Vialliset pikselit

Keskustelu osiossa 'Muut televisiot, näyttölaitteet ja soittimet' , aloittajana Juhixu, 29.09.2014.

  1. Juhixu

    Juhixu Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.09.2014
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onko kenelläkään tietoa, tai edes huonoa arvausta siitä, että kuinka yleisiä kuolleet/jumittuneet pikselit ovat? Itsellä sattui mustapekka käteen, kun ostin Samsungin 48" H6400 mallisen tv:n. Millilleen keskellä ruutua 2,5cm alalaidasta paistaa vihreä jumittunut pikseli, kuin yksinäinen tähti yötaivaalla. Viallisen pikselin erottaa jopa 5:n metrin etäisyydeltä ja tummalla kuvalla 2metrin katseluetäisyydeltä se häiritsee katselukokemusta erittäin paljon. Eilen katselin elokuvaa, joka oli sellaisella kuvasuhteella, että ylä ja alaosaan paneelia jäi mustat palkit, kivasti kyllä loisti vihreä pikseli silmään koko elokuvan ajan. Samsung ei suostu korjaamaan vikaa, koska pikseli ei ole valkoinen. Usa:ssa Samsungin käytäntö on kuitenkin erilainen. Siellä korjauspäätökseen vaikuttavat värin lisäksi viallisten pikseleiden määrä, niiden sijainti ja tv:n koko (mitä suurempi tv, sitä suuremmat pikselit ja sitä kautta viallinen pikseli on häiritsevämpi kuin pienemmissä televisioissa) Ostopaikkakaan (Verkkokauppa.com) ei suostu tekemään asialle mitään, vaan televisiota näkemättä vian todetaan olevan vähäisen.

    Onhan se ihmeellistä, että ostat uuden tv:n kaupasta, joka osoittautuu vialliseksi ja vikaa ei suostuta korjaamaan, laitetta vaihtamaan, tai edes hyvittämään rahallisesti. Seuraavaksi asia lähtee kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn ja päätöstä asiasta kuulemma voi joutua odottamaan jopa vuoden.. Yleensä käytäntö on vielä sellainen, että asiakkaalle suositellaan ostohinnasta n. 10% hyvitystä, eli käytännössä ei juuri mitään.. Mikäli käytettynä myisi eteenpäin viallisella pikselillä "varustetun" tv:n niin veikkaanpa, että puoleen hintaan saisi myydä, että kaupat tulisivat.

    Mitä tästä opimme? Seuraavan kerran kun lähden tv ostoksille, selvittelen onko valmistajien välillä eroja pikselitakuun suhteen. Samoin selvittelen ostopaikan suhtautumista asiaan, mikäli ongelmia ilmenee.
     
  2. Burkitsville

    Burkitsville Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    15.06.2010
    Viestejä:
    4 238
    Saadut tykkäykset:
    1 037
    Tuo on sitä perustavanlaatuista (muka perusteltua) K-U-S-E-T-U-S-T-A! Todella törkeää tyrkkyriistoa kaikkia ajatellen, vaikka valinnan viimekädessä tekeekin ostaja. Se ei tosin poista sitä valmistajien hartaudella harjoittamaa perseilyä, että rahat kyllä huorataan, mutta annas perkele olla, kun ottaa ohraleipä! Harvinaisen kusipäistä toimintaa protokollaan puettuna, tyypillistä sielutonta 2010-lukua.

    Omassa, muutoin loistavassa tv:ssä, tällainen kummitus, joka tuota vasten tosin tuntuu mitättömältä.
     
  3. Juhixu

    Juhixu Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.09.2014
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kävin eilen katselemassa Citymarketissa esillä olevia malleja, että saisin jotain käsitystä kuinka yleisiä nämä pikselivikaiset tv:t ovat.. Aina on tietenkin mahdollista, että esille viallisia ei edes laiteta, mutta Citymarketissa oli kuitenkin eri merkkisiä televisioita esillä 15kpl ja yhdestä bongasin valkoisen pikselin. Liekkö ollut sattumaa, mutta Samsung oli merkki tässäkin tapauksessa, pikseli oli siis valkoinen, eli takuuseen menevä vika.. Taidanpa pyörähtää vielä Gigantissa vilkuilemassa esillä olevia malleja ja voisi vähän haastatella samalla myyjää, että osaavatko sanoa minkä verran noita viallisia yleensä on.

    Jos ostan kaupasta vaikkapa mikroaaltouunin ja siinä sattuu olemaan kuljetusvaurio, sanotaanpa nyt vaikka että mikron päällä olisi lievä maalivaurio.. Tällaisissa tapauksissahan laite vaihdetaan yleensä uuteen, tai kuljetusvaurioisia laitteita myydään reilulla alennuksella niin, että asiakkaalla on tieto viasta ostopäätöstä tehdessä. Kivijalkamyymälästä tv:ta ostettaessa palautushan ei tule kysymykseen, koska tuote on jo avattu, eli kuluttaja ei voi mitenkään todeta ostamansa tuotteen virheettömyyttä ennen kuin on jo myöhäistä. Ostotapahtuma muistuttaa siis ässä arvan ostotilannetta, koskaan ei voi tietää voittaako vai häviääkö arpaan "sijoitetun" rahan.

