Yamaha RX-V3900/1900

Keskustelu osiossa 'Vahvistimet' , aloittajana PaleMan, 13.08.2008.

  1. -PK

    -PK Guest Guest

    Liittynyt:
    31.01.2005
    Viestejä:
    258
    Saadut tykkäykset:
    0
    Käytän passiivisia kaiuttimia.
     
    Viimeksi muokattu: 07.11.2008
  2. jhautajoki

    jhautajoki Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.11.2002
    Viestejä:
    700
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kirjoituksestasi sai sen käsityksen, että olet testannut pre-out -liitäntöjen toiminnan aktiivikaiuttimilla ja homma toimii. Pahoittelen jos kysymykselläni loukkasin 12-vuotista ammattitaitoasi. Olen siti hieman eri linjalla tämän suhteen.

    1) Jos olet hankkinut kunnon AV-vahvistimen, niin pystyt kyllä hyödyntämään sitä myös aktiivikaiuttimien kanssa.

    2) Jos kaiuttimet vaihtuvat useasti, saattaa sekä vahvistin, että pre-out puolille olla tarvetta.

    3) Monet myös haluavat purkaa uudet ääniformaatit vahvistimessa, mikä esivahvistinpuolella on ongelma.

    4) Noin tuhannella eurolla saa varsin monipuolisen AV-vahvistimen, joka hoitaa sekä passiivi- että aktiivikaiuttimien ohjauksen.

    Jos sinulla on tiedossa noin 1000 euron luokassa oleva esivahvistin, jossa on 4xHDMI sis, 1 ulos, ok skaalain, kuvaruutunäyttö, zone-toiminnot, ja yhtä hyvän näköinen (tiedän, makuasia), kerro pois. Lähin mitä itse tiedän vastaavilla vaatimuksilla, on Onkyo PR-SC886, jonka svh. on 1999e. Tämä painii enemmänkin RX-V3x00 ja Onkyo 87x ja 90x -sarjojen kanssa.
     
  3. -PK

    -PK Guest Guest

    Liittynyt:
    31.01.2005
    Viestejä:
    258
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tarkennin juuri aiempia vastauksiani ettei niistä kukaan vahingossakaan tuollaista käsitystä saa. Käytän passiivisia kaiuttimia ja niiden kanssa homma toimii. Aktiivikaiuttimet ei ole mulla edes vaihtoehtolistalla, koska haluan hyödyntää myös AV-vahvistimeni pääteasteen kun kerran olen siitä maksanut. Sen vuoksi pre-out-liitäntöjen toiminta ei vaikuta omaan laitevalintaani.

    Kuten kirjoitin niin en ole tarkemmin perehtynyt missä tuossa pre-out keskustelussa on kyse. Vastauksesi perusteella kyse on siis ongelmista aktiivikaiuttimien kanssa. Aktiivikaiuttimia käyttävien tai sellaisten hankkimista suunnittelevien kannattaa siis syventyä tuohon aiheeseen. Passiivikaiuttimia käyttäville tuolla aiheella ei ole mitään merkitystä.
     
    Viimeksi muokattu: 07.11.2008
  4. Zape

    Zape Guest Guest

    Liittynyt:
    31.03.2005
    Viestejä:
    44
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olet myös maksanut niistä pre-outeista sekä monista muista liitännöistä joita tuskin tulet tarvitsemaan - harva kotikäyttäjä pystyy hyödyntämään AV-vahvistintaan 100%:sti. Laajennettavuus on rahanarvoinen asia ja mikäli V1900 ei sisällä toimivia pre-outteja ei se myöskään ole hintansa arvoinen.

    Ja kantani säilyy: on tää vahvistimen hankkiminen vaikeaa puuhaa :p
     
  5. Huppe

    Huppe The Pilot Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.02.2000
    Viestejä:
    3 613
    Saadut tykkäykset:
    2
    Outoa puhetta ammattimieheltä nimimerkillä PK-. Käsittääkseni aika monia onnistuneita kotiteatterijärjestelmiä rakennetaan kotiteatterivahvistimen ympärille aktiivikajareilla tai jopa erilaisten kajareitten yhdistelmillä. Äkkiseltään tulee kuuluisa "Lappeenrannan navetta" mieleen joka on toteutettu noin.

    Mitäs jos sattuu vaikka tykkäämään esim. Geneleccien soundista ja tahtoo kotiteatterin itselleen, lisäämällä vahvistimen ja passiivikajarit tai vaikka sopiva määrä aktiivejakin? Onko tällöin kiellettyä ostaa joku 1000 euron vahvistin ja pakko ostaa XLR-liitännöillä oleva 2000 euron etunen?

    Vai onko sitten aivan sama ostaa 299e vahvistin koska siinä on tämän miehen puheiden mukaan "yhtä laadukkaat" etuset kuin vaikkapa 1000 euron vahvistimessa?
    :confused:

    Vähän sama kuin ei saisi ostaa vahvistinta jossa on 5 hdmi-inputtia ja 2 ulos vain siksi koska sinulla on 2 hdmi-laitetta ja yksi näyttölaite.


    EDIT: Itse uskon kyllä mieluummin Genelecin epävirallisiakin suosituksia kuin jotain nettifoorumin nimimerkkiä tässä asiassa. Tietty omin korvinhan tuo kannattaa testata.
     
    Viimeksi muokattu: 10.11.2008
  6. -PK

    -PK Guest Guest

    Liittynyt:
    31.01.2005
    Viestejä:
    258
    Saadut tykkäykset:
    0
    RX-V1900 sisältää kaikki tarvitsemani liitännät ja toiminnot minua ulkonäöltään miellyttävissä kuorissa järkevään hintaan. Joten omalta osaltani se oli hintansa arvoinen kapistus ja siksi sellaisen hankin. Jokaisen harrastajan pitää arvioida omien tarpeidensa ja laitteistonsa mukaan onko joku tietty laite hintansa arvoinen juuri omaan laitteistoon.
    Älkää nyt hyvät ihmiset alkako vääristelemään toisten kirjoituksia. Tottakai Genelec:eillä ja muilla hyvälaatuisilla aktiivikaiuttimilla saa tehtyä hyvän kotiteatterin. Kirjoitin että minulle ne eivät ole edes vaihtoehtolistalla. Kotiteatterimme talon rakenteissa olevat johdotukset on tehty passiivikaiuttimille koska haluan hyödyntää AV-vahvistimemme pääteasteen ja siksi aktiivikaiuttimet eivät tule koskaan kyseeseen. Tämä on vain oma henk.kohtainen valintani joka perustuu omiin periaatteisiini. Millään tavalla en ole aktiivikaiuttimien laatua vähätellyt ja tykkään itsekin Genelec:ien tarkasta ja hyvin jäsentyneestä saundista. Kukin valitsee laitteensa omien tarpeidensa, mieltymystensä, periaatteidensa ja laitteistonsa mukaan. Jos on mahdollisesti aktiivikaiuttimet laitteistoon tulossa niin silloin pitää ostaa AV-vahvistin sen mukaan että pre-outit toimii halutulla tavalla. Jos ei ole missään vaiheessa aktiivikaiuttimia tulossa niin niillä pre-outeilla ei ole mitään väliä.
     
    Viimeksi muokattu: 10.11.2008
  7. Macu

    Macu Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.05.2000
    Viestejä:
    1 287
    Saadut tykkäykset:
    2
    Kertokaapas lyhyen ytimekkäästi (kun en jaxa ite kooklata) mistä tuossa preout-hässäkässä on kyse? Itsellä on etupääkanavilla käytössä laadukas erillinen päätevahvistin ja sen kanssa käytössä Jammun av-vahvari. Olen suunnitellut päivittää waffin RX-V1900:aan, mutta onkos tuon mallin preouteissa sitten jotain häikkää, joka haittaa erillisen päätevaffin käyttöä?
     
  8. Huppe

    Huppe The Pilot Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.02.2000
    Viestejä:
    3 613
    Saadut tykkäykset:
    2
    Epävarmojen lähteiden mukaan etuvahvistinanto on otettu vasta pääteasteiden jälkeen, kun oikein toteutettuna se otetaan ennen päätevahvistinta. Päätevahvistimet siis ensin vahvistavat signaalin + siihen sisältyvät häiriöt (mm. kohina) ja sen jälkeen signaalin tasoa pudotetaan vastuksilla. Tällöin kohina "jää" signaaliin, kertaalleen vahvistettuna.

    Tuon haitasta ja vaikutuksesta voidaan taas olla montaa mieltä, mutta fysiikan lakien mukaan se menee juuri noin. Teoriassa on siis parempi ostaa oikein toteutettu esivahvistinanto, joka löytyy sitten kalliimmista vehkeistä, ainakin Yamahan tapauksessa RX-V3800 on oikein toteutettu.

