www.eroakirkosta.fi

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana Damned, 05.06.2004.

?

Kuulutko kirkkoon?

  1. Kyllä - käyn säännöllisesti kirkossa

    10 ääntä
    1,5%
  2. Kyllä - mutta kirkossa tulee käytyä todella harvoin

    125 ääntä
    18,9%
  3. Kyllä - en tosin käy kirkossa koskaan mutta ei ole tullut mieleen erota

    126 ääntä
    19,0%
  4. En - enää... olen eronnut kirkosta

    372 ääntä
    56,2%
  5. En ole koskaan kuulunutkaan

    51 ääntä
    7,7%
  1. bmike

    bmike Uusi jäsen

    Liittynyt:
    19.03.2002
    Viestejä:
    588
    Saadut tykkäykset:
    0
    Heh heh, onpas threadi, miellyttävää tavaraa työpaikalla luettavaksi! :) Kuten jo moneen kertaan on sanottu, niin häiden takia ei kirkkoon tarvitse kuulua, homma onnistuu ilmankin. Itse esim. olen mennyt naimisiin perinteisin Buddhalaisin menoin ulkomailla, myöhemmin Suomessa varmaan on luvassa pienimuotoiset juhlat myös.

    Kovin uskonnollinen asia tämä on (ja miksi ei olisi?) monelle, itse erosin aikoinaan siitä syystä, etten ole pätkääkään samaa mieltä asioista kirkon kanssa, en usko heidän sanomaansa ja en voi hyväksyä heidän oikeuttansa väkisin harrastaa esim. yritysten verottamista. Valtion ja uskonnon tulisi olla erillään hoetaa usein kun on kyse Islamisista maista, mutta meidän omassa maassamme moinen riisto näyttää olevan sallitua sitten, tekopyhää jos mikä tämmöinen toiminta. Ja onhan tuossa rahallisesti tullut 'säästettyä' jo mukava summa rahaa muutamassa vuodessa, ei sillä mitään varsinaisesti 'enemmän' ole saanut, mutta onpahan sekin raha ollut omassa käytössä eikä sillä maksettu ekumeenisiä kirkolliskokouksia. :thumbsup:
     
  2. johnspawn

    johnspawn Käyttäjä

    Liittynyt:
    02.10.2001
    Viestejä:
    1 015
    Saadut tykkäykset:
    3
    Viime viikolla laitoin eroilmoituksen sähköpostilla ja toissapäivänä tuli vahvistus uskonnollisesta yhdyskunnasta eroamisesta. Säästöä tulee n. 550€ vuodessa, voi tätä juhlaa! :king:
     
  3. hiost

    hiost White Trash Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    10.11.2003
    Viestejä:
    2 366
    Saadut tykkäykset:
    6
    Kallista touhua tuo satuolentoihin uskominen.
     
  4. kebek

    kebek Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 623
    Saadut tykkäykset:
    9
    Olisi edes niitä, mutta kun ei. Kyllä kunnon tarinat örkkien ja muiden lorttien mäiskeestä aina enemmän vetoaa kuin "se henki jossain tuolla mitä kukaan ei varsinaisesti ole koskaan nähnyt".
     
  5. hiost

    hiost White Trash Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    10.11.2003
    Viestejä:
    2 366
    Saadut tykkäykset:
    6
    Naurettavinta on kun nämä tosiuskovaiset vielä uskovat kiven kovaa siihen, että joku hemmo veti meren kahtia pari tuhatta vuotta sitten ym. Ei ne yleensä ihan täysillä käy muutenkaan. Mutta hyvän rahastuskeinon tuosta joku on muinoin keksinyt.
     
  6. Takeshi666

    Takeshi666 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.01.2003
    Viestejä:
    2 005
    Saadut tykkäykset:
    17
    Joo, ja sen rahan voi käyttää johonkin hyödyllisempään, kuten TV-luvan maksamiseen :D
     
  7. HarryX

    HarryX Guest Guest

    Liittynyt:
    16.12.2004
    Viestejä:
    396
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei sattuis pojilla olemaan käyttöä syanidille? Minun kantani tulee ilmi jo tästä ketjusta.. Valittevaa valitettavaa, ei uskonnon takia vaan muista seikoista. No pitäkää kukkaron ryörit löysällä joulukeräysten suhteen niin vältytte pesäpallomailalta.
     
  8. Jazo

    Jazo Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.10.2004
    Viestejä:
    4 425
    Saadut tykkäykset:
    10
    Miksi pitää maksaa siitä että saa uskoa Jumalaan? Voihan kirkossa käydä, vaikka olekkaan "klubin" jäsen ja kaikissa pippaloissa myös. Ainoa asia jota et ilman "klubin" jäsenyyttä saa on kirkolliset häät tai hautajaiset, nykyään pääsee jo kuitenkin kirkkomaahan myöhemmillä maksuilla eikä tarvitse kuulua "klubiin" jos haluaa paikan kirkolliselta hautausmaalta.

