Wharfedale Diamond 9

Keskustelu osiossa 'Kaiuttimet ja subwooferit' , aloittajana superpallo, 01.09.2004.

  1. Lutis

    Lutis Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.10.2006
    Viestejä:
    72
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olen miettinyt keskikauitimen ostoa 9.2:ten väliin ja vaihtoehtoina olen pitänyt cc-mallia, cs-mallia ja itse 9.2. Lähinnä sijoittamisen helppouden takia, olen pitänyt varmempana noita varsinaisia keskikaiutin malleja. Toisaalta 9.2:sen saisi samaan hintaan ellei jopa halvemmalla. Foorumeita lukiessa, on jäänyt sellainen kuva, että sama kaiutin keskellä olisi pätevä vaihtoehto elokuvillekin.

    Olen ajatellut, että musiikin kuuntelu tapahtuisi kahdella kaiuttimella ja sitten elokuviin laitettaisiin 5 kaiutinta päälle. Tästäkään en kyllä ole ihan varma, koska ei ole tuosta musiikin kuuntelusta viidellä tai kolmella samanlaisella kaiuttimella pahemmin kokemuksia. Olen ajatellut laittaa keskelle jonkin mainituista vaihtoehdoista ja taakse parin 9.0.

    Olisin kiinnostunut kokemuksista ja mielipiteistä koskien noita keskikaiutin vaihtoehtoja.
     
  2. F-li

    F-li Guest Guest

    Liittynyt:
    15.06.2007
    Viestejä:
    50
    Saadut tykkäykset:
    0
    Äänellisestihän paras vaihtoehto toki on tuo 9.2, ääni on silloin varmasti yhtenäinen pääkaiuttimiin verrattuna. Se on sitten vaan korvien välistä kiinni, että haluaako keskelle identtisen kaiuttimen äänellisesti, vaiko keskikaiuttimen, joka yleensä näyttää paremmalta ja on helpompi sijoittaa.

    Musiikki äänitetään yleensä stereona, joten stereona se on tarkoitettu myös kuunneltavaksi, siispä kahdella kaiuttimella kannattaa hoitaa musiikin kuuntelu ja loput kaiuttimet sitten leffaelämyksen vahvistajiksi. :naminami:
     
  3. JaspaJami

    JaspaJami Guest Guest

    Liittynyt:
    26.01.2006
    Viestejä:
    42
    Saadut tykkäykset:
    0
    9.2:sen voi asettaa myös lappeelleen, muotoilu on toki hieman haastava mutta jotku kumit etu ja takareunaan niin voi säätää myös kulmaa.
     
  4. F-li

    F-li Guest Guest

    Liittynyt:
    15.06.2007
    Viestejä:
    50
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tulin sitten justiinsa kotiin AudioPorista. Käteen jäi 9.CS ja tilaukseen 9.DFS. Sain tuon keskarin piuhoihin kiinni, mutta sen massa yllätti enkä uskalla sitä telineelle laittaa ennenkuin olen tukevoittanut sitä, tuli tehtyä liian hutera. :hitme: Testailu alkaa heti kun saan sen sille varatulle paikalle. :naminami:

    EDIT: Sainpa tuon sitten paikoilleen ja tässä nyt olen sitä sisäänajellut leffapätkillä ja musiikilla. Näin lyhyen kokemuksen perusteella olen erittäin tyytyväinen ostokseeni. Luojan kiitos en ostanut CM:ää, noin pientä telkkaria ei olis kehdannu sen kanssa enää pitää, kun nytkin näyttää hassulta. :D Tässä vielä kuvaa:
    https://www.dvdplaza.fi/galleria/showphoto.php/photo/14786/cat/500/ppuser/32814
     
  5. sähkö

    sähkö Guest Guest

    Liittynyt:
    10.12.2005
    Viestejä:
    48
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minä ostin noin kaksi vuotta sitten 3kpl 9.1 kaiuttimia eteen ja 2kpl 9.0 taakse.

    Tässä vähän kokemusta:
    Yleissoundi kaiuttimissa on aika tylsä, mutta pidemmän päälle ei mikään ala ärsyttämään. TV- ja leffakaiuttimina nuo on erittäin hyvät. Ääni on luonnollinen, etenkin dialogit toistuvat miellyttävänä. 2 kanava kuuntelussa (musiikki) toivoisin pientä napakkuutta, mutta ei kaiuttimet tähänkään tarkoitukseen huonot ole, sellainen "wau" efekti jää kuitenkin kokematta.

    Reilu vuosi sitten tuli perheenlisäystä ja jalustoilla seisovat takakaiuttimet aiheutti liian suurta kiusausta konttaavalle terminaattorille, joten päätin ostaa 9.DSF kaiuttimet taakse. Asensin nuo 9.DSF kaiuttimet takaseinälle ja sen jälkeen meillä on katsottu uutisetkin surraundina. :D

    9.DSF kaiuttimet on erittäin hyvät! Suosittelen! :thumbsup:
     
  6. F-li

    F-li Guest Guest

    Liittynyt:
    15.06.2007
    Viestejä:
    50
    Saadut tykkäykset:
    0
    Erittäin mielekäs kommentti minulle, kun omat DFS:t ovat tilauksessa. :thumbsup:
     
  7. cxt2

    cxt2 Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    19.03.2007
    Viestejä:
    699
    Saadut tykkäykset:
    0
    onko pääkaupunkiseudulla wharfedale tarjontaa?
     
  8. sähkö

    sähkö Guest Guest

    Liittynyt:
    10.12.2005
    Viestejä:
    48
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jumbon Musta Pörssi myy ja siellä on myös mahdollisuus jonkinlaiseen koekuunteluun.
     
  9. sähkö

    sähkö Guest Guest

    Liittynyt:
    10.12.2005
    Viestejä:
    48
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos et ole vielä saanut tai asentanut ko. kaiuttimia, niin suosittelen laittamaan ne mahdollisimman alas. Itse "jouduin" laittamaan kaiuttimet n.160cm korkeuteen ja n.160cm etäisyydelle kuuntelupisteestä, ja hiukan tuntuu että ääni tulee liian ylhäältä. Jos siis saat asennettua kaiuttimet kauemmaksi ja matalammalle, niin suosittelen ainakin kokeilemaan.
     
  10. F-li

    F-li Guest Guest

    Liittynyt:
    15.06.2007
    Viestejä:
    50
    Saadut tykkäykset:
    0
    No etäisyyden rajoittaa huoneen pienuus, saan ne niin kauas, kuin tuo takaseinä on. Noin kuuntelijan pään kohdalta suora etäisyys takaseinään on 120cm. Eli kaiuttimet tulevat kuuntelijasta vähän kauemmas koska tulevat ylemmäs ja enemmän sivulle. Toisen kaiuttimen laitan tuon keittiön oviaukon viereen lähelle nurkkaa ja toinen sitten symmetrisesti takaseinälle.
    Oikean takakaiuttimen voisin laittaa niin alas kuin haluan, mutta vasenta rajoittaa seinällä olevat peilit (jep tiedän, ei saisi olla kotiteatteritilassa). Katson nyt kun saan kaiuttimet, että otanko peilit pois, jolloin kaiuttimet saisi hieman alemmas, tällä hetkellä peilin yläreuna on 183cm korkeudessa, että siihen saisin DFS:n alareunan suunnilleen. Voi kyllä olla että menee liian ylös, eli luultavasti peilit pois. Kiitos vinkistä! :thumbsup:

    Ja tässä viel pohjapiirrustus: https://www.dvdplaza.fi/galleria/showphoto.php/photo/13019/cat/500/ppuser/32814
     
  11. sähkö

    sähkö Guest Guest

    Liittynyt:
    10.12.2005
    Viestejä:
    48
    Saadut tykkäykset:
    0
    DSF manuaalin (sivu 5) mukaan kaiuttimet voi sijoittaa myös sivuille, jolloin ääni heijastuisi osittain takaseinästä kuuntelupisteelle. Näyttää siltä että sinulla voisi olla mahdollisuus laittaa kaiuttimet myös tuohon sivuille joten kannattaa kokeilla myös tuota vaihto ehtoa, jos vain mahdollista.
     
  12. F-li

    F-li Guest Guest

    Liittynyt:
    15.06.2007
    Viestejä:
    50
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itseasiassa ei oikein ole mahdollista asentaa sivuseiniin. Nimittäin vasemmalla on vain tuo tuollainen "uloke" jonka toisella puolella on sänkysyvennys ja toisella puolella eteiseen menevä reitti. Eli tämä on vasemmalla puolella ainoa johon kaiuttimen saisi, ja sitten taas oikealla puolella on tässä kohtaa ikkunaa. Huomasin juuri, että tuossa kuvassani ikkuna on liian lyhyt tuonne taaksepäin.

    Eli tosiaan takaseinään nuo asennan. Jos sinulla oli 160cm etäisyydellä ja 160cm korkeudessa, ja ääni tuntui silti sellaiselta, että se tulee liian ylhäältä, niin kai minunkin on pakko tuo peili poistaa takaseinästä. Muuten luvut on minulla jotain luokkaa 150cm etäisyydellä ja 190cm korkeudessa, eli varmasti kuullostaa ylhäältä tulevalta. :(
     
  13. koomapoika

    koomapoika Guest Guest

    Liittynyt:
    13.09.2006
    Viestejä:
    884
    Saadut tykkäykset:
    0
    Villi arvaus, taloudessa ei ole naista? :) Ja onhan se hyvä laittaa sähköpiiska ja pistooli pöydälle kun kuvaa ottaa kajareista. Lähtis varmaan lyhyt ja pönäkkä saundi kun antais siitä vähän johtimien juureen...
     