    Varmuuden tuosta saa huoltoliikkeistä jotka voivat asian todeta kytkentäkaaviosta. Jääkaappikauppiaat tai edes valtuutetut asiantuntevat jälleenmyyjät tuskin tuosta tietävät höykäsenpöläystä.
     
    Viimeksi muokattu: 10.11.2008
  9. -PK

    -PK Guest Guest

    Liittynyt:
    31.01.2005
    Viestejä:
    258
    Saadut tykkäykset:
    0
    Miksi uskoa epävarmoja lähteitä ja antaa paikkansa pitämätöntä tietoa kun faktatietoa on saatavissa yhdellä puhelinsoitolla?

    Vaikka en itse pre-outeilla mitään teekään niin alan ammattilaisena kyllästyin tähän Esson Baari tietoihin perustuvaan keskusteluun ja soitin juuri Digiserviceen Yamahan takuuhuolloista vastaavalle henkilölle joka tsekkasi RX-V1900 -mallin kytkentäkaaviosta että pre-outit on kyseisessä mallissa otettu ennen pääteasteita. Joten pitäisi soveltua käytettäväksi myös aktiivikaiuttimien kanssa.

    Ja jos joku muu haluaa kysellä lisää samasta paikasta niin soitin Yamahan etusivulta löytyvään Digiservicen numeroon.

    http://www.yamaha.fi

    Ei se edelleenkään ole vaikeaa puuhaa ellei siitä sellaista itselleen tee. Faktatietoa saa yhdellä puhelinsoitolla. ;)
     
    Viimeksi muokattu: 10.11.2008
  10. rez

    rez Guest Guest

    Liittynyt:
    21.11.2002
    Viestejä:
    731
    Saadut tykkäykset:
    8
    Onko tällaisesta kytkennästä mitään muuta kun huhupuheita?

    Tarkistelin RX-V1900/3900 huoltomanuaaleja, ja ei niiden kytkentäkaavioista ainakaan löytynyt mitään tuollaiseen viittaavaa.

    RX-V663:kin näytti olevan ihan samaan tapaan toteutettu. Preoutit otetaan selvästi ennen pääteasteita.
     
    Viimeksi muokattu: 10.11.2008
  11. Huppe

    Huppe The Pilot Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.02.2000
    Viestejä:
    3 613
    Saadut tykkäykset:
    2
    Hienoa, kiitokset.
    Itse soittelin vähän aika sitten eivätkä olleet vielä x900-sarjan kaavioita saaneet, katsottiin siis 3800:sen kaaviosta jotain suuntaa. Muista malleista en ole mitään tietoa koskaan antanutkaan vaan joku muu kertoi päätelleensä tuon ulostuloimpedansseista.
     
  12. vainive

    vainive Guest Guest

    Liittynyt:
    26.02.2006
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    0
    Voisitteko kertoa vähän kokemuksianne RX-V1900:sta? Varsinkin kokemukset vahvistimesta PS3:sen kaverina kiinnostavat. Suuret kiitokset jo etukäteen.
     
  13. Attitude

    Attitude Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    26.07.2008
    Viestejä:
    154
    Saadut tykkäykset:
    0
    Viimeksi muokattu: 10.11.2008
  14. -PK

    -PK Guest Guest

    Liittynyt:
    31.01.2005
    Viestejä:
    258
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kotiteatterimme vahvistimena on ollut nyt viikon RX-V1900. Käyttötunteja on siunaantunut jo yli 50. DVD- ja Blu-ray -pyörittimenä ja toisena pelikonsolina toimii 80Gb PS3 -malli. Ensimmäistä Blu-ray leffaa katsoessa meinasi paniikki iskeä kun vahvistimen näyttöön ei syttynyt Dolby TrueHD-logo vaan PCM-logo. Pienen selvittelyn jälkeen selvisi että PS3 purkaa noi HD audioformaatit ja audio tulee HDMI:tä pitkin monikanava PCM:nä vahvistimelle. Tämä ei ollut mulla etukäteen tiedossa koska siirryin "HDMI- ja HD audio -maailmaan" vasta tuon uuden vahvistimen myötä. Ennen tuota uutta vahvistinta olen siirtänyt kuvaa ainoastaan komponenttina ja ääni on mennyt optista kaapelia pitkin. Näin viikon käytön jälkeen en löydä mitään negatiivista sanottavaa tuosta vahvistimesta ja jos nyt pitäisi vahvistin ostaa niin valinta osuisi edelleen samaan malliin.

    Jos saisin vietyä signaalin telkkarillekin HDMI:nä niin valinta olisi osunut RX-V3900 malliin jossa on kaksi HDMI ulostuloa. Mutta koska olohuoneen toisella puolella olevalle telkkarille menee talon rakenteissa ainoastaan komponenttikaapeli niin mulle riittää tuo RX-V1900 josta saa ulos HDMI:tä projektorille ja komponenttia telkkarille.
     
  15. Zape

    Zape Guest Guest

    Liittynyt:
    31.03.2005
    Viestejä:
    44
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ja koska 800€-1500€ hintaluokasta löytyy n+1 vahvistinta niitä puhelinsoittojakin kertyy vino pino - kuten aikaisemmin mainitsin kyselin vaihtoehtoista tapaa tämän asian selvittämiseksi. Et voi tosissasi väittää etteikö näin olennaista asiaa tulisi ilmaista selkeästi sen sijaan että tietoa pitää kaivaa huollosta?

    RX-V663 pöriseen ja puhisee aktiivikaiuttimilla (Genelec, Behringer) siinä missä H/K 255 ei (itse kokeiltu) - Digiservicen mukaan 633, 1900 ja 3900 on toteutettu oikein ja 1900 ja 3900 välillä ei ole käytännön eroa "normaaleilla" aktiivikaiuttimilla. Ei kaiketi auta kuin odottaa Esson miesten testauksia 1900/3900 malleilla, kuten -PK sanoi: käytäntö voittaa teorian.

    ... huomenna lähtee joka tapauksessa joko Marantz 6300 (Esson baarissa väittävät homman toimivan) tai Yamaha 1900 (huollossa väittävät homman toimivan) tilaukseen.
     
  16. quenthal

    quenthal Guest Guest

    Liittynyt:
    21.12.2006
    Viestejä:
    107
    Saadut tykkäykset:
    0
  17. Huppe

    Huppe The Pilot Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.02.2000
    Viestejä:
    3 613
    Saadut tykkäykset:
    2
    Näinkö se pitää sitten tuo 3900 valita jotta saa päivitykset hoidettua näppärästi netistä suoraan.... :hitme:
     
  18. vainive

    vainive Guest Guest

    Liittynyt:
    26.02.2006
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    0
    Suuret kiitokset -PK:lle. Olisin isosti kiitollinen, jos joku jakaisi tuntemuksiaan RX-V1900:sta. Auttaisikohan, jos listaisin kysymyksiä, jotka laitteessa minua arveluttavat:
    - Millainen vahvistin on musiikki käytössä (stereo/pure direct)?
    - Onko subbari käytössä stereo ja pure direct -tiloissa?
    - Onko vahvistimessa mahdollisuutta tehdä omaa EQ:ta?
    - Onko säädöt lähde kohtaisia vai kaikille yhteiset? Esim. manuaalinen Lip Sync
    - Onko kenelläkään mitään pahaa sanottavaa vahvistimesta?
    - Onko kenelläkään kokemusta Yamahasta Tannoy Fusion -kauttimien kanssa?

    Olen tekemässä valintaa Marantzin SR6003:sen ja RX-V1900/3900 välillä, joten mielipiteitä puolesta ja vastaan ovat tervetulleita.

    Ps. Kyllä vahvistimen valinta on sitten vaikeaa :rolleyes:
     
  19. -PK

    -PK Guest Guest

    Liittynyt:
    31.01.2005
    Viestejä:
    258
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla tuota valintaa helpotti merkkiuskollisuus vahvistimen osalta eli olin jo etukäteen päättänyt että vahvistimen merkki on Yamaha vanhan vahvistimen tapaan. Eli tarvitsi vain etsiä se malli joka kyseiseltä tuotemerkiltä täytti omat kriteerit. :)

    Valinta olisi kieltämättä ollut paljon vaikeampi jos olisi vaihtoehtolistalla ollut vaikkapa kuusi tuotemerkkiä kuten Yamaha, Onkyo, Marantz, Pioneer, Harman Kardon ja Sony. ;)
     
  20. Tommy_FIN

    Tommy_FIN Uusi jäsen

    Liittynyt:
    07.09.2007
    Viestejä:
    130
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mikä olisi järkevin tapa kytkeä tämä vahvistin nettiin? Modeemissa olisi kyllä kolme paikkaa vapaana mutta vaimoke ei halua karmeaa kaapelisotkua lattialle (enkä kyllä minäkään). Saako tuohon jotenkin kytkettyä wlanin tai jotain? Siis RX-V3900:sta kyse...