Virtapiikkejä vastaan ??

Keskustelu osiossa 'Aloittelija kysyy' , aloittajana Minbarian, 05.01.2009.

  1. Minbarian

    Minbarian Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.12.2008
    Viestejä:
    35
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tervehdys.

    Ongelmana on että talossa on wanhat sähköt ja kun esim. pakastin tai jääkaappi menee keittiössä päälle niin plasmassa tulee "särähdys", joka ei varmaankaa ole mitää terveellistä pioneerille..:OI

    Ostin mustasta pörssista sellaisen jakoblokin (15e) jossa piti olla noiden piikkien poisto/tasaus ja kyllähän ne väheni muttei kokonaan kadonneet.:weep:

    Kysynkin että milläs laitteistolla tuollaista ongelmaa vastaa olisi kiva taistella?

    Pitäiskö ostaa joku Xindakin XF-1000ES tyyppinen laite? vai joku LAADUKAS blokki?
     
  2. pinkeliviinica

    pinkeliviinica Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    19.10.2004
    Viestejä:
    1 836
    Saadut tykkäykset:
    0
  3. Minbarian

    Minbarian Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.12.2008
    Viestejä:
    35
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuollainen on kanssa käynyt mielessä että jos menee sähköt niin voisi turvallisesti sammuttaa telkkarit sun muut laitteet.

    Mitenkäs voisin valita oikean UPS:n, kun laitteistoa on plasma,dvd,vahvistin ja mahd. ps3.


    Olisiko tuollainen ok? http://www.multitronic.fi/index.php?prod=68558
     
  4. pinkeliviinica

    pinkeliviinica Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    19.10.2004
    Viestejä:
    1 836
    Saadut tykkäykset:
    0
    koitin guuglettaa tuosta lisäinfoa mutten löytänyt kun mge on yhdistynyt apc:n kanssa joten kaikki linkit menee apc:n upseihin :)
    voi olla hyväkin mutta en osaa sanoa suodattaako tuo yhtään verkkovirtaa vai onko tavallinen upsi.

    plasma vie noin 200-300w plus vahvistimelle 200+w yms joten tuollainen 600va olisi riittävä mutta 1000va olisi paras (tai suurempi)
     
  5. j_a_k

    j_a_k Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Yksi mahdollisuus olisi myös koittaa suodattaa niiden häiriöitä aiheuttavien laitteiden aiheuttamien häiriöiden leviäminen sähköverkkoon. Eli kunnon virtafiltterin läpi pakastimen ja jääkaapin sähkönsyöttö. Ja nyt en tarkoita 15 euron mustan pörssin suunnilleen VDR:llä varustettua tilpehööriä...
     
  6. Minbarian

    Minbarian Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.12.2008
    Viestejä:
    35
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vähän tässä itsekkin tutkittuani ymmärsin että ainakin 1000va olisi hyvä olla ja tuossa oli 1500va eli ainakin hetki peliaikaa.. :thumbsup:

    En ole vielä testannut mutta kun tuntuu että kokotalossa on sähköt vähän plääh niin tahtoisin ainakin aloittaa että hankin olkkarin tavaroille tuollaisen ups:n.

    Mulla on ei ole kuin yhdessä ATK huoneessa SUKO rasiat kun taas kaikki muut on sellaiset perinteisen litteät ei maadoitetut...
     
  7. DVB-G

    DVB-G Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    600 VA upsi antaa käytännössä noin 300 wattia ulos (akkukäytön aikana). Valmistajat huijaavat VA-lukemillaan. Eli jos oikea JATKUVA kuormitus on vaikkapa 500 wattia, minimi kelvollinen upsimyyjän ilmoittama VA-lukema on 1000.

    Hetkellistä tehoa voi upsista kiskoa hieman enemmänkin, mutta jatkuvan tehon kannalta kannattaa käyttää kakkosen kerrointa; ostaa tuplasti niin järeä mitä kaduntallaaja aluksi luulee tarvitsevansa.

    Virallinen kerroin lienee 0,707, ellen väärin kaavaa muista, eli 1000 VA:n upsista saa 707 watin tehon ulos, mutta 500 wattia on jatkuvan tehon kannalta varmempi oletusarvo. 707 wattia tarkoittaa esim. sitä, että tietokoneen powerin antoteho 80% hyötysuhteella on tällöin 566 wattia. Eli äärimmäisessä optimitilanteessa "1000 VA:n upsi" jaksaa syöttää 566 watin tietokonetta. Mutta käytännössä saa jatkuvaa tehoa ainoastaan 400 wattia pc-powerista ulos. 1000 VA:n upsista. Mitä kalliimpi upsi, sitä tutuudenmukaisemmat ilmoitetut antotehot niissä on. Halpikset valehtelevat järkyttävän pahasti. Kaikista halvin malli saattaa jopa jäädä alle puoleen lupaamastaan, eli 500 VA:n mallista saa jatkuvaa tehoa oikeasti vain 200 wattia.

    Minä mittasin muinoin oman antiikkisen upsini, ja sen antojännite tosiaan notkahtaa kuorman koventuessa, eikä nimelliseen antotehoon millään ylletä, upsi ylikuumenee voimakkaasti. Tosin minulla on upsin vakioakun (kooltaan puolet pc:n romppuaseman tilavuudesta) rinnalla 150 Ah:n akusto, joten ylikuumeneminen tietysti on minulla ongelmana, koska tuntikausien ajan upsia kiusataan suurella teholla, normaalin parin minuutin asemasta. Jos upsiaan lähtee modaamaan tehokkaammaksi, pitää hoitaa viilennyskin alkuperäistä parempaan kuntoon. Normaalit upsit on suunniteltu vain 2-15 minuutin kuormitusta varten (akkukäytöllä), ja pidempikestoinen raju kuormitus (akkuja lisätty tai vaihdettu isommaksi) aiheuttaa ylikuumenemisen.

    _________________________________________


    Ja topikkia koskien: tavallinen upsi ei siis todellakaan auta yhtään mitään. Tavallinen upsi päästää verkkovirran ohitseen silloin kun verkkovirtaa on, häiriöitä ei suodateta. Vasta kun jännitekatkos tai ylijännite on niin pitkäkestoinen tai jännitemuutos niin suuri, että upsi siihen reagoi, vaihdetaan akkukäytölle. Vasta akkumoodin aikana ollaan turvassa verkkojännitepiikeiltä. Mutta pakastin ei välttämättä riitä akkumoodille menon laukaisemiseksi. Ainakin se ensimmäinen jännitepiikki menee läpi sellaisenaan, vaimentumatta.

    Minä sain upsin pelästymään akkumoodille kun kytkin 2 tai useamman päätevahvistimen päälle yhtäaikaisesti. Nykyisin kytken päätteeni päälle yksi kerrallaan, eikä upsi silloin reagoi.



    Tarvitaan siis sellainen upsi, joka joko:

    a) on jatkuvasti akkukäyttömoodillaan (aito kallis siniaaltoupsi), se pesee verkkojännitteen täydellisesti, mikään ottopuolen häiriö ei etene antopuolelle asti. Verkkovirtaa käytetään tavallaan vain akun lataamiseen ja siniaaltogeneraattorin syöttämiseen. Kalliimmissa malleissa akkuihin ei kosketa normaalisti ollenkaan (se pidentää akkujen elinikää), energia tulee verkkovirrasta, mutta se pestään täydellisesti, sille tehdään tasasuuntaus ja sitten uudelleen siniaaltogenerointi.

