XCOM: Enemy Unknown

Keskustelu osiossa 'PC-pelit' , aloittajana nepa, 12.10.2012.

  1. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    7 865
    Saadut tykkäykset:
    742
    Lobotomyn vastaus selkeyttikin asiaa. Jotain tuollaista epäilinkin.

    x_jmt_x, kannattaa googlettaa vaikka "xcom 2 protect device" niin löytää paljon keskustelua aiheesta. Mikään muu tehtävätyyppi ei tunnu olevan niin vaikea. Eikä tuokaan aina ole, välillä vain. Ja tuossa omassakaan ei auttanut, vaikka ammuin suojat pois vihollisilta ja vaikka sain (kokeilumielessä) sotilaan vihollisen ja devicen väliin, niin silti vihollinen ampui deviceä. Ja tuossa tehtävässä viholliset olivat suoraan rakennuksen ikkunoiden takana heti ampumassa ikkunoista sisälle devideä. Jos ammuin esimerkiksi raketilla kaukaa vihollisia, jotta saisi seinän ja suojan heidän edestään pois, niin rakennus ottaa damagea sen verran, että saattoi sitten tulla devicen niskaan.

    Viholliset ovat siis rakennuksen seinän takana kentän toisessa päässä. Ja he ampuvat deviceä oli concealmenttiä tai ei. Concealmentin ainoa hyöty (kuten yleensäkin tässä tilanteessa) olisi päästä matkalla olevien vihollisten ohi, mutta niitä on niin tiheästi, että se on mahdotonta. Ja jos matkalla olevia vihollisia yrittää jäädä ampumaan, niin perille ei pääse ennen kuin device on jo tuhottu.

    Kerrotaanpas yksi esimerkki omasta pelistä. Yhdellä kerralla pääsin devicen luokse pari sotilasta jo kuolleena ja sain devicen lähiympäristöstä viholliset tapettua. Devicellä oli pari energiaa jäljellä. Vihollisia riitti vielä muualla. Yksi kauempana ollut Andromedon (se suojapukualien) hyökkäsi sotilaitani kohden. Sain ammuttua sen, mutta pukuhan itse vielä jatkaa taistelua uudella energiapalkilla varustettuna. En saanut pukua enää samalla vuorolla tuhottua ja seuraavalla alieneiden vuorolla puku ei enää välittänytkään sotilaistani, vaan juoksi suoraan laitteen luokse ja tuhosi sen. Ja pääsin lopputehtävän läpi siten, että jäljelle jäi kaksi elävää sotilasta. Muut kuolivat koska ne olivat saaneet matkalla jo paljon vahinkoa ja olivat levällään.

    En sano, että tehtävä olisi ihan mahdoton. Netissä porukka kirjoittaa, että 10-20 yritystä on pitänyt ottaa, jotta tehtävän saa läpi tappioista välittämättä. Ja tuuria on varmasti pitänyt olla mukana. Eli ottaa selkeitä riskejä ja toivoa, että viholliset ampuvat ohi.

    Eivätkä aiemmat suojelutehtävät ole niin vaikeita olleet ja tuon modin asennuksen jälkeen tullut tehtävä meni helposti läpi. Jotkin noista suojelutehtävistä vain ovat sellaisia, että ne ovat melkein mahdottomia. Sellaiseen ei välttämättä omassa pelissä törmää ja vaikka miten hyvä pelaaja olisi, niin varmasti tuosta miettisi, että onpas ihmeen hankala verrattuna muihin tehtäviin. :)

    edit:

    Lisätäänpäs sen verran, että olisin mielelläni nähnyt pelissä jotenkin toteutettuna omaan tukikohtaan hyökkäämisen. Alkuperäisessä UFOssa se oli yksi parhaimmista tehtävistä. Pidän kyllä tuosta tämänkin pelin toteutuksesta, mutta jotenkin vain sen oman tukikohdan huoneiden näkeminen ja siellä taisteleminen sai ainakin aikanaan jännän hyvät fiilikset aikaan.
     
  2. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 512
    Saadut tykkäykset:
    462
    En missään nimessä väitä olevani mitenkään hyvä XCOMissa, joten kaipa mulla on vaan käynyt karttojen layoutien kanssa tuuri.

    Toinen juttu sitten on, että missä sanotaan, että joka ikinen tehtävä pitäisi olla 'voitettavissa'? :) Esim. Long War -modissa edelliseen pointti nimenomaan oli, että "kaikki mikään" ei onnistu. Jokaista UFOa ei saa ammuttua alas, jokaista tehtävää ei pääse läpi jne.

    Oman tukikohdan sisällä pörrääminen olisi visuaalisesti hauskaa, mutta sekä edellisessä että tässä tukikohta on mallia ant-farm, mikä taas tekisi sisällä tapahtuvasta base-defencestä suhteellisen kaameaa porras/hissi -rallia eli pelillisesti tuskaa.
     
    nepa tykkää tästä.
  3. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 512
    Saadut tykkäykset:
    462
  4. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    7 865
    Saadut tykkäykset:
    742
    Ihan kiva juttu. En ole tuosta Long War -modista itse kauheasti kiinnostunut, koska se kirjaimellisesti on Long War ja aikaa ei kauheasti pelaamiseen ole. Mutta jos itse peliin jotain uutta ja mielenkiintoista pelattavaa saisi uudella juonella niin se olisi hyvä. Uudet haarniskat ja aseet eivät pelkästään nappaa, jos tuo on vain sellainen lisäys. Expansion pack kieltämättä nimenä on sellainen, että roinaa vain tulee lisää.
     
  5. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 512
    Saadut tykkäykset:
    462
    On erittäin epätodennäköistä, että kyseessä olisi modi. Jake Solomon vihjasi twitterissä, että on paikalla E3:ssa, ja on sittemmin vahvistanut asian. Pääsuunnittelija tuskin tulisi promoamaan modia?

    Nimenomaan ei ole nimenä sellainen, että "roinaa vaan tulee lisää". Firaxiksen expansionithan nimenomaan lisäävät osion runkopeliin (vrt. CIV). Edellisen "Enemy Within" lisäsi geenimodit, mecit, Meldin, ja koko Exalt-sivujuonen sekä toisen sivujuonen, joka niveltyi Exaltiin.

    Lisää roinaa on DLC, tällä erää Anarchy's Children (puhtaasti kosmeettinen). Alien Hunters ja Shen's Last Gift olivat verrattavissa Slingshottiin (kolmen scriptatun tehtävän DLC).

    Huomioiden, että viimeisimmästä DLC:stä on vuosi, tolkuton määrä aktiviteettia Steamin DB:ssä viimeisen kolmen kuukauden ajan ja sen, että pelillä on jo ikää... Eiköhän tässä ole lupa odottaa ihan täysmittaista laajennusta.

    Pelin loppuhan vihjaili Terror From The Deepin suuntaan ja pelistä löytyi käyttämättömiä vesiteemaisia karttoja/kartan osia. Rantakaupunkia, viemäriä, tulvinutta kaupunkia jne.
     
  6. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    7 865
    Saadut tykkäykset:
    742
    Okei. Tänäänhän se sitten selviää. Toivottavasti jotain hyvää olisi tulossa. :)
     
  7. Lobotomy

    Lobotomy Käyttäjä

    Liittynyt:
    04.01.2006
    Viestejä:
    893
    Saadut tykkäykset:
    0
    Liittyisikö uusi sisältö tähän
     
  8. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 512
    Saadut tykkäykset:
    462
    Ei niin maan millään tavalla, vaikka Phoenix Point onkin äärimmäisen kiinnostava projekti (olen mukana fundingissa itsekin). Kaksi eri peliä.

    XCOM 2 eli nykyinen sarja on Firaxisin tuotantoa. Eli Sid Meierin (Civilization) puljun.

    Phoenix Point on vuonna 2018 tuleva Snapshot Gamesin joukkorahoitusta edelleen keräävä peli. Linkki näiden välillä on se, että alkuperäisen X-COM:in (alkup. kirjoitetaan viivalla) luoja Julian Gollop on mies Phoenix Pointin/Snapshot Gamesin takana.
     
  9. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 512
    Saadut tykkäykset:
    462
    War Of The Chosen. Lähes alkuperäisen pelin kokoinen laajennus. Elokuun 29.

    Livestreami nyt!
     
  10. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 512
    Saadut tykkäykset:
    462
    Uusia vihollisia ja kolme uutta vastarintaliike. Uusittu strategy layer. Hyvältä näyttää.

    Ei hintatietoja vielä, mutta EW taisi olla 30e.

    www.xcom.com
     
  11. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    7 865
    Saadut tykkäykset:
    742
    Ihan kauheasti ei vielä odotukset nousseet tuon suhteen. Ja kun tuota pitää vielä pari kuukautta odotellakin. Taidan myös odotella ensimmäiset arvostelut ja vaikka Pelitin arvostelun. Mikään kiire ei tuon kanssa ole, kun muitakin pelejä on vielä pelattava ennen kuin xcomin pariin ehtii taas.
     
  12. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 512
    Saadut tykkäykset:
    462
    Minä olen täysillä hypetrainin mukana.

    Tosin en ole pelannut ilmestymisen jälkeen mitään muuta ja tuota on kellotettu likipitäen 300 tuntia. :)

    Hauska muuten lukea taaksepäin ketjua, koska sittemmin koodista on saatu kaivettua, että RNG huijaa pelaajan hyväksi kaikilla vaikeustasoilla pl. Legendary.

    Protect the device ongelmaa en saa materialisoitumaan. Viimeiset kolme playthroughta Commanderilla (vai mikä se toiseksi vaikein on), eikä yksikään device ole tuhoutunut enkä muistaakseni ole kärsinyt noilla tehtävillä edes tappioita (yhdellä kyllä, mutta se johtui Rulerista, joka iski vasta tilanteen ollessa jo 'hallussa').
     
  13. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 512
    Saadut tykkäykset:
    462
  14. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    7 865
    Saadut tykkäykset:
    742
    Hyvä ja kattava selvitys kyllä tuo. En tiedä ovatko nuo kolme uutta vihollispomoa (tjsp) välttämättä mieleeni, mutta muuten kuulostaa ihan hyvältä. Tulee vain mieleen, että osa noista muutoksista, kuten nuo kolme vihollispomoa (Chosen), on lisätty vain keinotekoisesti tekemään taistelusta monimutkaisempaa. En tiedä, miksi alienit oikeasti käyttäytyisivät noin typerästi, kuten on kuvattu.
    Vaikuttaa kuitenkin siltä, että tuo uudistaa peliä sen verran mukavasti, että uusintapelikierros on ihan paikallaan. Ja toivottavasti nuo tuovat myös muutosta loppupeliin, jotta ei menisi vain samanlaisekis tehtävien hinkkaamiseksi ennen lopputehtävää.

    edit: jotain hieman parempaa juonimuutosta olisin kaivannut myös. Enemmän kiinniotettavia alieneita ja kuulustelua jne. Monipuolisempia tehtäviä ilman noita outoja monimutkaistuksia.
     
  15. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 512
    Saadut tykkäykset:
    462
    Aika vahvasti kiinni siitä, miten tuo on toteutettu.

    Pidän kuitenkin siitä, että nuo pelaavat aktiivisesti vastaan strategiapuolellakin. Peruspeliä vaivaa se, että Advent ei pistä hanttiin ie saat itse hoitaa tehtävät kuten huvittaa ja ainoa vastaisku on se yksi basedefence.

    Ja noiden pitäisi vielä adaptoitua sinun peliisi...
     
  16. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 512
    Saadut tykkäykset:
    462
    Infoa on putoillut tasaiseen tahtiin ja eilen putosivat ensimmäiset gameplay-videot. Ilmeisesti luvassa on enemmänkin, koska Christophed Odd kertoi nähneensä "muiden" pelaavan tehtäviä, joita hän ei päässyt pelaamaan itse, ja että häneltä olisi tulossa vielä toinen video. Anyways, näissä kahdessa on sama tehtävä:

    Eurogamerin Chris pelaa ja keskustelee samalla Jake Solominin kanssa. Informatiivista, mutta Eurogamerin kaveri on niin luokattoman huono pelaamaan, että katsominen tekee pahaa. RnGesus pelastaa.


