Vikailmoitukset!

Keskustelu osiossa 'Info & Palaute' , aloittajana Moderaattori, 09.12.2019.

1. KILLPATRICK

KILLPATRICK Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    1 428
    Mutta saatiin uusi kirjoittaja. Jee!
    Menee varmaan maanantaihin, että trolli lähtee.

2. Moderaattori

Moderaattori Ylläpito Ylläpidon jäsen Ylläpito

Saadut tykkäykset:
    316
    Maanantaihin meni, mutta pois on.

Toi tili regattiin jo helmikuussa, katsoin jo silloin että vähän on epäilyttävä ja pidin sitä silmällä, mutta nyt kävi näin.
    Aika monta saman tyyppistä olen blokannut, en muista miksi annoin tälle mahdollisuuden. Pitänee jatkossa laittaa epäilyttäville tileille ns. "ankeutusasetus" päälle, jolloin tuollaista samanlaista sarjatulta on ikävä toteuttaa ja jos kyseessä on autenttinen tili osannee pyytää ylläpidolta apua.

Yleisesti kaikille:
    Taisin saada 12 eri ihmiseltä ilmoituksia, hieno homma ja kiitos tästä.
    Tosin sen verran toivoisin jatkossa että kun olet kerran viestin/roskapostittajan on ilmoittanut, ei muita saman tilin viestejä tarvitse enää ilmoittaa. Enintään kirjoittaa viestiin että "trollia/spämmiä on paljon muuallakin" tai tämän suuntaista. Saan kyllä jokaisen saman tilin viestin helposti esiin ja poistettua.

Samalla mitä tulee trolleille/spämmiin vastaamiseen; jättäkää se kokonaan tekemättä, etenkin lainaukset, jotka vaan tehostaa ko. viestin tehoa, oli se sitten hakukoneoptimointia, ärsytyskynnyksen hakua tai yksinkertaista mainosta.
    Lisäksi tiedoksi että noi paskaviestit mun on helppo poistaa, mutta niihin tehtyjä vastauksia joudun etsimään kissojen ja koirien kanssa offensiivisen sisällön poistamisen jälkeen.

Kiitos osallistuneille vielä kerran!

Viimeksi muokattu: 09.06.2025
    JML, 71 dB, vemkki and 1 other person like this.
  3. Burkitsville

Burkitsville Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    1 371
    Hämärät muistikuvat kertoo, että saattaisin olla kysynyt seuraavaa aiemminkin, mutta onko ylläpidolla teknisiä kumiluoteja tai "oikeuksia" bannata viimeisimmän foorumilla häiriköineen kaltaisia kilipäitä ip-osoitteen perusteella pysyvämmin — ja sikäli mikäli olisi, niin tehoaako kaltainen käytännön tasolla?

Moderaattori tykkää tästä.
  4. Moderaattori

Moderaattori Ylläpito Ylläpidon jäsen Ylläpito

Saadut tykkäykset:
    316
    Kyllä on. Olen pelkästään tänä vuonna lisännyt estolistaan ~6 miljoonaa IP-osoitetta, suurin osa Venäjältä, perässä Intia ja Jenkit, mutta myös paljon Eurooppalaisia osoitteita tulee eteen. Olen yhteensä asettanut estoja arviolta 37 miljoonalle IP-osoitteelle*.

Isoin ongelma on VPN:t, joiden kautta suurin osa roskapostittajista, boteista ja muuta kuonasta tulle foorumille. Etenkin Eurooppalaisten isompien toimijoiden VPN serverifarmit ovat ongelmallisia, koska niitä käyttää sekä em. toimijat että tavalliset käyttäjät**, eli niitä ei voi vain suoraan estää.
    Mitä tulee yksittäisiin käyttäjiin, suuri osa nykypäivän liittymistä on dynaamisia, eli IP-osoite vaihtuu satunnaisin välein eikä tarvitse olla rakettikirurgi että niitä voi pyörittää uusia halutessaan. Eli siihen tästä työkalusta ei ole juuri hyötyä, vaikka on sitä tusinan kertaa tullut käytettyä. Toki jokaisen bannatun IP tulee näkyviin ihan järjestelmätasolla jos samasta IP:stä koitetaan samoja kikkoja uudestaan, eli ei se ihan turhaa ole.

* jokunen vuosi sitten minulla oli tapana raportoida ~vuosittain bannattujen IP:den määrästä, joka mielestäni kertoi roskatoiminnan kehityksestä ja määrästä tämän foorumin osalta, mutta joku käyttäjä loukkaantui ja koki että leuhotan vallanhimoissani tai jotain sen suuntaista, joten lopetin asiasta puhumisen.
    Lisään nyt vielä _kaikille tämän lukijoille_ että tämä on duuni eli arkea, eikä tähän hommaan liity mitään tunteita, eikä minulla ole tänne tunnesidettä, tämä tili tehtiin samalla kun moderointi siirrettiin vastuulleni, enkä ole täällä keskustellut ennen kuin vasta viime vuosina. Tai no vitutus, joka kai on tunne, silloin kun joku kärpänen muuttuu myrskyksi vesilasissa ja _jokainen_ asianosainen kokee että minä otan jotain saatanan puolia. Minulle tuollainen tarkoittaa hukattua työaikaa selittelyn ja sovittelun muodossa, koska jos en tee noita asioita "leijun jälleen vallanhimoissani" tai muuta tämän suuntaista paskaa. Pahoittelut rumista sanoista.

** Muistakaa että VPN ei _lisää_ turvallisuutta, sillä se tekee käytännössä saman kuin HTTPS, se tarjoaa lisää yksityisyyttä ja "hämärtää yhteyden alun ja lopun", eli viruksia sisältävä sivu on ihan yhtä viruksinen VPN:n yli kuin ilmankin. Kotoa-duuniin tunneleissa on kyse oletettavasti tarpeellisesta suojasta, mutta _tavallisessa netin selailussa_ se piilottaa sun tekemiset sun netin toimittajalta eikä paljon muuta. Ja VPN on just yhtä turvallinen kuin sitä tarjoava firma, heillä on mm. mahdollisuus yhdistää käyttäjän rahaliikenne verkkoliikenteeseen, ja keneltä he aliverkkonsa ostavat (selkeästi hähmäisille tahoille myyviä on käsittämättömän paljon).
    Toki jos sitä käyttää silkkaa yksityisyyttä turvaamaan, tietää mitä se suojaa ja mitä ei, on muuten perillä perus tietoturvasta, sekä tietää/kokee tarvitsevansa sen suojaa on asia selkeä.

Pahoittelut diatribestä/saarnasta (tajusin juuri että englannin sanalle RANT ei ole suoraa suomennosta), antaa nyt mennä kun kerran pääsin alkuun.

vps358 ja nepa tykkäävät tästä.