Viasatin ongelmat kuluttajan näkökulmasta

Keskustelu osiossa 'Satelliitti-TV' , aloittajana valtee, 26.07.2008.

  1. valtee

    valtee Guest Guest

    Liittynyt:
    17.01.2008
    Viestejä:
    77
    Saadut tykkäykset:
    0
    Haluaisin kuulla kuluttajien kommentteja Viasatin satelliittikanavapaketteihin liittyen. Muun muassa seuraavista asioista haluaisin mielipiteenne:

    - Markkinointi (onko harhaanjohtavaa, pidetäänkö lupauksista kiinni, oliko jälleenmyyjä: puh-markkinointiyritys, kodinkone- tai asennusliike, joku muu?)
    - Asiakaspalvelun laatu (vastausaika, asiakasystävällisyys, tekninen osaaminen ym)
    - Laitetoimitus (toimitusaika, puuttuko paketista jotain ym)
    - Laitteiston asennukseen liittyvät asiat (asennusliike ja sen toiminta, kortin aktivointi)
    - Palvelun toimivuus (onko toimintahäiriöitä, mistä ne johtuvat ym)

    Tehkää asiakaspalveluun testisoittoja, jossa tiedustelette Viasat kanavapaketin vastaanottoon liittyviä teknisiä asioita ja kirjatkaa ylös keskustelussa käydyt asiat (oliko palvelu hyvää, saitko vastauksen kysymyksiisi ym)

    Jos et halua postata tähän, voit lähettää sen minulle sähköpostilla: teemu@satelliitti.tv Otan kaikki tähän threadiin tulleet asiat esille seuraavan kerran kun käyn Viasatilla, ja lupaan myös, että niissä ilmi tulevat ongelmat korjataan. Toivon kaikkien osallistumista, jotta nykyiset ja tulevat Viasatin asiakkaat saisivat entistä parempaa palvelua :)

    ps. En ole Viasatilla töissä, olen vain vittuuntunut yhteistyökumppani.
     
  2. Lumikki

    Lumikki Guest Guest

    Liittynyt:
    14.10.2007
    Viestejä:
    344
    Saadut tykkäykset:
    0
    Koitan vastata joihinkin kysymyksiin, kun on tuo Viasat ollut yli puoli vuotta.

    Markkinointi
    - Kun otin aikoinani Viasatin, niin otin Viasat TV1000 paketin, vaikka kultapaketti tällä hetkellä onkin. Siitä Viasat TV1000 paketista oli sivuilla mainos jossa oli myös pari musiikki ja erotiikka kanavaa. Näitä ei kuitenkaan paketissa ollut vaikka Viasatin web-sivujen mukaan olisi pitänyt olla. Kerroin asiasta Viasatille ja noin parin kuukauden jälkeen korjasivat asian sivuilla. Minusta tämä oli hieman harhaan johtavaa. Nythän sivuilta ei enään taida edes nähdä mitä eri paketeissa on?

    Asiakaspalvelu
    - Vastausaika on ollut Viasatilla ihan hyvä, laskutus ja aktivointi asiat hoituneet asiallisesti. Teknisen puolen kaverit ovat avuliaita ja ystävällisiä, mutta tietämys heidän omista laitteista ja asioista on aika huono. Viimeksi noin kuukausi sitten puhelin heidän kanssaan. Selvitin lopulta itse ongelmani, joka oli laitteisto pohjainen, ei Viasatin ongelma.

    Laitteistotoimitus
    - En ole ikinä käyttänyt kun Viasatilla ei yksinkertaisesti ole vastaanotinta joka hoitaisi asiat joita tarvitsen. Joten jouduin hankkimaan itse vastaanottimen, jossa Viasat toimisi. Se oli ihan **** työläs homma. Eihän noita Viasat toimivia vastaanottimia ole kovin montaa olemassa tai saatavilla.

    Laitteistoasennukset
    - En kommentoi koska asensin ja hankin itse kaikki. Ihan hyvin meni. Aktivoinista jouduin soittamaan, mutta homma hoitui muutamassa minuutissa. Kiitokset asiantuntevalle virolaistytölle. :)

    Palveluntoimivuus
    - Kyllähän tuo on toiminut ihan ongelmitta, mitä nyt kanavia on kadonnut, kuten suomalaiset peruskanavat. Suomenkieliset asiat kaipaavat tarkistuksia, eli aika paljon on ruotsinkielillä asioita suomalaisille.
     
    Viimeksi muokattu: 26.07.2008
  3. cerveza

    cerveza Guest Guest

    Liittynyt:
    24.06.2008
    Viestejä:
    129
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oma kokemus rajoittunee suurinpiirtein tähän..

    Jonkun asiansa osaavan olisi hyvä olla.. :D
     
  4. salris

    salris Guest Guest

    Liittynyt:
    26.04.2004
    Viestejä:
    79
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hiemen kokemuksia VIASATista.

    Tein aikoinani 24 kk sopimuksen, johon kuului laitteet mukaan.
    Asennuksen teetin valtuutetulla asennusfirmalla, joka toimi hienosti. Kaikki laitteet asennettiin ja jopa viritin viritettiin valmiiksi.

    Tämän jälkeen alkoivat ongelmat.

    Viritin oli täysi susi, joka ei toiminut kunnolla. Laite kävi takuuhuollossa, jossa se oli 4 viikkoa ja sen aikana päivitettiin ohjelmisto (samaksi joka se jo oli!). Laite ei siis korjaantunut, eikä Viasattia vähempää olisi voinut asia kiinnostaa. Vasta kun uhkasin sopimusken tekstiin vedoten purkaa sopimuksen, lähetettiin minulle uusi viritin. Tämä laite toimi paremmin ja ohjelmien katseleminen onnistui.

    Huvittavinta oli se, että minulle ilmoitettiin, että vanha laite pitäisi toimittaa heille takaisin ja vielä minun omalla kustannuksellani. Ihan varmasti lähetänkin…

    Nyt olen onneksi päässyt sopimuksesta eroon ja vaihdoin sen CD:n palveluun.


    Tässä yhteenveto kysymyksiin:

    Markkinointi
    Otin kanavapaketin asennusliikkeen kautta ja se toimi hienosti

    Asiakaspalvelun laatu
    Vastausaika erittäin pitkä, eikä tuo suomen kielikään oikein aspalta taipunut. Tekninen osaaminen vähän niin ja näin.

    Laitetoimitus
    Toimitusaika vajaa viikko eikä paketista puuttunut mitään.

    Laitteiston asennukseen liittyvät asiat
    Asennus toimi hienosti ja asiantuntevasti. Itse yrittelin virittää paikoilleen pari päivää enkä onnistunut. Asennusfirmalta siinä meni pari minuuttia.
    Kortti aktiovoitui nopeasti.

    Palvelun toimivuus
    Viritin täysi susi. Signaalissa ei ollut häiriöitä.

    Lopuksi esimerkki hienosta suomenkielestä saamani sähköpostin muodossa, kun irtisanoin sopimuksen 2007 lopussa:

    =========================
    Kiitos viestistänne.

    Vahvistamme, että olemme vastaanottaneet irtisanomisenne xx.xx.2007
    Sopimus päättyy: xx.xx.xxxx. (Yleisten ehtojen 8 mukaan )

    Tähän asti on Teillä ollut niinsanottu "vanha" Kulta paketi.
    Koska olette jo meidän vanha asiakas saamme tehtä Teille hyvän
    henkilökohtaisen tarjouksen Uudelle Viasat kulta paketille missä on
    mukana lisäksi kaikille Teillä tällä hetkellä oleville kanaville vielä
    MTV MAX, MTV Fakta, SUBTV Leffa, SubTV Juniori ja TV6. Lisäksi liitty
    vielä vuoden loppuvaihessa MTV3 ja SubTV.

    Tarjouksessa on tämä Uusi Valtava Viasat Kulta Paketi vuoden
    jatkosopimuksella (12kk) ensimmäiset puoli vuotta (6kk) on see uusi
    paketi Teidän vanhan paketin hinnalla eli 29 EUR/kk ja vasta seuravat
    6kk on normaalihinnalla 39,95EUR/kk. Yhteensä on edu yli 65 EUR.