    Christopher Odd pelaa paremmin, mutta kommentoi videota yksin, eli infoa on vähemmän. Hauskasti paremmasta pelistä huolimatta Odd joutuu pahempiin vaikeuksiin. Bonuksena video jatkuu joitakin minuutteja tehtävän jälkeen esitelleen uutta strategia-layeria. Mukana on yksi cutscene enemmän.
     
  17. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    7 865
    Saadut tykkäykset:
    742
    x_jmt_x, joko olet lisäriä ehtinyt pelaamaan?
    Jos olet, niin kerropas kokemuksia. :)
    Onko hintansa väärti? Itse taidan ehkä hieman odotella, että jos hinta laskisi. Ellei tuo sitten ole kaikkien muiden mielestä ihan sikahyvä, niin ehkä sitten voi itsekin neljäkymppiä siihen tuhlata.
     
  18. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    7 865
    Saadut tykkäykset:
    742
    Onko peli ollut niin hyvä, ettei ehdi kommentoimaankaan? :D
     
  19. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 512
    Saadut tykkäykset:
    462
    Sori, olen missannut tämän ihan täysin.

    On se kova. Olen nyt tähän mennessä mättänyt joitakin kymmeniä tunteja tuohon ja tarkoituksella viivyttänyt pelin edistämistä päästäkseni tutustumaan lisäriin. Kaikkea on niin niin helkkaristi.

    Oliskohan ensimmäiset 15 tehtävää mennyt, ennen kuin vastaan tuli ensimmäinen plain old vanilla -mission eli tuttu ilman mitään twistiä.

    Onko tämä 40e arvoinen? Minusta kyllä. Puheet siitä, että tämä olisi voinut olla XCOM3 eivät ole ihan tuulesta revittyjä. Sen verran kaikkea on lisää, että jos perusmekaniikka olisi tuunattu kosmeettisesti ja juoni rakennettu uudestaan - nyt siitä on runko jäljellä - niin tämä varmaan olisi XCOM3. Nyt mennään kuitenkin XCOM 2.5:llä.

    Joitakin hieman ärsyttäviä bugeja on (esim. "make all weapons available" saattaa riisua myös covert opilla olevat sotilaat perusaseisiin), joita korjannevat piakkoin, mutta ei mitään peliä rikkovaa.

    Ainoa valituksen aihe on oikeastaan, että tämä menee jo liiankin helpoksi. Veteranilla - johon pudotin ihan vaan tutustuakseni peliin - piti alkuun vähän miettiä, että miten pelaa, mutta jossain mag weaponsin ja plasman välissä tämä muuttui läpikävelyksi. Ai, aktivoin kolme podia/kymmenen vihollista yhtä aikaa? No hyvä, saadaan tämä kerralla pakettiin, totesin äskettäin. Myöskin Avatar-projectin managerointi on helppoa, mulla on nyt kaikki varusteet, kaikki Chosenin biitattuna eikä juuri mitään tekemistä, Avatar-kellossa 4 pippiä... Enkä ole vielä käynyt edes Alien Forgessa. Eli storyline on ihan alussa. Vähän piti "ride the timer" alussa, mutta siitä se sitten lähti. Ehkä pitäisi pelata seuraavaksi Legendarylla. En välttämättä kaipaa hermojaraastavaa vaikeustasoa, mutta jos nyt edes pitäisi miettiä, mitä tekee..

    Optioissa on mahdollisuus tuplata timerit (joita on paljon paljon vähemmän, kuin ennen) heille, jotka eivät osaa ja lisäksi modina saatavana ollut True Concealment löytyy nyt ajoittain uutena SITREPinä.
     
    nepa tykkää tästä.
  20. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    7 865
    Saadut tykkäykset:
    742
    Mukava kuulla, että olet tykännyt pelistä. Joistakin arvosteluista luin, että peli olisi alkuperäistä vaikeampi, joten liekö vain olet niin hyvä pelaaja, että helpolta tuntuu. :)

    Hieno juttu tuo timerien tuplaaminen meille, jotka emme osaa. :D

    Onko taistelu muuttunut uusien vihollisten myötä? Tai onko tekoälyyn tullut muutoksia?