    Itse en ole vieläkään eronnut kirkosta, enkä varmaan tule koskaan eroamaankaan. Tämä johtuu useasta eri syystä, mutta päällimmäisenä on se että eroamisesta saatava hyöty on minulle, ainakin tässä elämäntilanteessa lähes mitätön, sillä olen opiskelija enkä käy töissä.

    En usko Jumalaan, enkä myöskään Raamatun "kertomuksiin".
     
  9. HarryX

    HarryX Guest Guest

    Liittynyt:
    16.12.2004
    Viestejä:
    396
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minä en maksa uskonnosta vaan kirkon maallisemmasta toiminnasta, se pitää itse nähdä, että siitä on apua ennen kuin uskoo kirkon toimintaan auttamisen suhteen ja varsinkin huomioon ottaen verorahoista varatut muka pienet osaset tuohon tarkoitukseen. Kyllä siinä kirkossa on muutakin kuin uskonto, kovin moni ei vaan tiedosta sitä ja sen tärkeyttä.
     
  10. kebek

    kebek Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 623
    Saadut tykkäykset:
    9
    Itse veikaan ettei useimpia se muu toiminta edes hirveästi kiinnosta jos siihen ei ole osallistunut. Monet varmasti hoitavat näitä omantunnon tuskia pistämällä mielummin sen 2e johonkin keräykseen kuin maksamalla pakollista veroa asiasta johon ei itse osallistu ja joka ei itseä millään tasolla hyödytä.
     
  11. HarryX

    HarryX Guest Guest

    Liittynyt:
    16.12.2004
    Viestejä:
    396
    Saadut tykkäykset:
    0
    Näinhän se menee ilman tuota "pistämällä mielummin sen 2e johonkin keräykseen". Tässä näkyy tämä oman napansa tuijottaminen, mitä ei itse näe ja koe, sitä ei ole olemassa.
     
  12. johnspawn

    johnspawn Käyttäjä

    Liittynyt:
    02.10.2001
    Viestejä:
    1 015
    Saadut tykkäykset:
    3
    Mitä kaikkea kivaa maallista toimintaa kirkko noilla verorahoilla tarjoaa?
     
  13. konCept

    konCept Guest Guest

    Liittynyt:
    18.12.2004
    Viestejä:
    669
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kirkon tukematta jättäminen on kaikkea muuta kuin itsekästä. En tue lasten aivopesua, vastoin tahtoa uskonnolliseen kulttiin liittämistä, taikauskoa enkä varsinkaan kirkon sijoitusneuvojia, meklareita ja tämän vanhoillisen instituution vaurauden ylläpitoa. €-tukensa voi suunnata järjestöihin, jotka toimivat ilman oman sanomansa julistamista universaalina totuutena ja voi olla varmempi, että rahat todellakin menevät oikeaan tarkoitukseen.
     
  14. HarryX

    HarryX Guest Guest

    Liittynyt:
    16.12.2004
    Viestejä:
    396
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ongelmaa ei edelleenkään olisi jos tuota joku noudattaisi, sitten jos tulisi joku "hyväntekeväisyysvero" niin tuo toteutuisi. Ja kuka on sanonut, että kirkko aivopesee ketään? Tietääkseni tämän "aivopesun" omaksuminen on ihan omilla kontilla, ketään ei pakoteta. Tänne voi sitten kertoa onko joku tuota hyväntekeväisyyttä noudattanut, sen jälkeen, kun on kirkosta eronnut. Tarkistampa viellä enoltani (kirkkoherra), että mitä tuo kirkko kaikenkaikkiaan tekee niin kuin hyväntekeväisyyttä ajatellen ilman omia taka-ajatuksiaan. Ja kysympä viellä tuon prosentin mikä menee kirkollisverosta tähän hyväntekeväisyyteen. Mutta sivusta nähneenä voin sanoa, että ei turhaa ole tämäkään.
     
  15. dille

    dille Guest Guest

    Liittynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    1 277
    Saadut tykkäykset:
    0
    Noista kirkon maallisista jutskoista minulle on mieleen jäänyt tuo rippikouluhomma. Juuri oli eurot tulleet, kun minä rippikouluni kävin, ja ei tainnut kirkko hirveästi tukea sitä rippileiriä, kun maksoimme n. 220e viikon matkasta remontoituun latoon. Ruokalista taisi sisältää kolmea eri asiaa, pienillä variaatioilla, eikä tuolla ollut mitään harrastusmahdollisuuksia. Pokeria tuolla tuli rahasta pelattua koko aika:D

    Kirkosta olen ajatellut erota, mutta opiskelijana pyrin välttämään verotettavia tuloja, joten vielä ei ole aika.
     
  16. Groke

    Groke D'oh! Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    18.08.2005
    Viestejä:
    2 651
    Saadut tykkäykset:
    1
    Mukavan simppeli, mutta toisaalta hieman "kristillinen" esimerkki tuo 1%/10 000 € ;)
    Nimittäin, ainakin vuodesta 2005 puhuttaessa, valtaosassa kuntia kirkollisvero on enemmän kuin 1% (skaala on 1%...2,25%). Vuonna 2005 vain viidessä kunnassa 432:sta on 1%:n kirkollisvero, siis noin yhdessä kunnassa sadasta (Helsinki, Kaarina, Kauniainen, Turku ja Vantaa). "Seurakuntien kokonaistuloista kirkollisveron osuus on noin 74 prosenttia" (vuonna 2002, lähde).



