Viilutus???

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana dragonia, 07.08.2006.

  1. kakoskel

    kakoskel Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.10.2004
    Viestejä:
    443
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei se saa olla liian helppoa:king:

    Edit: Guoten korjuuta
     
  2. mzzj

    mzzj Guest Guest

    Liittynyt:
    01.09.2006
    Viestejä:
    109
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vanhoista pakastimen/jääkaapin kompuroistahan noita laminointi/viilutus-imureita on immeiset rakennelleet. Aika edullinenkin vaihtoehto vieläpä :thumbsup:
     
  3. Yussu

    Yussu Guest Guest

    Liittynyt:
    03.09.2005
    Viestejä:
    80
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kaiutin on eri asia kuin kaluste. Kaiutin on (yleensä) pienehkö objekti viilutettavaksi, ja siihen kontaktiliima on varmasti ihan soiva peli, isojen pintojen kanssa on viilun asemointi enemmän kuin v....maista koska kontaktiliima tarraa heti. Tietysti voi leikkiä voipaperin kanssa, mutta tuo ei kiinnosta. Kontaktiliima (Tixo) ei varmuudella kestä käyttämääni pintakäsittelyä, enkä aio pintakäsittelyä muuttaa eikä vähäisimmässäkään määrin kiinnosta kontaktiliimojen testailu.

    Ei nyt aloiteta kiistelyä liimatyyppien paremmuudesta. Viilutukset teen PVAc liimalla, kaarevien kaiuttimien kohdalla käytän kontaktiliimaa. Eikä kannata ehdottaa epoksiakaan ;)

    Kysymykseni oli onko kukaan onnistunut saumatuilla viiluilla viiluttamaan silitysrautaa ja PVAc liimaa käyttäen ilman että saumat aukeavat, ja jos on, miten? Olen taipuvainen uskomaan ettei onnistu vaan saumat aukeavat kun kuumuus kutistaa viilua ja sauma jossain vaiheessa repeää auki.
     
  4. Yussu

    Yussu Guest Guest

    Liittynyt:
    03.09.2005
    Viestejä:
    80
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuo olisi yksi vaihtoehto. Tuohon voisi vielä liittää härpättimen (solenoidi?) joka tarkkailee saavutetun vakuumin tasoa ja käynnistää pumpun aina kun vakuumin taso laskee liian alas. Onko käsitystä kuinka ison vakuumin tuolla saa aikaiseksi?

    Tai hetkinen...eikös jääkaapeissa kuitenkin ole pelkkä kompressori, eli tarvitsee kuitenkin tuollaisen välikappaleen (venturi?) joka tekee paineilmalla vakuumin?
     
  5. mzzj

    mzzj Guest Guest

    Liittynyt:
    01.09.2006
    Viestejä:
    109
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei se jääkaapin kompura tarvi sitä venturia, ihan hyvin se imee kun laittaa vaan letkun kiinni imuputkeen. En nyt arvaa mennä antamaan mitään kovin tarkkoja lukuja, ok-kunnossa oleva kompura imenee vähintään 0.9 bar alipaineen, enemmän kuin riittävästi laminointiin.

    Täällä on yksi tapa tehdä diy-painekytkin kompuran ohjaukseen:
    http://www.badger.rchomepage.com/vacbag.html
    Myös valmiita painekytkimiä pitäisi olla esim lvi-liikkeissä jne.
     
  6. SERGE

    SERGE Guest Guest

    Liittynyt:
    24.01.2007
    Viestejä:
    13
    Saadut tykkäykset:
    0
    Puristin viiluttamisessa. Projekti etenee ja pintaan pitäisi saada viilut kiinni. Luettuani kiinnitys tekniikkojen paremmuuksista olen miettinyt tekeväni sen puuliimaa, PVC käyttäen. Eli siis puristusta tarvitaan.
    Kun on syntynyt kohtuulliseksi pellepelottomaksi niin mietin seuraavaa ratkaisua ko. ongelmaan.
    Lattialle tasainen PAKSU levy-> päälle kautinkotelo (viilu liimaattuna)->päälle paksu levy pitkittäisin tukirimoin->siihen päälle pullotunkkeja 20cm välein->joista liikennemerkkiputket pystyyn vasten kattoa->ja sitten varovaista/tasaista puristusta.
    Puristusta varmasti löytyy ja talokin kestänee koska asun vanhassa betonitalossa jossa seinätkin on metriäpaksut. Tarvikketkin olisi joten kustannuksiakaan ko tavasta ei syntyisi.

    Kuullostaa siis liian helpota joten ampukaa idea alas jos jokin klikkaa!!
     
  7. JTG

    JTG Guest Guest

    Liittynyt:
    15.09.2004
    Viestejä:
    428
    Saadut tykkäykset:
    0
    ilman pullotunkkia tulee myös toimeen. Laittaa puristimeksi kaksi lankkua, joiden yhteinen pituus on 5 mm suurempi kuin kaiutinkotelon päältä kattoon oleva matka.
     
  8. JTG

    JTG Guest Guest

    Liittynyt:
    15.09.2004
    Viestejä:
    428
    Saadut tykkäykset:
    0
    tällee niinku liitekuvassa.

    Ihmettelen, mitsi pullotunkkien ja likennemerkkien käyttö olisi jotenkin helpompaa kuin vaikkapa tämänkaltaisten:

    [​IMG]
     

    Liitetyt tiedostot:

  9. anttipaa

    anttipaa Guest Guest

    Liittynyt:
    02.04.2006
    Viestejä:
    21
    Saadut tykkäykset:
    0
    Suosittelen kontaktiliimaa. Kokeile vaikka johonkin testikappaleeseen kumpi on helpompaa kontaktiliima vai puuliima. Veikkaan että palaa liikennemerkit sinne tienviereen ja saapi jäädä sinne.
     
  10. SERGE

    SERGE Guest Guest

    Liittynyt:
    24.01.2007
    Viestejä:
    13
    Saadut tykkäykset:
    0
    No ei ehkä kaikkein helpointapa tosiaan mutta ehdottamasi kaltaisia puristimia en omista. Kotelon leveys n.40cm pituus 107cm joten saako tuollaisilla puristusta keskelle tarpeeksi. Kiitos kuitenkin kommentista!
     
  11. Mårde

    Mårde Guest

    Liittynyt:
    Viestejä:
    0
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kertokaapas viilumestarit, että kuinka kuumaksi silitysrauta on lämmitettävä käytettäessä PVAc-liima/silitysrautatekniikkaa ja perus 0,6 mm koivuviilua? En haluaisi polttomerkityn näköisiä viiluja vaivalla tehtyihin pönttöihin...
     
  12. kakoskel

    kakoskel Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.10.2004
    Viestejä:
    443
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mestari en ole millään alalla, mutta Koivu ja Kirsikka viiluja en omalla silitysraudallani ole pilalle saanut.
    Sen silitysraudan olen liimalla pilannut, onpahan nykyään oma.
    Eli olen käyttänyt kuuminta asentoa omassa, kymmenen vuotta sitten ikeasta ostetussa raudassa.
     
  13. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuinka viilutus onnistuu kaareviin pintoihin? Ajattelin kaiuttimia ja subbari rakentamaan alkaessa, että jos saisi tehtyä bokseihin kaarevia pintoja niin voisi tulla hellasäröä vähemmän. Taipuuko kuinka paksut viilut kaarelle?
    Uritustekniikalla ajattelin kaarevat muodot levyihin saada.Ilmeisesti lastulevy ei käy sitten ollenkaan. Onko vaneri ainut oikea näissä hommissa?
     
  14. kakoskel

    kakoskel Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.10.2004
    Viestejä:
    443
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minä tein uritustekniikalla MDF kaiuttimet, kaari loiva, levy taipui.
    Viiluhan taipuu hieman viilusta riippuen vaikka kynän ympärille, kun sopivasti pehmentää. Miksi pitää käyttää paksua viilua?

