Vinyylisoitin

Keskustelu osiossa 'Levysoittimet sekä vinyyli' , aloittajana Jelleri, 03.04.2006.

  1. Jelleri

    Jelleri Guest Guest

    Liittynyt:
    03.04.2006
    Viestejä:
    1
    Saadut tykkäykset:
    0
    Moi

    Olen alkanut viimeaikoina harkitsemaan tuollaisen soittimen ostoa, onhan noita varsin tyylikkäitä soittimia & itse vinyyleissä on enemmän tyyliä.
    Olen kuitenkin täysin perehtymätön itse soittimiin, mitään en ymmärrä, isän luona olen soittimen nähnyt & hiukka käytellyt, joten ajattelin kysyä täältä jotain neuvoa tuollaisen hankintaan, kannattaako tavallisen perustumpelon edes hankkia soitinta, varsinkin kun budjetti on pieni ( hiukka päälle 100 euroa) ja näin. Onko tuollaiseen hintaluokkaan edes mahdollista saada minkäänlaista soitinta?

    Olen miettinyt hieman minkänököistä soitinta haluan, en halua mitään outoa viritystä, ihan vain normaali laatikko, jossa on kansi, yksinkertainen on kaunista.
     
  2. kakoskel

    kakoskel Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.10.2004
    Viestejä:
    443
    Saadut tykkäykset:
    0
    hieman yli 100 euron budjetilla saa jo varsin hyvää vinyyliääntä. Esim. Huuto.netissä on usein laadukkaita soittimia myynnissä, semmoisiakin jotka vastaavat ääneltään ainakin näitä nykyisiä 250 euron perussoittimia. Itsellä on ollut Pioneer PL-514, Denon DL-110 rasialla. Hankintahinta noille oli 110 euroa. Sekä Technics SL-BD 20 A (tai jotain sinnepäin) rasiana uusi Audiotechnica 91 MM rasia, noiden yhteishankintahinta oli muistaakseni allekin satasen. Molemmissa oli aivan hyvä ääni.

    Hyviä hankintapaikkoja vanhan soittimen ostoon on huuto.netin lisäksi kojekulma ja keltainen pörssi jossa tosin harvemmin on noita, mutta sitten usein suht. edullisesti.
    Tuo Kojekulma on mielenkiintoinen kauppa, siellä on suhteellisen edullisesti laatuhifiä, tosin kaupantekotaito on hieman heillä hakusassa. Olen muutaman kerran hieronut kauppaa heidän kanssaan, ja toisella kerralla kun ilmoitin ostavani tuotteen, heillä meni jänis housuun ja ilmoittivat laitteen lähtevän huoltoon ja hinnan nousevan kolmellakympillä:eek:
    No, annoin hinnan nousta ja ostin muualta. Mutta muuten kyllä ystävällistä palvelua ja ihan suositeltava pulju.

    EDIT: poistettu vanhat huuto.net linkit.
     
  3. silmaauki

    silmaauki Guest Guest

    Liittynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    265
    Saadut tykkäykset:
    1
    Oletko huomioinut lainkaan levysoitinetuvahvistimen tarvetta?

    Levysoittimella et tee mitään ellei sinulla ole levysoitinetuvahvistinta (joko vahvistimeen integroituna tai erikseen hankittuna).

    Budjettisi on pieni. Ainoa järkevä vaihtoehto on käytetyt soittimet (kuten Kakoskel edellä vihjasi).
     
  4. Terris

    Terris Guest Guest

    Liittynyt:
    02.03.2004
    Viestejä:
    1 986
    Saadut tykkäykset:
    4
    Löysin vanhempien vanhoja vinyylejä ja ihan laatulevyjä siellä on. Ajattelin, että pitäisiköhän hommatta vinyylisoitin. En kuitenkaan tiedä niistä paljon mitään. Löytyy Sonyn DB790-vahvari ja siinä on phono-liitäntä eli eikö siihen saisi sellaisen kiinni?
     
  5. silmaauki

    silmaauki Guest Guest

    Liittynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    265
    Saadut tykkäykset:
    1
    Terris,

    Saa!
     
