Welhon wbox DVR 160

Keskustelu osiossa 'Digi-TV' , aloittajana Frenchie, 14.10.2008.

  1. Frenchie

    Frenchie Guest Guest

    Liittynyt:
    14.10.2008
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuli tuollainen Welhon wbox DVR 160 digiboksi saatua synttärilahjaksi. Vaikuttaa ihan kivalta vehkeeltä ja kaikki perustoiminnot ja enemmänkin tuntuu löytyvän. Mutta...

    Suosikkilistojen kanssa on ongelma: Suosikkilistoja saa muokattua ja kanavia niihin järjestettyä hyvin valikosta, mutta sitten itse listan käyttövaiheessa kanavavien järjestys ei pysy omavalintaisena, vaan se järjestää kanavat vähän miten sattuu.

    Jos vaihtaa listasta käyttövaiheessa punaisella napilla ryhmän ilmaiskanavien ja virittimen kautta takaisin "Ei yhtään"-asetukselle, niin kanavat näkyvät listassa siinä järjestyksessä kuin ne on muokkauksessa valittu - mutta vain sen aikaa, että ensimmäisen kerran valitsee jonkin kanavan listalta ja sen jälkeen järjestys on taas unohdettu.

    Onko nyt jotain mitä en huomaa tehdä suosikkilistan tallennusvaiheessa vai mistä mättää? Kellään kokemuksia? Vai onko tää ihan vaan softabugi, johon on kiltisti vaan odotettava korjauspäivitystä...
     
    Viimeksi muokattu: 14.10.2008
  2. Kikotin

    Kikotin Guest Guest

    Liittynyt:
    16.10.2008
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hei. Kiva löytää vihdoinkin joku, jolla on kokemusta laitteesta. Olen kiinnostunut siitä, koska en aivan ensi hätään aio siirtyä HD-kannalle. Minulla on kolmisen vuotta ollut Handan CV-7700 PVR tallentava digiboksi. Olen tuskastunut siihen siksi, että YLE:n ja muut DVB-tekstit toistuvat tallennuksessa huonosti: välillä ne putoavat pois, mutta ennen kaikkea ne laahaavat perässä. Toinen vika on pikselöityminen, jota tapahtuu liian usein, ennen kaikkea YLE:n ohjelmissa. Syynä täytyy olla Handanin liian alhainen muistikapasiteetti, jota mikään softan päivitys ei voi korjata.
    Nyt kysyisinkin, millä tolalla nämä asiat ovat wboxissa.
    Olisiko liikaa pyydetty, että testaisit laitteen tallentamalla vaikka ensin yhtä YLE:n kanavaa ja sitten kahta YLE:n kanavaa ja esim. Maikkaria ja Nelosta yhtä aikaa? Viimemainituissa tekstit tietenkin pitävät kutinsa, koska ne on "poltettu" kuvaan. Muistakin ominaisuuksista olisi mukava kuulla, mutta mainittuja pidän tärkeimpinä.
    Olisin kiitollinen kokemuksistasi.
     
  3. Perret

    Perret Guest Guest

    Liittynyt:
    03.01.2007
    Viestejä:
    16
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minullakin on tuollainen, ihan ok laite. Hyvin pitkälle vastaavanlainen kuin Procasterit, käyttöliittymä on käytännössä identtinen ja kaukoohjaimetkin ovat yhteensopivia. Tuli heti mieleen että olisikohan boksi sisältä katsottuna sama? Tsekkasin asian, ja wbox on itse asiassa Arion AF-9400PVR. Procasterit ovat ilmeisesti myös Arionin valmistamia.

    Hyvin on toiminut, ainoa ongelma jonka olen huomannut on sama kuin Frenchielläkin eli FAV listan kanavien järjestys ei pysy vaikka sen muuttaa.
     
  4. Kikotin

    Kikotin Guest Guest

    Liittynyt:
    16.10.2008
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos, Perret. Hyvältä kuulostaa. Olisi kuitenkin mukava saada tietoa kokemuksistasi niiltä osin kuin kysyin. Ovatko (YLE:n) DVB-tekstit kohdallaan vai laahaavatko jäljessä tai putoilevatko välillä pois? Esiintyykö pikselöitymistä? Ja vielä, toimiiko tallenteen siirto datamuodossa USB:n kautta tietokoneelle? Vaikuttako laatuun useamman ohjelman yhtäaikainen tallennus? Näihin jos saan tyydyttävät vastaukset, taidan oitis tilata kyseisen boksin. Kiitos etukäteen.
     
  5. upupupu

    upupupu Guest Guest

    Liittynyt:
    07.05.2005
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    joo, oon huomannut saman suosikkilistaongelman. Pommitin asiasta tukea ja vaikka ne nopeasti vastaavat niin eivät oikeen tuntuneet tajuavan mitä tarkoitan. Lopuks meni perille ja tuli viesti että laittavat asian eteenpäin... katotaa tuleeko softaan päivitystä. Muistakaa muutkin ilmotelle niille noista ongelmista.

    Muuten olen ollut todella tyytyväinen, mutta just eilen huomasin että EPG:n kautta ajastetut, suht samaan aikaan alkaneet ohjelmat kakkoselta ja kolmoselta jäivät vajaiksi. Molemmista tallentu vaan puolet?

    En oo vielä ihan varma kikkailinko ite jotain sillon, mut täytyy seurata asiaa.

    Ei kiinnostais lähtee palauttaa ku just jouduin viemään takas liikkeeseen divisionin 8800 boksin, oli täys susi.
     
  6. Perret

    Perret Guest Guest

    Liittynyt:
    03.01.2007
    Viestejä:
    16
    Saadut tykkäykset:
    0
    YLE:n tekstitykset ainakin toistaiseksi hyvin kohdallaan, en ole nauhoittanut kuin muutaman YLE:n ohjelman. Laitoin tässä vielä testinä TV1/TV2/Canal+ First/Canal+ Comedy ajastuksella nauhoittamaan samanaikaisesti ja kaikissa toimi tekstitykset hienosti enkä huomannut laadussa mitään heikennystä (tosin en oikein ymmärrä miten voisikaan olla, laite tallentaa ymmärtääkseni ne datastreamit sen enempää pakkaamatta).

    Pikselöitymistä en ole huomannut, joitain yksittäsiä häriöitä kylläkin mutta liittynee siihen että signaali on meillä aika heikko. Joskus voi myös hetkellisesti tulla pieniä häiriöitä kun nauhoitus käynnistyy toisella virittimellä. Jopa kakkosviritin (läpivienti ykkösen kautta) toimii kuitenkin signaalihäiriöiden suhteen luotettavammin kuin meidän aikaisempi perusdigiboksi.

    Hyvin tuntuu USB siirtokin toimivan, 2GB tiedosto siirtyi n. kolmessa minuutissa. Suhteellisen hiljainen myöskin.

    Väittäisin melkein että tämä on toimivin boksi joka minulla on ollut (tämän lisäksi Procasterit 6200 ja 6500). Miinuksina ehkä pienehkö kovalevy ja HDMI:n puute, mutta kakkosboksina kytkettynä vanhaan telkkariin näillä seikoilla ei ole minulle mitään käytännön merkitystä.
     
    Viimeksi muokattu: 25.10.2008
  7. Kikotin

    Kikotin Guest Guest

    Liittynyt:
    16.10.2008
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos, kun viitsit nähdä vaivan. Nämä olivat tärkeimmät asiat, jotka minua kiinnostavat. Se "upupupun" mainitsema ongelma on tietysti vähän huolestuttava, mutta olisiko laitekohtainen tai käyttövirheestä johtuva?
     
