Koska AntiModen filtterimäärä on rajallinen? Käytännössä tuskin loppuu kesken, mutta itse tekisin ns. raakakorjauksen dipeillä ja sitten AntiModella hienosäädön. Toinen ääritilanne on sitten jos se seinän läheisyys ihan tolkuttomasti korostaa, niin loppuu AntiModesta korjausvara kesken. Dual Coresta en tiedä, mutta 8033:n ketjussa DSPeakerin TEL-79 kertoi, että sen maksimivaimennus on 13db. Ja ehdottomasti tietenkin dipit ensin ja AM sitten.
No tuo on tietty yksi skenaario. Dipeissä on kuitenkin se ongelma, että ne ovat laaja-alaisia, kun taas taajuuskorostumat ja -vaimentumat ovat usein melko kapeita. Tällöin korostuman poisdippailu laskee myös taajuuksia, joita ei tarvitsisi vaimentaa. Osaako Anti-Mode nykyään boostata taajuuksia, vai perustuuko se edelleen lähinnä korostumien vaimentamiseen?
Järkeä saa käyttää. Itse oion Hypexillä vastetta hieman, että alle 20hz on samalla viivalla 120hz kanssa, ja annan ARC:n lanata vasteen sitten suoraksi. Vastaavasti naksisin tuon lähtötilanteen dipeillä siihen kuntoon, mihin sen niillä saisi. Mikään ei estä tuossa huomioimasta myös sitä, että vaimentaako dippi ei-tarkoituksenmukaisesti jotain. Sitten AM:lla hienosäätö. Jotenkin yritän muistaa, että AM boostasi maksimissaan 3db (mikä vaatii jo tuplatehon) jo ennestään?
Nyt on etäisyys n 50 cm etuseinästä. View attachment huonevaste.jpg Tuota varmaan joutuu dipeillä vaimentaa? Vaihdoin vähän järjestystä huoneessa ennen mittausta. Siirsin ison sohvan huoneen keskeltä sivuseinälle(kiviseinä), niin basson toisto todellakin parani kuultavasti.
Tässä kohtaa on varmaan käynyt jokin väärinymmärrys. Anti-Moden leikkauksien raja on huomattasti enemmän kuin 13dB, sitä ei itseasiassa ole rajoitettu tällä tavalla. Jos huoneessa olisi esim. 40dB moodi, tekee Anti-Mode 40dB vaimennuksen (harva oikea huone on tällainen, mutta algoritmitestauksessa otetaan huomioon). Korjausvara ei siis voi loppua kesken, joten dipit kannattaa pitää joko keskiasennossa tai jopa bassoa korostavana ennen korjausta. Ainoa millä on merkitystä, on se ettei yritä vähentää bassojen tasoa dippikytkimillä ennen korjausta, koska Anti-Moden tekemä taajuusalueiden automaattinen nosto on rajoitettu järkeviin lukemiin, riippuen hiukan siitä millä taajuusalueella mennään ja muistakin yksityiskohdista vasteessa. Itse suosittelen, että tekee kaikki säädöt Dual-Corella eikä dippikytkimillä, koska se on paitsi huomattavasti tarkempaa (esim. PEQ:ssa voi tehdä 0.1dB ja 1Hz tarkkuudella, ja niitä on 16kpl) mutta myös lisäksi paljon helpompaa (molemmat kanavat voi säätää kerralla kuuntelupaikalta kaukosäätimellä). Lisäksi Anti-Modella tehtynä useankin säädön tehtyä kuunteluvertailu on helppoa, koska käytössä on useita profiileja, joten useankin suodattimen vaihto onnistuu yhdellä napilla kuuntelupaikalta. Jo pelkkä huonekäyrä on monipuolisempi, tarkempi ja käyttömukavampi kuin dippikytkimet. Mikäli taas haluaa laskea korjatun bassoalueen kokonaistasoa verrattuna muuuhun tasoon, ei tarvitse edes huonekäyrää tai PEQ pankkia, vaan tätä varten on "kompensaatio" säätö, jolla tämä onnistuu kätevästi reaaliajassa.
Ok, ja hyvä, että teidänkin päässä edelleen luetaan näitä ketjuja. Nyt en saa kaivettua sitä viestiä, mutta keskustelu käytiin 8033:n ketjussa koskien XLS200-lisäbassoa ja sen jakosuodinta. Tuon natiivivaste kun nousee jakosuodin ohitettuna Zipmanin mittauksen mukaan käytännössä samassa kulmassa 20hz alta jonnekin 100hz saakka. Yksi vaihtoehto oli käyttää jakosuodinta, joka muutti vasteen muotoa suoremmaksi jostain 50hz yläpuolelta, ja toinen vaihtoehto oli jättää AntiModen murheeksi käytännössä vaimentaa koko kaistaa ~50-120hz, että vaste oikenisi. Tuossa yhteydessä oli esillä tämä, että AM:n vaimennus 13db riittää kallistamaan tuon suoraksi (antakee armoa, tämä keskustelu on 2008 tai 2009; muistikuvat voi olla vähän pielessä).
Nyt on kalibroitu lähempänä seinää 300 hz View attachment A-AFTER.jpg View attachment A-BEFORE.jpg View attachment A-USERM1.jpg Mielestäni jotkut basso taajuudet korostuu liikaa. Ainakin joskus kuunnellessa tuntuu siltä.
