Tätä kysytään meiltä aina jonkin verran. Ongelma monikanavaisen säätösysteemin toteuttamisessa on sen eskaloituminen nopeasti koko 5.1/7.1 vahvistimeksi, jolloin sille pitäisi hankkia tukku dekoodereita lisensseinenn esim. Dolby, DTS, HDMI/HDCP jne. Erillisen säätö- ja ekvalisointisysteemin markkinoita taas rajoittaa se, että moni ajattelee AV vahvistimensa jo tekevän kaiken tarpeellisen taajuuskorjauksineen. Saksassa moni käyttää itseasiassa kahta Anti-Mode 2.0 Dual Corea kotiteatterisysteemiinsä, toinen korjaa pääkanavat, toinen keskikanavan ja subwooferin.
No niinhän ne tekeekin, ei vaan kovinkaan hyvin. Toisaalta kotiteatterikäyttäjä, joka on valmis hankkimaan AM 2.0:n pelkästään kahta kanavaa varten on varmaan tietoinen AV-virvojen huonekorjaimien rajoitteista ja siten ainakin teoriassa kiinnostunut myös 5.1/7.1 korjaimesta. Toki tuo 3.1 korjauskin eli koko etupää + basso olisi aivan mahtava laite yhdessä kotelossa!
No ei kai nyt sentään. Kuten nykyinen Antimode 2.0 Dual Core, mutta neljä analogikanavaa lisää kelpaisi ainakin minulle. Voikos tuommoisessa monen Dual Coren systeemissä yhden purkeista valjastaa päävolumesäätimeksi, minkä volumeasetusta muut Dual Coret tottelevat?
Tämä on suunnitelmissa toteuttaa DSPeaker-link kaapelin välityksellä, kunhan saamme ensin muutamat korkeamman prioriteetin lisäominaisuudet lisättyä päivityksellä.
Kysymys Antimode Dual Core laitteen liittämisestä olemassaolevaan järjestelmään, jossa jo on subwooferia korjaava Anti Mode 8033. Ongelma on Dual Coren sisääntulojen / liitäntöjen vähäinen määrä esivahvistinkäytössä. Tästä juuri keskusteltiinkin. Ongelma on myös minun laiskuuteni. Anti Mode Dual Coreen tulisi kiinni levysoitin (siis levysoittimen korjain) analogisesti ja Apple Tv digitaalisesti. Muut ohjelmalähteet tulisivat kiinni suoraan nykyiseen viritinvahvistimeeni, koska liitännät loppuvat Dual Coresta kesken. Huonekorjaus olisi siis käytössä vain Dual Coreen liittyvillä laitteilla. Niille, joille DC 2.0 toimisi esivahvistimena. Seuraa kysymykseni: jos "unohdan" nykyisen 8033 korjaimen paikalleen subwooferlinjaan, olenko tuomittu epäonnistumiseen ja kadotukseen? Tällöin tärkeimmille lähteilleni olisi käytössä uuden huonekorjaimen täydet ominaisuudet kuten pääkaiutinkorjaukset, House-curve jne. Muut suoraan vahvistimeeni kytketyt laitteetkaan eivät jäisi täysin ilman korjausta, 8033:n nykyinen korjaus säilyisi. Torttua tortun päälle siis. Ajattelin, että DC 2.0:n toimintaan ei vaikuta subbarilinjaan unohtamani 8033. Vai joudunko poistamaan 8033:n ja mm televisiollani ja tulevalla (vielä kaupassa) blurayllani jumputtamaan ilman mitään korjaimia? Lisään vielä modaamalla selvennykseksi: kyseessä siis 2.1 järjestelmä. Monikanavaisuutta ei tähän ajatusmalliin nyt kannata sotkea, vaikka blurayn mainitsinkin. Lisäksi virvan käyttö pelkkänä päätevahvistimena vain osalle laitteista tuo volumeongelman, koska virvassani ei ole kotiteatteriliitäntää. Tyhmä kysymys: voiko Anti Mode 2.0 olla äänenvoimakkuudeltaan säädetty "täysille" koko ajan, koska äänen voimakkuuden joutuisin säätämään nykyisestä virvastani.