  14. F-li

    F-li Guest Guest

    Liittynyt:
    15.06.2007
    Viestejä:
    50
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei ole taloudessa naista, ainakaan tällä hetkellä. :hitme: Mutta kyllä nuo tuossa aina ovat koriste-esineiden virkaa tekemässä, eivät vain kuvanotto-hetkellä, siihen kun ei ainakaan mitään kukkamaljakoita tule. :) Itseasiassa olen testannut tuota sähkötainnutinta vanhaan Deuzerin kaiutinelementtiin, ei saa mitään aikaiseksi, normaalista 9V:n paristosta paljon isommat soundit. :p Jännitehän tuossa ilmoitettu 100 000 volttia (iso osa varmaan siitäkin markkinointia, halpakin kun kapistus oli), mutta virta sitten sitäkin pienempi, ettei nyt jokaiselta henki lähde kun tolla tökkäsee. :D
     
  15. Junnuh

    Junnuh Guest Guest

    Liittynyt:
    12.01.2008
    Viestejä:
    81
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eli olen hankkimassa Wharfedale Diamond 9.1 tai 9.2 kaiuttimia, onko niissä niin suuri ero että kannattaa maksaa se 50e enemmän että saa 9.2:set? Jonkinlainen subbarikin tulee olemaan kokoonpanossa. Ja suurimmaksi osaksi muusikkia näillä kuuntelisin, mutta myös elokuvia katsoisin.
     
  16. skuge

    skuge Uusi jäsen

    Liittynyt:
    08.04.2004
    Viestejä:
    264
    Saadut tykkäykset:
    0
    Riippu hieman kuunteluhuoneesta ja kuinka kauaksi saat kaiuttimet seinästä jne. Pääsääntöisesti voisi kuitenkin sanoa että se 50e kannattaa maksaa lisää, varsinkin kun musiikkia kuuntelet.
     
  17. Junnuh

    Junnuh Guest Guest

    Liittynyt:
    12.01.2008
    Viestejä:
    81
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eli huone on aika pieni, kyseessä kerrostaloasunto. Ja toinen kaiutin tulee nurkkaan, n. 30cm päähän seinästä kummastakin suunnasta, toinen tulee sen 30cm seinästä, mutta ei ole missään nurkassa.
     
  18. sähkö

    sähkö Guest Guest

    Liittynyt:
    10.12.2005
    Viestejä:
    48
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pieni tarkennus siis, minulla on sohva lähes kiinni takaseinässä ja kaiuttimet on siis 160cm korkeudella ja 160cm sivusuunnassa kuuntelupisteestä. Sinulla nuo kaiuttimet tulisi selvästi kuuntelupisteen taakse, joten voi olla ihan toimiva tuo 190cm korkeus...
     
  19. F-li

    F-li Guest Guest

    Liittynyt:
    15.06.2007
    Viestejä:
    50
    Saadut tykkäykset:
    0
    Asia selvä. Tajusin aluksi erilailla. Noitten asennusohjeessa neuvotaan sijoittamaan 60-150cm päätä korkeammalle, eli aika ylös. Noh huomenna nuo kaiuttimet pitäisi minulle tulla, että sitten kokeilen miten laitan. :)
     
  20. F-li

    F-li Guest Guest

    Liittynyt:
    15.06.2007
    Viestejä:
    50
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sain nuo kaiuttimet nyt sitten päivän myöhässä. Minuutti sitten avasin laatikon ja heti heräsi yksi kysymys. Te joilla on kokemusta 9.DFS kaiuttimista, niin onko noissa irroitettavat kankaat? Tuntui ainakin olevan tiukassa, enkä uskaltanut vääntää millään, ettei hajoa. Myöskään kuvissa. joissa kaiutin on ilman kangasta, ei näy noita perinteisiä kiinnitysnastoja, tai niitten vastakappaleita(reikiä) kaiuttimessa. Onko nuo siis ihan vaan liimattu kiinni? :confused:

    EDIT: Noniin, nyt on sitten kaiuttimet olleet seinällä ja johdot vedetty. Laitoin nuo sitten loppuviimeksi 157cm korkeuteen lattiasta(alareuna), 245cm etäisyydelle toisistaan(keskikohdasta keskikohtaan) ja suora etäisyys sweetpottiin on noin 185cm. Tässä muutamia DD-, DTS- ja THX-demoja ajaneena olen kyllä tyytyväinen. Jos huomenna sitten ensimmäiset leffakokemukset omalla "kunnollisella" 5.1 järjestelmällä, ennen ollut vain purkkiratkaisuja. :naminami:

    Tässä vielä kuva toisesta kaiuttimesta seinällä:
    https://www.dvdplaza.fi/galleria/showphoto.php/photo/14880/cat/500/ppuser/32814

    EDIT2: Noniin tänään sitten tuli katseltua Matrix Reloaded ja kyllähän tämä homma toimii. Pelko oli, että ääni kuullostaisi siltä, että se tulee liian ylhäältä... pelko oli turha, ei kuullostanut. Muutenkin tuntui sellaiselta, ettei ääni paikallistunut liikaa kaiuttimiin, vaan ympäröi enemmän minua. Tyytyväinen siis olen. :)