Virallinen HYBRIDIAUTO -keskustelu vihertävään elämäntapaan

Keskustelu osiossa 'Autot, moottoripyörät sekä liikenne' , aloittajana Dr. Eever, 25.02.2010.

  1. Dr. Eever

    Dr. Eever Active Member

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 763
    Saadut tykkäykset:
    0
    No jos tämä toinen lupaus edes pitäisi :rolleyes:

    Voin nyt kertoa sinulle 3 kovaa faktaa tästä ketjusta ja hybrideistä:

    1. Kuten jo avausviestissä mainitsin, on tämä Prius se selkeästi yleisin malli tässä kovin vähälukuisessa autoryhmässä. Lienee luontevaa että se on paljolti puheenaiheena? Itsekin kyselin juuri ko mallista kokemuksia henk koht mielenkiinnosta.

    2. Sähköautot mistä jankkaat niiden hienon ulkonäön vuoksi, eivät ole hybridejä, tosin tämä ketju kyllä varmasti yhtä lailla sopii myös sähköautoista keskusteluun.

    3. Sinä se et ole saanut aikaan yhtään faktapohjaista perustetta sen painajaisesi, Priusin, huonoudesta lukuunottamatta sen ulkonäköä. Vain noita samoja uskomuksia rumasta ulkonäöstä ja isosta kulutuksesta.

    Mielestäsi hybridi ei ole taikatemppu, muttet silti antanut pyytämääni vaihtoehtoa täysin polttomoottorisista autoista?



    Sitten kysyisin teiltä omistajilta jotka olette tänne kirjoitelleet, että onko noi kulutuslukemat oikeita vai ajotietokoneesta? Tunnetustihan Toyotan ajotietokone on kovin optimistinen....

    Itse veikkaisin kanssa että siirtymävaihe pois öljyriippuvuudesta on pitkä. Näitä asioita kun ohjailee tod näk niin suuret ja paikoin omituiset tahot. Esim GM vuosia sitten teki piensarjan täysin toimivia sähköautoja kuluttajille koekäyttöön jenkeissä, mutta projekti lopetettiin kuitenkin ilman syytä yht´äkkiä ja autot romutettiin. Ja joka autolle olisi ollut ostaja koekäyttäjien joukosta, mutta ei niitä myyty. Mitään selityksiä ei tullut ja taas palattiin vanhoihin bensakrematorioihin.
     
  2. Generig

    Generig Active Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    24.01.2004
    Viestejä:
    1 879
    Saadut tykkäykset:
    5
    Kyllä se tulee vuosina laskettuna pitkä olemaan mutta ei se nyt ihan vuosisadoiksi kuitenkaan veny. Jenkkien sähköautokokeilun katkaisi aivan taatusti öjljy-yhtiöiden ahneus. Ne savustettiin markkinoilta.

    Tiede lehdessä oli varsin hyvä artikkeli näistä vaihtoehtoidoista mitä liikenteeseen voisi tuoda. Huomattiin myös mainita hype ja siitä koituva krapula. Näin on käynytkin mm. biodieselin kanssa. Isolla rummutuksella pelastajaksi tuotu vaihtoehto on nyttemmin jäänyt keskusteluista pois.

    Polttomoottori sinällään on vanhanaikainen eikä sillä ole energiatehokkuuden kanssa mitään jakoja sähkömoottorille. Tiede lehti käsitteli tätäkin asiaa. Fossiiliset polttoaineet ja myöskin biopolttoaineet kannattaa muuttaa sähköksi ja vasta sitten viedä liikenteeseen. Isot tuotantoyksiköt ovat tehokkaita ja suunniteltu juuri sähkön tuottamiseen. Polttomoottori voiman lähteen tuottaa lähinnä lämpöä ja sivutuotteena liikettä yleensä eteenpäin :)
     
  3. tpi

    tpi Active Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.06.2001
    Viestejä:
    4 360
    Saadut tykkäykset:
    17
    Tankkaus.com:in tietojen mukaan Priuksien keskikulutus menee 5-6 litran väliin. ( pari autoa aavistuksen alle viiden, pari aavistuksen yli kuuden litran. Ja pari autoa joiden tulokset ovat aika epäluotettavan näköisiä (2.1 tai 6.69 poikkeavat niin paljon muista, että lienevät virheellisten kirjauksien syytä).
    Ja nämä lukemathan perustuvat tankkaustietoihin.
     
