Vinkkejä DIY subbarin tekoon

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse' , aloittajana noeikujoo, 29.05.2013.

  1. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 617
    Saadut tykkäykset:
    63
    Lastulevyjäkin on montaa eri lujuusluokkaa (P1-P7). Sisäseinissä käytetty lastulevy on luokkaa P1, eli pehmeintä mahdollista. P6-lujuusluokan lattialastulevyn tiheys näyttää olevan 620-720kg/m3. P5-luokan lattialastulevy on 680 - 765 kg/m3. MDF:n tiheys näytti olevan 760-800 kg/m3. Lattialastulevyssä on lisäksi pontti, joka pitää tietenkin sahauttaa pois. Myös huonekaluissa MDF on luujuutensa ansiosta suositumpi materiaali kuin lastulevy.

    Taidan kuitenkin kallistua tuon MDF:n puoleen, kun siihen on käsittääkseni helpompi pyöristyksiä yläjyrsimellä.
     
  2. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 617
    Saadut tykkäykset:
    63
    Näyttää tukevalta. Ei varmaan ole ollu ihan pikku homma tehdä nuo tuennat.

    Tilaisin sitten kotelomateriaalit 22mm MDF-levystä valmiiksi sahattuna. Pitää panostaa sitten tuentoihin. Siihen varmaan kelpaa halvempikin materiaali? Esim. 2x2-rima? Laskin, että yksi kotelon poikki menevä 2x2-rima pienentää kotelotilavuutta yhden litran verran.
     
  3. j_a_k

    j_a_k Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    No, jäykkyydeltä tuo MDF on melko pahvia verrattuna lastulevyyn. No tuletpahan huomaamaan rakentamisen myötä :D

    Itse olen yhdet 10 litraiset pöntöt tehnyt MDF:stä (ja subin, mutten itselle), kun Hifitalolta sai 10 kotelot poistosta, en kyllä toista kertaa itselle tee. Saapi niin pehmustetussa ympäristössä rakennella ja käyttää. Materiaali on niin höttöä. Huonekaluissa sitä ei tosiaankaan lujuuden, vaan halpuuden ja helpon koneistettavuuden vuoksi käytetään. Eipä ne höttöhuonekalut sitten vuotta pidempään kestäkään. Kunnon huonekaluissa on puuta ja muitalujia ja kestäviä materiaaleja...
     
  4. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 617
    Saadut tykkäykset:
    63
    Jonkin verran on tullut rakenneltua joitakin subbari- ja kaiutinkoteloita lastu- ja MDF-levystä itselle ja kavereille. Tosin aiemmat kotelot ovat olleet selvästi tätä pienempiä. Sen pohjalta itselle ainakin on tullut fiilis, että MDF on jäykempää ja painavampaa kuin lastulevy. MDF murtuu kovuutensa vuoksi helposti ja pintaan voi tulla kolhuja, jos vaikka vasara tms. työkalu putoaa levyn päälle. Lattialastulevyn pintakerros on varmaakin lujempaa ja kestää kolhuja paremmin. MDF on kalliimpaa kun lastulevy, mutta esim. helpon työstettävyyden ja suuremman tiheyden vuoksi mielestäni parempi materiaali subbarihin kuin lastulevy.
     
  5. iluvai

    iluvai Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6
    Joku parikymmentä subia rakentaneena täytyy kommmentoida.Lattialastulevy se oikea ja halvempi vaihtoehto,jos ei osaa siihen pyöristyksiä tehdä täytyypi lähteä puutyökursseille,mdf-levy on tiheetä pahvia.

    lastulevyn etuna myös se että elementti pysyy kiinni ilman iskumuttereita,suoraan vaan ruuveilla.Ainoa haitta on jos maalaa niin kotelon tarvii olla kuivumassa pirun pitkään,puu kun kutistuu,muuten saumat tulee näkyviin,mutta onhan niitä fiksumpiakin päällystysmenetelmiä.
     
    Viimeksi muokattu: 30.05.2013
  6. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 617
    Saadut tykkäykset:
    63
    Jokainen tehköön kotelonsa siitä materiaalista, jota pitää itse parempana. En viitsi enää väitellä tästä aiheesta.

    Mistähän muuten voisi kysellä elementin ja kotelon väliin tiivistenauhaa?
     
  7. Paarma78

    Paarma78 Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.11.2008
    Viestejä:
    175
    Saadut tykkäykset:
    1
    Rautakaupasta vaan tiivistenauhaa (esim. ovitiivistenauhaa). Itse ottanut D-mallista ja sitten leikannut sen liimapinnalla olevan osan irti ja käyttänyt sitä. Pientä askartelua mutta toimii.

    EDIT: MDF ulkopinnoilla toimi omaan tarkoitukseen hyvin kun kaikki näkyvät pinnat on nahkaa tai rosterilevyä. Oli alla mitä tahansa puumateriaalia niin pinnassa nuo ottaa ne kolhut ja niissä ne virheet näkyy. Maalipinnan kanssa tietty hivenen eri (siinä tapauksessa olis ulkolevytkin olleet koivuvaneria). Käyttämällä MDF levyä ulkopinnoilla säästää myös aika lailla materiaalissa vs. koivuvaneri.
     
    Viimeksi muokattu: 30.05.2013
  8. Paarma78

    Paarma78 Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.11.2008
    Viestejä:
    175
    Saadut tykkäykset:
    1
    No ei se ihan pieni homma oo. Ensin askarrellaan isoista levyistä kaikki palaset reikineen ja pyöristyksineen. Sitten palapeliä kasaan ruuveilla ja liimalla aina muutama pala illassa puristimiakin hyödyntäen. Aika monta tuntia meni mutta jämäkkä tuli!
     
  9. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 617
    Saadut tykkäykset:
    63
    Varmaankin läpäisee nk. kolikkotestin?
     
  10. Paarma78

    Paarma78 Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.11.2008
    Viestejä:
    175
    Saadut tykkäykset:
    1
    Eiköhän se läpi menisi vaikka vähemmälläkin tuennalla. Painoakin on pirusti. :thumbsup:
     
  11. Antimidas

    Antimidas Käyttäjä

    Liittynyt:
    29.04.2011
    Viestejä:
    254
    Saadut tykkäykset:
    0
    Noo kyllä sillä mdäfälläki pärjää ku laittaa tarpeeks paksulti. Mullaki oli 30 millisestä Mdf:stä tehty about 10 litran kajarikotelo. Voin sanoo, että ei kyljet kovin paljoo pullistellu basson tahtiin:)
     
  12. Voitto-Aulis

    Voitto-Aulis Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.05.2002
    Viestejä:
    1 996
    Saadut tykkäykset:
    0
    Viimeksi muokattu: 31.05.2013
  13. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 617
    Saadut tykkäykset:
    63
    Kun kysyin tuosta nauhasta, niin elementin edellinen omistaja kertoi, että nauha oli hävinnyt johonkin. Ei ollut kuulemma saanut ruuveja helposti paikalleen sen kanssa, joten oli jättänyt sen pois. :(

    Saakohan tuollaista nauhaa ostettua jostain metritavarana?
     
  14. Nummisoft

    Nummisoft Käyttäjä

    Liittynyt:
    11.01.2008
    Viestejä:
    195
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eiköhän kannata samalla sahauttaa ne tuennat samasta, tai jostain muusta materiaalista. Teet itse muotoilut ja reiät sitten vaikka pistosahalla. Mukava kasata mittojen ollessa kohdallaan ja ei mene hermot rimojen kanssa säätämiseen. Niitä tuon kokoiseen koteloon tolla seinämävahvuudella täytyisi laittaa aika määrä.
     
  15. j_a_k

    j_a_k Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Monesta rauta- tai vastaavasta kaupasta saa kaikenlaisia ikkunatiivisteitä, ne ajaa hommansa oikein hyvin. Kunhan siellä jokin on, joka puristuu läjään pintojen muotojen mukaisiksi. Itse olen käyttänyt 5mm vaahtomuovia, keinonahkaa, silikonia(akvaario) jne. mitä sattunut löytymään. Sileillä pinnoilla ei välttämättä tarvitse mitään, sekin on tullut testattu.
     
  16. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 617
    Saadut tykkäykset:
    63
    2x2-rimasta sahailee nopeasti kotelon sisään sopivia pätkiä. Jiirisahaa käyttämällä päätkin saa suoraksi.
     
  17. Voitto-Aulis

    Voitto-Aulis Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.05.2002
    Viestejä:
    1 996
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei varmaan löydy ihan helpolla noin isoa c-nauhaa.
    Etrassa jotain pienempiä
    http://tuotteet.etra.fi/fi/g19561313/u-nauha-tasaisella-pohjalla

    Laita vaan sillä ikkunantiivisteellä tai sitten 1-2 mm paksusta tiivistekumimatosta voi leikata tasotiivisteen.
     
  18. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 617
    Saadut tykkäykset:
    63
    Joo, huomasin itse saman. Kyllä niitä on olemassa, mutta ostopaikan löytäminen taitaa olla vaikeaa. Googlella löysin tällaisen tuoteluettelon. Siellä näkyy olevan myös isojakin kokoja.

    Laitan varmaan sillä ikkunatiivistellä, niin voi kaiutinterminaalinkin tiivistää samalla materiaalilla.
     
  19. jusky

    jusky Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hätätapauksessa tiivisteeksi käy vaikkapa pari kolme kerrosta sähköteippiä. Oikeastaan mikä vaan materiaali kelpaa mikä menee puristaessa kasaan. Jos ei halua mitään nauhoja/teippejä käyttää, niin akryylimassaakin olen käyttänyt varsinkin terminaalien alla. Muovinen terminaali kun menee älyttömän helposti halki kiristettäessä jos sen alla on kauhean korkea tiiviste (ikkunatiivistenauha).
     
  20. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 617
    Saadut tykkäykset:
    63
    Niin tietysti, enpä tullut ajatelleeksi. Täytyy laittaa terminaaliin vaikka tiivistesilikonia, kun sitä sattuu olemaan työkalupakissa valmiiksi.