www.eroakirkosta.fi

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana Damned, 05.06.2004.

?

Kuulutko kirkkoon?

  1. Kyllä - käyn säännöllisesti kirkossa

    10 ääntä
    1,5%
  2. Kyllä - mutta kirkossa tulee käytyä todella harvoin

    125 ääntä
    18,9%
  3. Kyllä - en tosin käy kirkossa koskaan mutta ei ole tullut mieleen erota

    126 ääntä
    19,0%
  4. En - enää... olen eronnut kirkosta

    372 ääntä
    56,2%
  5. En ole koskaan kuulunutkaan

    51 ääntä
    7,7%
  1. javir

    javir Guest Guest

    Liittynyt:
    12.09.2004
    Viestejä:
    1 009
    Saadut tykkäykset:
    1
    Toki. En vain viitsi omaa sotua antaa ihan jokaiselle sivustolle mitä nettiin työnnetään.
     
  2. kebek

    kebek Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 623
    Saadut tykkäykset:
    9
    Voit lähettää mailin suoraan lähimpään maistraattiin jossa kerrot HETUn ja ilmoitat eroavasi kirkosta.

    http://www.maistraatti.fi/maistraatit.html
     
  3. Vargas

    Vargas Guest Guest

    Liittynyt:
    15.10.2005
    Viestejä:
    324
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olen jo useamman vuoden ollut sitä mieltä, että yksi yleisuskonto, mitä koko ihmiskunnan pitäisi noudattaa, on humanismi: lähimmäisenrakkaus, toisten mielipiteiden ja erilaisuuden huomioonottaminen. Sellaiseen kirkkoon minäkin voisin liittyä, joka ei paasaisi olemattomasta, IHMISEN luomasta hahmosta - no, kai sille kirkolle voisi jonkin muun tarkoituksen tilalle keksiä.

    Opiskelijana minulla ei ole suurempia rahallisia syitä erota ko. laitoksesta. Mutta tällainen ulkokultainen uskollisuus on miltei hävettävää, ja viimeinenkin uskonnollisuus olisi parempi omalta kohdalta hävittää kirkosta lähtemisen muodossa. Yksi syy pysyä vielä kirkossa on, että isovanhemmat (uskonnollisia) ovat vielä elossa. Sen verran sotaveteraania kunnioitan, että en tuota hänelle helvetinmoista pettymystä lähdön lähestyessä.

    Mutta tämä on omaa keskiyön filosofiaani.
     
  4. Sinihammas

    Sinihammas Guest Guest

    Liittynyt:
    28.04.2005
    Viestejä:
    178
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mun käsittääkseni kaikki uskonnot tuosta puhuvatkin, mutta ihmiset sitten tuovat tuohon sitä muuta sisältöä esim. eri uskontojen vastakkain asettelua. Lisäksi ihmiset pyrkivät etsimään kaikkea paskaa ja yksityiskohtia esim. Raamatusta ja käyttävät sitten sitä omaksi hyväkseen tai uskontoa vastaan. Raamattua ehkä pitää lyhentääkin, mutta vielä radikaalimmin. Paksujen kansien väliin yksi sivu ja siinä:

    "Kohtele kanssaihmisiä kuten toivot itseäsi kohdeltavan"

    Siihen asti sitä voisi ehkä pitää jonkintasoisena ajankuvauksena. En sano historiankirjana, mutta se kertoo vähän sen ajan ihmisten asenteista, ajatusmaailmasta ja tiedosta. Kai sieltä voi hyödyllisiä ohjeitakin löytää, jos niiden tajuamiseen kirjaa tarvitsee.
     
  5. Groke

    Groke D'oh! Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    18.08.2005
    Viestejä:
    2 651
    Saadut tykkäykset:
    1
  6. mikax7x

    mikax7x Uusi jäsen

    Liittynyt:
    01.06.2002
    Viestejä:
    171
    Saadut tykkäykset:
    0
    Todellakin nyt on hyvä aika erota kirkosta. Säästät jo ensi vuonna ison summan rahaa vaikkapa lähimmäistesi joululahjoihin. Se on vähän kuin ylimääräinen veronpalautus mutta paljon suurempi rahallisesti. Kaikkein parasta tässä on se että säästät tästä lähtien tuon rahan joka vuosi elämäsi loppuun asti :)
     
  7. jms

    jms Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    28.06.2002
    Viestejä:
    1 845
    Saadut tykkäykset:
    4
    Eikö tuossa ole jotain ristiriitaa, eroaa kirkosta, jotta voi ostaa enemmän joulu(kristillinen juhla) lahjoja?
     
