Vinkkejä vanhan auton ostoon (kunto, osat, huolto)

Keskustelu osiossa 'Autot, moottoripyörät sekä liikenne' , aloittajana Scorpius, 20.09.2010.

  1. JS83

    JS83 Active Member

    Liittynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    2 563
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tulee maksamaan useamman sata euroa!
    Seuraavaa autoa ostaessasi kannattaa tarkasti selvittää auton mahdollinen vika ja myös korjauskustannukset.
    Voi olla mahdollista, että myyjä nimenomaan myi tuon auton sen tähden kun tiesi miten kallis vika on kysessä. Nyrkkisääntönä vanhaa autoa ostaessa kannattaa muistaa, että jos et tiedä, tai myyjä ei tiedä vikaa, niin kannattaa jättää auto rauhaan oli auto miten siisti tahansa muilta osin...
     
  2. Super-J

    Super-J Well-Known Member

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    3 161
    Saadut tykkäykset:
    155
    Jos se ääni kuuluu nimenomaan moottorista päin eikä vain yleensä auton suunnalta niin pakoputken ja pakosarjan liitos kannattaa tarkistaa ekaksi. Ääntä tarkemmin kuulematta vähän vaikea muuta arvailla... joidenkin moottoreiden ominaisääni on hieman muriseva. Pielessä oleva sytytyksen ajoitus ja venttiilien säädön tarvekin voi vaikuttaa asiaan mutta silloin yleensä kuuluu muitakin sivuääniä, esim venttiilien kalkatusta.

    Ja kuten edellä jo todettiin, pakoputki on yleinen pörinän lähde jos siinä on jotain vikaa, se voi olla vain huonosti kiinni mutta voi olla ruostunut reikiäkin. Omassa Volvossa oli takimmaisen äänenvaimentimen sisukset ruostuneet lähes kokonaan pois vaikka pöntön kuori oli ehjä, murisi aika urheilullisesti ennen kuin tuli vaihdettua...
     
  3. Scorpius

    Scorpius Surfing on Sinewaves

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    889
    Saadut tykkäykset:
    4
    Jubailin asiasta tarkemmin meidän duuniporukan kanssa ja sanoivat että se on aivan ja sama vuotaako sieltä nyt tippa sillointällöin, varsinkaan kun nesteet ei sekotu keskenään. Eli remppaa en tuu tekemään ellei se rupee litkimään luokkaa litraa öljyä tonnilla. Kaikenkaikkiaan olen kyl tosi tyytyväinen kauppoihin. Myyjä itseasiassa soitteli mulle töissäpäivänä ja kyseli mitä autolle kuuluu. Nähtiin tossa ja se oli ostanut kymppitonnin avensiksen, aikas makee oli. Mutta kovin rehelliseltä myyjältä vaikutti joka on kaikenkaikkiaan hyvä juttu autokauppaani ajatellen.

    :thumbsup:
     
  4. Super-J

    Super-J Well-Known Member

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    3 161
    Saadut tykkäykset:
    155
    Oikeesti, Avensis ei ole makee, ei milloinkaan. Se on anti-makee. Suorastaan keskiluokkaisen keskimääräisyyden määritelmä. :D

    Joo, jos hän on sitten tosipaikan tullenkin valmis ottamaan jotain vastuuta myymästään miinasta... Mutta, toivotaan parasta. Ehkä se kansipahvikin kestää vielä sen aikaa kunnes vaihdat taas ajopeliä.
     
  5. DTSMan

    DTSMan New Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.06.2003
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    3
    "10ke avensis makee" <- joku tuossa lauseessa ei täsmää :D


    Sori ot...
     
  6. MikkiHiiri

    MikkiHiiri Do It Yourself Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 760
    Saadut tykkäykset:
    13
    Kaadat purkillisen syylärinkorjausainetta jäähdytysjärjestelmään niin eiköhän tommoset pikkuvuodot tukkiinnu. ;)

    Perus riisiikipot ei oo koskaan makeita.
     
  7. Dr. Eever

    Dr. Eever Active Member

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 763
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tässä kyllä oli kerta kaikkiaan tyhjentävä vastaus... :D

    Eli kannattaa tukkia jäähdytysjärjestelmä ulos suuntautuvan öljyvuodon takia!

    Tuolla asian tuntevalla lausunnolla kyllä lunastit täyden oikeuden moittia riisikippoja ja samalla hankit täyden uskottavuuden lausunnollesi!

    :D
     
    Viimeksi muokattu: 20.10.2010
  8. MikkiHiiri

    MikkiHiiri Do It Yourself Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 760
    Saadut tykkäykset:
    13
    :D Hehe, luulin et kyseessä oli nestevuoto kun oltiin niin huolestuneita muutamasta tipasta, mut näköjään tuolla aiemmin puhuttiinkin öljyvuodosta. Joo, eipä taida sitten sementit auttaa... Eipä taida mitään toimenpiteitä vaatia jos nyt moottorin kylki on hieman öljyssä kunhan nyt ei allensa laske suuremmin.

