Eli onko tällainen porttikotelo toimiva ratkaisu, kun portin syvyys ei ylety kotelon takaseinään? Poikkileikkauskuva ylhäältä. katso liitettä kotelot.png Vai pitäisikö olla alemman kuvan mukaisesti?
Eikö noi ole ihan perus refleksikoteloita? Toimiihan ne. Mieluummin ylempi, kanava tukee koteloa paremmin ja symmetrisempi kotelointi elementeille.
Mitä tarkoitat? Ei tietenkään saa refleksiportti ulottua takaseinään asti, eihän siitä muuten ilma kulje! Vähintäänkin portin paksuuden verran on jätettävä tilaa portin ja takaseinän väliin. Olethan laskenut portin mitat ja kotelon tilavuuden huolellisesti kotelosimulaattorin tulosten pohjalta? Perstuntumalta ei tietenkään refleksiportin pituuksia tai mittoja saa mennä muuttelemaan, eikä myöskään kotelotilavuutta.
Kyllähän ne ihan perus refleksikoteita on. Sitähän minäkin että ylempikin toimii normaalisti. Olin nimittäin siinä uskossa, että kun ylemässä konfiguraatiossa ei ole tavallaan omaa neljättä seinää per elementti, niin se ei voi toimia. Kiitokset! Kylläkyllä. En mää nyt iha nuin noviisi näissä hommissa ole. Lähinnä mietitytti tuo, ettei sitä neljättä seinää tule per elementti. Verrattuna esim sellainen tilanne, että tuohon tunnelin keskelle laitettaisi yksi levy jakamaan kotelo fyysisesti kahteen osaan. Näin saadussa tilanteessa olisi kaksi erillistä tunnelia, joiden pituudet olisi oltava pidempiä että saavutetaan sama haluttu viritystaajuus. Suunnitteilla oli kotelo SPL Dynamics XTR-380D4S elementeille. Nettotilavuudeksi 120 litraa. Viritys 38hz. Tunnelin koko 8 x 36 cm, pituus 36cm. Refleksitunnelin viemä tilavuus seinineen (25mm MDF) hiukan auki 17L, joka lasketaan mukaan kotelon bruttotilavuuteen. Elementeille ja tuille pyöreesti 5 litraa lisätilaa.
Puuttumatta itse projektiin sen kummemmin suosittelen www.maxboom.fi sivustolle siirtymistä tämän projektin suhteen. Siellä on porukalla enempi tuntumaa nimenomaan autokäyttöön tehdyistä refleksikoteloista, olivatpa ne sitten perinteisesti putkella viritetty tai sitten tunneliviritteisiä, kuten tässäkin. Ja siellä on myös kokemusta senkin suhteen, minkä kokoisessa esimerkiksi mainittu SPL Dynamics parheiten toimii. Omaan korvaan kuitenki 120l autokäyttöön yhdelle kuullostaa suurelta...
Yhellehän tuo 120 litraa on jo tuplasti liian iso. Eli kaksi niitä sinne laitetaan. En jaksanut maxboomille rekisteröityä, kun tänne on tunnukset valmiina ja tiesin saavani vastauksen nopeasti.