Tuli testattua dual core 2 ja svspb2000 x 2 leffoilla. Muutamassa leffan kohdissa dualcoreen tuli ilmoitus signaalin leikkaantumisesta. Onko oikea menetelmä eliminoida se seuraavasti? Vahvarista Yamaha rx-a1040 subin lähtöä alemmas (nyt +8dB) ja dualcoresta volumia lisää tai subista gainia lisää. Näin tasaamalla bassontaso sopivaksi ja ei tarvitse tehdä uusia kalibrointeja. Dualcoressa on päällä vain normi kalibrointikäyrä ja 3db:n lisäys 85Hz kohdalle 10Hz leveydellä.
käännä se vahvari manuaalisesti 0db ja subista lisää hönkää. jos +8db tuli vahvariin auto calibroinnin säätämänä? aja uudelleen subit hieman kovemmalla, tavoitteena 0db
Jeps, vahvistimeen tosiaan tuli +8dB automaattisen YPAO ajon jälkeen. Teen uudestaan YPAO ajon suuremmalla subin tai dualcoren volumisäädön jälkeen. Dualcoren kalibrointiin en tee muutoksia.
ja jos ypaon jälkeen tuntuu subien taso matalalta ja se taso vahvarilta lähellä 0db? niin subeista tasoa lisää, vahvarista ei kannata sen 0db tason yli korostaa
Tuli päivitettyä vastahankittu am dc2.0, tai ainakin melkein. Ohjeiden seuraamisesta huolimatta, ei onnistunut päivitykset ja retryllä mentiin ainakin 4 kertaa. Nyt laite huilaa paketissaan ja otin yhteyttä myyjään. Hyvää joulua. Edit. Geneerisillä päivitysohjeilla palautettu toimivaksi. Säästyin siis matkahuollolta ja odottelulta, loistavaa!
Onko kenelläkään muulla ilmennyt kaiuttimien suhinaa laitteen kytkemisen jälkeen? Onko siihen mitään korjausta löytynyt? Minulla on kotiteatterissa AV-etuvahvistimena Marantz AV7005, jossa on XLR-lähdöt. Kaiuttimina 3 x Genelec 8040, 2 x 8030 ja subwoofereina 2 x 7060. Marantzista menee XLR-kaapelit etu-, keski- ja LFE-linjat 7060 kautta kytkettyinä ja takakaiuttimille XLR-kaapelit suoraan vahvistimesta. Toiselle subwooferille menee XLR-kaapeli ensimmäisen kautta. Takakaiuttimien bassomanagerointi tapahtuu Marantzissa eli kaiuttimet säädetty pieniksi ja jakotaajuus 80Hz. Etu- ja keskikaiuttimet ovat asennossa Large ja subwooferille ohjautuu LFE. Aikaisemmin ei ollut minkäänlaisia suhinoita kaiuttimista, mutta kun kytkin 2 x Antimode 2.0 etu-, keski- ja LFE-linjan väliin XLR-kaapeleilla vahvistimen ja toisen subwooferin väliin, niin kaikki etupään kaiuttimet alkoivat suhisemaan. Olen kokeillut yksitellen irroitella muiden laitteiden virta- ja antennikaapeleita ym., mutta maalenkkiongelmalta tuo ei vaikuta. Antimodejen virtalähteiden kiinnittäminen toiseen pistorasiaan ei myöskään auttanut, eikä toisien virtalähteiden kokeilu Antimodeissa. Tällaisella kytkennällä ilmeisesti suositellaan pitämään volumea Antimodeista asennossa 0.0, mutta tällöin suhina on häiritsevän kovaa. Laskin Antimodejen volumen tasolle -10 ja säädin äänenpainemittarilla kanavien levelit vahvistimesta kuntoon. Tämä ei ilmeisesti ole optimiratkaisu, mutta en ainakaan itse huomannut äänenlaadussa mitään eroa ja näin suhinan voimakkuus on siedettävää. Sain DSPeakerin supportista vihjeen asettaa dynaaminen vara minimille, joka hieman laski suhinan tasoa, mutta edelleen se kuuluu. Onko kenelläkään antaa muita vihjeitä suhinan pienentämiseksi? Muuten laitteet toimivat erinomaisesti ja alapään taajuusvasteesta korjaantui kaikki kummut pois.
Genelecit on tehtaalta tullessa ns. maksimeilla. Itseänikin häiritsi niiden suhina. Ratkaisin oman ongelmani pienentämällä kaiuttimien herkkyyttä. Oma etuvahvistin on asetettu signaalin osalta +4dBu (normi kotivehkeissä käsittääkseni -10dBV).
Onko Equalizer APO yhtä pätevä kuin tämä AM2.0? Musiikkia tulee lähinnä kuunneltua htpc:stä ja av-vahvistimessa pitäisi olla ihan ok dac.
EQ APO:lla käyttäjän pitää olla itse akustiikkamittauksien suorittamis- ja varsinkin tulkintataitoinen (mielellään laajemmin kuin teoriatunti guuggelista edellisenä päivänä) ja muutenkin Antimode-käyttäjää enemmän "kartalla" tekemisistään.
Eipä siinä juuri perustietoja kummoisempaa tarvita, että REW:llä suorittaa mittaukset ja sen automatiikalla vääntää filtterit, jotka sitten syöttää EQ APOon. Tällä pääsee alkuun ja lisää oppii tekemällä ja internettiä tutkimalla.
Windowsin äänisysteemin perustoimintaa kannattaa tuntea, mm. miksi WASAPI/ASIO ei EQ APO päällä toimi, miksi monikanavaääntä toistavissa ohjelmissa bitstreamin käytöstä on siirryttävä dekoodaukseen itse ohjelmassa, testata toimiiko DTS-HD MA näin tehtynä, paljonko lisäviivettä tulee yms. Siitä equttamisesta ja varsinkin niiden vinkuroitten TULKINNASTA olisi hemmetin hyvä olla kokemusta. Käyttämällä/tekemällä tietenkin oppii, mutta...