  8. Perret

    Perret Guest Guest

    Liittynyt:
    03.01.2007
    Viestejä:
    16
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vaikea sanoa, itselläni ei ole tullut vastaan. Yksi juttu tuli muuten vielä mieleen, vanhalla softalla boksi buuttasi muutaman kerran kun yritin laittaa ohjelman ajastukseen. Sama tapahtui Procaster 6500:lla, joten lienee softavika. Päivityksen jälkeen ei ole enää tapahtunut.
     
  9. Kikotin

    Kikotin Guest Guest

    Liittynyt:
    16.10.2008
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    No niin, hommasin boksin. Käyttöohje tuntui aluksi sekavalta, mutta kyllä niihin toimintoihin pikkuhiljaa oppii. Kuvan laatu on erinomainen, ja DVB-tekstit toimivat, ehkä aavistuksen viipeellä, mutta ei se juuri haittaa. Pikselöintiä en ole tallennuksissa havainnut. Vaikuttaa kunnon vehkeeltä.

    Sitten se ikävä yllätys: siirsin tiedoston USB:n kautta tietokoneelle, ja se sujui vaivattomasti. Mutta tiedosto oli AVR-muodossa. Se toistui VLC-playerilla täytenä sekasotkuna. Siitä etsimään muunnosmahdollisuuksia. Lopulta löytyi ilmeisesti pätevä mutta monimutkainen menetelmä, jota en ole ehtinyt kokeilla: http://www.van-munster.com/Interests/AnnaChris/AVRconversion.htm
    Tässä se asiasta kiinnostuneille. Jatkamme harjoituksia.
     
  10. Perret

    Perret Guest Guest

    Liittynyt:
    03.01.2007
    Viestejä:
    16
    Saadut tykkäykset:
    0
    MPlayerin avulla toistuu ilman konversiota:
    http://www.mplayerhq.hu/design7/news.html
     
  11. Kikotin

    Kikotin Guest Guest

    Liittynyt:
    16.10.2008
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos vihjeestä, Perret, mutta olin löytänyt sen jo aikaisemminkin. Ainoa ongelma - tyhmä kun ilmeisesti olen - etten ole saanut sitä millään asentumaan. Mikä versio XP:lle, ja mistä pitäisi aloittaa? No, sitä paitsi haluaisin muuntaa tiedostot lopullisesti DVD-videoiksi, ja siinä pitäisi kai olla mpeg-tiedosto.
    Joitakin vikoja (tai "ominaisuuksia") on ilmennyt. Kerran kävi niin, että kun aloin katsoa parhaillaan tallentuvaa ohjelmaa, se antoi ilmoituksen, ettei saa avata. Kun sinnikkäästi yritin sain lopputuloksena tallennuksen katkeamaan kesken. Voi itku. Yksi teoria: katselussa oli sama kanava kuin se, jota tallennettiin. Ei ehkä pitäisi menetellä niin, mutta niin pitäisi VOIDA menetellä.
    Toinen tapaus: tallenne hyytyi kesken ja jäi näyttämään still-kuvaa. Muistan Handanin tehneen joskus samaa kauan sitten, mutta Welhon päivitys muistaakseni korjasi sen bugin.
    Maksukanavilta impatut ohjelmat ovat yleensä salattuja. Käyttöohjeessa puhutaan salauksen purkamisesta. Mutta tarkoittaako se tosiaan sitä, että ohjelmasta syntyy kopio reaaliajassa?
     
  12. Perret

    Perret Guest Guest

    Liittynyt:
    03.01.2007
    Viestejä:
    16
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itselläni ei ole ollut asennusongelmia, tosin siitä on aikaa kun viimeksi asensin MPlayerin johonkin koneeseen. Yksinkertaisimmillaan voit ottaa sen Windows GUI version ja purkaa se haluttuun folderiin. Sitten asetat tuon gmplayer.exe:n defaultiksi .AVR tiedostoille. Erillistä codec pakettia et muistaakseni tarvitse vaikka sellainenkin on tuossa tarjolla.

