Visa-hakemus hylättiin...

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana Corca, 05.06.2002.

  1. Corca

    Corca Guest Guest

    Liittynyt:
    28.05.2001
    Viestejä:
    2 244
    Saadut tykkäykset:
    1
    Ei sitten lähdetty edullisille kiekko-ostoksille nettiin, prkl!

    Viime viikolla lähettämäni hakemus hylättiin tänään tulleen kirjeen muodossa. Visa-kortti evättiin hakemuksen kokonaiskuvan, ei luottohäiriöiden takia...soitin luottokuntaan tarkempaa selvitystä hakemaan ja syyt olivat:

    -Liian nuori
    -Liian vähän tuloja
    -Työsuhteen kesto lyhyt
    -Ei kiinteää omaisuutta

    Olen 24 vuotias, kolme vuotta töissä vakituisena säännöllistä tuloa nauttivana työntekijänä. 30h/viikko, josta rahaa ei kaupan alan tuntien paljon tule, mutta kohtuudella kuitenkin. Ei mistään ole myöskään luottohäiriöitä ja kaikki muutenkin taloudellisesti erittäin vakaalla pohjalla...eikä voida myöntää. :mad:

    Luottokuntaa jotenkin ymmärrän, sillä Visa-asiakkaita on miljoonia ja erinäköistä hakijaa varmasti löytyy, joten rankka yleistäminen ja tähän nojaava päätöksenteko on ainut järkevä ratkaisu...vituttaa tuo silti, rima on tavalliselle nuorelle duunarille vedetty sen verran korkealle, että pitäisi olla IT-alan osaaja tai 10 vuotta töissä tai omistaa rantatontin ja 1000 kpl Nokian osakkeita, jotta Luottokunnan virallinen naamavärkki kääntyisi
    väkinäiseen hymyyn.

    Minulla olisi mahdollista pantata kolminkertainen KK-rajasumma
    Luottokunnalle eli eräänlainen panttisitoumus vakuudeksi kelpoisuudestani. Tällöin Visa voitaisiin myöntää minulle välittömästi.
    Minimiraja Visalla on 800€, joten pantti olisi kohtuuton 2400€...ja minkä vuoksi? Edullisten dvd-elokuvien takia? Ei ole mitään järkeä.
    Toinen vaihtoehto olisi saada suositus omalta pankilta. Ja kiitos nykyaikaisen automaatti/nettikulttuurin, kontakti oman pankin kanssa on minimaalista ja näinollen en omalta pankiltakaan suosituksia taida saada. Eli "varaoptioista" ei ole apua.

    Sillä innolla kun jo väsäsin topicceja aiheen tiimoilta, latasin favouritteihin nipun ulkomaisia DVD-nettikauppoja ja suunnittelin tulevia dvd-hankintojani...turhaa touhua. Helevetin hieno homma. :(
     
  2. thentunen

    thentunen Guest Guest

    Liittynyt:
    01.11.2000
    Viestejä:
    1 226
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eihän tota virallista Visaa kohta edes tarvii kun electron alkaa myllyttää. Blackstar liittyi jo liikkeiden joukkoon, jotka huolivat electronin maksuvälineeksi. Ja eikös joku puhunut, että vuoden lopusta electron juttujen pitäisi muuttua nettiystävällisemmiksi?
     
  3. Mag

    Mag Guest Guest

    Liittynyt:
    07.12.2000
    Viestejä:
    2 667
    Saadut tykkäykset:
    1
    "Liian nuori", "Työsuhteen kesto liian lyhyt" - uskomatonta paskaa! Siis oletko ollut kolme vuotta samassa työpaikassa vai yleensä työelämässä mukana? Vai onko tuo vähäisempi viikkotuntimäärä sitten vaikuttanut niin paljon?

    Itse olen saanut sellaisen kuvan, että samassa työpaikassa pitäisi olla ~ 2 vuotta että kannattaisi edes hakemusta ruveta väsäämään. Otetaanko tuossa edes huomioon alaa missä työskentelee? Esim. it-puolella vuosikin on pitkä aika, puhumattakaan > 2 vuodesta..
     
  4. Gambit

    Gambit Guest Guest

    Liittynyt:
    03.12.2000
    Viestejä:
    1 019
    Saadut tykkäykset:
    6
    Visa hakemuksessa henkiltiedot pisteytetään mm. iän, asuinpaikan, ammatin ja siviilisäädyn mukaan. Vaikka tulot olisivat kunnossa voi hakemus kaatua juuri seuraaviin tekijöihin.

    Vaimon kaverin avomies on luottokunnassa puhelinpisteessä duunissa ja antoi kerran esimerkin milloin saumat saada kortti on huonoimmillaan:

    - Asuu Yksin
    - Asuu akselilla Länsimäki-Mellunmäki-Myllypuro-Kontula
    - Opiskelija
    - 20-25 vuotta

    Kaverilla riitti vuosi, itselläni vajaa 2 vuotta ja ym. vaimon kaverin blaablaa...pari kuukautta, helpotti kun oli luottokunnassa töissä osa-aikaisena opiskelija....

    Pakko sanoa, mutta tasan ei käy onnenlahjat...itsekin "kusettamalla" sain kortin viimein.
     
  5. hene75

    hene75 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.03.2000
    Viestejä:
    65
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla on kortti ollu nyt n. 1,5 vuotta, korttia hakiessa olin ollut viikon oppisopimuksella töissä ja sitä ennen viisikuukautta työharjoittelussa, kortin sain ekayrittämällä :D
    Vissiin ne järjestävät luottokunnassa arpajaiset kenelle kortin antavat
     
  6. syyskuu

    syyskuu Guest Guest

    Liittynyt:
    10.09.2001
    Viestejä:
    597
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tarinan opetus: Visa kannattaa hankkia jo opiskeluaikana? :)
     
  7. KaKui

    KaKui FullHD Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    26.07.2000
    Viestejä:
    2 304
    Saadut tykkäykset:
    40
    Hmm, itse sain Visa-kortin elokuussa -98 ja sillä hetkellä olin ollut samassa työpaikassa 1v7kk töissä. Palkka ei mikään loistava silloinkaan ollut mutta työviikko kuitenki täysi 40h/viikko.
    Ikää silloin neljä vuotta enemmän kuin mitä sulla, Corca, nyt on.
    Eikä myöskään kiinteää omaisuutta löytynyt.

    Onkohan vaatimukset kiristyneet lähiaikoina, vai voiko muka lyhyempi työaika (=pienemmät tulot?) vaikuttaa asiaan noin paljon?
    Eihän nyt 24-vuotias kuitenkaan enää niin nuori ole ettei osaisi visa-korttia oikein käyttää.

    "Työsuhteen kesto liian lyhyt" - tuota en kyllä ymmärrä, kyllä nykyisin kolme vuotta samassa paikassa on mielestäni jo aika pitkä aika.
     
  8. Lassi

    Lassi Guest Guest

    Liittynyt:
    31.12.2000
    Viestejä:
    2 464
    Saadut tykkäykset:
    1
    Onhan tuo rima kohtuuttoman korkealla, etenkin kun meille opiskelijoille kortti myönnetään tuloista riippumatta, kun opintoviikkoja on rekisterissä 80 (ylempi korkeakoulututkinto on 160-180 ov, alempi 120 ov). Luottokunta on kuulemma tätä erioikeutta perustellut sillä, että "80 opintoviikkoa suorittaneella opiskelijalla on elämässään suunta ja tarkoitus". :hitme:

    Mene seuraavaksi hakemaan Mastercardia (Sammolla Eurocard) jota ei myönnä Luottokunta, vaan oma pankki, ja jonka voi saada jo 18-vuotiaskin. Ja tätä voit hakea vaikka jokaisesta Suomen pankkiryhmästä erikseen, kyllä varmasti jossain tärppää.

    ps. Sammon Electronilla, jonka saa käytännössä kuka vaan, pääset tekemään nettiostoksia, mutta aivan ongelmaton se ei tietysti ole.
     
  9. mikael hakim

    mikael hakim Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    04.04.2002
    Viestejä:
    365
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mulle tuli eilen visa-kortti . Nyt vasta tilasin tuon kortin ,koska ei ole ollut visalle tähän mennessä käyttöä . Netin kautta tein tilauksen , eilen paikallisessa osuuspankissa kävin allekirjoittamassa paperit ja sain kortin käteen .
     
  10. Raimo

    Raimo Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    26.02.2000
    Viestejä:
    2 650
    Saadut tykkäykset:
    4
    Kovin tutulta kuulostaa nuo Corcan eväämis perusteet. Kannattaa kokeilla hakea Masteria kun kerran Visan saanti tökkii noin.
     
  11. Corca

    Corca Guest Guest

    Liittynyt:
    28.05.2001
    Viestejä:
    2 244
    Saadut tykkäykset:
    1
    Lassi.

    Tuossa kerkesinkin heti topicin tekemisen jälkeen soittamaan "suositus"-optiosta samalle naisvirkailijalle, joka soitti vahvistaakseen Visa-kortti-hakemuksen maanantaina. Oli aika vaitonainen keskustelemaan lähemmin mistään suosituksista, mutta ehdotti juuri tuota Sammon omaa Eurocard-vaihtoehtoa.