    Tai halvempi upsivaihtoehto, joka:

    b) suodattaa jatkuvasti verkkohäiriöitä pois passiivisesti, ja kun häiriön voimakkuus kasvaa tietyn rajan yli, otetaan akusta lisää energiaa ja aletaan pestä verkkojännitettä puhtaammaksi, aktiivisella tavalla. Jotenkin harmaalla alueella upsi toimii normaalisti, ei ole puhtaasti akkumoodissa, mutta ei puhtaasti verkkomoodissakaan. Tällainen puoliaktiivinen upsi osaa poistaa häiriöitä kohtuullisesti, mutta että osaako tarpeeksi hyvin omassa käytössä, se pitää jokaisen itse tutkia. Jos häiriöt yhä pääsevät läpi itseä ärsyttävässä määrin, tällainen upsi joutaa kaatopaikalle, on hommattava aito täysaktiivinenen siniaaltoupsi. Se, että puoliaktiivisen upsin valmistaja kehuu laitteensa suodatusominaisuuksia, ei vielä takaa mitään. Suodatuskyky ei ole läheskään niin hyvä kuin aidossa siniaaltoupsissa. Omalla vastuulla pitää ostaa tällainen keskihintainen laite. Ehkä se suodattaa riittävästi, ehkä ei.
     
  8. Minbarian

    Minbarian Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.12.2008
    Viestejä:
    35
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eli turhaa ostaa siis 300-500e ups ja ennemmin isken noihin kaappi/pakastin juttuihin kanssa jonkinlaisen virtapiikki suodattimen?

    Itse uskoin että nuo upsit juuri suodattavat verkkovirran ennen laitetta ja ottaa akut käyttöönsä jos tulee katkos..?
     
  9. pinkeliviinica

    pinkeliviinica Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    19.10.2004
    Viestejä:
    1 836
    Saadut tykkäykset:
    0
    ei vaan upsi on aina hyödyllinen kunhan se ei ole halpa ja dvb-g vain selvensi upsien toimintaa ilmeisesti sekoittamalla sinut lopullisesti :)

    siis upseja on oikeastaan kolmenlaisia (paremmasta huonoimpaan)
    1. täysi virransuodatus , laitteet saavat virtansa vasta akulta
    2. täysi virransuodatus , laitteet saavat virtansa verkosta ja akuilta tarpeen mukaan
    3. ei virransuodatusta , laitteet saavat virtansa verkosta ja akulta tarpeen mukaan.

    toisessa postauksessani oleva linkki on jo vaihtoehto 2sen mukainen koska se on suht halpa ja toimiva. ainoa miinus on tuo kapasiteetti tuossa mallissa eli 750va/500w
     
    Viimeksi muokattu: 06.01.2009
  10. j_a_k

    j_a_k Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    1 ja 2 kohtien välillä ei ole sama virransuodatus.

    1:ssä generoidaan tasasähkön kautta uusi siniaalto, eli jännitteen aaltomuotokin korjautuu melkolailla siniksi. 2:ssa on jonkinlainen suodatus läpimenevälle verkkosähkölle, mutta sähkön aaltomuoto samaa kuraa kuin verkossa ja vähintään matalataajuiset häiriöt pääsee läpi.
     
  11. Minbarian

    Minbarian Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.12.2008
    Viestejä:
    35
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hieman menin sekaisin ku oli myös pitkää luettavaa ja piti kaikkea kerralla miettiä :hitme::sleep:

    1. täysi virransuodatus , laitteet saavat virtansa vasta akulta
    2. täysi virransuodatus , laitteet saavat virtansa verkosta ja akuilta tarpeen mukaan
    3. ei virransuodatusta , laitteet saavat virtansa verkosta ja akulta tarpeen mukaan.


    Eli olisi tuollainen 1 kohdalla täysin oikea valinta, mutta veikkaan että hinta tekee ilkeää lompakolle:weep:


    Tuossa raskain ainakin MGE:n (nyk. APC ?) valmistama laite kovalla hinnalla:

    http://www.multitronic.fi/index.php?prod=68558


    APC:n sivuilta löysin seuraavan laitteen jolla kai voisi tehdä ehkä jotakin?

    http://www.apc.com/products/family/index.cfm?id=176 Suomesta: http://www.data-systems.fi/?sivu=tuotteen_lisatiedot&link=mb&tuote_id=71433


    Nykyinen tuote: http://www.talotarvike.com/kauppa/product_details.php?p=1853
     
    Viimeksi muokattu: 06.01.2009
  12. DVB-G

    DVB-G Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Korjaan ja täsmennän uudelleen:

    kohdan 1 tyypin upsit, siis kalleimmat mallit, EIVÄT OTA AKUSTA VIRTAA vaikka ne puhdistavatkin verkkovirran virheet täydellisesti pois.

    Ennen muinoin tuollaiset upsit kyllä kuluttivat akkuenergiaa, mutta nykyään akku on käytännöllisesti katsottuna irti kuvioista. Kondensaattorinippuun ja keloihin varastoidaan sen verran tehoa mitä tarvitaan, ettei akkukäyttöön tarvitse turvautua edes pienen sähkökatkon tapauksessa. Myös BrownOutit kyetään hoitamaan ilman akkujen apua, eli vaikka verkkojännite olisi liian matala (tai liian korkea), hakkuri pitää ulosmenevän jännitteen tasan 230 voltissa ja aaltomuodon siniaallossa.

    Siinä vaiheessa kun verkkojännite katkeaa kokonaan tai putoaa liian pieneksi, otetaan akuista energia. Jos verkkojännite huitelee edes jossain 90-260 voltin alueella, hakkuri kykenee siitä tuottamaan täydellistä 230 volttia, koskematta akkuihin. Alle 90 voltissa tai yli 260 voltissa kelvoton verkkovirta hylätään ja otetaan akuista teho.

    ___________________________________


    Rautalankaesimerkki:

    Oletetaan, että upsin sisään syötettävä verkkovirta on erittäin rumaa, kanttiaaltoa tai "modifioitua siniaaltoa" (=mainospaskatermi) eli kolmi- tai useampiaskelmaista kanttiaaltoa. Tällaista huonoa jännitettä saa aikaiseksi kätevimmin halvasta upsista akkumoodilla. Voi itse tehdä testejä kahden upsin kanssa, että miten hyvin jälkimmäinen ups suodattaa ensimmäisen upsin tuottaman ruman kanttiaallon.

    Oletetaan, että kyseinen ruma kanttiaalto on kuitenkin laillisissa jänniterajoissa, 230 volttia tehollisarvoltaan. Ettei vastaanottava upsi vaihtaisi akkumoodiin.

    Miten käy kun jälkimmäinen upsi on eri laatuluokissa:

    75 € Tarjous-Halpa-Vakio-UPS) Edullinen upsi antaa ulos lähes identtistä jännitemuotoa, eli jos upsin sisään meni kanttiaaltoa, uloskin tulee kanttiaaltoa. Mitä halvempi upsi, sitä vähemmän se muuttaa signaalin muotoa. Eli jos ottojännite on tehollisesti laskien "laillinen", kuten se on pakastimen kompuran aiheuttaman jännitteen ylös-alas-piikin aikana, ups ei reagoi asiaan mitenkään.

    150 € Vakio-UPS) Kalliimmissa tavallisten upsien malleissa signaalien reunat hieman pyöristyvät, kanttiaalto muuttuu pyöreäreunaiseksi kantiksi, signaalille tehdään lievä alipäästö eli kuristimia ja suodatuskonkkia on sähkön kulkureitillä, mutta mitään varsinaista parantelua ei tapahdu. Pakastimen häiriöpiikit ovat nyt matalammat. Erittäin hyvin suodattavissa upseissa piikit suorastaan katoavat pois, mikäli erotus- tai antomuuntajassa on vahva 50 Hz resonanssi ja tehokas vaimennus ylitaajuisille signaaleille.

    300 € (?) Harmaan alueen UPS) Omituinen keskihintaluokka. Toimintaperiaate epämääräinen. Laite pyrkii imitoimaan kallista siniaaltoupsia, onnistuen siinä joko hyvin tai huonosti. Todennäköisesti antojännite on edelleen kanttiaaltoa, terävin tai pehmein reunoin, riippuen passiivisen suodatuksen laadusta eli hintalapusta. Kalliimpi perushinta tässä keskihintaryhmässä johtuu siitä, että alijännitetilanteessa ups kykenee "avustamaan akkuenergialla" verkkojännitteen puutoksia, siinä missä halvemman luokan tavalliset upsit eivät osaa "avustaa", halvat osaavat olla pelkästään verkkomoodissa tai akkumoodissa, joko tai. Niin kauan kun harmaan alueen upsi kuvittelee verkkojännitteen olevan kunnossa, se EI PARANNA signaalin laatua. Vasta kun ups kokee ottojännitteen olevan laitonta, se alkaa tuottaa puhdistettua aaltomuotoa.

    400 € (?) Harmaan alueen UPS) Sama juttu kuin äskeisessä tapauksessa, mutta nyt upsi osaa reagoida ottojännitteen laatupuutoksiin tarkemmin, upsi tunnistaa huonon signaalin herkemmin ja osaa pitää antojännitteen aaltomuodon hyvälaatuisena. Eli sisääntuleva kanttiaalto mahdollisesti koetaan virheeksi, ups korjaa sen siniaalloksi, vaikka ottojännitteen tehollisarvossa ei olisi valittamista. Laitteessa ilmeisesti on "särötutka" eli jos ottojännite sisältää säröä, siniaallosta poikkeamista, ryhdytään parantamaan antosignaalia.

    600 € (?) Siniaaltoa jatkuvasti generoiva UPS) Tämä tuottaa täydellistä siniaaltoa riippumatta mitä sisään menee. Mitä kalliimpi laite, sitä parempi akkujen elinikä upsissa on. Halvimmissa siniaaltoluokan malleissa akut pitää vaihtaa muutaman vuoden välein. Militaarimalleissa samat akut voivat kestää kymmeniä vuosia, mutta hintalapussa on useita lisänollia perässä, ostos olisi järjetön kotikäyttöön.



    Ikävä kyllä häiriönsuodatustarkoitukseen ei ole oikotietä. Vain isolla rahalla saa huonolaatuisen sähkön pestyä hyvälaatuiseksi.
    - Passiivinen suodatustapa (vakio-upseissa ja keskihintaisissa) maksaa, isot 50 Hz kuristimet ja suotokonkat ovat kalliita.
    - Aktiivinen suodatustapa on vieläkin kalliimpi, kilowattiluokan hakkurilaite tarvitsee järeitä puolijohteita ja keskikokoiset kelat ja nipun kalliita pulssikonkkia. Noin 200 euroa maksaa järeä pc-poweri nykyään, sehän on maailman halvin hakkuripowerilaite; massatuote. Ja upsissa tällaisia klönttejä tarvitaan kaksi kappaletta, eli 400 euroa palaa siihen, että sisäänotettu energia hakkuroidaan ensin tasajännitteeksi (tehokerroinkorjatusti, kuten nykyään pitää tehdä), ja toinen samantehoinen hakkurilaite sitten ottaa tämän tasajännitteen suihinsa ja suoltaa ulos siniaaltoa.