    Tämän linkin kautta näyttää löytyvän enemmän tietoa siitä miten nämä tiedostot voidaan käsitellä esim. DVD polttomielessä (en ole itse näihin syventynyt). Yleensäkin vinkkinä voi pitää että tsekkaa kokemuksia Procaster keskusteluryhmästä, kun nämä boksit lienevät sisäisesti pitkälle samankaltaisia.

    Vastaavia ei minulla toistaiseksi ole tullut vastaan. Todella mystinen tuo "ei saa avata" tapaus. Uudella Procaster 6500:lla (on "ykkösboksina" suuremman osan ajasta käytössä) on tosin ollut jonkin verran ongelmia, siinä on mm. muutamaan otteeseen tuo kuva jämähtänyt "timeshiftin" aikana. Itse tallennus on kyllä jatkunut onnistuneesti loppuun (olen ottanut käytäntönä laittaa myös tallennus päälle jos aion oikeasti käyttää timeshift toimintoa, muuten on liian iso riski että tuo bufferi katoaa oman virheen (yleensä kanavanvaihdon) tai boksin bugin takia).

    Salauksen purku täytyy tehdä erikseen itse tallennuksesta (en tiedä miksi). Siinä on kaksi tapaa toimia eli manuaalisesti voi purkaa yksi kerrallaan tai laittaa boksin purkamaan kaikki salatut tiedostot. Käytännössä tämä tapahtuu niin että se toistaa tiedoston samaan aikaan kun purkaa sen. Tuossa on itse asiassa nyt ilmennyt jonkinasteinen bugi, tuo kaikkien salattujen tiedostojen purkaminen jotenkin tökkii. Se saattaa purkaa muutaman, mutta jättää toiset puoliväliin tai sitten purkaus ikään kuin menee läpi mutta syntynyt tiedosto on edelleen merkattu salatuksi.
     
    Viimeksi muokattu: 06.11.2008
  13. Fred1130

    Fred1130 Guest Guest

    Liittynyt:
    02.12.2008
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eli Wboxin käyttäjäksi tunnustaudun itsekin, ja tyytyväinen laitteeseen olen ollut aina eilisiltaan asti, jolloin laite päätti routia! Laite buuttasi itse itsensä avatessani tallenneluetteloa, eikä enää käynnistynytkään normaalisti, vaan jäi jonkinnäköiseen luuppiin jossa buuttaa itseään uudestaan ja uudestaan pääsemättä ikinä käyntiin asti. Kovalevy napsuu päälle ja pois, ja ainakin korvakuulolla kuulostaa ihan normaalilta, eli en usko että kovalevyssä vikaa olisi kun toimikin täysin oireetta tähän asti. Koitin myös käynnistää uudestaan repimällä virtajohtoa irti seinästä, mutta ilman vaikutusta. Onko kukaan aiemmin törmännyt vastaavaan, onko tallennetuille ohjelmille mitään tehtävissä, vai jos raahaan laitteen Welholle saanko sieltä vain uuden käteen eikä tallenteille voida mitään?
     
  14. upupupu

    upupupu Guest Guest

    Liittynyt:
    07.05.2005
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    lisää bugeja:

    eli sillontällön laite jäätyy, eli kuva jumittuu paikalleen. ei auta kun virtajohdon irrotus. jumitus tapahtuu kanavanvaihdon yhteydessä. samalla laitteessa normaalisti näkyvät kahdet merkkivalot (pun/vihr) muuttuvat oransseiksi..
     
    Viimeksi muokattu: 03.12.2008
  15. Fred1130

    Fred1130 Guest Guest

    Liittynyt:
    02.12.2008
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    Uskomatonta! Sain viikossa uuden boksin Gigantista josta olin laitteen ostanut, ja olin tyytyväinen käyttäjä aina tähän iltaan asti, kunnes laite alkoi jälleen temppuilemaan aivan samalla tavalla. Huomenna lähtee kyllä Welhon laite helvettiin tästä talosta, vaikka jälleen kerran meneekin nippu tallenteita hukkaan.
     