Tuo 8033 kannattaa nimenomaan jättää tässä tapauksessa subwooferille, jotta saat edes sen korjattua silloin kun kuuntelet lähteitä jotka ovat kytkettynä suoraan viritinvahvariin. Ei sillä ole juurikaan merkitystä. Subwooferin toistamassa bassossa ei tietysti ole tällöin paljoa korjattavaa, mutta Dual Corea kiinnostaa pääkaiuttimien ja subwooferin yhteisbassovaste, jossa on korjattavaa joka tapauksessa koska kaiuttimia ei olla korjattu. Voi hyvin olla AM2DC:n volumelähtö täysillä, maksimi antotaso on kuitenkin RCA linjatason rajoissa joten AM2DC RCA ulostulo "täysillä" vastaa CD-soitinta joka olisi kytketty RCA:lla AV vahvariin.
Uusi pävitys ulkona, Nov 30. Mukavia uudistuksia ja saatu käyttöliittymää sulavammaksi. Valitettavasti mukana tuli myös paha bugi. Nimittäin optisen liitännän kautta kuunneltuna 44kHz näytteenottotaajuudellisia tiedostoja joko 16 tai 24 bittisinä ääneen tulee mukaan ihmeellistä korketaajuista "robottimaista" rätinää. Huomaa hyvin esim. Adelen Set fire to the rain -kappaleesta. Samaa ei tapahdu usb kautta vaikka valitsee resoluutioksi 44kHz. Muut näytteenottotaajuudet toimivat kunnolla, eli 48 ja 96kHz 16 ja 24 bittisinä optisella. USB:llä tietysti vain 48kHz asti vain tuki vielä. Koitin päivittää useamman kerran uudelleen, mutta sama toistui joka kerta. Onneksi oli vielä koneella vanha oct 4 päivitys, joten palasin tähän takaisin ja jälleen toimii niinkuin pitääkin. Toivottavasti saavat pian korjauspäivityksen ongelmaan. Ilmoittakaa muutkin jos huomaatte vastaavaa, koska en usko että minun anti-modesta kiinni koska vanhemmalla firmwarella toimii hyvin. Itsellä siis toisto tietokoneen kautta ESI Audio Juli@ XTe -äänikortin optisesta liitännästä ja Anti-Moden XLR-liittimistä Geneille. Ohjelmana Foobar2000 ASIO ajureilla.
Lisätään vielä että myös 88kHz sama ongelma esiintyy. Koitin myös käyttää laitetta kokonaan virrattomana, mutta ei mitään muutosta. Edit: Kokeilin myös eri lähteestä (PS2) ja eri optisella piuhalla. Sama toistuu, eli jotain tuossa päivityksessä on joka sotkee tuon 44/88 toiston optisen kautta. :/
Muilla esiintyy myös samaa särinä ongelmaa päivityksen jälkeen hifiharrastajat.org sivustolla. Joten nyt voi siis varmasti sanoa, että päivityksestä johtuu. Toivottavasti saavat nopeasti korjattua koska muuten todella hyvä päivitys. :OI http://www.hifiharrastajat.org/foorumi/showthread.php?89059-Huonekorjain-DSPeaker-Anti-Mode-2.0-Dual-Core&p=1337024&viewfull=1#post1337024
Dspeakerin myyntisivuilla mainostetaan 2013-versiota. Mitenkäs tuo poikkeaa keväällä myyntiin tulleesta?
Dual Coren käyttäjät, Achtung! Miten alas tilt curve toolin aloitustaajuuden pystyy säätämään ja paljonko on hyllyn säätövara desibeleinä? Vaimennussuuntaan varmaan paljonkin mutta entäs siihen toisenmerkkiseen (+) -suuntaan? Kumpaankin suuntaan säädettävää bassohyllyä siis haetaan taka-ajatuksena. Dual coren manuaalissa tästä ei ole katsottu aiheelliseksi käyttäjille tiedottaa. Siellä kerrotaan bassohyllyihin liittyen vain passokorotuksia tekevästä housecurve for tampios -toolista.
Tämänhetkisessä firmiksessä Tiltin matalin taajuus on 1.5kHz paikkeilla, ja säätövara +/- 6dB askeleella 1dB, mutta toki tarkempaa tarvitsevat voivat käyttää PEQ työkalua, jolla voi tehdä mitä vaan välille 5Hz - 20000Hz, jossa gain on välillä -36dB ja +12dB ja askel 0.1dB. Lisäksi nuo voidaan tehdä joko stereona tai per kanava, ja PEQ slotteja on 16. Uusimmassa firmiksessä basson tasoa on helpointa laskea säätämällä kompensaatiota (Asetukset->Ääniasetukset->Kompensaatio). Toki basson tasoa on myös helppo laskea vaikka hertsin tarkkuudella tekemällä esim. loivan (6dB/oct) ylipäästön haluamalleen alueelle (5-400Hz) käyttäen Ali/ylipäästötyökalua. Keinoja on useita, joten tässä lista. Basson määrän vähentämiseen helpoimmasta ja yksinkertaisimmasta monipuolisimpaan Anti-Mode 2.0 Dual Coressa: 1. Quick-Tone (helpoin esim diskanttien nostoon) 2. Tilt / House Curve (tarkempi veriso QuickTonesta) 3. Kompensaatio (=laskee ja nostaa korjatun alueen bassoa, taajuusraja = kalibroinnissa käytetty rajataajuus, oletus 150Hz, askel +/- 0.5dB) 4. Infraäänisuodin (sen verran alhaalla että vaikuttaa joka asennossa lähinnä vain aliäänibassoihin) 5. Kustomoitu ylipäästö (1Hz tarkkuudella rajataajuus, 6-48dB/oct jyrkkyys) 6. PEQ:lla tehdy leikkaukset (saa tehtyä ihan mitä vaan tarkkuudella 1Hz ja 0.1dB , jos osaa/jaksaa säätää)
Ahaa. Ihan tavallinen molempiin suuntiin & laajalla dB/Hz -alueella säädettävä low shelf/passo tilt tool olisi paikallaan tuon housecurvin tilalle. Nyt alapään hyllytyyppinen tason pudottaminen on liian hankalaa ja monimutkaista. Pelkällä tavallisella ylipäästöllä pudotus ei ole hyllymäinen, param. equilla tinkeroiminen tarpeettoman hankalaa ja käyttäjä ei välttämättä halua kohdistaa bassotason pudotusta koko korjatun alueen taajuusalueelliseen (Kompensaatio -toiminto).
Dual core olisi tulossa taloon muutaman päivän sisään. Varmistelen vain, että kyseinen kytkentä pätee genelec 2.1 settiin (8030a+7050b): View attachment RTEmagicC_ConOutput2p2.png Olen aika uusavuton, joten kertaan tämän: usb tietokoneesta -> antimode -> xlr out -> 8030a -> rca out ->7050b (tuleeko tämä subin xlr 1 ja 2 in -tuloihin?)
Ei päde. Ks. 8030 käyttöohjekirjan sivu 20 kohta Liitännät sekä sivu 22 kohta Bass Roll-Off. Antimoden XLR-out liitäntä kytketään 8030A kaiuttimen input liittimeen ja 8030A kaiuttimen output kytketään edelleen 7050B subwooferin input liittimeen. Tämän jälkeen kytketään Bass Roll-Off säätö toimintaan. Sekä oikeasta että vasemmasta kanavasta viedään output signaalit subwooferille vastaaviin input liittimiin. Tämän pienimmän subwooferin kohdalla toimitaan poikkeuksellisesti näin päin. Suuremmilla subwoofereilla (>7060B) kytkettäisiin signaali ensin Antimoden XLR-out liitännältä subwooferiin input liittimiin ja subwooferin output liittimistä edelleen pääkaiuttimille. Suurempien subwoofereiden kanssa ei myöskään käytetä Bass Roll-Off kytkintä.
Tämä laite alkoi kiinnostaa toden teolla. Kaiuttimina Genelec pari, musiikki toistuisi iPadilla spotify:sta. Kannattaako ostaa mielummin Apple TV vai AirPort Express tämän kaveriksi? Apple TV:n kuvaa telkkariin en periaatteessa tarvitse, mutta voisi olla joskus näppärä, liitäntänä tietenkin toslink. Onko AirPort Expressin USB väylä jotenkin parempi verrattuna optiseen? Osaako AirPort Expressin USB väylä työntää informaatiota Anti-Modelle?