Neuvoja kyselisin seuraavanlaiseen ongelmaan..... Olen jonkin aikaa "haaveillut" saunaan asennettavasta televisiosta jotta saisin saunasta käsin seurata jääkiekkoa, mutta lopuksi hylkäsin idean turhan kalliina ja monimutkaisena toteuttaa. Nyt kun olen joka tapauksessa hankkimassa olohuoneeseen videotykkiä niin mieleeni pelmahti uusi idea, mitä yritin kovasti googlettaa, mutta en löytänyt vastaavaa toteutusta mistään..... Sauna asunnossani sijaitsee niin, että suoraan saunan takana sijaitsee olohuone, jonne tykki on tarkoitus sijoittaa...... Nyt ideanani olikin, että hankin tykin, kankaan sekä 2 jalkaa tykille. Normaalisti tykki on kiinnitysjalassaan keskellä olohuoneen kattoa ja heijastan kuvan valkokankaalle. Kun taas tahdon katsoa kiekkoa saunassa, niin vaihtaisin tykin paikan toiseen jalkaan, joka sijaitsee niin, että tykin kuva heijastuisi ikkunan lävitse saunaan. Saunaan ajattelin asentaa seinälle levyn, jonka maalaan valkoiseksi tarkoitukseen sopivalla maalilla. Sen verran olen selvittänyt asiaa, että kokeiltiin kaverin Optoma tykin eteen asennella lasiruutuja, ja siinä tuo ainakin toimi ihan ok.... Lisäksi olen selvitellyt asiaa lasiliikkeestä, ja sitä kautta on saatavilla huurtumaton lasielementti saunan puolelle, joka siis pysyisi kirkkaana. Itseäni eniten asiassa mietityttää lasi/pleksi joka tulisi olohuoneen, siis tykin puolelle aukkoa, tarvitseeko sen olla jotain tiettyä tavaraa? Samoin valaistusolosuhteilla eri huoneissa, olohuone missä tykki/ sauna missä kangas on varmasti merkitystä, mutta se ei tässä varmasti ole se suurin ongelma. Lähinnä kyselisin tietäjiltä, että onko tämä mitenkään teknisesti mahdollista....??? Sekä millaisella kalustolla jne tuollainen olisi mahdollista totettaa, tai jos joku on jo vastaavaa toteuttanut T: Aloitteleva tykkeilijä.......
En ota tuohon lasiasiaan kantaa, mutta meinaatko oikeasti jaksaa siirrellä tykkiä paikasta toiseen vain saunasessioiden ajaksi? Kuulostaa idealta, joka on syntymisensä hetkellä hyvä, mutta käytännössä todella vaivalloinen toteuttaa. Omalta kohdaltani ainakin osaan sanoa, että jaksaisin siirtää tykkiä varmaan yhden tai kaksi kertaa, sen jälkeen tapittaisin jääkiekkoa yksinomaan olohuoneessa. Jos lätkää on ihan pakko katsoa myös saunassa, mikset ostaisi toista, halvempaa tykkiä siihen tarkoitukseen? Jonkun 720p-tykin saa nykyään varmaan aika pienellä rahalla.
Niin sekin voisi olla yksi vaihtoehto. Itse taas luulen että se tykki olisi enemmän siinä saunan ikkunan takana kuin "oikealla" paikallaan, koska aika harvoin on aikaa elokuvia katsoa.
Jos kaksi tykkiä ostaa (suosittelen), ei saunatykin tarvitse olla edes 720p tasoinen. Huonompikin resoluutioinen tykki menee SD-lähetyksien katsomiseen. Jos et katso HD-lätkää.. Jos jonkun 200 laittaa saunan tykkiin niin varmasti on sijoituksen arvoinen. Tuota tykin siirtoa ei kukaan jaksa paria kertaa kauempaa.