelkästään vian paikallistamiseen voi mennä runsaasti aikaa.
     
  12. ISPF3.4

    ISPF3.4 Well-Known Member

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    1 482
    Saadut tykkäykset:
    107
    Juu, olet aivan oikeassa. Tunnen myös jonkun verran tuota puolta.
    Jos Amazonilla on bugi, joka nyt kohdistuu FI-alkuisiin postinumeroihin, niin mitä ihmettä sieltä voi löytyä lisää? Olen pitänyt Amazonia luotettavimpana ulkomaisena kauppana. Nyt luottamus on rapautunut jonkin verran. Eihän tuollaista voi ymmärtää.

    IT-ihmisenä tiedät, että Amazon aloitti kirjakauppana ja on nyt yksi suurimmista pilvipalvelun toimijoista. Ei kai Amazon huolimattomuuttaan tai välinpitämättömyyttään halua tuhria mainettaan missään. Suomi on pieni markkina-alue, mutta aivan varmasti AWS ei väheksy Suomea. Jotain todella outoa tässä on.
     
  13. El Grande

    El Grande Well-Known Member

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    2 978
    Saadut tykkäykset:
    127
    Asiakaspalvelijoiden nimien perusteella asiakaspalvelu on ainakin on ulkoistettu itään, mahdollisesti Intiaan. Ei sillä, että se automaattisesti olisi huono juttu, mutta firma saattaa olla aika siiloutunut eikä tieto välttämättä kulje eri osastojen välillä. Lukuisia kertoja olen itsekin valittanut muun muassa tavaroiden huonosta paketoinnista, mutta samat mokailut toistuu kerrasta toiseen, vaikka on luvattu välittää tieto eteenpäin. Amazonihan ei myöskään ollut toteuttanut PSD2:sta määräaikaan mennessä, vaikka eipä sillä enää niin väliä ole, kun dedistäkin jo siirrettiin.