Vinkkejä DIY subbarin tekoon

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana noeikujoo, 29.05.2013.

  1. black dog

    black dog Guest Guest

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    118
    Saadut tykkäykset:
    0
    24 mm vaneria käytettäessä sisärakenteet on jokseenkin liioitellut, mutta jos tekemisen intoa riittää, niin ei niistä haittaakaan ole.
     
  2. Juham

    Juham Uusi jäsen

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    100
    Saadut tykkäykset:
    0
    Okei. :) No mites kuinka kriittinen on tuo etulevyn tekeminen tuplalevystä? Jos täytyisi valita, niin kumpi mieluummin: enemmän sisätukia vai etulevy tuplana?
     
  3. KiSaVa

    KiSaVa Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.01.2008
    Viestejä:
    246
    Saadut tykkäykset:
    2
    Aika överi. Jos vaikka tyytyisi yhteen tukilevyyn per suunta?
     
  4. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Muuten näyttää ihan asialliselta, mutta noita tukilevyjen välissä olevia levyjä ei tarvitse. Kahdet levyt per suunta kyllä sitoo ulkokyljet lähes pomminkestävästi kiinni toisiinsa.
     
  5. Dragon/

    Dragon/ Guest Guest

    Liittynyt:
    24.01.2009
    Viestejä:
    1 329
    Saadut tykkäykset:
    15
    Elementin kiinnitystä ja upotuksen tekemistä tuo tietty auttaa huomattavasti , ja tukevoittaa.

    IMO pyöreät reiät tukilevyihin, suorakaiteen mallisilla reillä tuo on sama kun laittaisi rimoja ristiin.
     
  6. iluvai

    iluvai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6
    Siis MIKSI sen subin tarvii olla aina pesukoneen näköinen kuutio??

    Noi tuetkin on liiottelua,vähentää vain sisätilavuutta,tee mieluimmin vaikka putkeen niin ei tarvi yhtäkään tukea :thumbsup:

    https://www.dvdplaza.fi/forums/show...Myynti-Vaihto-topic-DIY-materiaaleille/page41

    Tuolta iluvai ilmoitus jä löytyy toteutuskin.
     
  7. KiSaVa

    KiSaVa Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.01.2008
    Viestejä:
    246
    Saadut tykkäykset:
    2
    Nuo pyöreät viritelmät ne vasta kauhean näköisiä onkin. Ihan sama onko kaupallisia vai ei.

    Ja miksihän ne pesukoneet on kuutioita vaikka toiminnallisuuden kannalta sylinteri olisi järkevämpi??
     
    Viimeksi muokattu: 23.09.2013
  8. Juham

    Juham Uusi jäsen

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    100
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niin. Kuutioita on olemassa muitakin kuin pesukone. Ja mikä kenenkin mielestä näyttää miltäkin...

    Ja tuubiin en todellakaan ole laittamassa. Tuubin ulkonäöllinen hyöty tulee ainoastaan silloin, kun suuri tilavuus pitää saada sijoitettua pienelle laittiapinta-alalle. Toki rakenteellinen hyöty tuubissa on ehdottomasti tukevuus, sitä ei voi kiistää. Kiitos kuitenkin vinkistä myynti-ilmoon. Tuo kyseinen tuubi on muuten liian pieni käyttämälleni elementille.
     
  9. iluvai

    iluvai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6
    Ei ollut tarkoituskaan kaupata tuubinpätkää sinulle koska on liian pieni,kuhan laitoin kun siellä on kuva toteutuksestakin(tuubi hyvä+mulla toimii myös kaiutintelineenä)Mulla myös paikka tiukka joten tuubi ainoa vaihtoehto(110litraa bruttotilavuus tuossa mun toteutuksessa.Tuohon tuubiin uppoaa muuten 15"elukka ,mutta ei toki 18".
     
  10. iluvai

    iluvai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6
    No nähnyt olen paljon rakennelmia,subeja joista tehty iso valkoinen laatikko jossa keskellä elementti,just kuin pesukone joita yksikään "hellasärö"huoli olohuoneeseensa.Poikamiehillä eri juttu kun se ISO SUBI on itseistarkoitus,vähän niinkuin bemari kullinjatkeena.
    Yli 20 subbaria olen rakentanut elämäni aikana ja isokokoiset yli 100 litraiset olen naamioinut kukkapöydäksi tai tv tasoksi,toimii. :love:
     
  11. j_a_k

    j_a_k Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7


    Mutta se hiton putki vie eniten tilaa, lisäksi, elementti huonossa asennossa. Nimim. Hyvä kun 15 subia 25 vuodessa...
     
