Vinkkejä vanhan auton ostoon (kunto, osat, huolto)

Keskustelu osiossa 'Autot, moottoripyörät sekä liikenne' , aloittajana Scorpius, 20.09.2010.

  1. Scorpius

    Scorpius Surfing on Sinewaves Guest

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    889
    Saadut tykkäykset:
    4
    Olisi tarkoitus ostaa käytetty auto hintaluokassa 1000e (Kalliimpaan ei ole nyt varaa). Koska on käsittääkseni edullisempaa ostaa auto yksityiseltä, yritän tässä kasata listaa mitä asioita kannattaa autosta katsoa ennen ostopäätöstä.
    Auto ei toki saisi olla kaksikilpinen ja mahdollisimman vähän omistajia olisi myös hyvä olla. Käsittääkseni vuosihuolto ja jakari olisi hyvä olla suoritettuina mahdollisimman vähän aikaa sitten. Mutta mitä muuta? Mitä nyt itse olen joutunut huoltamaan omaa edellistä autoa, nämä osat on tullut päällimäisenä mieleen: laakerit, puslat, jarrut, iskarit. Mitä noista (tai muista) voi ja kannattaa tarkistaa koeajon yhteydessä? TS. etsin autoa, mitä ei tarttisi huoltaa mahdollisimman pitkään aikaan.

    Toivottavasti en sohaise ampiaspesää, mutta entäs se merkki? Siis niinkuin tilastojen kannalta? Kläsittääkseni TUV:n ja suomen katsastusliiton mukaan n.10 vanhoista autoista nissanit, toyotat ja volkkarit on keskivertoa kestävämpiä?

    Nissan almera? Volkswagen vento? toyota corolla? Entäs skodat? Eikös skodan tehdas nykyaikaistettu 90 alussa joten ~97 vuoden kama pitäisi olla laadukasta?

    Tattista avusta etukäteen :thumbsup:

    P.S. Mulle on oikeastaan aivan sama minkänäköinen auto on. Pääasia että se on taloudellinen, luotettava ja vähän huoltoa vaativa...
     
  2. Dr. Eever

    Dr. Eever Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 737
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vaikea laji on toi, tietysti se eka neuvo mitä jaellaan paljon on että kannattaa ottaa joku "alan ihminen" mukaan jos ei itse tunne kovasti autoja... ja jos mahdollista niin osta hiljattain katsastettu auto niin saat jonkunmoiset dokumentit jarrujen ja iskareiden kunnosta ja päästöistä. Tietysti samalla sopii toivoa että hra inssinööri on todennut pohjan kovaksi ja puslat sekä nivelet kunnollisiksi. Kannattaa välttää isommat välittömät kulut, kuten juuri tuo mainitsemasi jakopään huolto, renkaat ja esim tuulilasi ja kaikki minkä voi itse helposti todeta.

    Itse voit tutkia näitä juttuja koeajolla, esim kääntämällä renkaat tappiin (ja sitten ihan hitunen takas) ja ajelemalla ympyrää molempiin suuntiin, vetonivelien raksutus, naksutus ja kolina on pahamerkki ainakin jollain aikavälillä. Em koskee etuvetoisia.

    Jarruttele kädet irti ratista niin voit todeta veteleekö johonkin päin. Jarruttele ja ajele ikkunat auki ja arvaile äänistä että makaako jarrut pahasti päällä. Samalla voi tutkia onko ratti suorassa kun ajelee, kertoo alusta saamista osumista yms samaten kuin jos renkaat on kuluneet toispuoleisesti. Silloin ei fillarit ole suorassa ja se vaatii toimenpiteitä (esim ettei uusitut renkaat ole pian samanlaiset).

    Pakoputkesta ei auttaisi pöllytellä sinistä kun kaasuttelee, silloin menee öljyä mutta toteaminen vaatii kaverin mukaan. Samaten kaikenlaisia "vieraita" ääniä sopii kuullostella moottorista, samaten tietysti muustakin autosta kun ajelee esim töyssyjen yms yli. Kaikki sähkövehkeet kannattaa räplätä läpi, samaten vivut ja kahvat.