  8. Jazo

    Jazo Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.10.2004
    Viestejä:
    4 425
    Saadut tykkäykset:
    10
    Jouluko uskonnollinen juhla? Minä olen aina pitänyt sitä vain materialismin ja kapitalismin ylistyspäivänä. :rolleyes:
     
  9. johnspawn

    johnspawn Käyttäjä

    Liittynyt:
    02.10.2001
    Viestejä:
    1 015
    Saadut tykkäykset:
    3
    Höpsis, eikai kukaan vietä joulua kristillisessä mielessä?

    En minä ainakaan ole koskaan viettänyt joulua sen takia että aikuisten satukirjassa kerrotaan taruhenkilön syntyneen silloin. Joulua vietetään sen takia että silloin annetaan lahjoja ja syödään kinkkua.
     
  10. Eastwood1

    Eastwood1 You brought two too many. Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.12.2003
    Viestejä:
    1 875
    Saadut tykkäykset:
    1
    Joulu varmaan juhlista uskonnollisin on. Jos tavalliselta pullaiselta kysytään, kuinka usein hän käy kirkossa, niin varmaan 80% vastaus on jouluna. Kuinka moni käy pääsiäisenä? 5%, jos sitäkään.

    Luvut olivat sitten ihan heittoja, eikä allekirjoittaneella ole minkäänlaista faktietoa asiasta
     
  11. Jazo

    Jazo Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.10.2004
    Viestejä:
    4 425
    Saadut tykkäykset:
    10
    Tuolla sivustolla on joitakin vääristeltyjä ja ainakin yksi täysin väärä väite kirkon toiminnasta.

    Tämä ei pidä paikkaansa, sillä ainakin täälläpäin ei mainoksia/ilmaisjakelua ilmoitukset kyllä estävät noiden ja muidenkin kirkollisten julkaisujen jakamisen.

    Eikös sotilasvalan tilalla saanut antaa jonkin toisen valan? Ja oikeudessakaan ei ole pakko vannoa "käsi Raamatulla" jos sitä ei tahdo. Näiden tilalla tarjotaan aina jotain ei-uskonnollista valaa, tämä on tietenkin tarkoitettu niille jotka eivät usko jumalaan/kirkkoon, mutta huomattava osa vannoo ne silti perinteisesti. Itsekin vannoin sotilasvalan, vaikken jumalaan uskokaa.

    Eikös tämä ole nykyään aika helppoa? Jättää vain paperit kirkontoimistoon, tai jopa täyttää ne netissä.

    Ei myöskään filosofia, matematiikka eikä psykologia, tulisiko nekin poistaa opetussuunnitelmasta?

    Tämä ei ainakaan pidä paikkaansa, sillä Suomessa on muutamia vapaa-ajattelijoiden hautausmaita. Näitä ei kuitenkaan ole kuin muutamia, mutta kuitenkin...
     
  12. Jazo

    Jazo Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.10.2004
    Viestejä:
    4 425
    Saadut tykkäykset:
    10
    Jos tavallinen "pulliainen" käy kirkossa niin se on todennäköisemmin häiden/hautajaisten takia.
     
  13. Eastwood1

    Eastwood1 You brought two too many. Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.12.2003
    Viestejä:
    1 875
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kyllähän sitä muutoinkin käydään. Tarvitaan vaan syy. Kuten esim. häät/hautajaiset. Vuodenvaihteen tienoolla olivat kirkot täynnä tsunamin uhrien muistotilausuuksissa, ei siis suoranaisesti häissä tai hautajaisissa. Ja olikos tässä syksylläkin jotain häppeninkiä, en ole ihan varma. Se on jokatapauksessa varmaa, että Jumalanpalvelukset eivät kovin usein tupaa täyteen vedä. Tämmöinen mielikuva jäänyt.
     
  14. jms

    jms Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    28.06.2002
    Viestejä:
    1 845
    Saadut tykkäykset:
    4
    Mielenkiintoisia vertauskuvia tuolla 100 syytä sivulla, pistää oikein ajattelemaan, heti alkuun: "Kirkossa käyminen ei tee sinusta kristittyä yhtään sen enempää kuin autotallissa käyminen tekisi sinusta auton".
    Nyt kun uudistusmieliset on niin kovasti romuttamassa tätä vanhaa instituutiota, joka ei kumminkaan mitään suoranaista pahaa tarkoita/tee ja jonkinverran yhdstää ihmisiä, niin mitä tilalle?
    Tuntuu vaan, että se säästynyt raha on päälimmäisenä. Oletteko rahaan uskovaisia, samanlaisia hihhuleita kaikkityyni.
     
  15. Kalza

    Kalza Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.11.2002
    Viestejä:
    2 844
    Saadut tykkäykset:
    3
    Tuolta se nykypäivänä kyllä tuntuu. Itse en ole kirkosta eroamista ikinä harkinnutkaan koska olen opiskelija. Vaikken mikään uskovainen olekaan niin tuskin kirkosta eroan sittenkään kun töissä olen. Sen saman rahamäärän jonka kirkosta eroamalla säästää voi itsekin säästää helposti jättämällä pari baarireissua tai dvd-boksin ostoa väliin.
     
  16. Generig

    Generig Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    24.01.2004
    Viestejä:
    1 879
    Saadut tykkäykset:
    5
    Heh, tämäkin ketju toistaa itseään. Luonnollistahan se on kun pituutta löytyy tarpeeksi paljon.

    Mutta asiaan. Itselleni raha ei ole millään tapaa merkittävä seikka tässä kirkosta eroamisessa. Mutta sinänsä raha merkitsee että en halua kirkon niitä saavan. Muutama satanen vuodessa (euro päivässä noin) ei vaikuta mihinkään suuntaan omassa jokapäiväisessä elämässäni. Eroamisen syyt ovat puhtaasti ideologisia ja annettakoon se valinnan vapaus myös muille. Joillekkin ihmisille on päivänselvää että kuuluu kirkon jäseneksi. Minulle on päivän selvää että en kuulu. Jotkut arpovat näiden kahden asian välissä. Valitettavasti nykyinen koulutus, verotus, yms rakenne ei vain anna sitä valinnanvapautta siinä määrin kuin olisi tarvetta.
     
  17. Wile E Coyote

    Wile E Coyote Suurmufti Tukijoukot

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    2 346
    Saadut tykkäykset:
    8
    Ei tietenkään, mutta kyse on siitä että koska en ole uskovainen, niin kyseessä on raha (merkittävä summa) jota en halua antaa käytettäväksi uskonnollisen propagandan levittämiseen. En halua myöskään pistää sitä muutamaa satasta millekkään natsiporukalle- miksi sitten kirkolle?

    Eli;ei se että minulle jää enemmän, vaan se että en tue kys. ideologiaa.
     
  18. jms

    jms Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    28.06.2002
    Viestejä:
    1 845
    Saadut tykkäykset:
    4
    Ei varmaan kaikilla, mutta näitä joululahjan ostajia lähinnä ihmettelin.
    Tai onko se niin, että niitä ostetaan vielä vuosisatojen ajan, vaikka kirkot ovat seisoneet paikallaan enää muistona oudoilta menneiltä ajoilta.:)
     
  19. Eastwood1

    Eastwood1 You brought two too many. Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.12.2003
    Viestejä:
    1 875
    Saadut tykkäykset:
    1
    Itse en nää mitään pahaa lahjojen antamisessa ja saamisessa. Sieltähän se perinne lähti, kun Itämaan tietäjät toivat lahjoja Life of Brianin tyyliin. :)
     
  20. kebek

    kebek Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 623
    Saadut tykkäykset:
    9
    Ja mihin ollaan niistäkin ajoista päädytty? Nykyään tulee ne villasukat ja kalsarit! Jesse sentään sai kultaa! Tämä kristillinen perinnelahja pitää saada jokaiseen pukinkonttiin.