Videotykin kohdistaminen

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana Freekster, 01.10.2011.

1. Freekster

Freekster Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    2
    En löytänyt haulla asiaa tästä joten pitää kysyä.

Miten saatte kohdistettua tykin oikein seinää/screeniä kohden?
    Skaalaus ja suoristus onnistuu mutta tykin saaminen 100% samaan tasoon/suuntaan kun seinä on aika vaikeata. Onnistuisiko jollain laser hommelilla?

Oon saanu silmämääräisesti ihan ok tuloksia, mutta en täydellistä. Samoin oon huomannu että Z5 säädöt muuttuu ajan myötä. Eli lukitus ei pidä täysin sillä kuvaa pitää välillä käydä nostamassa.

2. noeikujoo

noeikujoo Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    239
    Mielikuvitusta käyttämällä pääsee kyllä ihan hyvään tulokseen. Itse olen säätänyt ensin valkokankaan ja tykin mahdollisimman suoraan vatupassin avulla. Sitten olen heijastanut sopivaa testikuvaa valkokankaalle ja siirtänyt kuvaa vaakasuunnassa tykkiä kääntämällä kunnes kuvan ylä- ja alareunat ovat yhdensuuntaisesti valkokankaan ylä- ja alareunojen kanssa.

Onhan tykki kiinnitetty seinälle/kattoon tarpeeksi tukevasti? Vika ei välttämättä ole tykissä. Esim. edullisimmat kattotelineet tahtovat olla sen verran huteria, että kuva ei pysy paikallaan kovinkaan pitkään, jos telinettä ei ole kiinnitetty tykin massakeskipisteseen (= painopiste). Seinäasennuksessa hylly voi pikkuhiljaa taipua tykin painon alla. Hutera kiinnitys yleensä myös hankaloittaa tykin suuntaamisen valkokankaaseen nähden.

3. uppiskuppis

uppiskuppis Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Rullamitalla?:sleep: Mittaat sivuseinästä optiikan keskelle valkokangas. Korkeus suunnan näkee silmällä jos kuva kiilaa.

4. paaton

paaton Vakiokasvo

Saadut tykkäykset:
    0
    Noeiku kertoikin jo tarkan tavan, eli ensin mitataan tykki noin suurinpiirtein paikalleen ja sen jälkeen tarkistetaan rullamitalla heijastetun kuvan sivujen korkeus. Aika pieni sivuttais kääntäminen vaikuttaa useita senttejä kuvan laidoissa. Linssin siirtoa käytetään vasta sen jälkeen, kun kuva on suorakaiteen muotoinen.

5. Freekster

Freekster Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    2
    Uus kämppä ja uudet säädöt. Nyt on tykki sellaisessa paikassa että kaikki lens-shift asetukset on kaakossa. Kuva on säädetty niin alas kun menee ja oikeaan laitaan. Edellisessä kämpässä tykki oli tasolla joka roikkui ketjujen varassa ja se ei ollut paras vahtoehto.

Nyt on myös väliaikainen screeni kun edellinen ei enää sopinut uuteen olkkariin. Oon saanu kuvaa suht suoraan säätämällä tykkiä vatupassin ja mitan kanssa. Kunhan saan viritettyä lopullisen screenin niin sitten pääsee tekemään lopulliset säädöt.