  4. Sergei

    Sergei New Member

    Liittynyt:
    14.09.2001
    Viestejä:
    432
    Saadut tykkäykset:
    2
    Ostettuani Priuksen pidin parikuukautta kirjaa kulutuksesta tuolla tankkaus.com:ssa, mutta lopetin sen huomattuani ajotietokoneen antavan +/- 0,1 litran tarkkuudella samoja lukemia.
     
  5. Dr. Eever

    Dr. Eever Active Member

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 763
    Saadut tykkäykset:
    0
    Juu ja kun touhu siellä nyt on sellaista maasuttamista niin voi olla että ne on ihan vaan ostettu / lahjottu ulos. Kyllä öljy-yhtiöillä ympäri maailmaa on vielä aika paljon valtaa kun niin järkyttävän varakkaita ovat. Uskomattomia lonkeroita noissa koplingeissa on mitä olen lukenut ja nähnyt dokumentteja. Useat dokkarit vaan on tätä "Michael Moore" -osastoa joka vaatii jonkinmoista ja jopa paikoin melkoista suodatusta.
    Toimivia sähköautoja on jo ja en epäile pätkääkään etteikö sellaisilla ajeltaisi yleisesti jos asiaan olisi haluttu paneutua kunnolla jo aikoja sitten (plus sitten vety- yms autot). Itsekin olen miettinyt tota täällä jo ollutta vaihtoehtoa sähköautosta jossa on virtaa tuottava polttomoottori. Se tekisi lämpöä ja kulutus olisi varmasti pienehkö. Tosin yleisesti käytössä olevissa pienmoottoreissa isoin miinus lienee just päästöt.

    Perkules ei tullutkaan Tankkaus.com mieleen vaikka joskus sitä olen tonkinut. Pudotus olisi merkittävä kun oma pieni automaattiauto vie tällä hetkellä 9.5-10 lyhyessä pätkäajossa. No tilan tarve ja työmatkan mahdollinen pitentyminen olennaisesti sai tätä Prius vaihtoehtoa alunperinkin tutkimaan. Tietysti tuon nykyisenkin auton kulutus putois kun tulisi parikymmentä kilsaa maantieajoa mutta iso ruokanen se silti on.

    Aattelin vaan kun kaivoin lukusalin arkistosta (juu, paskahuussista) tässä tuoreehko autopiltin jossa oli Prius III:n kulutustestiä. Lukemat oli alle 4:n kaupunkilukemista -> 5:n motarilukemiin (100km/h) ja tosiaan maantielläkin lukema oli alhainen. Mutta siinä sitten sanottiin että ajotietokone valehtelee äkkiä sen puol litraa. Mutta mukava juttu jos tässä itseä kiinnostavassa II-mallissa on "rehellinen" mittari.

    Sivujuonteena kerrottakoon että niillä oli mittarina "Scangauge II (?)" -OBD-portiin kytkettävä laite joka näyttää kaikkea portin kautta saatavaa tietoa ajonaikana (esim kierrosluku jolle ei Priusissa ole mittaria?) ja sitten pystyy lukeen ja nollaan vikakoodeja yms. Kulutusmittari se olennaisin härveli tossa kai oli, se näytti jo kalibroimattomanakin tosi lähelle oikeaa kulutusta.
     
    Viimeksi muokattu: 26.02.2010
  6. Ari

    Ari Active Member

    Liittynyt:
    25.06.2000
    Viestejä:
    3 320
    Saadut tykkäykset:
    4
    Minulla on itselläni tuollainen Scangauge II, jota itse olen käyttänyt jo pidemmän aikaa, mutta enhän minä autoista mitään tiedä... Scangaugessa kulutusmittaus on vain yksi toiminto, se toimii myös neljänä digitaalisena mittarina eri mittauksiin sekä vikakoodien lukijana sekä mm. laskee polttoainekulujen määrän monelle eri suhteelle (viimeisin matka, viimeisin päivä, edellinen päivä jne.). Ihan toimiva laita kyllä, se käyttää auton omia antureita kaikissa mittauksissa, mutta näyttää tarkemmin kuin auton oma mittaristo, koska esimerkiksi nopeusmittaukseen ei lisätä lain vaatimaa turvalisää.