    Tämä tarjous on varmasti voimassa vielä vuoden 2008 alussa ja jos
    haluatte myöhemmin aukaista uudestaan paketin sitten tarkistakaa
    varmasti ensin asiakaspalvelusta minkäläiset tarjoukset on vanhoille
    asiakaille voimassa koska siellä on aina jotakin hyvää kaikille.

    Jos Teillä on jotain kysyttävää, pyydämme Teitä ystävällisesti ottamaan
    yhteyttä asiakaspalveluun puhelimitse numeroon 09-4249 9999 tai
    sähköpostitse osoitteeseen info@viasat.fi Viasat Asiakaspalvelu on auki
    arkisin klo 9-18

    Ystävällisin terveisin,
    Viasat asiakaspalvelu
    =======================


    Että silleen....
     
  5. Don MC

    Don MC Käyttäjä

    Liittynyt:
    19.05.2005
    Viestejä:
    1 188
    Saadut tykkäykset:
    39
    Omat kokemukseni Viasatista ovat kovin kaksijakoiset, painottuen kuitenkin negatiivisempaan suuntaan.

    Aivan päällimmäinen ja suurin miinus on Viasatin laitepolitiikka. Asiakkaalle ei anneta minkäännäköistä mahdollisuutta itse valita vastaanottimensa, vaan pitäisi ottaa joku heidän tarjoamistaan kökköpurkista. Syynä tähän on heidän käyttämänsä NDS-salaus ja sen huono laiteyhteensopivuus.
    Olen kiertänyt ongelman käyttämällä Dreamboxia (josta Viasat ei todellakaan tykkää). Tosin en yhä näe EPG:stä muuta kuin nykyisen ja seuraavan ohjelman, jos niitäkään. Tähänkin on syynä valtavirrasta poikkeava lähetysstandardi.
    Viasatin omaa boksia en ole käyttänyt kuin muutaman minuutin ihan alussa. Siinäkin oli ensiksi heidän järjestelmiinsä kirjautunut väärä laitenro, eli kanavat eivät auenneet ennenkuin olin soittaa jonottanut aspalle ja ilmoittanut oikean numeron.

    Laitefasismista siis piitkä miinus.

    Asennuksesta sen verran, että asentaja kävi paikan päällä ja vaihtoi vanhan Canal-lättyni uuteen ja yritti tovin siinä onnistumatta avata kanavia. Kun ei saanut Viasatiin yhteyttä, jätti sitten puhelinnumeron minulle ja sain itse selvittää missä vika piili. Vika oli tuo yllämainittu väärä laitenumero.

    Suomikanavien keväinen poistiputtaminen oli sitten jo aika törkeä veto. Kanavapakettia myytiin ja mainostettiin suomikanavien kanssa, ja itsekin siis sorruin tähän. Sitten vaan ykskaks tiputettiin kanavat pois ja vedottiin sopimuksissa lukevaan pikkupränttiin, jossa heidät "oikeutetaan" tekemään näin. Silti maksetaan vielä yhtä suurta kk-maksua.
    Onneksi sentään sain neuvoteltua itselleni ilmaisen T-boksin, vaikka lastenhuoneen kahden boksin kurimus heikentää käyttömukavuutta aika lailla (olkkarissa sentään combo S/T).

    Myös näyttää tapahtuvan jonkun verran "mokia" lähetyksissä. Unohdetaan kytkeä WSS-bitti päälle yms. Tekstityskin tippuu välillä pois, tai tupsahtaa pari riviä vahingossa norjaksi.

    Asiakaspalveluun en pahemmin ole ollut yhteydessä, mutta pääosin on jäänyt fiilis että toimii suht samalla tavalla kuin Canalin vastaava (josta on myös kokemusta). Teknistä osaamista ei siis puhelimeen vastaajalla yleensä syvällisemmin ole, mutta joku "viisaampi" on yleensä hetken päästä saatu langan päähän.

    Ohjelmasisältö noudattaa aika lailla samaa linjaa CD:nkin kanssa. Suomikanavat tosin puuttuvat (Maikkarin paketti toki on, mutta tärkein eli SciFi puuttuu). Ei hyvä eikä huono.


