Waretatko?

Keskustelu osiossa 'Tietoliikenne' , aloittajana Exitus, 17.12.2004.

?

Waretatko vai et? Ja miksi? Tai miksi et?

Poll closed 16.01.2005.
  1. En Wareta! Se on pois viihdeteollisuuden kassasta. Warettajat joutaisivat vankilaan!

    9 ääntä
    4,1%
  2. En Wareta! Ostan kaiken oli se sitten vaikka pas... Warettajien pitäisi maksaa kunnon rapsut!

    19 ääntä
    8,7%
  3. Waretan hieman! Haluan esi kuunella/katsella tulevaa ostostani. Piraatteja pitäisi kyllä rangaista!

    59 ääntä
    26,9%
  4. Waretan hieman! Minulla ei ole rahaa millä mällätä. Mutta ostan sen mihinkä on varaa

    78 ääntä
    35,6%
  5. Waretan paljon! Se on helppoa, nopeata ennen kaikkea halpaa.

    38 ääntä
    17,4%
  6. Olen HC Warettaja! En osta mitään koska sen saa ilmaiseksi netistä!

    16 ääntä
    7,3%
  1. kurdt

    kurdt Guest Guest

    Liittynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    7 255
    Saadut tykkäykset:
    25
    Seuraavaksi haastankin sinut löytämään Alien versus Predatorista tai Resident Evil: Apocalypsestä vuokraamoista/kaupasta minulle, Suomesta siis. Molemmat ovat löytyneet DVD-R julkaisuina netistä jo pidemmän aikaa. Molemmissa on myös DD5.1 äänet ja kuvaa nyt ei normaali ihminen alkup. kuvasta erota ellei rueta syynäämään.

    Taaskin waretus myi minulle yhden leffan. Saw nimittäin. Otin DVD-R screenerin netistä, katsoin ja totesin leffan loistavaksi -> ostoslistalle meni.
     
  2. Toni H

    Toni H Guest Guest

    Liittynyt:
    17.11.2003
    Viestejä:
    596
    Saadut tykkäykset:
    4
    Haasta itsesi menemään elokuvateattereihin katsomaan nuo leffat (jos nuo nyt on pakko edes katsoa. :rolleyes: ). Siellä ne on tarkoitettu muutenkin katsotaviksi.

    Ja jos jostain syystä kammoat elokuvateattereissa käymistä, niin voithan aina odottaa sen muutama kuukautta, että elokuva ilmestyy sinne vuokraamoihin/kauppoihin.
     
  3. kurdt

    kurdt Guest Guest

    Liittynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    7 255
    Saadut tykkäykset:
    25
    Tampereella liput taitavat maksaa sen 9 euroa kappaleelta. On hieman suuri kynnys lähteä ja MAKSAA leffaan itsensä kun himassakin voi nauttia 85" kuvasta. Lisäksi tiesin molemmat leffat aika paskoiksi jo entuudestaan joten en niitä olisi leffassa käynyt kuitenkaan katsomassa. Ns. kunnon leffoja tuetaan kyllä teatterissa ja nyt minua harmittaakin kun huomasin, että Saw tulikin teattereihin enkä mennyt sitä sinne katsomaan. Nimittäin olin siinä käsityksessä, että sitä ei Suomeen saatukkaan.

    Haasteisiin ei ole tapana vastata vastahaasteilla. Et edelleenkään vastannut pointtiini, että miksi kävellä 1km Makuuniin, maksaa 3e (jos leffa sattuu olemaan paikalla) ja kävellä takaisin kun samaan aikaan saa leffan myös netistä? Jos jollekkin leffalle noin teen niin en kuitenkaan sitä ostaisi. Minulla homma menee niin, että ostamisen arvoiset käydään yleensä katsomassa teatterissa kun niitä on pitkään Suomeen odotettu. Sitten on taas nämä Resident Evil sun muut tusina pätkät mitkä toimii hyvin tylsyyden tappajiksi, mutta niistä ei tee mieli maksaa mitään. Vähän sama kuin runkkaus kun ei jaksa mennä huoriin kun se maksaa eikä aina viitsi maksaa (vitsi muuten). Sitten on taas nämä puskan-takaa leffat kuten Saw ja Bubba HoTep jotka tulee liiskattua ja huomattua että perkeleen hyvä leffa ja lopulta ostettua.
     
  4. Zamm

    Zamm Guest Guest

    Liittynyt:
    14.07.2004
    Viestejä:
    242
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kyllähän tuota tulee imuteltua, lähinnä tv sarjoja jotka tulevat näkymään tällä vuosien päästä. En kyllä tunne tehneeni väärin koska ne sarjat tulee sitten ostettua yleensä jossain vaiheessa dvd:nä.
     
  5. Proximo_X

    Proximo_X Guest Guest

    Liittynyt:
    09.02.2004
    Viestejä:
    953
    Saadut tykkäykset:
    0
    Musaa ja animea. Leffat ostan kaupasta.
     
  6. Toni H

    Toni H Guest Guest

    Liittynyt:
    17.11.2003
    Viestejä:
    596
    Saadut tykkäykset:
    4
    Se etten vastannut pointtiisi, saattaa johtua siitä, ettet moista alunperin edes kysynyt. Miksi kävellä makuuniin ja maksaa 2€ leffasta, kun leffan voi myös varastaa (tai varmuuskopioida tai ihan sama miksi sitä haluat kutsua) ilmaiseksi? Siihen en osaa vastata. Itse katson elokuvat mieluiten laillisista lähteistä, mutta jos nämä piraatit eivät aiheuta sinulle mitään tunnon tuskia, niin hyvä sinulle. Jokainen saa minun puolesta hommata leffansa mistä haluaa, kunhan ei minun hyllystäni tule varastamaan. Itse aion jatkossakin käyttää videovuokraamoita sekä kirjastoja joista saa elokuvia myös ilmaiseksi katseltavaksi.
     
  7. JaniH

    JaniH Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.08.2000
    Viestejä:
    6 723
    Saadut tykkäykset:
    15
    Itse en wareta. Syy on puhtaasti tekninen: ei ole tarpeeksi nopeaa yhteyttä, tietokonetta, joka kykenisi noita pätkiä pyörittämään, eikä myöskään tietotaitoa moiseen latailuun. Jos/kun em. seikat tulevat kohdallani muuttumaan, olen suunnitellut lataavani sellaisia tv-sarjoja, joita ei raaski dvd:lle ostaa ja haistatan digi-tv:n pan&scan-palikkakuvalähetyksille pitkät. Olettaen, ettei moinen touhu ole laitonta sitten tulevaisuudessa. Elokuvia en tule lataamaan, kuten en myöskään musiikkia.
     
  8. kurdt

    kurdt Guest Guest

    Liittynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    7 255
    Saadut tykkäykset:
    25
    Nyt olet hieman hakoteillä. Suomen lain mukaan saan ottaa leffan netistä ja laki hyväksyy sen eikä lue sitä varastamiseksi. Lisäksi ero piraattien ja netistä imutettujen leffojen välillä on aika suuri. Piraatti on kaupallinen levy joka on kopio. En vain ymmärrä, että mitä eroa sillä on, että haetko leffan ilmaiseksi lainaan kirjastosta vai otatko Internetistä? Voitko selventää tämän minulle?

    En tiedä tajusitko, mutta minähän en siis säilö noita elokuvia mitenkään. Kaikki mitä imutan, katsotaan kerran ja hävitetään, en siis säilö niitä.
     
  9. Sly

    Sly Dear Die Hard. You Rock. Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    02.11.2003
    Viestejä:
    2 172
    Saadut tykkäykset:
    7
    Kirjasto: laillinen tapa levittää aineistoa
    Finnreactor: laiton tapa levittää aineistoa

    Lopputulos likimain sama.
     
  10. kurdt

    kurdt Guest Guest

    Liittynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    7 255
    Saadut tykkäykset:
    25
    Kuka puhui jostain Finreactorista joka oli pellejä täynnä ja on vain hienoa, että se bustattiin? Tajusin kuitenkin pointtisi ja noinhan se on. Saitteihin tuuppaajat tekevät ne laittomuudet, en minä imuttaessa. Joten lain mukana olen täysin puhdas pulmunen..
     
  11. Toni H

    Toni H Guest Guest

    Liittynyt:
    17.11.2003
    Viestejä:
    596
    Saadut tykkäykset:
    4
    Hohhoijaa. Sanoin viestissäni että minulle on ihan sama miten leffasi hommaat. Sinulle on ilmisesti vaikeaa hyväksyä se etten mielelläni imuroi elokuvia netistä, mutta turhaan yrität parantaa pahoja tapojani. Tiedän kyllä että suomen lain mukaan imuroiminen on laillista, mutta samalla se syö videovuokraamojen sekä -myyjien tulosta, joka tekee siitä minun mielestäni varastamista.

    Itse kysymykseen että itselleni se on periaate kysymys.

    Eli mielestäsi jos joku varastaisi vaikka esimerkiksi kännykän ja antaisi sen sinulle, niin se olisi ihan OK, koska se toinenhan sen on varastanut. (Jätetään laki nyt pois laskuista ja tarkastellaan tilannetta ihan moraalisesta näkökulmasta.)
     
  12. kurdt

    kurdt Guest Guest

    Liittynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    7 255
    Saadut tykkäykset:
    25
    Toni H,
    Nyt missaat yhden faktan. Netistä imuttamalla et varasta mitään konkreettista. Tuo kännykkä esimerkki ei siis ole validi tässä tapauksessa, koska tuo kännykkä on silloin joltakulta muulta pois. Moraalisesta näkökulmasta jos keskustellaan niin itse koen vääräksi imuttelun ainoastaan silloin jos niitä myydään tai säilötään. Jos leffasta/musasta pidetään, se ostetaan omaksi.

    Minulle on sinänsä ihan paskan hailee mitkä sinun periaatteesi on, ei yksinkertaisesti kiinnosta, mutta se mikä minua risoo on että tulet kertomaan minulle että olen varas tai teen väärin kun imutan netistä leffoja vaikka hyllyssäkin on yli 250 alkup. dvd:tä joista osa on ostettu juuri imutuksen takia kun leffa on huomattu hyväksi. Jos minä olen varas niin sinä olet tiukkapipo periaatteinesi etkä tunnu hyväksyvän tekemisiä mitkä poikkeavat omistasi vaikka liikuttaisiin täysin lain sisällä ja moraalisesti "hyvällä" alueella.
     
  13. Toni H

    Toni H Guest Guest

    Liittynyt:
    17.11.2003
    Viestejä:
    596
    Saadut tykkäykset:
    4
    Turha menettää itsehillintää. Kun et muuten näytä ymmärtävän niin tavaan tämän sinulle. Mi-nul-le on e-del-leen-kin ai-van sa-ma mis-tä e-lo-ku-va-si han-kit. Tätä olen painottanut kokoajan, joten sinun taitaa olla aika turha ruveta syyttelemään minua tiukkapipoisuudesta.

    Se että sanoin netistä lataamista varastamiseksi ei kuitenkaan merkitse sitä että pitäisin sinua jotenkin pahana ihmisenä. Tunnen ihmisiä jotka harrastavat kaiken maailman laittomuuksia (hui), mutten silti mene haukkumaan heitä tai ilmianna heitä poliisille. En myöskään kyllä mene taputtamaan heitä olalle (mitä sinä nyt näytät kaipaavan) enkä myöskään harrasta moisia itse.

    Jos netistä imutus ei olisi mahdollista, niin lopettaisitko elokuvien katselun kokonaan. Et, vaan menisit kilttinä poikana videovuokraamoon ja maksaisit sinne elokuvan katselusta, mitä et nyt tee.
     
  14. kurdt

    kurdt Guest Guest

    Liittynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    7 255
    Saadut tykkäykset:
    25
    Kyllä minä olen tuon tietänyt jo ensimmäisestä postauksestasi asti. On ollut tapana lukea viestit mihin vastataan, toisin kuin joillain. Sinulla vaan tuntuu olevan ylitse pääsemättömiä vaikeuksia olla tuomitsematta ihmisiä jotka eivät tee kuten sinä. Ei muuta.

    Luultavasti en menisi. Sitten en vain katsoisi jotain Resident Evil tyylistä roskaa. En jaksa kävellä vuokraamoon ja maksaa tuollaisesta. Lisäksi meidän lähellä olevassa Makuunissa on todella surkea valikoima, joten sieltä ei vanhempiakaan leffoja löydä mitä monesti olen koittanut metsästää. Esimerkiksi halusin nähdä Raid sarjan, mutta Makuunissa oli vain VHS eikä Anttilassa ollut, joten päätin sitten uhrata tunnin ja liiskata sen netistä. Eipä tuossa kukaan mitään menettänyt.

    Tarkemmin kun ajattelee niin netin takia tulee kyllä katsottua uskomatonta paskaa aina välillä kun sieltä sitä saa niin helposti.
     
  15. Sly

    Sly Dear Die Hard. You Rock. Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    02.11.2003
    Viestejä:
    2 172
    Saadut tykkäykset:
    7
    Omasta mielestäni varastaminen voi olla muutakin kuin konkreettista. Esim. jos lisään yhden nollan pankkitililleni, niin ei sekään ole suoranaisesti keneltäkään pois eikä kukaan kärsi. Kuitenkin se on "varastamista".

    Tämä imuttelu on hieman hankala aihe, koska laki on tosiaan (ainakin toistaiseksi) imuttelijan puolella. Siitä voidaan sitten vääntää kättä onko se moraalisesti oikeutettua, kun jokainen sen ymmärtää ettei nämä kanavat materiaalin levittämisessä tuo mitään taloudellista hyötyä tekijälle. Pitäisikö sitten tuoda? Omasta mielestä pitäisi, jonkun toisen mielestä välttämättä ei. Jos minä ostan tuhannen euron ruohonleikkurin ja sitä käyttää koko taloyhtiö, niin reilua on silloin, että muutkin osallistuvat kustannuksiin.
     
  16. Toni H

    Toni H Guest Guest

    Liittynyt:
    17.11.2003
    Viestejä:
    596
    Saadut tykkäykset:
    4
    Korjataan tämä väärin käsitys sitten nyt heti alkuunsa. Pidän itseäni kuitenkin aika ennakkoluulottomana ja suvaitsevaisena ihmisenä.
     
  17. kurdt

    kurdt Guest Guest

    Liittynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    7 255
    Saadut tykkäykset:
    25
    Huono esimerkki. Pankki on tällöin sinulle "velkaa" tuon summan ja halutessasi voit käydä heiltä "varastamassa" tuon summan.

    Olen varmaan poikkeus valtavirrasta, mutta kuten sanottu, minä olen ostanut monia elokuvia nähtyäni ensin ne netistä imutettuna. Jos joku avaisi jonkun kanavan jossa elokuvan voisi imuttaa täydellä DVD laadulla vaikka yhdellä eurolla, hommaisin tuolta varmasti joka leffan. Tämähän ei eroa mitenkään vuokraamo toiminnasta, yhtä helposti sekin leffa kopioidaan kuin tuo imutettukkin.
     
  18. Samppa

    Samppa Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.06.2000
    Viestejä:
    14 062
    Saadut tykkäykset:
    26
    Finnreactor-topic 14.12.
    Tämä topic tänään (18.12.)
    Pitäisi siis OSTAA, mutta kun on niin suuri kynnys MAKSAA. Tällaisesta logiikasta Spedekin aikoinaan sketsejä väänsi.
     
  19. Sly

    Sly Dear Die Hard. You Rock. Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    02.11.2003
    Viestejä:
    2 172
    Saadut tykkäykset:
    7
    Ei kovin hyvä esimerkki, mutta tulonmenetyksen aiheuttaa myös se, että materiaalista käytetään laitonta kopiota.

    Todennäköisesti olet poikkeus, sillä kyllä oma käsitykseni on, että pääsääntöisesti ihmiset imuttelevat leffoja netistä välttääkseen maksut. Etenkin jos ei ole HT-harrastaja, niin eipä sitä kuvanlaadussa juuri eroa alkuperäiseen huomaa huonommallakaan laadulla tallennetussa pätkässä. Eikä monia tuo kuvanlaatu edes kiinnosta kunhan se ei täyttä kuraa ole. Eikä monikanava-äänilläkään mitään tavallisessa televisiossa tee.
     
  20. kurdt

    kurdt Guest Guest

    Liittynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    7 255
    Saadut tykkäykset:
    25
    Korjataas nyt hieman kun on taas asian yhteydestä revitty nämäkin.

    Tämähän viittasi siis suoraan siihen, että teineillä on tapana warettaa KAIKKI elokuvat. Mitään ei osteta eikä edes harkita. Sama musiikissa. Osa ääliöistä myös polttaa kaikki waretuksensa talteen.

    Ja tämä taas tarkoitti sitä, että on suuri kynnys maksaa roskaleffaksi tiedetystä tekeleestä 9e kun voi myös kotona katsoa sen isolta ruudulta.

    Ei pitäisi Sampsa irroittaa asian yhteydestä noita juttuja.