    UPS-käyttöön kyllä riittää kaikista halvinkin tarjous-upsi, kun siis halutaan varavoimaa parin minuutin sähkökatkon ajaksi, tai edes sekunnin sähkökatkoja vastaan, joita minullakin aina myrskyjen aikoina ilmenee. On erittäin mukavaa kun tietokoneet ja muut vehkeet eivät tilttaa lyhyen sähkökatkon takia. Lisääntyneen mukavuuden takia halpakin UPS on aina hintansa arvoinen. Laadulla ei ole mitään väliä, ostetaan uusi upsi sitten kun vanha hajoaa. Maaseudulla sähkökatkot tosin ovat niin pitkäkestoisia ja usein toistuvia, että halvin upsi ei akkukapasiteetiltaan riitä, pitää itse virittää siihen isommat akut ja tehokkaat tuulettimet, tai ostaa kallis isoakkuinen upsi.
     
  13. hkj

    hkj Avatar Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.09.2003
    Viestejä:
    4 126
    Saadut tykkäykset:
    0
    Yksi ongelma on myös se, että usein vanhoissa taloissa pistorasiat ovat maadoittamattomia, jos haluaa UPS:n takuun toimivan pitää pistorasiat olla maadoitettuja. Pelkkä rasia ei riitä vaan ne johdotkin pitää löytyä ;)
     
  14. Minbarian

    Minbarian Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.12.2008
    Viestejä:
    35
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nyt on käynyt sähkömies talossa ja vaihdettiin parin rasian tilalle maadoitetut rasiat ja pyöriteltiin sulakkeita irti ja ihmeteltiin minkä takana mitäkin on.

    Naurua oli vähän väliä kun sulakkeet irti ja silti sähköä löytyi et onko naapurilta vedetty kaapelia vai ehtymätön sähkönlähde? :D

    Suurin syy oli että nuo keittiön tavarat olivat samanvaiheen takana kuin olohuoneen, vaikka eri sulakkeilla niin siirrettiin toiseen vapaasen paikkaan ja enää ei tule häiröitä kuvaan :thumbsup::king:
     
  15. pinkeliviinica

    pinkeliviinica Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    19.10.2004
    Viestejä:
    1 836
    Saadut tykkäykset:
    0
    Viimeksi muokattu: 14.01.2009
  16. j_a_k

    j_a_k Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Tyypillinen hieman suodatteleva laite.
     
  17. Ize

    Ize Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    13.12.2002
    Viestejä:
    2 273
    Saadut tykkäykset:
    0
  18. j_a_k

    j_a_k Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
  19. Ize

    Ize Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    13.12.2002
    Viestejä:
    2 273
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä tuo mainosesitteen mukaan tappaa virtapiikkejäkin? Vertailevat tuotetta ilmeisesti oman linjaston muihin tuotteisiin seuraavasti:
    Virtapiikit, mitä itse olen mitannut, ovat melko nopeita transientteja. Tokikaan dB-arvojen mittaustapaa ei ole esitelty, mutta nopeisiin transientteihin ainakin speksien mukaan kuitenkin näyttäisi löytyvän suotoa.

    Mutta en tunne tätä tuotetta paremmin, enkä ole tuota mitannut. Joka tapauksessa oma mutuni olisi, että tuollainen saattaisi hyvinkin olla parempi nopeisiin transienttehin kuin 0.3% läpipäästöllä oleva UPSi eli ~34dB vaimennus vai miten tuo UPS-puolella ajatellaan?
     
  20. j_a_k

    j_a_k Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Niinpä olikin jännitepiikkien tappo, kai siellä joku varistori tai vastaava on :)

    Upseilla tuossa läpipäästössä taitaa luokkien rajoja olla nuo 0.3 ja 5%.

    En nyt jaksa kaivaa IEC standardia aiheesta esiin, mutta muistelisin 8/20 us on testisignaalin kesto, 6 kV:n jännitteellä. Lähtöimpedanssi on resistiivinen, pari ohmia. Tuollaiset BN:n vaimennusarvot voi olla mitattu taas perusLISN:llä, joka on induktiivinen, jolloin helpolla tulee vaimennusta isommilla taajuuksilla, ei tarvita kuin konkka.