  6. E_LE

    E_LE Guest Guest

    Liittynyt:
    06.02.2006
    Viestejä:
    39
    Saadut tykkäykset:
    0
    On alkanut taas tehdä mieli kuunnella vinyylilevyjä. Niitä olisi pari metriä, mutta vahvistimen vaihdon jälkeen ei ole onnistunut (ei ole phono-liityntää).

    Ajattelin ostaa jonkin suht edullisen soittimen, jossa olisi RIAA-korjain mukana. Pienellä haeskelulla löytyi esim puoliautomaattinen Lenco L3806. hinta jotain 100€. Seuraavat olivatkin jo jotain 250€.

    Törmäsin myös käytettyjen levysoittiminen muunti-ilmoituksiin. Hämmästyin kun vanhasta kumipyörävetoisesta, mutta täysautomaattisesti DUAL 1225-levarista pyydetään sama 100€ . Tällainen nimittäin olisi kaapissa. toimiva mutta vanha (v 1975 tms).

    Pitäisikö minun nyt kunnostaakin tuo vanha? (100€:lla saisi RIAA-korjaimen Partcolta ja uuden äänirasian & neulan) Huolto tulisi varmaan päälle. En tiedä noista uusista levareista mitään, mutta yleinen trendi elektroniikassa on muoviin kallellaan. Mitä mieltä olette?

    PS: Löytyisikö Tampereelta huoltoa DUALille?
     
  7. silmaauki

    silmaauki Guest Guest

    Liittynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    265
    Saadut tykkäykset:
    1
    E_LE,

    Uskoisinpa, että se Dual olisi järkevämpi ratkaisu. Varsinkin kun sinulla se jo on.

    Tuollaista Lencoa ei varmaan kukaan pysty suosittelemaan. :eek:
     
  8. Mora

    Mora Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.09.2005
    Viestejä:
    512
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kyllä täältä kanssa tulee ehdottomasti ääni vanhan Dualin kuosiin laittamiselle ja RIAA-korjaimen hankkimiselle. Uudella halpissoittimella vain tuhoaa levyt. Tässä kohtaa vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia :cool: .
     
  9. inlyr

    inlyr Guest Guest

    Liittynyt:
    24.11.2006
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mä oon myös miettiny levysoittimen hankintaa. Kiinostais tuollanen ProJectin Debut-III. Onkos mitään kokemusta? Eikös noissa oo liitäntänä RCA? Tuleekohan tosta ääntä jos tökkään kiinni stereovahvistimen sisääntuloon?
     
  10. kakoskel

    kakoskel Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.10.2004
    Viestejä:
    443
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sen liitännän tarvii olla Phono, ja siitäkin vielä pitää tietää onko MM vai MC tyypin äänirasialle. Debut III:ssa on vakiona MM.
    Ja jos vahvistimen takana on phono, niin mitä suurimmalla todennäköisyydellä se on MM-rasioille tarkoitettu.
    Jos phono liitäntää ei löydy, pitää soitin liittää RIAA korjaimeen, joka hoitaa äänirasian taajuusvaste (RIAA) korjauksen, sekä tarvittavan esivahvistuksen. RIAA-korjaimelta lähtevät johdot voi kytkeä mihin tahansa muuhun vahvistimen RCA ottoon.
     
  11. ToKa

    ToKa Guest Guest

    Liittynyt:
    24.11.2005
    Viestejä:
    70
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuosta Project:n Debutistahan on olemassa myös malli (Pro-Ject Debut III/Phono SB) johon on integroitu RIAA-korjain MM-rasialle jolloin soittimen voi kytkeä suoraan linjatasoiseen vahvistintuloon. Ko. mallin RIAA-korjaimesta oli keskustelua täällä: https://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=53123
     
  12. akek

    akek Guest Guest

    Liittynyt:
    03.12.2006
    Viestejä:
    1
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eilen ostin kauan kaipaamani levysoittimen, Dual CS 505-3 Ortofonin rasialla. Ja on se hyvä jopa vanhan Technicsin vahvistimenkin kanssa, jota jotkut pitävät hieman ”tunkkaisena”. Olin jo luullut, että kuulosta oli jotain ajan saatossa kadonnut, kun CD verrattuna vinyyliin samasta levystä, esim. Moody Blues, ei kuulostanut oikein miltään. Voi olla, että kyse on vain LP:n ritinöistä tai nostalgiasta. Samantekevää, nyt on hyvä.

    Tuli kuitenkin ongelmia. Vierailijana olen seurannut keskusteluja ja täällä on asiantuntemusta ja aitoa auttamisen halua. Siksi rekisteröidyin puoli tuntia sitten DVD Plazalle ja heti löytyi sopiva thread.

    Seuraavaksi liitin levysoittimen Sony STR DB870-vahvistimeen. Siinä on Phono-liittymä. Mutta jotain on vialla, minkäänlaista ääntä ei kuulu. Ohjekirjasta voisi olla apua. Se on tallessa, en vain muista missä.

    Kai ne ovat yhteensopivat. Mitä jäi huomaamatta?
     
  13. ToKa

    ToKa Guest Guest

    Liittynyt:
    24.11.2005
    Viestejä:
    70
    Saadut tykkäykset:
    0
  14. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 436
    Saadut tykkäykset:
    771
    Ehkä se on matkapuhelinliittymä? (Phone) :D
     
  15. load

    load Uusi jäsen

    Liittynyt:
    07.06.2005
    Viestejä:
    434
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vilkaisin tuon Sonysi manuaalin ja kyllä sen mukaan vahvistimessa on ihan oikea levysoittimella sopiva phono-liitäntä. Mutta tämän luokan laitteissa se on vain MM-tyyppisille rasioille, on toki mahdollista että Dualisi Ortofon-rasia onkin MM-rasiaan verrattuna huomattavan pienen signaalitason antavaa MC-tyyppiä. Aiheesta enemmän: http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_cartridge . Ortofon on tunnettu myös MC-rasioista, asiassa etenemiseen tarvitaan siis tieto rasiasi tarkasta mallista.
     
  16. molokki

    molokki Guest Guest

    Liittynyt:
    27.04.2006
    Viestejä:
    67
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ajattelin piristää tyttöystäväni ja omaa joulun lahjalistaa hankkimalla LP-soittimen (budjetti max.400e).

    Vaateina olisi:
    - RCA - liitäntäpaneeli (Kaikissa tuon hintaluokan soittimissa oli vakiomittainen-/laatuinen letku (Pro-ject Debut III lukuunottamatta SE))
    - Ei mielellään integroitua RIAA
    - Väri muu kuin mattamusta/-harmaa

    ... Värin puolesta mietiskelin, että kuinkahan helppo tuollainen Debut III SE olisi vetää osiksi ja pistää ruiskulla muutama kerros mustaa ja pianolakkaa päälle. Ja liitäntäpaneelinki voisi kyhätä itse jos oikein nikkaroimaan haluaa. Kuitenkin kädenjäljet ovat yleensä sitäluokkaa huonommat mitä tehtaalla valmistetut, jotta mielellään en purkutöihin alkaisi :hitme:
     
  17. Ize

    Ize Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.12.2002
    Viestejä:
    2 273
    Saadut tykkäykset:
    0
    Näitä lueskellessa tuli mieleen, että kaipa se Dualin levysoitin pitäisi kaivaa joskus esiin naftaliinistä ja herkistellä vähän vanhojen levyjen kanssa. :)

    Pahus kun olen saanut sen kanteen naarmuja muuttojen yhteydessä, niin hellasärön vuoksi sitä ei voi jättää pysyvästi esille. :( No eipä silti, en itsekään viitsisi sen pintaa olohuoneessa tuijotella, kun kaikki muu on lähes virheetöntä ...
     
  18. Galigula

    Galigula Guest Guest

    Liittynyt:
    24.01.2005
    Viestejä:
    321
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eikös näitä Debuteja saa missä värissä vain ? Ymmärtääkseni jopa työkalusaksan lippunvärit onnistuu, kannattaa ennen pakin avaamista kysyä vaikka MR Hifin Reumaselta asiaa.

    Ps. muuten se kännykkäliittymä ei ole phono, vaan mobile.
     
  19. Crimson

    Crimson Guest Guest

    Liittynyt:
    03.08.2001
    Viestejä:
    3 318
    Saadut tykkäykset:
    2
  20. teemu20

    teemu20 Guest Guest

    Liittynyt:
    12.02.2007
    Viestejä:
    1
    Saadut tykkäykset:
    0
    juurikin piti kysyä että onko tässä vehkeessä mitään kutia? Technics SL-BD22D:confused: