Elokuva puolla on toi suosittu "viimeksi katsomasi elokuvat" threadi, joten voisi tänne musiikki puolellekin pistää vastaavan kyselyn. Itse tulee kuunneltua musiikkia laidasta laitaan, joten kiinnostaisi tietää vähän mitä ihmiset täällä kuuntelee, ja ennen kaikkea mitä mieltä he ovat kuulemastaan.
Sentenced- Funeral Album 9½/10 Nähtävästi Sentencedin viimeinen albumi, enteellisesti nimetty Funeral Album on pyörinyt viime viikot taajaan soittimessa. Tällä viimeiselle levyllä suomalaisen alakulon mestarit ovat ottaneet jälleen askeleen kohti täydellisyyttä. Biiseihin on tullut enemmän vaihtelua, ja onpa mukaan livahtanut muutama todella muikea kitarasoolokin. Kosketinsoittimet ovat myös enemmän esillä kuin ennen, ja soitanta kuulostaa välillä jopa hieman HIMiltä, mikä ei ole kuitenkaan yhtään huono asia. Oman tunnelman tuo myös parin kappaleen aikana kuultava lapsikuoro, mikä yhdistettynä Sentencedin poikien soitantaan saa aikaan mahtavat fiilikset. Sanoitukset ovat tuttua Sentencediä, eli hauskaa ei pidetä vieläkään. Ainoa paikka missä elämä helpottaa on oma hauta routaisen maan alla. Sentencedin Funeral Album on tämän vuoden ehdottomia helmiä. Älä missaa!
Guns 'n' Roses - Use your illusion II pyöri äsken läpi. Aivan yhtä mahtavaa soundia kuin 15 vuotta sitten, mixauskin on laadukkaampi kuin mitä muisti sanoi.
Viimeeksi kuuntelemani levy oli Teräsbetonin Metallitotuus. Eipä taida saada soittoaikaa enää, uteliaisuudestahan se tuonne stereoihin eksyikin. Musiikki on periaatteessa ihan ok, aika tasapaksua kuitenkin. Laulaja on kamala - paikoin muistutti Uriah Heepin solistia (olikohan John Lawton nimeltään) albumilta Fallen Angel ja tämä ei ole kehu. Mahtipontisuuteen bändi oli kai pyrkinyt, mutta siihen tavoitteeseen olisi tarvittu orkesteri ja kuorot sekä englanninkieliset sanat, jotka eivät olisi kuulostaneet läheskään yhtä kornilta kuin suomenkieliset (vaikka kyllähän ne Rhapsodynkin sanoitukset hymyilyttävät). Toisaalta, heavy on paskimmillaankin parasta, joten ennemmin tätä kuin idolseja.
Hyvä ketju, johon voisin vastata melkein vuoden joka päivä. Laitetaanpa vaikka levyt välillä PE-SU. Therapy?: Troublegum "Masturbation saved my life" tunnustaa Andy Cairns tällä yhtyeen parhaalla levyllä. Pirun kova paketti alusta loppuun asti. Yhtye teki kyllä aivan oikean päätöksen siinä, ettei lähtenyt tekemään samanlaista levyä tämän jälkeen. Olisi varmasti tullut vain huonompi versio tästä. Harmi kuitenkin, että kovin loistavia levyjä ei ole tainnut Troublegumin jälkeen syntyä. 4,5/5. Egotrippi: Helsinki-Hollola Ihan mainio rokkilevy, jolla on mukana varsin loistava cd-rom -osuus. 3.5/5. Kotiteollisuus: 7 Perushyvä KT-lätty. Aika samaa kamaa kuin aiemmilla levyillä. Ei valittamista, jos nyt ei hehkuttamistakaan hirveämmin. 3.5/5 Foo Fighters: The colour and the shape Uusin on vielä hankkimatta, joten otinpa tämän hyllystä pitkästä aikaa. Debyytti oli loistava, eikä tämä siitä paljon jälkeen jää. 4/5. Danzig: III - how the gods kill Ensimmäistä kertaa koko levy tuli kuunneltua läpi ja hyvää kamaahan tämä on. Hyviä riffejä ja Danzigin komeaa mylvintää. Pitäisi joskus tutustua siihen Samhainiinkin. Lopullista arvosanaa ei vielä viitsi antaa, mutta nyt tämä toimi näin: 3/5.
The White Stripes - Get Behind Me Satan Frank Zappa - Have I Offended Someone Zappa on aina loistava, White Stripesin uusi levy on melko erilainen verrattuna niiden ensimmäiset levyt, täytyy kuunnella muutama kertaa vielä!
Millencolin - Kingwood Yllättävän hyvä punkrock albumi, huomattavasti parempi kuin pari edellistä levyä. Suurimmaksi osaksi kuitenkin jatkaa uudemmalla "rockimmalla" MC linjalla. 3,5/5 Lou Reed - NYC Man Loistava kokoelma täynnä hyviä kappaleita. 5/5 Avatar - 4 Reasons To Die Todella hyvä omakustanne ep ruotsalaiselta metalli (black/death/trash.. tai jotain noiden väliltä) bändiltä. Todella paljon potentiaalia ottaen huomioon jäsenten keski-iän, joka taitaa olla noin 18v. www.avatar-online.net 4/5
Opeth-Deliverance Todella hyvä levy. Ensimmäinen levy Opethilta johon olen tutustunut ja pakko hankkia muutkin yhtyeen levyt. 5/5
Led Zeppelin I pyörähti loppuun just. Pieni tauko ollut kuuntelussa, mutta kyllä toimii edelleen. Viime aikoina soittimessa on käynyt monenmoista levyä, kun olen testaillut uusia kaiuttimia. Tämä The White Stripesin Get Behind Me Satan tuli ostettua tuossa viime viikolla. Oli ensimmäinen levy vähään aikaan, jonka ostin ikäänkuin sokkona. En omista kyseisen yhtyeen aikaisempia levyjä, toki olen kuullut niitä jonkin verran, enkä ollut myöskään (tietääkseni) kuullut yhtään kappaletta kyseiseltä levyltä. Näin muutaman kuuntelukerran jälkeen levystä jäänyt vaikutelma on hieman hämmentynyt, mutta ehkä tämä vaatii vielä lisää kypsyttelyä.
Morcheeba - Antidote -> hemmetin hyvää erikoishöystettyä poppia. Zen Cafe - Jättiläinen -> b-levy aika laiha, mutta a-levy rokkaa. Coldplay - X&Y -> muutamissa biiseissä kitaroiden osalta vähän liian Wembleymäistä renkutusta, mutta tällä hetkellä kolme neljä biisiä kyllä toimii kuin vaarin avanne.
Jamiroquai - Dynamite Jay Kayn ja kumppaneiden uusin on pyörähtänyt soittimessa muutaman kerran, ja täytyy kyllä totuuden nimessä myöntää että tämä dynamiitti ei räjähdä täydellä voimalla. Vaikka Synkronized ja Funk Odyssey olivatkin jo hieman epätasaisempia tuotoksia kuin ensimmäiset levyt, irtosi niiltä silti upeita sinkkulohkaisuja ja hyvää musiikkia niillä oli enemmän kuin huonoa. Nyt tuntuu unohdettavaa materiaalia olevan jo noin puolet. Jamiroquain tunnusomainen groove ja diskofunktykitys ei oikein tältä levyltä käy ilmi. Hitaahkoja biisejä on useampia, eikä uusia Cosmic Girlejä, Canned Heateja tai Little L:iä tältä levyltä löydy. Pienoinen pettymys (ja minä olen sentään fani, joka katsoo maailmaa puhvelimiehen muotoisten lasien läpi).
Nordman - Anno Hm, Nordmanin levyillä on Kentin levyillä se sama että musiikki ei ensimäisellä kerralla osu oikeaan paikkaan, mutta kun olen nytten kolme-neljä kertaa kuunnellut levyä, Håkan Hemlinin tekstit ja rahiseva kurkkuääni on laskennut ihan oikeaan paikkaan, eli sydämmeen. 3/5. Mutta ei ole vanhojen levyjen huippulaatua, mutta Hemlin on nykyisin muuttunut mies, hänellä on takanaan vankilatuomi jne.
Sentencedin kaikki levyt pyörii kokoajan koneessa mutta niitä en ala arvioimaan erikseen kun arvosanalla 11/10 Mutta sitten uusia tuttavuuksia: Black Eyed Peas - Monkey Business Tykkäsin tuosta Elephunk levystä joten oli pakko ostaa tämä uusi. Muutaman kerran kuuntelin ja ei oikein auennut muut biisit kuin tuo hittibiisi "Dont phunk with my heart". Nyt tässä kuuntelen samalla kun selailen plazaa ja aivan eriltä kuulostaa biisit (positiivisessä mielessä) :thumbsup: Suosittelen 4/5. Ei yllä Elephunkin tasolle (ainakaan näiden kuunteluiden perusteella vielä) mutta taso on pysynyt hyvänä.
Deep dish - Moscow (gu021) Evanescence - Fallen Future sound of London - Lifeforms Nirvana - Unplugged in New York
Helloween- Keeper of the Seven Keys, Pt. 1 Helloween- Keeper of the Seven Keys, Pt. 2 Helloweenin klassikkolevyt 80-luvun lopulta tuli pyöritettyä läpi viikonloppuna. Levyt joista sadat bändit ovat ammentaneet inspiraationsa lähes 20-vuoden ajan. Otetaan vaikka biisi March of Time, ja katotaan kuinka monta samankaltaista laulua on sen jälkeen tehty, ja niitä on paljon. Täydellinen povermetal ralli mistä ei enää kertakaikkiaan voi parantaa vaikka kuinka yritettäisiin. Lähemmäksi on varmaankin päässyt Stratovarius muutamalla kappaleellaan. Jos vähänkin melodinen metallimusiikki kiinnostaa niin näitä levyjä ei kannata missata :thumbsup:
Therapy? Seuraava levy Infernal Love on kanssa mielettömän hyvä, minusta jopa orkesterin paras. Sekä tuota edeltänyt Nurse. Sen jälkeen tavara on ollut huonompaa... Danzig. Tuo levyhän on ihan 4,5/5 3 ekaa Danziggia ne ylivoimaisesti parhaat, senjälkeen ikäväksee kama on mennyt huonompaan suuntaa levylevyltä..