  12. iluvai

    iluvai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6
    Viimeksi muokattu: 24.09.2013
  13. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niinno... eipä se neliskulmainenkaan sen enempää tai vähempää vie lattia-alaa, jos kotelosta tekee pitkulaisen ja nostaa sen pystyyn. Toisin ajateltuna putkikin vie lattia-alaa, jos sen asettaa lattialle makaamaan. Paremmuus ja näköisyys taitaa olla ihan käyttäjän silmissä putken ja neliskulmaisen välillä. Elementin ikää ajateltuna toki sen vaakaan asennus taitaa olla paras vaihtoehto. Itse pidän enemmän matalista ja pitkulaisista koteloista, ne saa helpommin piiloon, kun taas "pesukone" on aina suhteellisen näkyvä esine olohuoneessa. Hyvin tehtynä ja viimeisteltynä sekin voi silti olla parhaimmillaan näyttävä huonekalu.
     
  14. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Menehän helvettiin yleistämään.. Täällä 3 akkaa hyväksynyt pesukonesubbarin.
     
  15. iluvai

    iluvai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6
    Ne ei ole vaan kertoneet lähdölleen todellista syytä ;)
     
  16. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Eihä ne mihkää ole lähteneet :) asuu talon länsisiivessä sulassa sovussa.
     
  17. iluvai

    iluvai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6
    Ai niin ei ei olletkaan entisiä muijia.....vai oletko muslimi ja sulla on haaremi talon länsisiivessä :thumbsup:

    SORI offtopikista!
     
  18. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Tuosta on pakko huomauttaa, että pisteet menivät tasan ja voittaja valittiin kuunteluarvioiden perusteella. Teknisessä suorituskyvyssä eroja ei käytännössä ollut. Jos nyt joku 2hz ulottuvuudessa oli, niin huone kun saattaa helposti tehdä sen 5hz tai enemmän vapaakenttään nähden, niin en pidä sitä kovin relevanttina. Kuten en myöskään 2db enemmän potkua 20hz kohdalla. Jos noista kahdesta on valitsemassa, ja tötterön ulkonäkö ei ole kynnyskysymys, niin kannattaa kuunnella molemmat. Ulkonäön puolesta, joka tuon kokoisessa pumpussa alkaa olla relevantti monessakin kodissa, BK pesee tuon tötterön moneen kertaan. Ja joo, "SVS:n tötterön ja laatikon suorituskyky on sama", eipä ollut eroa BK vs. SVS myöskään paperilla. Sen takiahan se voittaja ratkesi kuunteluarviolla, ei paperilta luettavalla suosituskyvyllä.

    Mielelläni minäkin kuulisin perustelut tälle. Mitään muuta vikaa en tiedä alaspäin ampuvassa olevan kuin sen, että jos myös refleksiputki on alaspäin niin sille on syytä jättää riittävästi tilaa puhista, eikä subwooferia kannatta sijoittaa viiden sentin paksuiselle matolle piikkijaloilla. Ellei pohjassa ole esim. SVS:n tyyppistä levyä.[/QUOTE]

    Selvyyden vuoksi: arvoin itse pitkään SVS:n ja BK:n välillä ja päädyin BK:hon lähinnä ulkonäöllisistä syistä. Itseasiassa mun BK on hifimaailmassa testissä ollut kappale. Olen kuullut SVS:ää samassa tilassa, kuin BK:ta, enkä pysty sanomaan kumpaakaan selkeästi toista paremmaksi. Nykyään on sitten eri kaliiberin subwoofer, Paradigmin Studio SUB 12, jolla sitten oli ihan kuultavaa eroa...
     
  19. iluvai

    iluvai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6
    xjmtx...jos luit ketjua taaksepäin niin se oli trolli jakille koska jak on sitä mieltä että elementin ripustukset väsyy jos se näyttää alaspäin,no ei väsy koska mangneetti pitää sen koko ajan ryhdissä ja ikä saattaa jopa pidentyä vastaan elementti eteenpäin lapsiperheissä joissa pieniä lapsia ja uteliaita käsiä.Juu se musta tötterö on karseen näköinen,niinpä päädyin itse tekemään vastaavan ja omaa silmää miellyttävän.
     
  20. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Siksi kirjoitin, että minäKIN mielelläni kuuluisin pohjat väitteelle. Sori, en tiennyt, että perustelut (virheelliselle) väitteelle oli jo esitetty.