    Lisätään nyt vielä sen verran, vaikka virtuaaliuskottavuus menikin, että ei mulla jaappanilaisia autoja mitään vastaan ole vaan pikemminkin ne ovat järkeviä kulkuvälineitä joilla pääsee suht luotettavasti paikasta A paikkaan B, mutta vailla mitään suurempia tunteita. Urheiluautot ja erikoismallit on sit asia erikseen. Itsellä silti tunteet herkistyy Saksalaisvalmisteiden kanssa. :)
     
    Viimeksi muokattu: 21.10.2010
  9. Scorpius

    Scorpius Surfing on Sinewaves

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    889
    Saadut tykkäykset:
    4
    Nojoo, kylläpäs täällä on asiantuntijoita iso liuta. Kumma ku ei neuvota kaatamaan jarrunestettä öljyn sekaan. Tosiaan ton riisikupin funktio on tällä hetkellä juuri tuo siirtyminen pisteestä a pisteeseen b. Aston Martin DBS V12 on jo tilauksessa, mut ei oo perkele vielä saapunut! :rolleyes:
     
  10. MikkiHiiri

    MikkiHiiri Do It Yourself Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 760
    Saadut tykkäykset:
    13
    Pahoittelut jos kerkesit syylarisementit jo jäähdytysjärjestelmään laittaa, toi mun neuvo nyt oli tommonen virheellinen olettamus kun en lukenut juttua kunnolla. :eek:

    Onhan näiden ajoneuvojen kanssa aina uutta opittavaa. Itsekin hankin kesällä tommosen vanhemman bensaturbonelikon projekti/kakkosautoksi vaikkei aiempaa kokemusta juurikaan ollu bensaturbokoneista. Kaikkea uutta sitä kuitenkin on jo tullut opittua... :)
     
  11. Super-J

    Super-J Well-Known Member

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    3 161
    Saadut tykkäykset:
    155
    Noista syylarisementeista eli jäähdyttimen paikkausaineista sen verran, että jos auton aikoo itse pitää niin niitä ei kannata käyttää, ne tosiaan helposti aiheuttaa tukoksia jäähdytysjärjestelmään. Kannattaa ainakin lukea käyttöohjeet, joissakin sanotaan että käsittelyn jälkeen pitäisi jäähdytinnesteet vaihtaa kokonaan, joissakin ei sellaisesta puhuta.

    Fiksumpaa on oikeasti paikata havaittu vuoto, tai esim jäähdyttimen tapauksessa vaihtaa se koska uuden tai ainakin ehjän käytetyn jäähdyttimen saa kuitenkin kohtuulliseen hintaan. Muuten tietysti sellasella sementillä voi tehdä pikaisen "myyntiehostuksen" ja siirtää mahdolliset ongelmat uudelle omistajalle. :grr:

    Niin joo, yksi asia käytettyä koeajaessa ja ostoa harkitessa mihin on syytä kiinnittää huomiota on vaihteiston toiminta, manuaalilaatikolla se on helppo testata ja todeta mutta automaatti vaatii enemmän huomioita. Se tuli tuossa viikolla todettua ihan itse. Veekasin ääni on kiva mutta jos sen ja auton liikkumisnopeuden välinen suhde on kovasti epämääräinen ja meno meinaa mäessäkin hyytyä jos ei mennä ihan petaali pohjassa niin vaihteistossa voi olla vikaa...
     
  12. MikkiHiiri

    MikkiHiiri Do It Yourself Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 760
    Saadut tykkäykset:
    13
    Näinhän esson baarin jutut kertoo, mutta yhtään tosi juttua tukkoon menneestä järjestelmästä en ole kuullu. En kyllä ymmärrä miten olis edes mahdollista jos yhtään miettii miten noi toimii..? Tiedän muutaman tapauksen että on ajettu vuositolkulla ilman ongelmia tommosella "harakirikorjauksella".

    Mutta oikeassa olet, paras keino on aina vian korjaaminen ehjällä osalla, mutta toisaalta se voi olla hyvinkin kallis juttu...

    Sori tämä OT.
     
  13. Super-J

    Super-J Well-Known Member

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    3 161
    Saadut tykkäykset:
    155
    Noita aineitahan on kai kahta eri tyyppiä, jauheita ja nesteitä. Jauheet käsittääkseni joko juuttuu pieniin reikiin ja tukkii ne tai liukenee jäähdytin nesteeseen ja sitten ilman kanssa kosketuksiin joutuessaan taas kovettuu ja siten tukkii vuotokohdat. Nestemäisten aineiden toimintaperiaate on myös tuollainen. Ongelma on siinä että vanhoissa autoissa järjestelmässä voi olla jo ennestään kaikenlaista roskaa ja tukkeuman alkua siellä järjestelmässä ja useita vuotoja ja ilmaakin pyörii nesteen seassa joten nuo aineet sitten rupeavat tukkimaan sellaisiakin kohtia joita ei ole tarkoitus tukkia. Lisäksi useimmissa autoissa siellä jäähdytinjärjestelmässä on ainakin kaksi termostaattiventtiiliä, toinen moottorissa ja toinen lämmityslaitteessa jossa sama neste kiertää - nämä venttiilit ovat joissakin tilantessa jopa kokonaan kiinni tai hyvin vähän raolla ja siihen sitten voi päästä kertymään tuota paikkausainetta isompikin klöntti, varsinkin jos venttiili ei toimi kunnolla... silloin tietenkin venttiili pitäisi jo muutenkin vaihtaa mutta jos noin käy niin paikkausaine vain pahentaa tilannetta.