Wij: A Summer Odyssey in Four Parts (2018)

Keskustelu osiossa 'Elokuvat' , aloittajana marlan, 29.11.2019.

  1. marlan

    marlan Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.06.2004
    Viestejä:
    2 382
    Saadut tykkäykset:
    225
    [​IMG]

    Kansikuvan ja K18-lätkän takia pappaoletetulla katsojalla oli kovat odotukset hollantilaiselokuvasta Wij: A Summer Odyssey in Four Parts (2018). Kiihkeät nuorisohenkilöt viskaavat pöksyt mäkeen ja tyydyttävät elämänjanoaan Hollannin kukkeilla kunnailla niin että alankomaat hyllyvät...

    René Ellerin esikoisohjaus perustuu Elvis Peetersin (oik. Jos Verlooy) samannimiseen romaaniin. Päähenkilöinä on kahdeksan 17-vuotiaan nuoren ystäväporukka, joka viettää ”viimeistä kesää” keskiluokkaisessa pikkukaupungissa: neljä poikaa ja neljä tyttöä. Turvattu, sovinnainen, porvarillinen elinympäristö ajaa heitä kokeilemaan ja kapinoimaan, ja kun joukkoon on osunut pari psykopaattia, kääntyy tapahtumien kulku vähitellen syöksykierteeksi.

    on psykologinen rikosdraama, jossa sama ajanjakso nähdään neljän eri nuoren näkökulmasta (vrt. Rashōmon) ja tapahtumien kauheus — tiettyjen rikosten luonne — paljastuu vähitellen. Näkökulmat eivät ole keskenään ristiriidassa vaan ne täydentävät toisiaan hiukan kuin palapeli, jossa ensin tulee kevyitä paloja ja lopulta rankkoja.

    Nuoret janoavat itsenäisyyttä ja menestystä, ja saadakseen nopeasti rahaa he perustavat verkkosivuston, jolle he kuvaavat omatoimisia pornografisia videoelokuvia. He alkavat parittaa porukan tyttöjä, kuvaavat näitä asiakkaiden kanssa ja kiristävät asiakkaita, pikkukaupungin tuttuja asukkaita. Vanhemmilla ei ole aavistustakaan lapsukaisten touhuista.

    jatkaa hollantilaista eroottisen draaman perinnettä, joka taustalla on maan vapaamielinen elokuvasensuuri, tunnettuina esimerkkeinä Turkkilainen namu ja Spetters, joissa väkivalta eskaloituu. Samoin vertauskohdiksi voidaan mainita vaikkapa Larry Clarkin Kids tai Rian Johnsonin Brick, jossa seksuaalisuuden tilalla ovat huumausaineet.

    Älyllisestä rakenneratkaisustaan huolimatta tarjoaa elokuvakokemuksen, joka ei nopeasti unohdu. Pahuus piilee arjessa ja estoton hulluttelu voi karata käsistä.

    3½/5

    Saksalaisessa blu-rayssa (BD-25) ei ole muuta lisämateriaalia kuin teatterimainoksia ja radio-ohjelma, jossa elokuvan merkityksiä sekä romaanin ja elokuvan eroja setvitään saksalaisella perusteellisuudella. Tekstitys on ainoastaan saksaksi. Kuvasuhde on huikaiseva 2.66:1, ja kuvanlaatu on hyvä:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Traileri (Full HD)