    [​IMG]
     
  15. jeq

    jeq Guest Guest

    Liittynyt:
    28.06.2004
    Viestejä:
    18
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mitä mahtaa maksaa esimerkiksi tälläisen Sotkan Fenno TV-tason viilutus/teettäminen ammattilaisella? (työn hinta, entä materiaalit)
    Mitat: (K 50, S 50, L 210(max))

    [​IMG]
     
  16. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    3000 euroa tai sinne päin. Ihan sama onko hinta 2000 vai 4000 euroa, joka tapauksessa puusepällä työn teettäminen kuuluu sellaiseen toimintaryhmään, että jos joutuu kysymään "mitä se maksaa", ei kuulu ostajakuntaan.

    Vain itse tekemällä on köyhän mahdollista saada aikaan jotain näyttävää, ei ammattilaisella teettäen. Termi köyhä on ihan osuva, koska harva haluaa maksaa 3000 euroa jostain uniikkihyllyköstä, jonka näköisiä saa IKEAsta 300 eurolla, mutta rikkailla tosiaan on siihen varaa.

    Tosin ne rämisevät ja huterot IKEAlaiset ovat kalliita nekin, rämisevyyteensä suhteutettuna; minä en huoli mitään kaupallista hyllyä kuuntelustudiooni rämisemään. Epoksilla pitää itse kaikki liimata painetiiviiksi, ettei ala rämistä saumoista. Kaupallisia ei voi suoraan liimata, niistä pitää ensin hioa melamiini pois liimausalueelta ja silti saumoista tulee pirun rumat. Eli ilman melamiinipintaa levyjen pitäisi alunperin olla, pääsisi vähemmällä.
     
  17. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    Jopas tuli tuubaa...

    Monta kertaa puusepällä teetetty huonekalu on halvempi kuin joku askon, iskun, vepsäläisen, tmv taso samasta materiaalista.

    Harva puuseppä ottaa 3000e unikkihyllystä....


    Tuollaisen tason materiaalit voi laskea helposti itse:

    - about 2500 * 1300 * 20mm mdf: 80e/kpl (liimaa 2kpl päällekkäin)
    - puuviilu 10e/neliö
    - jos materiaalit kuskaa puusepälle, niin tollanen pitäisi syntyä 150-300e. Yli 200e en itse maksaisi.

    Tyhmää se on maksaa liikaa. Ihan samalla tavalla monet puiset huonekalut joita liikeessä myydään on jollain puusepällä teetetty ja vaikka mukana on "massa-alennus" niin rahdit, tilavuokrat, palkat ja muut yrityksen juoksevat kulut pitävät huolen siitä, että ostettu tavara on teetettyä kalliimpaa.

    Esim itse en ole ostanut yhtään valmista puuhuonekalua moneen vuoteen, koska joka kerta ammattilaisella teettäminen on tullut halvemmaksi. Täälläkin ei voi välillä kuin ihmetellä, kun jengi yrittää itse viiluttaa ja sama työ maksaisi ammattilaisella about saman verran kun materiaalit. Ensin pitää itse kokeilla ja huomata, että vituik** meni, ostaa tavarat uudelleen ja sitten vasta tajuaa käyttää ammattilaista.

    Suosikaa paikallisia puuseppiä, ei oikeasti ole kovin kallista ja siinä työllistää suomalaisia :)
     
  18. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Saas nähdä kuinka mun viilutus onnistuu tänään, ostamani 36 cm leveä viilu oli ihan törkeän kuivaa ja kupruista. Kannattaisi sitä rohkeasti kostuttaa vaikka kostealla rätillä tms? Suoristuuko se ?
     
  19. Yussu

    Yussu Guest Guest

    Liittynyt:
    03.09.2005
    Viestejä:
    80
    Saadut tykkäykset:
    0
    En kyllä suosittele kostuttamaan. Itse en ole viiluja juurikaan suoristellut, lyönyt vain puristimeen ja hyvä on tullut. Jos tarkoituksena ei ole saumata viiluja, niin väittäisin että sitä vähemmän kuprut haittaavat.
     
  20. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo ihan kohtuullisesti se taipui suoraan MDF-kapulalla painaen kontaktiliimalla. Hieno jäi kuprua niihin kohtiin missä oli eniten "curlia", viilun vika mielestäni koska oli aika laineilevaa. Ei ne ainakaan vielä erottuneet ne kuprut koska olivat loivia ja pieniä. Tiedä sitten kun vetää osmoa pintaan, niin miltä sitten näyttää.