    Se BMW:n X6-hybridi olisi ihan mielenkiintoinen, missä on bensa-V8 ja 2 sähkömoottoria, katselin tuossa juuri pari eri sen koeajoa tv:stä. Hinta on vain järkyttävä.
     
  7. Dr. Eever

    Dr. Eever Active Member

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 763
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tätähän oletkin koittanut kovasti tuoda julki, ehkä se on hyvä että sulla on kaikki mahdolliset apuvälineet käytössä..... ( hjumor :p )

    Näin minäkin ymmärsin kun hieman laitetta tutkin, siksi otinkin sen puheeksi tähän topikkiin kun se tuntui olevan melko monipuolinen erityisesti kulutusmittauksessa ja sitten mm. Priusin kohdalla tuon kierroslukumittarin vuoksi melko osuva. Sehän kertoo kaikkea mahdollista auton sielun elämästä koska se tonkii kaikkea tietoa mitä auto siirtää väylää pitkin. Sen taitaa saada alle 150e nykysellään.

    Täytyy sanoa että tämä on kyllä kaikista ristiriitaisista sammakoista mitä olet päästellyt ehdottomasti omituisin; vaikka kyseessä on maku asia, niin jopa vanhan Priusin kuuluisi voittaa kauneuspalkintoja tähän tiineeseen sammakkoon verrattuna. Ja toisaalta ku aattelee niin näissä härveleissä on hyvin yhtenevä korimuotoilu ja silti Prius mielestäsi ihan paska autona rumuutensa vuoksi. Vaikka kuinka vihaisit Toyotaa merkkinä tai Priusia autona niin edes pientä suodatusta nyt toivoisi.

    7-sarjan ja X6-hybridin kohdentamista voisi sitten miettiä, äkkiä aatellen voisi luulla ettei näitä ole tarkoitettu pikku japsien kanssa samoille markkinoille... muistaakseni X6:n moottori on tuplaturbo ja keskikulutus 9.9 l/100km. 7-sarjassa taisi olla n. puoli litraa vähemmän, sehän ei taida olla neliveto. Eli eiköhän nää ole Ameriikan markkinoille ensi sijaisesti tarkoitettu. Mersun S-sarjassa kulutus on n. 8 litraa joka on n. pari litraa vähemmän kuin vastaavassa ilman hybriditekniikkaa. Ainakin täällä Euroopan puolella voisi äkkiä aatella ostajien keskittyvän 5-sarjan tai X6:n dieseliin.

    Sinällään hassu juttu että nämä ns. kalleimmat sakumerkit ovat päätyneet hybridiin, ainakin tässä vaiheessa. Opelilla ja Fordilla nähdäkseni on kaasuauto vaihtoehtona (toki muillakin, esim VW). Mutta VW on täälläkin aiemmin olleen viestin mukaisesti keskittynyt tähän ns. down sizing -teemaan sekä bensa- että dieselpuolella. Sinällään ymmärrettävää ettei siellä sohita moneen suuntaan ja tämähän on myös todettu tehokkaaksi ratkaisuksi. Nyt on kahdella isolla valmistajalla kaksi erilaista pääsuuntaa. VW:n ratkaisu parantaa tätä em hyötysuhdeasiaa ja nyt sieltä on tullut 3-pyttyinen 1.2 litrainen turbomoottori jota käytetään isommissakin autoissa, esim konsernimerkki Skodan citymaasturissa. Ja uudet dieselit ovat 1.6 litraisia ja muistaakseni jossain autoissa niiden keskikulutus on jopa alle neljän litran.

    Honda on käyttänyt Civicissä ja Insightissa 1.3 litraista konetta, mutta Priusin moottori taas suurennettiin 1.5 -> 1.8. En nyt niin tunne tätä tekniikkaa kuten Atkinson -työkiertoa, mutta silti voisi kuvitella että pian joku keksii naittaa pienen bensaturbon tai jopa pikku diiselin hybriditekniikkaan. Siis mikäli siinä ei teknisesti ole jotain merkittäviä esteitä kun ei näin kerran vielä ole tehty.
     
    Viimeksi muokattu: 27.02.2010
  8. No5

    No5 New Member

    Liittynyt:
    08.01.2007
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mielenkiintoista nähdä valtaavatko dieselit hybridimarkkinat. Maallikkona tuntuisi että hybriditekniikka tasoittaa bensa- ja dieselmoottorien eroja kulutuksen suhteen joten dieselin paremmuus ei ole itsestäänselvyys. Bensa-autohan on heikoimmillaan osakuormituksella mutta hybriditekniikalla moottoria luulisi olevan helpompi optimoida. Prius käyttää lisäksi atkinson työkiertoa jolle III-mallissa ilmoitetaan ominaiskulutus parhaimmillaan 220 g/kWh kun normaalissa bensamoottorissa se on n. 240 g/kWh. Dieselit taitavat olla jotain 200 g/kWh. Turbo ei bensamoottorissa nosta hyötysuhdetta (vai mitä mieltä ovat asiaa paremmin tuntevat?) eli ei nekään välttämättä yleisty.
     
  9. Dr. Eever

    Dr. Eever Active Member

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 763
    Saadut tykkäykset:
    0
    No niin, lisäilin tuohon aloitusviestiin kotimaisten lehtien koeajoja ja sen kautta löytyy hybriditekniikastakin hieman enemmän tietoa jos haluaa kaivella.

    Minun käsittääkseni turbo nimenomaan parantaa hyötysuhdetta (jos en nyt tässä sotke esim termejä tjms... :rolleyes: ). Esim VW:n esitellessä tän 1.4 tupla-ahdetun koneen niin sen piti vastata tehon ja väännön puolesta yli 2 litraista vaparia, mutta 20 % pienemmällä kulutuksella. Turbohan lisää tehoa tai kuten nykykäytössä usein alentaa kulutusta. Mutta:

    Maallikkona myös tulee mieleen että nimenomaan sähkömoottori avusteisena tulisi enemmän ajoa osakuormituksella. Muuttuvavälityksinen vaihteistohan (elektronisesti ohjattu) taasen koittaa saada moottorin toimimaan optimaalisella käyntinopeus- / tehoalueella. Ja tähän lisätään sitten vielä se tavallisesta poikkeava Atkinson-työkierto...

    Silmäilin hieman TM:n talvitestiä, missä 3 autoa jakoi kärkipaikan tasapistein, Prius III tässä porukassa mukana. Prius II taisi aikanaan olla sijalla 14. Insight ei ollut iha niin korkealla, mutta tietysti esim kulutus- ja päästöosioissa kärjen tuntumassa.

    Näin tossa viime viikolla ohimennen eka kertaa Insightin livenä. Ihan kivan näköinen mielestäni, mutta pimeässä ajovalojen keila näytti aika pieneltä... Insightiin ei taida vaihtoehtoisia valoja olla (lue ksenoneita), mutta Prius III:een saa LED-valot. Toyotan propaganda aineistossa mainittiin että ko valot antavat kirkkaan valokeilan kaikissa olosuhteissa. Kuitenkin olen lukenut että märällä mustalla asvaltilla valot hukkuu ja TM:ssä sanottiin että lumipenkat syö tehokkaasti hailakan valon. No kyllähän kaikki tietää millaista LED:n valo on... TM:n valomittauksissa kuvio oli lähes sama kuin halogeeneissa, kun yleensä ksenonien kuvio on leveämpi ja usein pitempi. Ja ksenonin valo on paljon voimakkaampaa. Ilmeisesti Toyotan päätös poiketa valtalinjasta (tässäkin asiassa) "edistyksellisyyden ja ekologisuuden nimissä" käy täällä pimeässä pohjolassa autoilevien nilkkaan.

    Mutta Prius II:ssa on vanhat kunnon H4-halogeenit isossa umpiossa, onko näistä jotain erityishuomioita puolesta tai vastaan? Nykyautossani kun on aika hyvät lähivalot, niin mua olisi kiehtonut ennen Priusiin kallistumista Ave, Mazda 6 tai vaikka Passat koska kaikki olisi ollut saatavilla ksenoneilla ainakin Saksasta ja esim Passatiin pystyy tuollaiset lisäämään jälkikäteen ihan laillisesti.
     
  10. Moti

    Moti Active Member

    Liittynyt:
    12.09.2001
    Viestejä:
    1 021
    Saadut tykkäykset:
    9
    Eiköhän siinä 30k€ perus-Prius III:ssa ole myös halogeenit. TM-talvirestissä oli kallis 42k€ erikoismalli, en tiedä mitä etua tuo huippumalli tuo karvalakkiin verrattuna noiden valojen lisäksi.
     
  11. Dr. Eever

    Dr. Eever Active Member

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 763
    Saadut tykkäykset:
    0
    On halogeenit joo, siksi kirjoitinkin että siihen saa LED-valot. Käsittääkseni LED-valot on aina juurikin tuossa kalleimmassa Premium-varustetasossa. Muuta mitä perusvarustuksen päälle tulee on nahkasisusta, navi peruutuskameralla, soitin Bluetoothilla ja jo keskimmäiseen varustetasoon kuuluvat isommat alut ja vakkari muutamia mainitakseni. Tuohon kaikista kalleimpaan 42k malliin kuuluu kait vielä Pre-Crash-turvajärjestelmä ja aurinkopaneelituuletu yms. Tietysti koko lista pitäisi kysyä Toyota-kaupasta että voisi arvioida tuon 12k lisäsijoituksen tarpeellisuutta.

    Prius III:n vakiovarusteisiin kuuluu HUD-näyttö, avaimeton käyttö, ajonvakautus ja automaatti-ilmastointi. Priusien ilmastointikompura on sähkökäyttöinen ja lisävarusteena sen saa kauko-ohjattavana. Ja lisähuomiona Euro NCAP-testissä viisi tähteä.

    Prius II:een myös kuuluu ajonvakautus vakiona ja automaatti-ilmastointi, mutta onkos siinäkin toi avaimeton käyttö?
     
  12. tomppa1

    tomppa1 Member

    Liittynyt:
    07.09.2003
    Viestejä:
    783
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kävin loppusyksystä koeajamassa Prius III:n; ei vakuuttanut. Ajo-ominaisuuksien perusteella kuuluu B-segmenttiin, sisätilojen puolesta C-segmenttiin. Hintaa on kuitenkin E-segmentin verran eli 32-42 t€. Autossa on Suomessa selvä premium-lisä, mikä on lähinnä huvittavaa tilat ja ajo-ominaisuudet huomioon ottaen.

    Toyotan maahantuoja Suomessa on mahdottoman ahne. Jos verrataan lähimpään kilpailijaan eli Honda Insightiin, niin hinnat Japanissa ovat Insight/Prius 13/14 t$. Suomessa hintaero on venähtänyt 23/32 t€.
     
  13. MovieFreak

    MovieFreak Active Member

    Liittynyt:
    28.07.2003
    Viestejä:
    1 150
    Saadut tykkäykset:
    4
  14. Ari

    Ari Active Member

    Liittynyt:
    25.06.2000
    Viestejä:
    3 320
    Saadut tykkäykset:
    4
  15. amphosa

    amphosa No pain, No gain Tukijoukot

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    823
    Saadut tykkäykset:
    0
  16. tomppa1

    tomppa1 Member

    Liittynyt:
    07.09.2003
    Viestejä:
    783
    Saadut tykkäykset:
    0
    Taitaa elektroniikka säädellä tuota vaihteistoa niin, ettei järjestelmä salli neutraalivaihdetta suuressa nopeudessa. Jarrutuskin lienee koplattu elektroniikkaan kiinni, mm. energian talteenoton takia. Virtojen sammuttaminen jää varmaan ainoaksi vaihtoehdoksi tuossa tilanteessa. Voihan olla että myös virtakytkin on elektronisesti ohjattu ja jos elektroniikka on "BSOD"-tilassa niin huonostihan tuossa voi käydä. Mutta onhan se hyvä että Toyota-loversit beettatestaavat hybridi-käyttiksen. Onnea vaan ja henkivakuutukset kuntoon! :D

    PS. Jatkossa on varmaan toinen nappi siinä hätävilkkukytkimen vieressä; siitä kytketään failsafe-käyttöjärjestelmä päälle jos auto alkaa vikuroimaan. Lentokoneissa lienee jo tuollaiset varajärjestelmät.
     
    Viimeksi muokattu: 09.03.2010
  17. dille

    dille New Member

    Liittynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    1 277
    Saadut tykkäykset:
    0
    South Parkin näkemys hybrideistä... :D

    Itse ajelen nykyisin VAG-konsernin uudella parilitraisella dieselillä, ilmoitettu kulutus 4.8l / 100km. Talvella mennään yli ja kesällä alle kyseisen lukeman.. Diesel muodostaa omat pienhiukkasensa, mutta takakontti ei ole täynnä harvinaisia alkuaineita sisältäviä akkuja...
     
  18. Dr. Eever

    Dr. Eever Active Member

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 763
    Saadut tykkäykset:
    0
    No eiköhän noihin natsipakastimiinkin aikaa myöten opita tekemään samanlaiset kompaktit ja toimivat paketit kuin japseissakin. Nyttenhän sinne konttiin on pitäny jäädä tilaa TDI:n rikkoutuneille kaksoismassavauhtipyörille ja kusipytyille? Tuollainen CR-tekniikka kun nyt ei ole kovin uutta kuin VAG:lle (tai mikä se nykyään onkaan?) niin olisi tietysti ollut hieman osuvampaa mainostaa omistavansa sen uuden 1.6 TDI:n tai 1.2 TSI:n, erityisesti kun muistaakseni jossain Golf 1.6 TDI:ssä ilmoitettu kulutus on alle 4 litraa.

    No niin, vaikka meitä on siunattu parilla Suoli24:lta bannatulla trollilla, niin voin koittaa myös osua hieman asiaan:

    Eli poimin muutamia aatoksia Moottori -lehdestä. Siinä todettiin että PSA-konserni keskittyy Dieselhydridiin sen kalliimmista tuotantokuluista huolimatta. Tietysti noilla ranskiksilla on aika pitkä ja vankka kokemus dieseleistä, että sinällään hyvin ymmärrettävää. Eli tähänkin siis uskotaan ja jos tämä osottautuu erityisen suosituksi niin sitten on pieni etumatka muihin.

    Toyota ja Mazda uskovat tulevaisuudessa polttokennoon ko julkaisun mukaan.

    Ja niitä puhtaasti sähkökäyttöisiäkin autoja pitäisi sitten pikapuoliin olla saatavilla hieman runsaammin.
     
    Viimeksi muokattu: 14.03.2010
  19. prkl

    prkl Active Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    02.06.2006
    Viestejä:
    2 032
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oli auto mikä tahansa niin omistajan korvienvälistä se lopulta riippuu paljonko auto ekosysteemiämme kuormittaa, eli käykö autolla kylmiltään kioskilta tupakkaa hakemassa vai harrastaako esim. kimppakyytejä :thumbsup:

    [​IMG]
     
  20. dille

    dille New Member

    Liittynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    1 277
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hahaaha.. Tuo South Park-jaksohan näyttää osuvan yhä enemmän oikeaan. Ihmiset, jotka kehtaavat väheksyä hybrideitä = suoli24:ta bannatuja trolleja. Näemmä hybridiauto tekee ihmisestä ainakin astetta älykkäämmän ja tietoisemman kansalaisen. Niin kauan, kuin hybriditeknologialla saavutettavat kustannusedut eivät oikeasti kotiudu lompakkooni, en tuollaista yökötystä hommaa. Alla on ihan perinteinen 2 litranen CR, joka käy ja kukkuu, kuin sveitsiläinen käkikello.

    Minusta nyt on vain outoa, että VW Golf 1.6 TDI DSG:n kulutuksen yhteslukema on 4.2l/100km ja Priuksen 4.0l/100km. Autojen suorituskyky on lähes identtinen, Golfissa on enemmän tilaa, se maksaa 5 tonnia vähemmän ja se on mielestäni parempi auto ajaa, joten minkä ihmeen takia joku hybriditeknologia ansaitsee edes omaa ketjua? Kait se on tuo valasta muistuttava ulkomuoto ja se kuuluisa akkukatras.