    Plus/miinuspuolet virkailijan puheista rankkasin näin(verrattuna Visaan ja pelkästään nettiostoksissa):

    PLUSSAT:
    +Ensimmäinen vuosi maksuton(2% käyttörajasta, kuten Visalla)
    +Toimii netissä maksuvälineenä samoin kuin tunnetumpi Visa.

    MIINUKSET:
    -Käyttörajaminimi 1000€/kk eli tarkoittaa isompaa vuosimaksua.
    -Jokaisesta laskunmaksusta 2€/kk, mikäli korttia siis käytetty(Visa kk-maksuista vapaa.)

    Eli tuo 2€ voidaan periaatteessa aina lisätä ostetun tuotteen hintaan, mikäli netistä yleensä jotain ostaa. Yhden levyn hintaan tuo ylimääräinen 2€:n lisä on kyllä inha, mutta enemmän levyjä ja tuo kk-veloitus voisi olla siedettävä...
    Virkailija vähän pelkäsi pahaa, että Eurocardin saamisperusteet ovat hyvin lähellä Luottokunnan omia kriteerejä, joten jaa-a...

    Mm. Magin ihmettely on luonnollinen. Itsekin pidän kolmen vuoden työssäoloa erittäin kohtuullisena, varsinkin kun ikää on 24v eli nykyajan nuorison keskivertotyöhistoriaa ajatellen varsin hyvin on työvuosia takana.
    Mutta Luottokuntahan ei lähde siitä liikkeelle, kuka "saattaisi" olla hyvä asiakas heille, vaan he lähtevät toisesta päästä purkamaan hakemuspinoa: Ketkä kuuluvat ns. riskiryhmään luottoasioiden kanssa. Itse pääsin tuohon "riskiryhmään" ja ilmeisesti täytin kaikki muut kyseisen firman hylkäyskriteerit, paitsi ettei minulla ole luottohäiriöitä ikinä ollut.

    Hymyillen luin muutamien kortin saaneiden taustastoorit/perusteet...Karpolla on asiaa-ohjelman oikeudenmukaisuus-teema saisi yhden pienen sivujakson lisää tästäkin aiheesta. Uskomatonta...mutta totta.

    Taidan kyllä skipata vähäksi aikaa tämän koko korttisirkuksen, sen verran jäytää tuo hylkäys ja varsinkin sen perusteet.
     
  12. Corca

    Corca Guest Guest

    Liittynyt:
    28.05.2001
    Viestejä:
    2 244
    Saadut tykkäykset:
    1
    Sampo oli pankki...ja on edelleen, ikävä kyllä.
     
  13. Sarah

    Sarah Guest Guest

    Liittynyt:
    16.11.2001
    Viestejä:
    378
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kannattaa varmaankin edes kysäistä sieltä pankista sitä suosittelua, miksi eivät antaisi jos ei ole tilinylityksiä tms. :confused: Ei kai siellä pankin konttorissa asioikaan nykyään enää kuin mummoja ja pappoja.

    Itselläni oli vaikeuksia saada Osuuspankista PANKKIkorttia joskus lukioaikoina. Asuin silloin jo omillani, mutta pankkineiti alkoi selittelemään että "kun me olemme tarkentaneet näitä sääntöjä ja ja..." Äitini oli ihan sattumalta mukanani, ja vasta kun hän kysyi että miksi muka pankkikorttia ei voi myöntää, suostui pankkineiti tarkastamaan tilini maksuliikenteen. Sen perusteella hän sitten vasta antoi kortin hakulomakkeet. Jo oli kummaa touhua! :grr: Koskaan en ole ylittänyt tiliäni, koskaan en ole tähän päivään mennessä edes maksanut myöhässä yhtään ainoaa laskua! Ja silläkin hetkellä tilillä oli rahaa useampi tuhat markkaa. Onko jokainen nuori automaattisesti maksuhäiriöinen ja rikollinen? :mad:

    edit: ahhaa, olit siis soitellut jo niistä suosituksista. olen vähän liian hidas tänään. :)
     
  14. Sergei

    Sergei Guest Guest

    Liittynyt:
    14.09.2001
    Viestejä:
    431
    Saadut tykkäykset:
    2
    Minä sain visan 24-vuotiaana, olin ollut reilun vuoden vakituisessa työsuhteessa. Pankkitätin käytös jäi kyllä elävästi mieleeni hakemusta täyttäessäni, kommentit oli jotain tyyliin "voithan sä hakemuksen laittaa, mutta tuskin ne myöntävät". Parin viikon päästä kuitenkin oli jo kortti taskussa ja olisi tehnyt mieli käydä v*ttuilemassa kyseiselle pankkitädille että mikäs se tässä on.
     