    Kaikille satelliittioperaattoreille haluaisin lähettää sellaiset terveiset, että lakkaisivat tuputtamasta niitä kökköboksejaan ja antaisivat asiakkaiden itse valita. Eihän YLEkään pakota ihmisiä käyttämään tietyn merkkistä ja mallista boksia.


    -DMC-
     
  6. valtee

    valtee Guest Guest

    Liittynyt:
    17.01.2008
    Viestejä:
    77
    Saadut tykkäykset:
    0
    @Don MC

    Puhut paljon, mutta asiaa! Otan tuon laitteisiin liittyvän asian esille erittäin akuuttina. Selvitän myös syytä Scifi-kanavan puuttumiselle, sillä itsekin sitä mielelläni seuraisin.
     
  7. bohol

    bohol Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.07.2002
    Viestejä:
    1 040
    Saadut tykkäykset:
    17
    Jep Scifi olisi noista juuri SE PARAS KANAVA....
     
  8. Don MC

    Don MC Käyttäjä

    Liittynyt:
    19.05.2005
    Viestejä:
    1 188
    Saadut tykkäykset:
    39
    Laitteista vielä:
    Voisivat molemmat maassamme vaikuttavat satelliittioperaattorit myös tarjota (halvempaa) kanavapakettia ILMAN boksia ja muuta hömpötystä. Kaikki me emme halua noita huonoja bokseja koteihimme pölyä keräämään. On parempia bokseja omasta takaa ja turha meidän on kk-maksussa tollasesta boksista maksaa.

    Paljonkohan kk-maksu alenisi jos noita romuja ei tuputettaisi mukaan? Itse olisin ainakin valmis palauttamaan lähes käyttämättömän Viasat-boksin jos saisin kk-maksuun alennusta.


    -DMC-
     
  9. jarvan

    jarvan Guest Guest

    Liittynyt:
    27.10.2003
    Viestejä:
    501
    Saadut tykkäykset:
    0
    Scifi on niputettu samaan pakettiin sellaisten kanavien kanssa, joita suomalaisille ei haluta myydä, koska suomalaiset ovat urheilu/vormula/rallikansaa, ainakin makkarachannelin mukaan. Siis jos puhutte Scifistä, ettekä imemunaatv4maiggariscifistä.
     
  10. valtee

    valtee Guest Guest

    Liittynyt:
    17.01.2008
    Viestejä:
    77
    Saadut tykkäykset:
    0
    Puhutaan tosta "imemunaatv4maiggariscifistä" :D
     
  11. valtee

    valtee Guest Guest

    Liittynyt:
    17.01.2008
    Viestejä:
    77
    Saadut tykkäykset:
    0
    Viasat on viime viikon alkupuolella lanseeraanut neuvottelujemme johdosta uuden kampanjan, jonka myötä virheellinen tieto: asennus kaupan päälle on korjattu. Uusissa kampanjamateriaaleissa tullaan jatkossa puhumaan 80€:n arvoisesta ASENNUSETUSETELISTÄ!

    Olen tyytyväinen saavutukseemme.

    Lisää muutoksia tulossa lähiaikoina. Kiitän kaikkia (kuluttajat, yhteistyökumppanimme sekä muut asiaan kantaa ottaneet tahot) tuesta! Jatkamme edelleen kohti vilpittömämpää tulevaisuutta!
     
  12. Borje

    Borje Guest Guest

    Liittynyt:
    08.03.2004
    Viestejä:
    2 270
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niille vois myös yrittää saada tajuntaan se että pairingin poistolla vois tulla muutama sata/tuhat uutta asiakasta. Kohti vilpitöntä tulevaisuutta nimimerkki 3 liittymää lähti pairingin myötä.
     
  13. Lumikki

    Lumikki Guest Guest

    Liittynyt:
    14.10.2007
    Viestejä:
    344
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei sillä pairing poistolla ole käytännössä mitään merkitystä meille kuluttujille loppujen lopuksi. Itse en ainakaan välitä hevonpaskaa onko joku paritettu vai ei, kunhan saan itse valita satelliittivastaanottimen jossa haluan palvelua käyttää. Ongelma on se että Videoguard NDS yhteensopivia satelliittivastaanottimia ei yksinkertaisesti ole riittävästi, eli valikoiman puute.

    Viasat tarvitsee Videoguard NDS CAMin, jotta laitevalikoima kasvaisi.

    Mihin saavutukseen?

    Tuliko yhtään todellista ongelmaa korjattua?
     
  14. Borje

    Borje Guest Guest

    Liittynyt:
    08.03.2004
    Viestejä:
    2 270
    Saadut tykkäykset:
    0
    No, sama asia. Ja toiseksi operaattorien 2 vuoden sopparit vois työntää sinne mihin ei aurinko paista. Pre mega-ahnehtimistaloutta näissä kanavatilauksissa oli vielä jotain järkeä kun ei tarvinnut ottaa kun max. kuudeksi kuukaudeksi ja sitten pistää jäähylle jos ohjelmistot alkoivat tarpeeksi mättää.
     
    Viimeksi muokattu: 30.08.2008
  15. valtee

    valtee Guest Guest

    Liittynyt:
    17.01.2008
    Viestejä:
    77
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tämä on pieni askel yhteiskunnalle, mutta suuri meille Viasatin yhteistyökumppaneille. Saavutus on se, että jatkossa paketin tilaava asiakas ei käsitä asennuksen olevan täysin ilmainen ja näin ollen pety.
     
  16. Lumikki

    Lumikki Guest Guest

    Liittynyt:
    14.10.2007
    Viestejä:
    344
    Saadut tykkäykset:
    0
    Asennusmaksu ei vaikuta mitenkään siihen että aikooko asiakas jatkaa heidän asiakkaana vai ei. Asennusmaksu voi olla yksi pieni osa ostospäätöksen tekoon vaikuttavista asioista. Itselleni sillä ei ole mitään merkitystä, koska asennan itse asiani, en tarvitse asennuspalvelua. Kun palvelu ja laitteet ovat huonot, niin paras yrittää tehdä vuoden tai kahden sopimuksia. Tuntuuko tutulta?
     
    Viimeksi muokattu: 31.08.2008
  17. Otto

    Otto Guest Guest

    Liittynyt:
    28.09.2001
    Viestejä:
    63
    Saadut tykkäykset:
    0
    Viasatista soitti puhelinmyyjä 20.11.08 ja ehdotti sopimuksen jatkamista. Olin irtosanut sopimuksen päättymään 1.12.08 alkaen. Myyjän tekemä tarjous oli hyvä: 6 kk ilman ohjelmamaksua + HD boxi 9,95 € / kk. Mietin yön yli ja tilasin 21.11. em. paketin. HD-boxi luvattiin toimittaa 10 päivän sisällä, mitään ei ole kuulunut.

    Koska epäilin tätä "tarjousta" pyysin puhelinmyyjää laittamaan kirjallisen vahvistuksen tilauksestani sähköpostiin. Ei liene yllätys etten koskaan saanut sähköpostia. Reilun viikon kuluttua sain kirjeen kotiini (väärällä nimellä), jossa kerrottiin minun tilanneen Tuplaplatina-paketin, laitteesta ei puhuttu mitään, ei myöskään siitä, että olen vanha-asiakas. Kirje oli ilmeisesti sama kopio, joka lähetetään uusille tilaajille. Kirjeestä ei myöskään käy ilmi yhteyshenkilön yhteystietoja ja Viasatille ei voi lähettää sähköpostia. Ilmeisesti Viasat käyttää jotain suoramarkkinointi firmaa, jota ei kiinnosta muu, kun saada tilaus aikaiseksi hinnalla millä hyvänsä.

    Miksei näitä sopimusasioita voi hoitaa kunnolla ?
     
  18. mikki.kissa

    mikki.kissa Guest Guest

    Liittynyt:
    21.01.2009
    Viestejä:
    159
    Saadut tykkäykset:
    0
    valtee apua pitäis olla 12kk sopimus kun vaihdoin tähän surkeaan pakettiin hd myllyn ja 12kk sopimukseen 03/2008 mutta sopimus kestää alkuperäisen 24kk mukaan 08/2009
     
  19. mikki.kissa

    mikki.kissa Guest Guest

    Liittynyt:
    21.01.2009
    Viestejä:
    159
    Saadut tykkäykset:
    0
    kertokaa mulle vinkkejä tai neuvokaa suoraan.
     
  20. huutaja 24

    huutaja 24 Guest Guest

    Liittynyt:
    24.07.2009
    Viestejä:
    21
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vaikka aikaisempi viestiketju onkin aika vanha, niin omia kokemuksiani kahden vuoden perusteella.
    -Markkinointi (onko harhaanjohtavaa, pidetäänkö lupauksista kiinni, oliko jälleenmyyjä: puh-markkinointiyritys, kodinkone- tai asennusliike, joku muu?)
    Markkinointi on mielestäni harhaanjohtavaa, paljon luvataan, mutta mitä saa, on toinen asia. Omat kokemukseni ovat lähes ainoastaan negatiivisia. Esim: tekstitys ei toiminut alussa juuri lainkaan. Kun soitin asiakaspalveluun, vastaaja ei osannut kunnolla suomea eikä ymmärtänyt, mikä on ongelma. Lähetin sähköpostia ja sain jonkinlaisen vastauksen buutata boksi, minkä tein. Ongelma ei poistunut. Tämän jälkeen ei vastattu samaan kysymykseen enää mitään. Tallensin kovalevylle näitä ohjelmia, joista puuttui puolet tekstistä, lähetin asiakaspalvelun viestin ja lyhyen kuvauksen kuluttaja-asiamiehelle, joka pyysi asiakassopimuksesta kopion. Sen jälkeen viikkoa myöhemmin otti yhteyttä ja totesi, että viasat EI ITSE hoida tekstityksiä, vaan ostaa sen alihankkijalta, joten en voi esittää vaatimuksia viasatia kohtaan. Yritin uudelleen viasatiin yhteyttä ja pyysin korjausta asiaan / korvausta puutteista, tuote ei ollut se, josta maksan. Ei vastausta... Tekstitykset ovat edelleen varsinkin disney channelilla mitä sattuu, puolet tekstistä puuttuu monista ohjelmista.

    - Asiakaspalvelun laatu (vastausaika, asiakasystävällisyys, tekninen osaaminen ym)
    Ks. edellinen.

    - Laitetoimitus (toimitusaika, puuttuko paketista jotain ym)

    Laitteet tulivat ok ja tilasin asennuksen liikkeestä, joka niiitä tekee, joten se toimi.

    - Laitteiston asennukseen liittyvät asiat (asennusliike ja sen toiminta, kortin aktivointi)
    Ks. edellinen

    - Palvelun toimivuus (onko toimintahäiriöitä, mistä ne johtuvat ym)

    tekstitykset ovat siis ongelma, olleet jo lähes kaksi vuotta. Leffoissa toimivat ihan ok nykyään, mutta lastenohjelmissa eivät. Nyt parin viikon aikana lähetys on kadonnut parikin kertaa ja palautuu leffan loputtua joskus... Jos palautuu. Ilman buuttausta aika ajoin ohjelmien infoa ei saa näkyviin. Asiakaspalvelupuheli on auki vain klo 18 saakka arkisin, joten ongelmaa ei saa illalla korjattua. Ja kun sähköpostiosoitetta ei ole...

    Ja vihdoin viimein kahden vuoden sopimus, jota ei saanut purettua maksamatta "korvauksia" (paljon) loppuu. Yritin purkaa sopimuksen netissä, ei onnistu, koska viasat on poistanut sähköpostiosoitteensa ja myös muuttanut sen... Sain puhelimella yhteyden ja purin sopimuksen, kunhan jakso päättyy. Lisäksi piti lähettää kirjallinen vahvistus viasatille purusta. Puhelimessa vielä sanottiin, että katselukortti kannattaa lähettää kirjattuna kirjeenä (itse maksaa kulut), koska se on niin kallis.... Lähetän kyllä, jotta pääsen tästä firmasta eroon.

    Siis kaikesta voitte päätellä, että olen kaikkea muuta kuin tyytyväinen viasatiin. Onneksi tämä sopimusjakso päättyy vihdoin. Toivottavasti muilla on parempia kokemuksia.