    Esimerkin mikrossa voi olla pieni maalivaurio ja jopa sellaisessa kohdassa mikä jää piiloon ja on muutenkin kosmeettinen haitta, koska se ei vaikuta millään tavalla ruoan lämmittämiseen, eli siihen "ominaisuuteen" johon laite on tehty.
    Lisäksi halutessaan kosmeettisen haitan voi useimmiten vaikka peittää jollakin esineellä. Televisiossa oleva pikselivika ei puolestaan ole toisarvoinen vika, koska television ainoa käyttötarkoitus on katsella ja kuunnella sitä, jolloin vika on siinä "ominaisuudessa" johon se on tehty. Kuollutta pikseliä ei myöskään ole mahdollista piilottaa mitenkään.


    Kuten aiemmassa postauksessa mainitsinkin, niin tällaisen pikselivikaisen tv:n myynti käytettynä eteen päin vaikuttaa myös vääjäämättä tuotteen jälleenmyyntiarvoon ja on muutenkin hyvien tapojen mukaista mainita ongelmasta ostajalle. Harmi vaan että sama käytäntö ei ole voimassa uusien televisioiden kohdalla. Olen varma että paneelien toiminta testataan tehtaalla ja siellä tiedetään missä yksilössä on vikaa ja missä ei.


    Tässä vielä Verkkokauppa.comin huollon vastaus reklamaatioon:

    "Arvoisa asiakkaamme,
    Pahoittelemme teille koitunutta harmia ja vaivaa. Valitettavasti emme voi tehdä asialle mitään. Verkkokauppa.com Oyj:n näkemyksen mukaan virhe on vähäinen, eikä aiheuta toimenpiteitä.
    Näytössä on useita miljoonia alipikseleitä näytön koosta johtuen ja resoluutiosta riippuen. Joskus transistori ei mahdollisesti toimi täysin oikein, jolloin ongelmallinen alipikseli pysyy pois päältä (tummana) tai päällä (kirkkaana).
    Koska nestekidenäytössä on miljoonia pikseleitä, niiden joukossa voi olla jonkin verran viallisia transistoreita. Siksi tiettyä määrää pikselivirheitä pidetään normaalina. Kaikkien muiden kuin täydellisten nestekidenäyttöjen hylkääminen nostaisi merkittävästi nestekidenäyttöjä käyttävien tuotteiden hintaa. Nämä seikat pätevät kaikkiin nestekidetekniikkaa käyttäviin valmistajiin, eivät ainoastaan Samsungiin.
    Mikäli ette ole tyytyväinen päätökseen, suosittelemme teitä viemään tapauksen kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn, kiitos."

    Aika ontuva on kyllä selitys, "Koska nestekidenäytössä on miljoonia pikseleitä, niiden joukossa voi olla jonkin verran viallisia transistoreita. Siksi tiettyä määrää pikselivirheitä pidetään normaalina." :D
    "Kaikkien muiden kuin täydellisten nestekidenäyttöjen hylkääminen nostaisi merkittävästi nestekidenäyttöjä käyttävien tuotteiden hintaa. Nämä seikat pätevät kaikkiin nestekidetekniikkaa käyttäviin valmistajiin, eivät ainoastaan Samsungiin."

    Eli tämänhän voi tulkita niin, että viallisten paneeleiden hylkääminen nostaisi tuotteiden hintaa, joka taasen tarkoittaisi myynnin vähenemistä ja valmistajan ja jälleenmyyjän tilipussin laihtumista, kun pienemmällä ihmisjoukolla olisi vara ostaa laadukas tuote. Heikkolaatuisia tuotteita voidaan siis suoltaa markkinoille selittelemällä vian olevan ominaisuus. Se että viallisia pikseleitä pidetään normaalina on erittäin outoa, koska mikäli kyseessä olisi normaali tilanne, niin kyseinen vikahan täytyisi olla silloin kaikissa yksilöissä. Vähintään erikoista on myös selitellä, että ehjien tuotteiden toimittaminen markkinoille nostaisi niiden hintaa..
     
    Viimeksi muokattu: 30.09.2014
  4. Juhixu

    Juhixu Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.09.2014
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Gigantissa haastattelin myyjiä ja meinasivat, että kuolleet pikselit ovat todella harvinaisia, tiedä sitten mutta sitä mieltä kuitenkin olivat.. Samalla silmäilin useita kymmeniä ruutuja ja yhtään viallista ei osunut silmään, tosin aika pikaisesti katselin ja materiaalikin oli välillä sellaista, mistä ei välttämättä olisi täysin erottanut viallista pikseliä. Täytyy kirjoittaa tuosta kuitenkin kuluttajariitalautakunnalle menevään valitukseen. Tietenkin olisi parempi, jos saisi virallisen lausunnon joltakin viralliselta taholta, esim. tavarantarkastajat kauppakamarilla taitavat tehdä sellaista työtä, tosin se on maksullinen palvelu.