    "Veronalaiset tulot tulonsaajaa kohti maakunnittain 2003" Tilastokeskuksen (www.stat.fi) mukaan. Itse olisin veikannut hieman suurempia lukuja, 2005 palkit lienevätkin hieman pitempiä.
    [​IMG]
    "Yksityisen sektorin kuukausipalkkaisten ansiot 2 630 euroa lokakuussa 2004" lähde: tilastokeskus.





    Itse asun Tampereella, joten jos olisin Ev. Lut. kirkon jäsen, niin joutuisin tältäkin vuodelta 1,25 % kirkollisveroa maksamaan. Erosin kuitenkin aikoinaan heti kun täytin 18, jouduin kuitenkin maksamaan kirkollisveroa yhdeltä vuodelta, oli kuukauden "harkinta-aika" ja homma piti tehdä kirkkoherran virastossa (melko härskiä, sillä enhän minä ole yhtenäkään vuotena ollut uskovainen tai vapaaehtoisesti kirkon jäsen). Nykyään on helpotuksia, mutta silti esim. "jos henkilö eroaa kirkosta esimerkiksi tammikuussa, hänen on kuitenkin maksettava kirkollisveroa 31.12. saakka".

    Helppouden vuoksi, esimerkiksi tasan 20 000 €:n tulo tarkoittaisi 1,25%:lla tasan 250 € kirkollisveroa/vuosi. Helsinkiläisena joutuisin maksamaan 20 000 €:sta "vain" 200 €/vuosi. Esimerkiksi Hirvensalmessa ja Honkajoella kirkollisvero on kunnille tyypillisempi 1,75%, joka tekisi em. tuloilla 350 €/vuosi.

    Houtskarin, Jaalan, Karijoen, Kiikoisten, Korppoon, Kristiinankaupungin, Kruunupyyn, Kumlingen, Kökarin, Maksamaan, Oravaisen, Pylkönmäen, Sottungan, Sundin, Vårdön, Västanfjärdin 2% tekisi em. tuloilla 400 €/vuosi. Iniön 2,25% tekisi em. tuloilla jo 450 euroa/vuosi.

    Suomen evankelis-luterilainen kirkko saa lisäksi yrityksiltä ja yhteisöiltä hurjan määrän yhteisöveroa (ilmeisesti kuitenkin vain tietyn osuuden?), vuokratuloja omistamistaan lukuisista kiinteistöistä sekä sievoisen summan moninaisista sijoituksistaan. Ja myös erilaisista keräyksistä, perinnöistä ja muista lahjoituksista.





    Korkoa korolle -kirkollisvero ("ero-sivujen" laskurilla)
    Iniö: 20 000 € / 2,25% (korkein kirkollisvero)
    Kun talletat joka vuoden lopussa 450 euron kirkollisveron tilille jonka korkoprosentti on 3%, kertyy rahaa seuraavan taulukon mukaisesti. Todellisuudessa sekä pääoman korko että luultavasti myös tulosi muuttuvat, ja kirkkoa tuskin nykymuodossa on olemassa seuraavan 40 vuoden ajan.
    Vuosi Summa
    _5 - 2 389,11 €
    10 - 5 158,75 €
    15 - 8 369,51 €
    20 - 12 091,67 €
    25 - 16 406,67 €
    30 - 21 408,94 €
    35 - 27 207,94 €
    40 - 33 930,57 €​
     
  17. code.666.

    code.666. Guest Guest

    Liittynyt:
    29.04.2003
    Viestejä:
    1 226
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kerrotaan nyt sitten että on noudattanut. SPR:n ja veteraanikeräykseen tulee aina laitettua roposia.
     
  18. javir

    javir Guest Guest

    Liittynyt:
    12.09.2004
    Viestejä:
    1 009
    Saadut tykkäykset:
    1
    Lärpäke tulostettuna, pitää vaan postiin kiikuttaa. Noilla rahoilla tekeekin ensi vuonna mukavan ylimääräisen lomamatkan.

    Kirkosta eroaminen lisääntyisi jos veroilmoituksessa tms. olisi suoraan kohta "Viime vuonna maksoit xxx euroa kirkolle täysin vapaaehtoisesti. Haluatko jatkaa tätä vapaaehtoista maksamista" ja sitten vaan kyllä/ei vaihtoehdot. Siinä moni miettii "Pari viikkoa ulkomailla vs. ei mitään".
     
  19. LabRat

    LabRat Guest Guest

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    373
    Saadut tykkäykset:
    0
    onnistuuhan tuo s?hk?isestikin.
    ________
    Brownylover
     
    Viimeksi muokattu: 04.05.2011
  20. Generig

    Generig Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    24.01.2004
    Viestejä:
    1 879
    Saadut tykkäykset:
    5
    Kannattaa pitää vauhtia ettei taas mene sitä vuotta turhaan. Vuodenvaihde lähestyy...