  16. upupupu

    upupupu Guest Guest

    Liittynyt:
    07.05.2005
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vitun paska lähti pe huoltoon, katotaa nyt tuleeks toimivana takas.. Helvetinhelvetti. Resetoi itseään ja meni lopuks totaalisesti jumiin, nakutteli vaan tota kovalevyä päälle/pois..
     
  17. upupupu

    upupupu Guest Guest

    Liittynyt:
    07.05.2005
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    vähä yli kuukaus tosta edellisestä ja laitteessa sama vika. Uudestaan huoltoon. Nyt tuli takas, kattoo kauan skulaa ja seuraavaks saavat antaa jonkun muun merkin koneen tilalle.
     
  18. juhopoika

    juhopoika Guest Guest

    Liittynyt:
    28.07.2009
    Viestejä:
    4
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mihin se lähetettin huoltoon? Meillä sama laite on ollut vähän toista kuukautta, ja tuo still-kuvaan jumittuminen on jo tuttua. Welholla ei osata neuvoa muuta kuin tee "tehdasasetusten palautus" tai kanna laite Sanomatalon myymälään :OI
     
    Viimeksi muokattu: 28.07.2009
  19. upupupu

    upupupu Guest Guest

    Liittynyt:
    07.05.2005
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nyt puolivuotta toimi kohtuuhyvin (jumittui vaan pari kertaa kk). Mutta viimeaikoina sekoilu lisääntynyt taas. 2 kertaa käynyt siis normihuollossa gigantin kautta. Ei kai ne siellä muuta tee kun palauttavat ne tehdasasetukset. Vittu mitä sontaa. Pakko kai käydä vaihtamassa toi sanomatalossa toiseen kusiseen romuun.
     
  20. Frenchie

    Frenchie Guest Guest

    Liittynyt:
    14.10.2008
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Moikka!

    Valitettavasti silloin alunperin kun tämän threadin pykäsin niin unohtui sitten tulla kertoilemaan omia kokemuksia lisää. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

    Noiden pikku "ominaisuuksien" kanssa on tässä oppinut elämään, mutta suuremmaksi ongelmaksi itselläkin on tullut tuo vehkeen boottilooppiin jääminen. Pari kolme kertaa on nyt tuo tapahtunut ja kerran kiikutin laitteen Sanomatalollekin ihmeteltäväksi. Sain sieltä mukaani ohjeen jonka avulla tuon looppauksen saa loppumaan ja kun sitä ei näytä tässä vielä olevan, niin laitetaanpa muillekin tiedoksi. Viimeisimmän resetoinnin jälkeen se on itsellä toiminut ihan ok vuoden päivät kunnes taas nyt sekosi (ja siitä tuli myös tämä threadi mieleen).

    WBOX DVR 160 tehdasasetusten palautus jumiutumistilanteessa

    1) Käynnistymisen jälkeen laite ilmoittaa hdd initialization, mutta jumiutuu tähän tilanteeseen.

    2) Virhekoodin (esim. 383, 319, 379) ilmestyessä laitteen etupaneeliin pidetään laitteen standby-näppäintä pohjassa kunnes etupaneelin näyttöön tulee 00:00.

    3) Kun etupaneelissa lukee 00:00 syötä kaukosäätimellä numerosarja 4 - 2 - 1 - 2 - 5

    4) Laite käynnistää itsensä uudelleen ja noin 10 sekunnin kuluttua television ruudulle ilmestyy Production test mode / Diagnostic mode -valikko.

    5) Paina kaukosäätimestä 7 (valikon kohta Factory setting).

    6) Odota noin 30 sekuntia ja sammuta laite kaukosäätimestä ja käynnistä uudelleen.