    Noi euromerkilliset kilvet tais tulla -01(?) aikana, että jos vanhemmassa autossa on sellaset niin silloin ne on jälkeenpäin vaihdettu jostain syystä. Tälläsiä voi olla esim isompi remontti jonka ajaksi auto on poistettu kilvistä, kolarointi ja usein tietysti sitten tuontiautoissa tälläiset on. Jos korin osat on värisävyltään eri niin lienee maalailtu. Tietysti tuon hintaisessa voi olla ihan luonnollista, mutta aina se syy kannattaa yrittää urkkia ettei kauhian pahoja kolareita olisi historiassa. Samaten maalausrajat, esin kylkilistoissa tai takapilareissa voi kiinnostaa.

    Mainitsemistasi malleista yleisesti, niin datsunit kautta linjan tuntuu olevan aika herkkiä mätäneen. Micra esim olisi melko hyvä peli "tonnin kakkosautoksi", mutta muutama vakivika vaivaa ja sellainen on esim helmojen (ja pohjan?) pehmiäminen. Skodatkin näky olevan vielä volkkariomistuksen alkupäässä aika ruoste herkkiä ja esim Felicioissa on sekaisin VW koneita ja Skotan omia. Kaikissa autoissa tapaa olla jotain "vakiominaisuuksia / -omituisuuksia, mutta yleisesti nuo listaamasi "alemman keskiluokan"- ja sitten ite mainitsemani pikkuautot tapaa olla aika simppeleitä joihinka ei näin ollen kovin monimutkaisia vikoja voi syntyä.
     
  3. carpenter83

    carpenter83 Guest Guest

    Liittynyt:
    08.07.2004
    Viestejä:
    1 817
    Saadut tykkäykset:
    1
    Yksi kiinnostuksen aihe kannattaa olla myös tuulilasi. Vaikka katsastus olisikin edellisellä kerralla vielä päästänyt läpi sen kiveniskemillä ja pienellä halkeamalla tehostellun lasin niin voi olla ettei seuraavalla kerralla enää kelpaakaan ja edessä on muutaman satasen lasinvaihto edessä.
     
  4. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
    Jos itse olisin ostamassa 1000€ autoa, niin joku vastaava kuin tämä olisi valinta: http://www.nettiauto.com/honda/civic/3434906 Koneet kestää asiallisesti huollettuna ainakin ½ miljoona kilometriä, perusvarmoja muuten - kulutusosia tietenkin tarpeen mukaan.
     
  5. Grr

    Grr Uusi jäsen

    Liittynyt:
    27.08.2003
    Viestejä:
    597
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tonnin pommi, se on hyvä hintaluokka käyttöautolle se. Tässä onkin tullut jo paljon hyviä neuvoja, tolla kokemuspohjalla kannattaa tosiaan pitäytyä jossain yleisessä merkissä ja mallissa johon löytyy varaosia ja korjaaja sitten _kun_ siitä laukeaa jotain. Niiden 'toisten renkaiden' kunto kannattaa tarkastaa myös, saattavat olla melko kaljut.
    Väijy nettiautosta yleistä hintatasoa kiinnostavista kieseistä, poikkeuksellisen halvalle hinnalle on yleensä syynsä. Valikoimaan kannattaa tutustua rauhassa, mutta sitten kun se oikea tulee vastaan ei kannata aikailla vaan tehdä kaupat heti kun auto on hyväksi todettu ja hinta on saatu sopivaksi, käytetyt autot liikkuu nopeasti. Halpiksen hankinnassa ei tunteilla, se on vaan metallia, huonot joutaa paaliin.

    Yksityisten myyjien lisäksi kannattaa tutustua sellaisten jobbareiden valikoimiin jotka luukuttaa merkkiliikkeisiin tulleita vaihtoautoja eteenpäin. Hintapyynnöt on usein melkolailla yläkanttiin, mutta jos rassi tuntuu kaikinpuolin sopivalta koeajon jälkeen, kannattaa tarjota omasta mielestään sopivaa summaa setelirahaa nimet heti paperiin tyyppisesti. Tommonen -30% pyynnöstä ei ole mahdottomuus, noissa paikoissa liikeideana on päästä romuraudasta mahdollisimman nopeasti eroon. :)

    Muista sitten kans että sen auton pelkät ylläpitokulut PK-seudulla on lähemmäs tonnin vuodessa + käyttökulut vielä päälle. Yksityisautoilu ei oo persaukisten laji.
     
  6. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 082
    Saadut tykkäykset:
    432
    Tonnilla ei kannata odottaa autolta liikoja, mutta kyllä sillä silti toimivan käyttöauton voi saada. Merkeistä itse katselisin erityisesti seuraavia, tuolla hinnalla: Citroen, Peugeot, VW, Volvo. Ovat tyypillisesti paljon ajettuja, mutta sehän kertoo jo jotain auto kestävyydestä. Eli ei kannata pelästyä edes yli 400tkm lukemia JOS auto vaikuttaa siistiltä ja toimivalta. Loppuun ajetut iskarit ja renkaat on aika tyypillisiä tuossa hintaluokassa, mutta toisaalta ne on helppo vaihtaa. Citikoiden jousituksen kanssa voi tarvita asiantuntija-apua, mutta ei sitäkään kannata miinukseksi merkitä sillä osittain tästä syystä Citikoiden hintatasokin on yleensä muita alempi.

    Varsinkin vanhemmissa autoissa tietenkin ruoste on asia joka jossain vaiheessa muodostuu ongelmaksi eli katso tarkaan kaikki peltipinnat jotka vain suinkin pystyt tarkastamaan. Varsinkin renkaiden ympäristöstä ja ovien alta, mutta myös tavaratilan pohja ja konepellin altakin kannattaa ruosteita katsella. Kerran yhdessä kaupassa minulle jäi pala rellun konepeltiä käteen kun meinasin katsoa näkyykö moottorissa öljyvuotoja... Mistä päästäänkin niihin öljy- ym vuotoihin. Niitäkään ei kannata pelästyä jos on mahdollista tehdä korjauksia, yleensä kyse on vain jonkun tiivisteen vaihdosta. Öljyn määrä moottorissa pitää tietenkin tarkistaa ennen ja jälkeen koeajon, samoin öljyn väri. Jos se on mustaa niin sitä ei luultavasti ole vaihdettu pitkään aikaan - tämä ei sinänsä tietenkään tarkoita vielä ongelmia mutta on myös mahdollista että kone on pahasti kulunut - kuuntele siis moottorin käyntiääntä kylmänä ja lämpimänä. Toisaalta jos öljy on uuden näköistä ennen koeajoa mutta mustaa sen jälkeen, on myyjä juuri lisännyt öljyä moottoriin peittääkseen suurta öljynkulutusta... Ja tietenkin, jos moottorissa ei mittatikun mukaan ole öljyä juuri lainkaan, niin unohda se auto... sellaiseenkin olen kerran törmännyt. :rolleyes:
     
  7. Asarias

    Asarias Jutsait Tutaa! Tukijoukot

    Liittynyt:
    24.04.2007
    Viestejä:
    188
    Saadut tykkäykset:
    5
    Jättäisit sen tonnin raadon ostamatta.
     
  8. MikkiHiiri

    MikkiHiiri Do It Yourself Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 765
    Saadut tykkäykset:
    14
    Kyllähän tonnilla ihan kelvollisen auton saa jolla ajaa vielä pitkään. Mutta tuurista se on kiinni mitä joutuu uusimaan ja korjaamaan. Parhaimmassa tapauksessa ei tarvi muuta kuin vaihtaa öljyjä ja suodattimia ja lisäillä nestettä pissapoikaan. :)
     
  9. JS83

    JS83 Käyttäjä

    Liittynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    2 563
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kaikki eivät tarvitse kalliimpaa autoa! Itse ostin 4 vuotta sitten VW Golf farmarin vm -95. Hinta oli tuolloin 2400€ ja ei ole ollut vielä (koputin puuta) mitään suurempaa vikaa. Huoltanut olen kerran vuoteen eli öljyt, suodattimet yms. Se on hintansa jo hankkinut. Nyt tosin ajattelin laittaa auton myyntiin kunhan katsastan sen. Ajattelin vaihtaa uudempaan farkku golffiin hintaluokaltaan ~7000€

    Käytetyistä halvoista autoista kannattaa ehdottomasti katsoa myös renkaiden kunto! Jos joutuu uudet renkaat ostamaan niin se on äkkiä puolet auton hinnasta.
     
    Viimeksi muokattu: 29.09.2010
  10. Scorpius

    Scorpius Surfing on Sinewaves Guest

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    889
    Saadut tykkäykset:
    4
    Noniin, kiitos kaikille vinkeistä! Niistä oli paljon apua! Autoja tuli katsottua kaikenkaikkiaan 6. Vento, Passatti, golffi ja kolme primeraa. VW:t oli aika paskaisia ja ruosteisia.. Primerat oli kaiki aika jees, mutta yksi oli ylivoimainen ja muukaanhan se tarttui.

    http://www.nettiauto.com/nissan/primera/3537991

    Tossa oli vähiten ruostetta ja vikoja, eli ainoa juttu oli että kansipahvi pitää vaihtaa joskus kun jaksaa. Sen tekee itse iisisti. Muissa olis ollit iskareiden ja tuulilasin vaihtoa joka ei nyt oikein houkutellut. Nyt pitää vaan koputtaa puuta ja toivoa ettei toi mikään pommi ole :rolleyes:
     
  11. Dr. Eever

    Dr. Eever Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 737
    Saadut tykkäykset:
    0
    Äkkiseltään ihan hyvänoloinen, osia uusittu ja massattu :thumbsup:

    E:

    Ite kyllä vaihdan mieluummin laseja ja iskareita kuin kansipahvia (joka lajia kokeilleena, lasi toki "vaihdatettuna")...
     
    Viimeksi muokattu: 05.10.2010
  12. Scorpius

    Scorpius Surfing on Sinewaves Guest

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    889
    Saadut tykkäykset:
    4
    tjaa-a siis misinfoa täällä päin (mulle sanottiin että kansipahvi irti, hiotaan lasin päällä 1000 hiekkapaperilla hieman ja uutta pahvia tilalle, thats it. Miten jos annan homman olla, kostautuuko se mulle ajan saatossa ja miten? Siis jos öljyä vuotaa kannentiivisteestä niin mitä muita haittavaikutuksia sillä on kuin öljyn nopeampi väheneminen?
     
  13. JS83

    JS83 Käyttäjä

    Liittynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    2 563
    Saadut tykkäykset:
    1
    Jos kansi pahvi vuotaa niin silloin päästöt ovat viturallaa, kuluttaa mahdollisesti enemmän ainetta eikä mene katsastuksesta läpi. Autossa voi myös olla koko kansi paskana ja silloin se on jo niin kallis korjaus, että tuon hintaluokan autoihin se jätetään korjaamatta. Katso kuluttaako jäähdytys nestettä. Myyjät eivät yleensä kerro koko totuutta... Leikkivät tietämätöntä :hitme:
     
  14. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
    Kai tarkistit, että moottoriöljy on kirkasta siinä mielessä että siinä ei ole vettä/glykolia seassa? Menee sameaksi, jos on. Öljynlisäyskorkki kannattaa aukaista ja katsoa ettei ole mitään vaahtoja siellä. Jos on, niin sitten vuotaa jäähdytysnesteitä, oletettavasti kannesta. Pieni kannentiivisteen ohi tapahtuva öljyvuoto ei välttämättä vaikuta mihinkään muuhun kuin, että öljyä tihkuu hissukseen pois. Ja jos kerran vuotee vaihtaa öljyt ja filtterin, niin ei sitä kerkeä moisesta kulumaan juuri ollenkaan. Kannattaa myös jäähdytysnestettä vilkaista, että se on kirkasta (värillistä toki), muttei sameaa.
     
  15. Dr. Eever

    Dr. Eever Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 737
    Saadut tykkäykset:
    0
    No ensinnäkin, jos kyse on öljyvuodosta ulospäin niin ei se sotke käyntiä ja päästöjä. Öljykanava on kannen ulkoreunan ja sylinterin välissä ja vuoto tapahtuu ulospäin. Jos se sotkee käyntiä yms niin silloin on jo kansi tai lohko väärässä / halki, ei se ulos vuotava öljy noin vakavia tee tai sitten pahvi on erityisen viturallaan.

    Tietysti pitää miettiä heti ens alkuun että mitenkä kansi pois... sekä imu- että pakosarja pitää irroittaa, ainakin jos kansi oikaistaan (Ilman oikaisua on mahollista että vuodot jatkuu joko heti tai pienellä aikavälillä. Ja sitten samalla eliminoidaan noiden nesteiden sekaisin menon mahollisuus ja esim halkeamien synty). Ainakin pakosarja on varmaan melkosesti kiinni ja pulteista ruostunut (pitää varautua pulttien katkeamiseen/irroitukseen/uusimiseen). Ja tiivisteet pitää / kannattaa uusia, sekä tiivistepinnat putsata. Myös varmaan kannenpultit saa uusia, voi olla venyvät. Olikos toi ketju- vai hihnakäyttönen?

    Öljyvuoto ei aiheuta muuta ku vittumaisia läikkiä parkkiruutuun, ja itseäni ne ainakin taannoin häiritsi niin että ajauduin vaihtamaan kansipahvin silloiseen Mazdaan (tyypillinen öljyn vuotaja, 4-5 eri vuotoa :rolleyes: ). En oikaissut kantta ja ostin paikallisesta liikeestä tarvikepahvin ja sen laatu oli mitoituksen puolesta melko heikko. Vuoto siirtyi kulmasta toiseen, tosin huomattavasti pienempänä, ei tullut läikkiä enään... merkkiä en muista.

    Toivotaan että tuli maalailtua todellisuutta synkemmin tuota vikaa, mutta kuten sanottua, työmäärän (ja osa hintojen) puolesta vaihtelen mieluummin laseja ja iskareita.

    E: Onko muuten tosiaan ton ikäisessä 1.6 Primerassa levyjarrut takana?
     
    Viimeksi muokattu: 06.10.2010
  16. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 082
    Saadut tykkäykset:
    432
    Niinpä, työmäärä tuossa kannentiivisteen vaihdossa on aikamoinen. Voisi jopa sanoa että puoli moottoria pitää purkaa... ja siinä yhteydessä pitää sitten olla tarkkana ettei mene mitään pieleen, putoa vaikka jotain mutteria jonnekin moottorin sisuksiin tai venttiilien ajoitus siirry pois kohdiltaan, jos niin käy niin voi tulla iso lasku konetta seuraavan kerran käynnistäessä... :weep:

    Mutta jos on aikaa ja autotalli (pihalla tuota hommaa ei kannata tehdä, tuuli kun tuo helposti roskia paikkoihin joihin niitä ei kaivata) ja jaksaa huolellisesti työn tehdä niin mikäpä siinä.
     
  17. Scorpius

    Scorpius Surfing on Sinewaves Guest

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    889
    Saadut tykkäykset:
    4
    Noniin, tarkistin öljyn sekä jäähdytinnesteen. Kummassakaan ei näkynyt mitään merkkejä siitä että öljy ja jäähdytinneste sekoittuisivat keskenään, eli kannen vuoto ei pitäisi olla niin vakava juttu täsä tapauksessa. Mutta silti tuo toki huolettaa.

    Joo, näyttääpi homma Haynesin kirjan mukaan toi vaihtohomma olevan melkoinen. Voihan vittujen kevät. Pitää kysellä mihin hintaan tota kehtaavat korjata pajoilla.

    Ja on ketjukone ja takanakin on levarit

    EDIT: Mikä siinä mahtanee olla kun auton moottorin ääni ei ole sellaista pehmeän kuuloista niinkuin muissa autoissani vaan se ikäänkuin murisee. Ei erityisen kovaa, mutta kuitenkin niin että sen huomaa. Ihan kun ajelisi jollain viisilitraisella hirmulla. lopun alkua?
     
    Viimeksi muokattu: 12.10.2010
  18. Sergei

    Sergei Guest Guest

    Liittynyt:
    14.09.2001
    Viestejä:
    431
    Saadut tykkäykset:
    2
    Vuotaisiko pakosarja tai putki jostain kohtaa?
     
  19. Scorpius

    Scorpius Surfing on Sinewaves Guest

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    889
    Saadut tykkäykset:
    4
    Tätä ajattelin itsekin, musta tuo kuullostaisi kaikkein loogisimmalta.
     
  20. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
    Puhkiruostunut takapönttö on perinteinen pörisijä. Kurkkaas auton alle.