Visaton CLOU + Rainbow Hammer 12 ja vähän vahvistimista..

Discussion in 'Kaiuttimet ja subwooferit' started by Meizirkki, Jan 6, 2011.

1. Meizirkki

Meizirkki Guest Guest

Hei.

Päätin hieman panostaa kaiuttimiin nyt kun on pari vahvistinprojektiakin työn alla.

Kaverilla on ljudian pönttöjä kotonaan mutta niistä ei tunnu löytyvän mitään asiallista tietoa mistään... eikä tähänastiset kuuntelukokemuksetkaan ole vakuuttaneet laadullaan.

Nyt sitten parin päivän googlailun perustella olen ajatellut hankkia pätevän näköisen Visaton CLOU rakennussarjan ja niiden kaveriksi hyviä arvosteluja saaneen 12tuuman Rainbow Hammer -subwooferin. Kuulostaako järkevältä ratkaisulta näin musiikki ja leffakäyttöön?

Vahvistimeksi subbarille olen ajatellut Elliot Sound Projectsin designia ja kaiuttimille TI TAS6530 D-luokan piiriin pohjautuvaa omaa designia. Seuraava kysymykseni koskeekin tuota vahvistinpiiriä. Käsittäkseni se on hyvälaatuinen, mutta mahtaako kuitenkaan tehdä kunniaa noille kaiuttimille?

Rakastan hyvää äänentoistoa mutta oppimista riittää. :)

Terveisin Roope Kuisma

2. Dragon/

Dragon/ Guest Guest

Eikö tämä rainbow 12 ole autosubbari, onko tietoa miten käyttäytyy kotiteatterikäytössä?

3. j_a_k

j_a_k Lähes henkilökuntaa

Itse olen tuolla Texasin luteella tehnyt vahvistimen. Kyllä se kohtuullinen on, mutta kyllä hyvä lineaarinen lämmitin on parempi. Lähtöimpedanssi on suhteellisen suuri, FB kun on piirin sisäinen. Mutta saa sillä kohtuullisen pienen ja tehokkaan vahvistimen aikaiseksi. Piirilevynsuunnitteluun kannattaa panostaa, katsoa TI:n EVK:sta vaikka mallia. Piirikortti kannattaa ottaa paksummalla (70-105um) kuparilla, mutta eipä ne kauheita onneksi tänäpäivänä Kiinasta tilaten maksa.

Edit: Kannattaa huomata, että tuon 5630:n vahvistus on muistaakseni vain 23dB, joten vahvistinta suunnitellessa se kannattaa ottaa huomioon. Eli vaatii joko reippaasti signaalia tai sitten erillisen vahvistinasteen (kuten evk:ssa).

Last edited: Feb 19, 2011
  4. Meizirkki

Meizirkki Guest Guest

Nyt on vahvistin ja kaiuttimet ajettu sisään. Suunnitelmat muuttuivat kyllä sen verran että noista OPssa mainituista peleistä ja vehkeistä ainoastaan Visatonit toteutuivat. Nille rakensin kaveriksi Elliotin A(B)-luokan vahvistimen.

Hävettää että tuota hammeria aikoinaan edes harkitsin. Autosubbarihan se tosiaan on, ei olisi varmaan kuulostanut hyvältä. Päätin toistaiseksi pärjätä ilman subbaria, kyllä nuo Visatonit saivat yllättävänkin kovan rytinän aikaiseksi kun Dark Knightia kateltiin reilummalla volumella. ;)

Kaikin puolin tyytyväinen olen tähän settiin. Kerrankin tällainen minun mittakaavassa isommanpuoleinen projekti onnistuu! :rolleyes: