Vinkki piirikuvan asennus piirilevylle.

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana qts, 16.08.2013.

  1. qts

    qts Guest Guest

    Liittynyt:
    03.01.2006
    Viestejä:
    210
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tämä on vanhan kertaamista mutta laitan kuitenkin koska mielestäni onnistui yllättävän hyvin.
    Etsiskelin netistä simppeliä valmiin piirikuvan asentamista piirilevylle ja sen syövyttämistä valmiiksi piirilevyksi.
    Tämä onnistuu todennäköisesti vain niillä joilla sattuu olemaan käytössään lasertulostin/monitoimilaite.
    Eli ohje on yksinkertaisuudessaan seuraavanlainen: Itse tulostin piirilevyn kuvan peilikuvana kalvolle (jotkut ovat kokeilleet jopa paperille mutta ei kokemusta) jonka jälkeen teippasin sen reunoilta hyvin kalvon kalvopinta kuparipintaa(piirilevyn) pintaa vasten (muuten ennen asentamista piirilevyn kuparipinta on pudistettava hyvin,Itse käytin hienosyistä teräsvillaa se on halpaa ja tehokasta hangatessa juoksevan veden alla.) Kun kalvo on teipattu puhdistettuun piirilevyyn niin seuraavaksi lämmitin silitys raudan puuvillalämpötilaan. Käytin silitysraudan ja kalvon
    välissä leivinpaperia(alustana vanha puhelinluettelo tms).Painelin kuumaa silitysrautaa voimakkaasti leivinpaperia(piirilevyä) vasten vähän hieroen n.parin minuutin verran. Ihme kyllä muovikalvo liimautuu kuparipintaa vasten kuumennettaessa. Kun olin varmistunut kalvon kiinnittymisestä vein piirilevyn kalvoineen kylmän veden alle.
    Kun osat olivat jäähtyneet irroitin kalvon varovasti.Jouduin vielä vähän korjailemaan permanent(vedenkestävä tms)
    tussilla. Loppu onkin samaa kuin normaalisyövytyksessä...
    Tämä on omasta mielestäni aika simppeli yksinkertaisten ja yksipuolisten ja harvakseltaan syövyttävän harrastelijan piirilevyn teko ohje joka vieläpä toimii(yleisesti netistä imuroitu). Ohessa kuva valmiista piirilevystä (huomioi aika tasainen laatu ilman pieniä reikiä kuparipinnassa).
    Kalvo jota käytin tulostettaessa kannattaa olla kalvoja jotka on tarkoitettu laser-tulostimille
    ettei tule mitään ikäviä ja kalliita yllätyksiä tulostimelle.
    Eipä tässä muuta...
     

    Liitetyt tiedostot: