Vinyylisoitin

Keskustelu osiossa 'Levysoittimet sekä vinyyli' , aloittajana Jelleri, 03.04.2006.

  1. skoskima

    skoskima Guest Guest

    Liittynyt:
    14.02.2007
    Viestejä:
    1
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla oli juurikin tuollainen soitin vielä pari vuotta sitten.

    Ihan ok mutta:
    Mukana tuleva äänirasia on surkea. Jo Gradon perus-blackillä (+59e) parannus oli huomattava mutta koska soittimessa ei ole mitään säätömahdollisuuksia (neulapaino, sivuttaisveto...) soittimen säätöjä ei saanut kohdilleen. Kohina toisessa kaiuttimessa oli selkeästi suurempi kuin toisessa.

    En suosittelisi tuota soitinta kenellekkään, ainakaan tuohon hintaan. 250e hintainen Project Debut III on huomattavasti järkevämpi hankinta.
     
  2. petri_leskinen

    petri_leskinen Guest Guest

    Liittynyt:
    04.07.2004
    Viestejä:
    340
    Saadut tykkäykset:
    0


    Joko levari tuli hankittua? Noin 450e saat ainakin Dual CS-505-4 mikä on laadukas peli. Myös ProJect Xpression kannatta harkita.
     
  3. molokki

    molokki Guest Guest

    Liittynyt:
    27.04.2006
    Viestejä:
    67
    Saadut tykkäykset:
    0
    Juu tuli hankittua. Pro-jectin juuri tuo Debut SE, josta mainitsin aikaisemmin. Olen ollut soittimeen kyllä tosi tyytyväinen... Vielä jos paremman RIAA saisi rakenneltua, kun ei tuossa NAD:n vuosia vanhassa tunnu olevan riittävä vahvistus.
     
  4. HHage

    HHage Guest Guest

    Liittynyt:
    26.02.2007
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oon aatellu tällästä soitinta PRO-JECT Debut III, mutta ku oon ihan ulkona näistä LP-soitin asioista niin kannattaako mun ees ostaa tuota.
    Ja minkälaisia lisälaitteita tuo kaipaisi, vahvistinta yms.
     
  5. John Doe

    John Doe Guest Guest

    Liittynyt:
    22.11.2003
    Viestejä:
    129
    Saadut tykkäykset:
    1
    Jos omistat vahvistimen missä ei ole Phono-liitäntää, täytyy ostaa erillinen Riaa-korjain, mikä maksaa halvimmillaan noin 50€.
     
  6. HHage

    HHage Guest Guest

    Liittynyt:
    26.02.2007
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minkälainen vahvistin sitten sopisi tuohon soittimeen?
     
  7. kakoskel

    kakoskel Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.10.2004
    Viestejä:
    443
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sopiva RIAA riippuu lähinnä rasiasta, en tiedä mikä tuon Projectin mukana tulee, mutta eiköhän se joku MM-rasia ole, eli sopiva RIAA olisi esim. Cambridge Audion 540P tai Vincentin MM/MC PHO-111 Jonka saa sovitettua rasialle kuin rasialle.
    Sopivan soittimen ja RIAA korjaimen valinnassa auttaa vanhat hifilehdet joissa asiaa on selvitetty ja testattu laitteita. Viimeksi esim. 3/2003, 6-7/2003 ja 8/2004. Tuossa 3/2003 lehdessä on äänirasiaesivahvistimet, eli RIAA-korjaimet testissä, ja siinä selvitetään mitä pitää ottaa huomioon tuota ja rasiaa sovitettaessa.
     
  8. HHage

    HHage Guest Guest

    Liittynyt:
    26.02.2007
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eli tarvitsen ensinnäkin vinyylisoittimen lisäksi esim. tuon rasian mitä suosittelit ja sitten sen vahvistimen. Eikö näin?
     
  9. kakoskel

    kakoskel Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.10.2004
    Viestejä:
    443
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minkälainen vahvistin sinulta löytyy?
    Jos takana on Phono liitäntä niin tuo Project tökätään siihen ja aletaan soittelemaan.
    Jos ei ole Phono liittimiä, niin sitten siihen väliin tarvii RIAA korjaimen, nuo ylläolevat on jo varsin asiallisia laitteita. Eli tuo RIAA kytketään levysoittimen ja vahvistimen väliin, tällöin voit käyttää mitä vaan ottoa vahvistimessa (AUX, TAPE jne.)
    Tuossa Projectissa näkyy olevan Ortofon OMB-5E äänirasia, tuo on käsittääkseni semmoinen malli että sitä voi neulaa vaihtamalla päivittää parempaan. Varmaan ihan hyvä startti äänirasia.
    Muuta ei tarvi ostaa. Jos kovasti tekee mieli, niin eiköhän paikallinen kauppias löydä enemmänkin "tarpeellista", toki levyharja kannattaa heti hommata.
     
  10. molokki

    molokki Guest Guest

    Liittynyt:
    27.04.2006
    Viestejä:
    67
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuota Pro-Ject Debut III löytyy myös integroidulla RIAA-korjaimella, jolloin sen kytkeminen onnistuu suoraan linjatasoiseen AUX-liitäntään ilman mitään lisälaitteita.

    ... Malli on siis Pro-Ject Debut III / Phono, josta on täälläkin aikaisemmin keskusteltu
     
  11. Ali_K

    Ali_K Guest Guest

    Liittynyt:
    31.12.2005
    Viestejä:
    82
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tervehdys. Ajattelin laittaa oman kysymykseni tähän topikkiin, niin ei tarvitse turhaan uutta luoda. Eli olen siis hankkimassa uutta levysoitinta, ja valintani tulee mitä todennäköisimmin kohdistumaan Debut III:een. Soittimesta on saatavana vielä tällä hetkellä viime vuonna myyntiin tullutta juhlamallia Audio Tehcnican äänirasialla (AT-85E) hintaan 299. Pikainen googletus antaa ymmärtää, että kyseessä on erittäin hyvä äänirasia ja jopa hintaluokkansa paras(?). Haluaisinkin siis tiedustella, onko tuosta äänirasiasta kuinka paljon iloa verrattuna Ortofonin perusrasiaan?
     
  12. Ali_K

    Ali_K Guest Guest

    Liittynyt:
    31.12.2005
    Viestejä:
    82
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eikö todellakaan täällä ole kenelläkään kokemusta vastata ylläolevaan kysymykseeni? :)
     
  13. kakoskel

    kakoskel Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.10.2004
    Viestejä:
    443
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pahaa noita on verrata johonkin ortofonin perusrasiaan kun ei ole kokemusta.
    Mutta jos ostat siihen mukaan myös tuon AT95E:n (tarkoititko 95,ei 85) ja tuo 95 ei miellytäkään, niin kun se nyt on tälläinen hittituote tänä vuonna, sen eteenpäin myyminen lienee aika vaivatonta.
     
  14. mikkol79

    mikkol79 Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.06.2004
    Viestejä:
    1 396
    Saadut tykkäykset:
    1
    Olisiko jotain linkkiä tuohon tarjoukseen? En kyllä verkosta löydä mistään mainosta että tuolla rasialla saisi alle kolmeensataan.
     
  15. Ali_K

    Ali_K Guest Guest

    Liittynyt:
    31.12.2005
    Viestejä:
    82
    Saadut tykkäykset:
    0
    Aivan, eli 95:stä on kyse. Typo.
     
  16. Ali_K

    Ali_K Guest Guest

    Liittynyt:
    31.12.2005
    Viestejä:
    82
    Saadut tykkäykset:
    0
    En mainosta, sillä itse haluan tämän setin, mutta niitä ei enää kauhean montaa ole saatavilla. :cool:
     
  17. Ali_K

    Ali_K Guest Guest

    Liittynyt:
    31.12.2005
    Viestejä:
    82
    Saadut tykkäykset:
    0
    Perusrasialla tarkoitan OM-5:tä.
     
  18. HHage

    HHage Guest Guest

    Liittynyt:
    26.02.2007
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla on tällaiset stereot Phillips FW-C330.
    Ja olen ajattelut ostaa vinyylisoittimen ja haussa olisi Pro-Ject Debut III.
    Uskoisin, että tarvitsen vielä RIIA-korjaimen näiden vehkeiden väliin.
    Olenko oikessa? :)
     
  19. JaySee

    JaySee swiftly and with style Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.03.2002
    Viestejä:
    1 221
    Saadut tykkäykset:
    73
    Jos Phillipsissä ei ole Phono-liitäntää, niin sitten tarvitset RIIA-korjaimen. Pro-Jectin Debut III -mallista löytyy myös versio, jossa on sisäänrakennettu RIIA-korjain, jolloin voit liittää sen suoraan linjatasoiseen sisääntuloon (AUX tms.) Hintaero normaaliin versioon taisi olla satasen luokkaa.
     
  20. HHage

    HHage Guest Guest

    Liittynyt:
    26.02.2007
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olen kuitenkin vielä ihan aloittelija näissä vinyyliasioissa, niin kannattaisiko minun ensiksi hankkia käytetty vinyylisoitin esim. huuto.netistä