  15. Lare

    Lare Guest Guest

    Liittynyt:
    16.09.2001
    Viestejä:
    1 364
    Saadut tykkäykset:
    0
    corca... haeppa nyt sitä sampon eurocard/mastercardia, kyllä sinä sen saat.

    tuosta eurocardista en niin tiedä, mutta kortin luotto-ominaisuudet tulevat mastercardista (ja se kortissa sitten jokatapauksessa lukeekin päällä), ja mastercard käy aivan joka paikassa missä visakin käy.

    visa electronia en kyllä lähtisi hankkimaan edes kirveellä, se edes käy juuri missään ja nettimaksut ovat kiellettyjä sääntöjen pohjalta. voihan sitä tietty käyttää mutta kiva kiva jos tulee joskus joku väärinkäytös tms netin kautta, pankki ei hyvitä mitään ja pistää vielä merkinnät kortin väärinkäytöksestä tietoihin.
     
  16. Väre

    Väre Guest Guest

    Liittynyt:
    01.11.2001
    Viestejä:
    284
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pitääpä laittaa itsekkin tähän kokemukseni Visa-kortin hausta. Noh, olin ollut töissä puolitoista vuotta IT alalla määräaikaisena ja vuositulot olivat kohtuullisen suuret verrattuna perusopiskelijaan ts. opintotukia joutui perumaan tulojen takia. Hain korttia ensimmäisen kerran viime kesänä. No bumerangihan luottokunnasta lopulta tuli :(. (Päätöstä sai odotella pari-kolme viikkoa..)

    Seuraava yritys. Sain syksyllä 80 opintoviikkoa kasaan yliopistolla ja ei muuta kuin hakemusta väsäämään.. Vein hakemuksen pankkiin ja samalla myös opintosuoritusrekisterin. Hakemusta palautettaessa virkailija sanoi, että tuo 80 opintoviikkoa riittää hakemuksen perusteeksi, arvioita vuosituloista ei olisi välttämättä tarvinut laittaa :eek:. Olin vielä lähdössä parin viikon päästä ulkomaanmatkalle ja pyysin voisiko hakemusta jouduttaa. Noh, meni viikko hakemuksen jättöpäivästä ja sain Visa-kortin käteeni.

    Eli mitä tästä opimme? Luottokunnan mielestä opiskelijahumanisti-työtön-puunhalaaja-kasvissyöjä(toivottavasti kukaan ei vedä tästä herneitä nenään..) on parempi asiakas kuin jonkin aikaa töissä oleva henkilö ja jonka työsuhde periaatteessa jatkuu. Loistavaa luottokunta :grr:.
     
  17. Jaska76

    Jaska76 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.11.2000
    Viestejä:
    2 426
    Saadut tykkäykset:
    6
    Pitäisiköhän laittaa linkki tähän keskusteluun luottokunnan porukoille sähköpostilla? :D
     
  18. Nakke

    Nakke Guest Guest

    Liittynyt:
    14.01.2002
    Viestejä:
    64
    Saadut tykkäykset:
    0
    Silloin kun rupesin suunnittelemaan luottokortin hankkimista, luovuin Visa-ajatuksesta heti ja hain Mastercardia, sieltähän se tuli. Mäkin kuulun pankin määrityksien mukaan, omasta mielestäni ainakin, riskiryhmään. Mutta ei mitään vaikutusta. Kehottaisin kokeilemaan Mastercardin hakemista. Itse olen ainakin pärjännyt vallan hyvin silläkin.
     
  19. Mag

    Mag Guest Guest

    Liittynyt:
    07.12.2000
    Viestejä:
    2 667
    Saadut tykkäykset:
    1
    Valistakaapa joku tuon Mastercardin suhteen, eli esim. mitä kuluja siinä on Visaan verrattuna ja käykö todellakin yhtä kattavasti nettikaupassa. jne.
     
  20. Corca

    Corca Guest Guest

    Liittynyt:
    28.05.2001
    Viestejä:
    2 244
    Saadut tykkäykset:
    1
    Eikös tuo Mastercard ole vastaava kuin tuo Sampo-pankin Eurocard eli tuo edellinen pitkä postaukseni kattaa kaikki tärkeimmät ominaisuudet Visaan verrattuna.
    Muut saavat heittää tarkemmat specsit kortista, mutta periaatteessa hyvin lähellä Visaa Mastercard/Eurocard on.