Ensi-ilta lähenee ja samalla ensimmäiset suomalaisetkin arviot ovat ilmestyneet. Itseäni elokuvan saama ennakkohype on jälleen pikemminkin huvittanut, sillä trailerien perusteella on vaikuttanut, että sentimentaalisuusmittarit taas rähjähtävät, kun lapset päästetään ääneen. Toisaalta, koska elokuvaa on mediassa verrattu mielestäni kaikkien aikojen parhaaseen elokuvaan, on omatkin ajatukset välillä jo harhailleet mitä-jos -ajatuksissa. Valitettavasti ainakin suomalaisista arvioista nyt selkeästi käsittää, ettei Nolan ole onnistunut karistamaan omia helmasyntejään - jotka tekivät esimerkiksi Inceptionista ja The Dark Knight Risesista niin tuskastuttavaa katsottavaa (koska niistä haluisi pitää enemmän) - eli liiallista pituutta ja elokuvamaailman sääntöjen turhaa selittelyä. Juurikin se, ettei katsojien anneta itse oivaltaa asioita tai oikeastaan mitään ei jätetä katsojan oman mielikuvituksen varaan, on turhauttavinta. Onneksi omaa mielipidettä ei tarvitse muodostaa ennen kuin elokuva on nähty, joten toivoa sopii, että arvostelijat ovat totaalisesti väärässä ja Internet -arvioijat tajunnan räjäyttävästä kokoemuksesta täysine arvosanoineen oikeassa. Valitettavasti pelkään käyvän kuten edellä mainituissa Nolanin elokuvissa niitä teatterissa katsoessani, että Hans Zimmerin musiikki vaivuttaa minut siinä viimeisen kolmanneksen alkaessa koomaan, jota vastaan sitten taistelen loppuun asti. Pientä SPOILER-vaaraa sitten seuraaviin linkkeihin, eli jollette halua tietää mitään niin ei kannata lukea. Kalle Kinnuselta arvio ja blogi-teksti. Elitistin arvio kuten myös dome.fi. Ulkomailta onkin löydettävissä sitten sitä kehuvaa arviota: Forbes, Empire ja Total Film. Ohessa myös The Guardianin pitkähkö sepustus Nolanista sekä arvio. Selväähän on toki, että tällainen pitää nähdä elokuvateatterissa isolta kankaalta, joten vaikka suhtautuminen onkin itselläni kääntymässä "toivotaan parasta" -asenteeksi, edelleen sisäinen pikku lapsi tahtoo uskoa, että tämä voisi vihdoin olla odottamani menestyselokuva, joka ei jätä karvasta makua suuhun.
Olen vissiin lukenut vääriä sivustoja, koska en ole huomannut mitään ennakkopöhinää. Toista se oli Batman Dark Knightin kohdalla.
Tänään menen katsomaan, äänestin jo etukäteen IMDB:hen täyden kympin. Christopher Nolan on aikamme neroin elokuvantekijä, hän on elokuvataiteen uusi Stanley Kubrick. Kuten Kubrick, Nolan luo visioitaan täydellä taiteellisella vapaudella. Interstellar on näkemättä briljantti ja mykistävä.
Jaa, pannaan tageihin, kun ei nyt ole tarkoitus aloittaa mitään. Saman huumorin hengessä, kuin toivoakseni yllä lainattukin on kirjoitettu: Spoiler
Mookid taisi leikkiä lempi elokuva-arvostelijansa Riskalan tyyliä. BTW, Riskalan arvostelu elokuvasta on ulkona, varautukaa http://www.iltalehti.fi/leffat/2014110618813670_la.shtml
AMEN! Tätä elokuvaa olen odottanut monta vuotta. Olen varma että se on ihan 5/5 ! Tällainen pitää elokuvan olla, lähes 3 tuntia, uskomaton elokuvakokemus, jota täytyy sulatella vielä pitkään teatterista poistuttuaan!
Kylläpäs täällä jaksetaan valittaa Nolanista. Oli nyt mitä mieltä tahansa Nolanin leffoista, niin se kuitenkin kuuluu siihen harvinaiseen ohjaaja-porukkaan joka tekee pääasiassa originaali-leffoja, ei leiki 3D höpötyksillä jne. Se energia mitä käytätte Nolan dissaukseen kannattaisi kohdistaa Michael Bayhin.
Ohjaajana täyspitkiä on IMDb:n mukaan tähän mennessä plakkarissa kymmenen. Kolme Batmania, ja Insomnia tuskin lasketaan "originaalielokuviksi" (viimeinen on remake). Eli listalla on viisi "originaalia" ja neljä muuta. Onko 5/9 tai 55% tuotannosta pääasiassa? Kolme-Deetä voi käyttää ihan perustellusti, elokuva voi olla pykälää parempi sen vuoksi ja se voi olla ihan toimiva tehokeino ilman kikkailua. Se, että ilmaisukeinoa pääasiassa käytetään turhana kikkailuna ei ole ilmaisukeinon syy. Sarjakuvatkin olivat pitkään lähes yksinomaan supersankari-hömppää ja kenties ovat pääasiassa vieläkin, mutta ei sekään ole ilmaisukeinon syy eikä niin tarvitse olla.
Vaikka Nolanin elokuvia fanitankin, niin sekä elokuvan trailer että näyttelijävalinnat jättivät kyllä hyvin kylmäksi. Ettei vain eräs M. Night olisi sittenkin asialla...
Jos lähdetään orginaaleista leffoista puhumaan niin sitten otetaan peliin Wes Anderson. The Grand Budapest on hienoimpia elokuvia pitkään aikaan. Harva elokuva on vistuaalisesti viimeisen päälle hieno ja myös viihdyttävä ja jopa hauska.
Halusin tykätä mutta olipahan jäätävän pitkästyttävä ja pahasti tutuksi tullut leffa joka jatkaa viimeaikaisten Nolanin veljesten tapaan alleviivaamalla kyllästymiseen asti että idiootti tajuaa ja rakkaus voittaa kaiken. Cast on onnistunut yllätiksiä myöten mutta minkäs tekee kun tarina on... Niin. Nolanin veljesten ei näköjään pitäisi päästä kahdestaan kirjoittamaan enää yhtään leffaa. Menee hetki vielä että tätä sulattelee.
Mä olin, jotenki todella haltioissani. Ohan tossa sitä ja tätä, mutta, kun ei tälläisiä elokuvia perkele tule nykyjään enää. Kubrickiin on aivan turha verrata. Se ei selitä katsojalle mitään, kun taas Nolan selittää, kuin pikku lapselle kaivinkoneen toiminnan. Tais joku muukin tämän sanoa jo aikaisemmin. Kubrick haastaa ja Nolan selittää junteille, miten hommat toimii. Tässä elokuvassa uskon, että se on erittäin hyvä asia. Sen verran haastava aihe on. Kaunista, ihmeellistä ja ihanaa. 5/5
No olkoon sitten vaikka enemmistö. Mutta joo, Batman läjä hieman vääristää tässä yhtälöä. Gravitystä olen samaa mieltä eli 3D toimii tehokeinona, ja Dredd on katseltu kaksdeenä ja se toimi erittäin hyvin eli en tiedä mitä olen menettänyt. Ymmärrän pointtisi, mutta silti surullinen fakta on, että suurin osa käyttää 3D:tä vain kikkailuna (ja aiheuttaa tuskaa katsojalle joka haluaa löyttä elokuvasta 2D näytöksen pienellä paikkakunnalla).
Tästä olen samaa mieltä. En ole kaikista Anderson outoiluista pitänyt, mutta The Grand Budapest Hotel upposi kovaa, vuoden parhaimpia. Ja anteeks off topic.
Tyylikäästi tehty leffa, jossa kerrankin yritettiin tehdä asioita fysiikan lakien mukaan. Kiitos siitä Kip Thornelle. Hienon näköistä ja itse ainakin seurasin kiinnostuneena melkein kolmituntisen rupeaman. Hyvät näyttelijä suoritukset ja muutenkin toimiva kokonaisuus juonellisesti. Yksi tämän vuoden parhaista leffoista. Suosittelen. 4.5/5
Visuaalisesti ja saundillisesti erittäin hyvää matskuu. Vaikken mikään rocketskientis olekaan niin silti ymmärsin, etteivät fysiikat ole aivan kohdillaan, mutta onneksi tällä ei ollut liiaksi vaikutusta katsomiskokemukseen. Tarinan jujua rakennetaan pikkuhiljaa ja lopussa kiitos seisoo. Olihan tämä sellanen vuoristorataleffa, jonka aikana melkein puristelee käsillä penkin nojia. Kuitenkaan siihen, että nousisin taputtamaan leffan jälkeen ei päästy ja toisaalta ei tämä tod.näk kovin kauksi jää mieleen pyörimään. Ei ihan pitänyt katsojaa täysin hyppysissä, mutta silti näitä pakkokatsoaleffoja. Matt Damonin rooli oli jotenkin täysin turha ja Michael Cane olisi voinut olla joku muu näyttelijä. Isot nimet särkee mielestäni immersiota tällasisissa avaruusleffossa, vähän samoin kävi Gravityn kanssa.
Dredd oli niitä todella harvoja tapauksia, joissa voin sanoa 3D:n tuovan vielä paljon lisää kokonaisuuteen. Suosittelen ehdottomasti tsekkaamaan, mikäli vain mahdollisuus tulee. Onneksi toimii myös 2D:nä erinomaisesti, mutta Gravityn kohdalla en ole uskaltanut luottaa asian näin olevan. 3D:nä toki huikea.