    Gigantin reissulla tuli esille myös, että heillä on mahdollisuus palauttaa tuote 30:nen päivän kuluessa, vaikka tuote olisi avattu.. Mikäli palauttaminen toimii niin kuin luvataan, niin taidanpa seuraavat elektroniikka ostokset tehdä Gigantista.
     
  5. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 704
    Saadut tykkäykset:
    362
    Juu Gigantin palautus toimii vaikka tuotetta on käytetty, eikä mitään syitä kysellä, kunhan tuote on toimiva ja myyntikuntoinen. Itsellä oli vahvistin 30 päivää testissä jonka jälkeen palautin takaisin ja rahat palautettiin kortille sen enempää kyselemättä.

    Ainakin aikaisemmin paneelit luokiteltiin A, B, ja C-luokkaan. A-luokan paneelissa ei ole yhtään viallista pikseliä. B-luokka on yleisin, siinä sallitaan muutama virhe tietyin rajoituksin. C-luokkaa ei käytännössä käytetä, siinä saa olla taas enemmän viallisia pikseleitä. On sanomattakin selvää että A-luokan paneeli on kalliimpi kuin B-luokan paneeli. B-luokan paneelit mahdollistavat halvemmat tuotteet kuluttajalle ja kuollut pikseli sattuu kohdalle vain huonolla mäihällä. Kuluttaja siis haluaisi toki A-luokan paneelin B-luokan paneelin hinnalla. Toki jos on valmis maksamaan enemmän, niin saa sitä parasta A-luokkaa, mutta on jotenkin outo ajatus että tuote pitää saada B-luokan hinnalla ja se sitten vaihdetaan takuuseen niin monta kertaa kunnes se vastaa A-luokkaa. Mikäli B-luokan paneeleita ei käytettäisi ollenkaan, niin paneeleita menisi paljon roskiin suoraan tehtaalla. Jokaisen valmistaminen maksaa, joten totta kai se lisää tuotteen hintaa jos pikselivikoja ei suvaita ollenkaan.

    Joillakin valmistajilla on sitte näitä "ei kirkkaita pikseleitä" takuita, jolloin kirkas pikseli tavallaan maskataan pois jälkikäteen ja sammutetaan pysyvästi. Musta pikseli ei häiritse niin paljon katselua kuin kirkas.
     
  6. Juhixu

    Juhixu Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.09.2014
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mikäli B ja C-luokan paneeleita käytetään, niin asiasta pitäisi kertoa asiakkaalle ostotilanteessa. Jos asiasta ei kerrota, niin siinähän se ongelma nimenomaan tulee. Hinnastakaan ei aina voi kaikkea päätellä, koska monenmoista tarjousta tulee joka tuutista ja edellisen vuoden malleja myydään halvemmalla jne. Ostamani malli on tämän vuoden kutos sarjaa, eli keskiluokan laite eikä näin ollen halvimman kategorian tuote. Alapuolelle jäävat 4 ja 5-sarjat ja yläpuolella ovat 7, 8 ja 9-sarjat ja sarjassa 9 taitaa olla vain oled -malli ja yksi jättikokoinen ruutu. Verkkokauppa.comin vastauksessahan ei mainita, että ostamassani mallissa olisi B tai, jopa C -luokan paneeli. Mikähän paneeli mahtaa ostamassani mallissa sitten olla, lieneekö tietoa mistään saatavilla, jos luokittelu ylipäätänsä on vielä käytössä?


    Ymmärrän kyllä, että jos vialliset paneelit hylättäsiin niin se nostaisi hintaa, mutta eihän se ihan reilua ole että tv:n osto muistuttaa pääsiäismunan ostamista, koskaan et voi tietää mikä yllätys sisältä löytyy. Voit saada ehjän viattoman tuotteen, tai sitten et. Halvemman hinnankin maksaa mieluusti ja hyväksyy, että tuotteessa voi olla puutteita jos asiasta kerrotaan ostotilanteessa reilusti. Aina voi myös kyseenalaistaa, että pitääkö kuluttajien sitten hyväksyä pikkuvikaiset tuotteet?
    Olisiko parempi, että hintaa olisi hieman enemmän ja tietäisi ainakin mitä saa ja kaikki olisivat tyytyväisiä. Kuinka moni ostaisi tv:n jonka laatikon kylkeen olisi raapustettu viallisten pikseleiden määrä, väri ja sijainti? Luultavasti parhaimmat yksilöt vietäisiin ensimmäisenä ja huonoimmat voisivat jäädä kauppiaan käsiin, jotka myytäisiin sitten alennuksella.

    Alla aikalailla totuuden mukainen kuva ongelmasta.

    katso liitettä jumittunut pikseli.jpg
     
    Viimeksi muokattu: 30.09.2014